Operatie in Duitsland vergoed krijgen

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

barrie
daar ben ik weer
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 13:14

Operatie in Duitsland vergoed krijgen

Bericht door barrie »

Lieve mensen,

In december heb ik een afspraak om door mevrouw Krege een geslachtaanpassende operatie uit te laten voeren, in Duitsland dus. Nu ben ik al enige tijd bezig met mijn verzekeraar (Aevitae = VGZ) om dit vergoed te krijgen. Inmiddels ben ik zo ver dat ze mij 7.289,75 euro (raar bedrag) willen vergoeden. De operatie kost echter iets in de orde van 12.000 euro, dus dat is op lange na niet genoeg.
Volgens hen is het genoemde bedrag '100% van het gemiddeld Nederlandse tarief'. Nu lijkt het mij sterk, dat een soortgelijke operatie in Nederland 'slechts' 7000 euro kost - ik dacht nl. altijd dat wij vrij duur waren met dat soort dingen.

Is er iemand hier die met een dergelijke kwestie ervaring heeft? Weet iemand hier überhaupt wat zo'n operatie in Nederland kost?

Dankjewel;

Groetjes,
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

In 2006 lagen deze bedragen rond de 7500 euro in Nederland, afh. van welk van de drie ziekenhuizen. Ik kan het op dit moment even niet terugvinden op de DBC side, maar als ik het vind, zal ik wel vertellen wat per ziekenhuis de vergoeding hier is.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

In Duitsland kost het ongeveer het zelfde als in NL.....zo rond de 16.000,- eure....CZ bvb vergoed dit tot 90 %......

meer weet ik ook niet....zo was het 3 jaar geleden bij mij tenminste....

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

De vergoeding die er momenteel in Nederland voor staat (maart 2009) is exact € 7.289,75 .Onafhankelijk ook van welk ziekenhuis dat het gebeurt. Niet meer en niet minder. Dat is dan ook het maximale bedrag wat je vanuit de basisverzekering vergoed kan krijgen als je je in Duitsland of België laat opereren. Ook blijft deze mogelijkheid maar bestaan totdat er geen lange wachttijd meer is voor operatie. Ik weet niet wat daar de termijn voor is, en zover zal het de komend jaren toch niet komen.
barrie
daar ben ik weer
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 13, 2006 13:14

Bericht door barrie »

Ik heb vandaag met de verzekeraar gebeld en zij zeiden hetzelfde. Heel vreemd. Hoe kan een operatie die eerst 16.000 kost ineens 7200 kosten?
Dit betekent dat de optie Duitsland/België dus ook alweer is vervallen. Hoe lang zou het duren voordat er überhaupt niets meer tbv. transseksualiteit vergoed wordt?
Mara, nog even een vraagje, hoe duur was bij jouw de totale operatie in Duitsland? Heb jij daar ook een borstvergroting laten doen?
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

barrie schreef:Mara, nog even een vraagje, hoe duur was bij jouw de totale operatie in Duitsland? Heb jij daar ook een borstvergroting laten doen?
Barrie.....het was rond de 16.000,-eure.....met boorstvergroting......okee, ik heb ze niet laten doen, want dat hoefde niet, maar bij mevrouw Krege zat dat toen met bij en koste niks extra......liet je het niet doen, kreeg je wel geen korting.....ja een beetje raar, maar zo kon ze toch de borstvergroting doen, ook zat die nergens in het paket....u know....

groetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Mara schreef:In Duitsland kost het ongeveer het zelfde als in NL.....zo rond de 16.000,- eure....CZ bvb vergoed dit tot 90 %......

meer weet ik ook niet....zo was het 3 jaar geleden bij mij tenminste....

Mara
Is dat 2006 geweest of eerder ? want in 2006 was in het Nederland ook echt al rond de 7500 euro, en een hersteloperatie het dubbele. Ik weet het omdat ik zelf een hersteloperatie heb gehad, en van mijn verzekeraar toestemming kreeg met een DBC erop. Toen ik belde werd er ook verteld dat die toestemming niet nodig was, maar omdat het OLVG toestemming had gevraagd, kreeg ik ook een bewijs dat de toestemming er was. En diegene heeft mij ook op mijn verzoek uitgelegd hoe en wara ik kon vinden wat de vergoeding was voor een bepaalde DBC.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Jaja Nanette, dat was toen in maart 2006.....ik heb un handje om mun transitie zo duur mogelijk te maken......juist bij mij was ook de epilatie uit het paket en ik mogd zelf dokken.....zo mogd ik dus ook 1.600,-eure(10% van 16.000,-€) zelf bekostigen van mun SRS......en zo waren er nog meerdere dingen hoor.....en wat vind ervan dat mun FFS nu niet meer in aanmerking komt om het bedrag van de belasting af te kunnen trekken......

.....als je trans bent, kun je maar beter rijk zijn hoor :roll:

groetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dan heb je toch echt geluk gehad Mara. Maar was de operatie in maart 2006, of de aanvraag. Want als de aanvraag bv in 2005 gedaan is, dan kan het wel kloppen, want toen waren de vergoedingen nog een stuk hoger. Ik geloof vanwege compensatie vanwege invoering DBC's.
Gebruikersavatar
Petra v
ForumFan
Berichten: 377
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 22:07
Locatie: Stiens
Contacteer:

Bericht door Petra v »

.....als je trans bent, kun je maar beter rijk zijn hoor

Dat klopt als een bus., helaas.

Wij weten allemaal dat het niet een "keus" is, wanneer je transseksualiteit vast gesteld is, door jezelf en ook dan door anderen die over een SRS status gaan, dan is het voor de meeste vanzelf sprekend de SRS traject in te gaan.

Alweer is het voor diegene die beschikken over voldoende financiën mogelijk om alle facetten naar behoefte in te vullen. Echter er zijn er ook die financieel er anders voor staan, het zijn dan die waar zich problemen voor doen. Hun situatie van zowel transseksualiteit als financieel zijn hun dikwijls overkomen, maar de combinatie van beide stelt de personen in kwestie zwaar op de proef.

Zij zullen de rest van hun leven na de transitie behoeftig zijn aan wat het vrouwen leven vraagt. Zo wie zo de transitie zelf, met BVG en ontharing, om niet eens te hebben over pruiken die voor velen helaas onontbeerlijk zijn. Een FFS lijkt daar ook dan een persoonlijke keuze maar is feitelijk vaak ook een belangrijk behandeling in het geheel. Dat transitionerenden alles wel zouden willen betalen als ze het konden staat vast. Echter dat is voor de meesten niet mogelijk en voor sommigen kunnen ze niets zelf bekostigen.

Ongetwijfeld mogen wij wel blij zijn met de voorzieningen die wij in Nederland hebben, maar een uitgekleed SRS pakket is toch wel schrijnend. Juist het feit dat waar het lichaamelijk facetten betreft, iets wat alleen anderen jou bij kunnen helpen ( operaties etc ) er enorm op "bezuinigd" is. Dat dit ongezien tot enorme lijden onder de betrokkenen kan leiden kan ik mij levendig voorstellen. Dat lijden is dan iets wat maar weinig zien en dus geen aandacht krijgt. Maar is er zeker. Ga de transitie niet in, ja daaaaag. :roll:

Tja, elk een GOED betalende baan. Ja was dat maar waar.
Juist voor diegene die voor allerlei redenen zelf niets kunnen bekostigen zou men in deze traject alle voorkomende behoeften moeten vergoeden. Al zo vanuit de hulpbehoevende gesproken.

Je raadt het al, daar ben ik nu ook helaas één van.

Inderdaad, als trans zou je er geluk bij hebben het financieel ruim ( genoeg ) te hebben. Daarmee ben minder of geheel onafhankelijk van wat anderen jou gunnen.

Is er eigenlijk iemand die onderzocht heeft hoeveel mensen juist door de huidige situatie het alleen met de huidige vergoede delen moeten doen, er "onder door gaan" of er van af zien met alle gevolgen van dien?

Ik zou willen zien dat vanuit de verantwoordelijke minister post / en eindelijk een realisatie zou komen dat hoe het nu gaat totaal niet rieel is en mens onwaardig. Wij zijn natuurlijk wel gelukkig met de ons resterende delen van het pakket, maar wel een erg uitgeklede pakket. dat zowel wat biedt maar je dikwijls "onvoltooid" alleen achter laat......

Petra v
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

FFS is nooit vergoed geweest in ieder geval, wel neuscorrecties, maar ook niet altijd even makkelijk. En heel enkele keer ook iets meer, maar dat was nooit vanzelfsprekend. Ook echt niet iedereen heeft FFS nodig. Ook al wordt gedaan of dat wel zo is. Ja, er zijn mensen die het echt nodig hebben. Maar er zijn ook genoeg mensen bij wie de hormonen de vetverdeling in het gezicht genoeg veranderen waardoor het vrouwelijk genoeg is. Maar dan moet je daar wel geduld voor kunnen en durven op te brengen.
Het is niet voor niets dat in de tijd dat zaken wel vergoed werden alleen zeer manlijke kenmerken evt voor de srs vergoed werden, de meeste werden pas daarna gedaan als er toestemming voor kwam.
(adamsappelreductie of stemoperatie hoort voor mij niet tot FFS)
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Petra v schreef:Is er eigenlijk iemand die onderzocht heeft hoeveel mensen juist door de huidige situatie het alleen met de huidige vergoede delen moeten doen, er "onder door gaan" of er van af zien met alle gevolgen van dien?

Ik zou willen zien dat vanuit de verantwoordelijke minister post / en eindelijk een realisatie zou komen dat hoe het nu gaat totaal niet rieel is en mens onwaardig. Wij zijn natuurlijk wel gelukkig met de ons resterende delen van het pakket, maar wel een erg uitgeklede pakket. dat zowel wat biedt maar je dikwijls "onvoltooid" alleen achter laat......
Ik verwacht niet dat de effecten ooit onderzocht zijn van het niet meer vergoeden van diverse zaken. En van dat kabinet dat zo christelijk georiënteerd is tot en met met Christenunie en CDA in het kabinet zou ik zeker nu met zgn. recessie nergens extra op rekenen, kan het alleen maar meevallen. Verwijderen gezichtsbeharing is door CvZ aan basispakket toegevoegd 3/4e kwartaal vorig jaar (voorstel), maar ik heb nergens een bevestiging gelezen dat het ook daadwerkelijk al aan het basispakket is toegevoegd.
Gebruikersavatar
Petra v
ForumFan
Berichten: 377
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 22:07
Locatie: Stiens
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Ik weet dat het Vechten tegen de bierkaai is, maar toch gemeend het aan de orde te brengen.

FFS is inderdaad niet voor ieder noodzakelijk. Maar kan van geval tot geval wel aan de orde zijn. het is geen schoonheid wedstrijd, maar maakt allemaal deel uit van de transitie. Ondanks dat je anders behandeld wordt.

Maar ik ben er stellig van overtuigd dat de mensen die even bepalen hoe en wat, er totaal niets van weten en totaal ongeïnteresseerd zijn in het hele gebeuren, en toch "mogen" zij even bepalen voor "ons" feitelijk hoe wij er uit zien. En dan juist voor diegene die het zelf niet kunnen bekostigen. Niet om diegene die het wel kunnen bekostigen slimmer af te zijn, maar om het principe. Dat ieder behoeftige transseksueel gelijke mogelijkheden heeft om zijn transitie op een menswaardige en complete wijze uit te voeren, ongeacht wel of niet draagkrachtig.
Ik heb het niet over luxe behandelingen, wat die dan ook zouden zijn. Aan een transitie is niets lux.

De hele manier van handelen en van "onze" behandeling lijkt nergens op.

Één keer per jaar een "bonus" van een willekeurige top ambtenaar en je hebt alle kosten gedekt.... :-?

Wij zijn geen machines waar later allerlei accessoires aan geplakt kunnen worden naar behoefte. Mensen verdienen een menswaardige behandeling, en het lijkt dat dat nu juist niet gebeurt van wat ik lees en hoor.

Maar goed, genoeg gezeurd.
Natuurlijk is ieder blij met alles wat er nu nog wel gerealiseerd ( vergoed ) wordt.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ha, ik was nog vergeten, dat ik mun hormonen zelf betaal omdat het een middel is, wat niet voor vergoeding in aanmerking komt......gek genoeg, want het is vele malen gezonder en ook nog goedkoper dan wat ik van het VU zal krijgen.....en ik voel me veel beter op....

.....ik vind die wereld echt gek hoor....maarja, mij kan niemand zeggen dat ik publieke middelen misbruik :)
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ja, bonussen van ambtenaren verminderen en je kunt alle transseksuelen van Nederland alles geven wat er nodig is om als vrouw te kunnen leven. Alleen moet je ook zelf er ook nog altijd wel aan werken. Je kunt er nog zo mooi uitzien, als je loopt als een bootwerker, zullen mensen toch raar kijken.
Wat betreft misbruik, dat vind ik ook zo'n dooddoener. Iemand die z'n leven lang rookt en longkanker krijgt wordt ook niet als misbruiker gezien. Of iemand die gevaarlijk rijdt in het verkeer en daarbij ook zelf slachtoffer wordt.
Nee, de ideale samenleving is een utopie.
Plaats reactie