Hier wilde ik op reageren, jammer dat je al weg bent. Het duurde even voordat ik het forum op kwam...Joyy schreef:lekker blijven zeuren terwijl je ook kan denken, hey, wellicht heb ik hier wat aan, laat ik er eens wat meer over lezen
enfin, tijd om het grote zuurpruimenforum weer eens voor hele lange tijd de rug toe te keren
adios
Joy
Byron Katie en andere new age denkers kunnen misschien verfrissend zijn, helemaal onschuldig is het ook niet.
Ervan uitgaan dat je door anders te denken problemen weg kunt nemen is op z'n zachts gezegd natuurlijk naïef te noemen.
Ook ben ik het ermee eens dat verzet of vasthouden aan verdriet of boosheid ook een functie kan hebben. De een laat het niet zo gemakkelijk los als de ander. Frederique zegt dat goed: "Een buitenstaander kan niet voor een ander beslissen wanneer het voor die ander genoeg geweest is."
Er is een vrouw die zichzelf Jasmusheen noemt, die geheel in de lijn van denken van bijv. boeken als een cursus in wonderen beweert dat je niet hoeft te eten en drinken als je je gedachten veranderd.
De behoefte aan eten zou bij kinderen met de paplepel zijn ingegoten en het is simpel een kwestie van je geloof in de noodzaak van voeding afleren en je lichaam heeft er geen behoefte meer aan zodat je de rest van je aardse bestaan kunt leven op licht en lucht.
Een aantal van haar volgelingen zijn al gestorven doordat ze Jasmusheen's dieet volgden. (7 dagen mediteren en geen voeding).
Het beroemde boek "een cursus in wonderen" waar schrijvers als Eckhart Tolle naar verwijzen, heeft ook een passage waar in precies hetzelfde wordt beweert: "Alles wat je overkomt heb je zelf bedacht, dus is het een kwestie van anders denken en de situatie veranderd"
Maar als je je wat verdiept in de oorsprong van een werk als een cursus in wonderen zie je dat aan de wieg van het werk een aantal hele enge psychiaters stonden die op niets vermoedende burgers LSD experimenten uitoefenden.
Dit omdat de amerikaanse regering destijds graag wilde weten hoe ze de gedachten van een volk, of individuen konden controleren (mind controll dus), het zogenaamde MKULTRA project http://en.wikipedia.org/wiki/MKULTRA.
William Thetford, die aan de wieg stond van een cursus in wonderen werkte mee aan project Bluebird... een zeer omstreden mind control project die slachtoffers maakten onder nietsvermoedende amerikaanse burgers. Hij heeft later besloten met Helen Schucman een "andere weg" te gaan bedenken... Waarna Helen Schucman wonder boven wonder een 1000 pagina dik boek begon te channelen, en de auteur was volgens haar niemand minder dan Jezus Christus* zelf. Dezelfde Helen Schucman die overigens de laatste twee jaar van haar leven in een pikzwarte psychotische depressie doorbracht.
Hier is de biografie van William Thetford: http://en.wikipedia.org/wiki/William_Thetford
"Career and hiring of Dr. Helen Schucman
For the next five years after his graduation in 1949, Thetford worked as a research psychologist in both Chicago, and later in Washington, DC. According to Dr Colin Ross, from 1951 to 1953 Thetford worked on Project BLUEBIRD, an early CIA mind control program [2]. He spent 1954 and 1955 as the director of clinical psychology at the Institute of Living in Hartford, Connecticut. From 1955 to 1957 he was an assistant professor of psychology at Cornell University's CIA-funded[3] Society for the Investigation of Human Ecology[4].
In 1958 he accepted an assistant professorship, which later developed into a full professorship, at the Columbia University College of Physicians and Surgeons. During a portion of this same period he also served as the director of clinical psychology at the Columbia-Presbyterian Hospital. It was here that he would stay for the next 20 years, and it was here that he first met and hired Dr. Helen Schucman, hiring her as a research psychologist and assistant."
In amerika werd (en word) er dus volop geexperimenteerd met Mind control en ook werd er gezocht naar een andere manier van denken zodat volken met een innerlijke vrede zouden leven, tevreden, niet oorlogszuchtig, makke en tamme mensen.
Geen strijdlustige mensen die opkomen voor hun eigen rechten of rechten van anderen. Nee mensen die op een onbewust niveau zichzelf (en anderen!!!) verantwoordelijk gaan houden voor wat ze overkomt, in bepaald opzicht nog erger dus dan de Rooms Katholieke kerk vroeger was.
Het lijkt me soms nog beter te geloven in een duivel dan in sommige stromingen binnen de new age beweging, die zoals velen vaak vergeten, minstens net zo dogmatisch kunnen zijn als de oude religie's dat waren...
Wees gewaarschuwd.
Snoopy
*Wat er beschreven werd in bijv een cursus in wonderen is in feite niets nieuws onder de zon. Het is oude gnostiek. En dan ook nog dikwijls anders uitgelegde gnostiek (als je het tenminste vergelijkt met bijv de Nag Hammadi geschriften).
** ik vind wel dat sommige boeken best heel waardevol kunnen zijn, maar pas op dat je ze niet als absolute waarheid gaat zien en verkondigen