Hallo allemaal,
Voordat ik met mijn traject starte in 2002 heb ik sperma laten invriezen, Het ziekenhuis deed daar toen niet moeilijk over. Ik heb nog gevraagd of ik het in de toekomst gewoon kan gebruiken, ook dat was geen probleem.
Nu wouden ik en mijn partner in 2006 met IVF beginnen, omdat ik nu mijn hele traject klaar had en helemaal hersteld was van de medische ingrepen.
Maar toen kwam het. Het ziekenhuis hield ons constant aan het lijntje. Ja we zijn er mee bezig. Je hoord nog van ons. Elke maand heb ik gebeld en telkens weer waren ze er mee bezig. Het hele genderteam bemoeide zich er oplaatst mee.
Telkens werden we afgescheept met, de raad van bestuur en de directie zijn er mee bezig. Omdat het een moeilijke kwestie was. Ja we kregen wel een aanbod om een donor te gebruiken. Een donnor???? OUT OF THE QUESTION reageerde ik.
In de loop van 2008 belde ik weer op vrijdag, ze waren er nog niet uit. Ik heb toen gezegt dat ik bij een advokaat was geweest en die had het uitgezocht. Ze moesten gewoon helpen zij hij. Ik vertelde het ziekenhuis dat ik met een gerechtelijke procedure zou gaan beginnen.
Maandags werden we gebeld dat we konden beginnen. Toen kon het dus wel. Mijn partner is nu 6 maanden zwanger. Dat dit zo lang heeft moeten duren.
Ik wil hier mee aangeven dat wanneer er meer mensen met hetzelfde rondlopen, het ziekenhuis moet je helpen.
Ingevroren sperma gebruiken = bijna rechtzaak
Moderator: Moderators
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
-
- Forumdiva
Ik denk dat hetgeen het heeft opgehouden het ethische vraagstuk is. Je staat/stond gewoon in je recht. Maar toen eind jaren 90 de eerste (wat ik weet) transseksuelen bij het VU kwamen om voor de hele behandeling sperma in te vriezen, heeft dit ook wel een en ander los gemaakt, en uiteindelijk is er ja gezegd, dat moet kunnen.
Maar er zijn wel meer dingen krom, je zult straks nog verbaasd staan over hoeveel formulieren etc je krijgt waarop staat vader... moeder... ipv ouders/verzorgers 2x. Ik denk dat dat nu wel met rasse schreden zal verminderen nu homo-paren ook mogen adopteren bv. Maar lesbische stellen krijgen ook al jaren kinderen.
Maar er zijn wel meer dingen krom, je zult straks nog verbaasd staan over hoeveel formulieren etc je krijgt waarop staat vader... moeder... ipv ouders/verzorgers 2x. Ik denk dat dat nu wel met rasse schreden zal verminderen nu homo-paren ook mogen adopteren bv. Maar lesbische stellen krijgen ook al jaren kinderen.
Voor de srs operatie moet je in belgie papieren ondertekenen dat je verklaart je niet meer te kunnen voortplanten overeenkomstig het oud geslacht. Ik heb er voor gekozen om geen sperma te laten invriezen mede om dit soort conflicten te vermijden.
Niet dat ik het erg vind. Ik heb wel een grote kinderwens, maar als dat niet als vrouw kan hoeft het voor mij niet. Er zijn genoeg alternatieven.
Niet dat ik het erg vind. Ik heb wel een grote kinderwens, maar als dat niet als vrouw kan hoeft het voor mij niet. Er zijn genoeg alternatieven.
-
- Eredivisie
Dat is hier in Nederland ook nog zo als je je geslacht wettelijk wil laten aanpassen.
Maar wat ik me dus afvraag, op het moment dat je je sperma in laat vriezen ben je voor de wet nog man, dus als dat later gebruikt wordt, ben je dan gewoon de wettelijke vader, ook al ben je inmiddels voor de wet al een vrouw geworden? Dus is de situatie juridisch dan te vergelijken met transseksuelen die al kinderen hadden voor ze in transitie gingen?
Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga doen. Een tijdje geleden wist ik nog vrij zeker dat ik wat in zou laten vriezen omdat het eigenlijk weinig kwaad kan en je later alsnog kan besluiten het wel/niet te gebruiken. Maar naar aanleiding van een discussie elders een tijdje geleden ben ik er toch eens dieper over na gaan denken en flink aan het twijfelen geslagen.
Maar wat ik me dus afvraag, op het moment dat je je sperma in laat vriezen ben je voor de wet nog man, dus als dat later gebruikt wordt, ben je dan gewoon de wettelijke vader, ook al ben je inmiddels voor de wet al een vrouw geworden? Dus is de situatie juridisch dan te vergelijken met transseksuelen die al kinderen hadden voor ze in transitie gingen?
Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga doen. Een tijdje geleden wist ik nog vrij zeker dat ik wat in zou laten vriezen omdat het eigenlijk weinig kwaad kan en je later alsnog kan besluiten het wel/niet te gebruiken. Maar naar aanleiding van een discussie elders een tijdje geleden ben ik er toch eens dieper over na gaan denken en flink aan het twijfelen geslagen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
-
- Forumdiva
Ik denk dat je dan het kunt moet erkennen, als je niet getrouwd bent (of geregistreerd partnerschap ?) moet een kind altijd officieel door de 'vader' erkend worden. Bij huwelijk zijn automatisch beide ouders ook voor de wet ouder, is ook het geval als er sperma van een vreemde wordt gebruikt.
Wel heeft het kind recht om te weten wie de biologische vader is.
Hoe erkenning als ouder gaat als vrouw zijnde weet ik niet, zal wel ingewikkeld zijn, moet je mbv uitspraak rechtbank bewijzen dat je man was, en verklaring ziekenhuis dat jouw zaad gebruikt is denk ik.
Het blijft altijd een moeilijke zaak. Ik heb 3 kinderen en vond me met 36 jaar te oud om daar over na te denken.
Wel heeft het kind recht om te weten wie de biologische vader is.
Hoe erkenning als ouder gaat als vrouw zijnde weet ik niet, zal wel ingewikkeld zijn, moet je mbv uitspraak rechtbank bewijzen dat je man was, en verklaring ziekenhuis dat jouw zaad gebruikt is denk ik.
Het blijft altijd een moeilijke zaak. Ik heb 3 kinderen en vond me met 36 jaar te oud om daar over na te denken.