Eerste aflevering programma 'Jij bent zo'! op TV West
Moderator: Moderators
- Renate den Heijer
- dagelijks aanwezig
Eerste aflevering programma 'Jij bent zo'! op TV West
'Jij bent zo!', een programma op TV West over taboes en vooroordelen.
Er zijn nog altijd onderwerpen die taboe zijn of waar niet iedereen even gemakkelijk over praat. Maar we zijn er natuurlijk wel nieuwsgierig naar en ook een oordeel hebben we snel klaar. Maar hoe zit het nou écht? Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. transseksualiteit, kleine mensen, SM, zelfbeschadiging en jonge ouders.
Aan de hand van indringende gesprekken met de direct betrokkenen probeert Johan Overdevest een goed beeld te krijgen van het onderwerp. En natuurlijk zal Johan alles vragen wat u zich thuis voor de tv of computer ook afvraagt. Johan vraagt het, krijgt alle antwoorden én krijgt alles te zien
Afgelopen zondag 20 december was de eerste aflevering gewijd aan het onderwerp 'Transseksualiteit'.
Wat is er waar van de vooroordelen over transseksualiteit? Zijn alle transseksuelen uit de hand gelopen travestieten? Zie je bij mannen die vrouw worden nog altijd dat het eigenlijk een vent is? En houden ze hun baan of zijn ze door hun geslachtsverandering niet langer welkom? En hoe zit het als je een meisje was en nu een jongen bent? Heb je dan ook een mannelijk geslachtsdeel? En hoe ziet dat ding er dan uit? En wat kun je er dan allemaal mee?
Bekijk deze uitzending op:
http://www.westonline.nl/programmas/jijbentzo
Ben benieuwd wat jullie van de uitzending vinden.
Prettige kerstdagen en dat 2010 voor jullie een mooi en een voorspoedig T*-jaar mag worden!
Groet aan allen,
Renate
Er zijn nog altijd onderwerpen die taboe zijn of waar niet iedereen even gemakkelijk over praat. Maar we zijn er natuurlijk wel nieuwsgierig naar en ook een oordeel hebben we snel klaar. Maar hoe zit het nou écht? Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. transseksualiteit, kleine mensen, SM, zelfbeschadiging en jonge ouders.
Aan de hand van indringende gesprekken met de direct betrokkenen probeert Johan Overdevest een goed beeld te krijgen van het onderwerp. En natuurlijk zal Johan alles vragen wat u zich thuis voor de tv of computer ook afvraagt. Johan vraagt het, krijgt alle antwoorden én krijgt alles te zien
Afgelopen zondag 20 december was de eerste aflevering gewijd aan het onderwerp 'Transseksualiteit'.
Wat is er waar van de vooroordelen over transseksualiteit? Zijn alle transseksuelen uit de hand gelopen travestieten? Zie je bij mannen die vrouw worden nog altijd dat het eigenlijk een vent is? En houden ze hun baan of zijn ze door hun geslachtsverandering niet langer welkom? En hoe zit het als je een meisje was en nu een jongen bent? Heb je dan ook een mannelijk geslachtsdeel? En hoe ziet dat ding er dan uit? En wat kun je er dan allemaal mee?
Bekijk deze uitzending op:
http://www.westonline.nl/programmas/jijbentzo
Ben benieuwd wat jullie van de uitzending vinden.
Prettige kerstdagen en dat 2010 voor jullie een mooi en een voorspoedig T*-jaar mag worden!
Groet aan allen,
Renate
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik vond het deel van de transvrouwen goed, het deel van de transman had van mij iets minder -ehm- vleselijk gemogen
Oh ja: hoe goed ook, ik vind het jammer dat men altijd duidelijke vrouwen/mannen toont. Nooit zegt iemand "ik heb een gevoel dat tussen man en vrouw in zit, ik wil gewoon mijzelf zijn in al het vrouwelijke -en- mannelijke dat ik heb en voor mij geldt dus niet dat ik een vrouw in een mannenlichaam ben (vv)"
Groetjes,
Frederique
Oh ja: hoe goed ook, ik vind het jammer dat men altijd duidelijke vrouwen/mannen toont. Nooit zegt iemand "ik heb een gevoel dat tussen man en vrouw in zit, ik wil gewoon mijzelf zijn in al het vrouwelijke -en- mannelijke dat ik heb en voor mij geldt dus niet dat ik een vrouw in een mannenlichaam ben (vv)"
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Je bent gewoon nog zeldzamer dan een transseksueel, Frederique .
Aan de andere kant: heel veel mensen willen zichzelf zijn met het mannelijke en vrouwelijke dat zij in zich hebben. Alleen de meesten vinden of maken daarvoor ruimte binnen hun eigen gender (aangeboren of verworven), zonder ertussenin te gaan zitten.
Ben jij trouwens zelf ook niet aan het opschuiven in je beleving? Je identificeert je op facebook als vrouw en gaat nu toch voor een SRS als ik het niet mis heb?
Aan de andere kant: heel veel mensen willen zichzelf zijn met het mannelijke en vrouwelijke dat zij in zich hebben. Alleen de meesten vinden of maken daarvoor ruimte binnen hun eigen gender (aangeboren of verworven), zonder ertussenin te gaan zitten.
Ben jij trouwens zelf ook niet aan het opschuiven in je beleving? Je identificeert je op facebook als vrouw en gaat nu toch voor een SRS als ik het niet mis heb?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ja, in mijn lichaamsbeleving ben ik opgeschoven: ik ben er van overtuigd dat het beter geweest zou zijn als ik in een vrouwenlichaam geboren zou zijn geweest. Toch geloof ik nog steeds dat als ik werkelijk in een vrouwenlichaam geboren zou zijn dat ik jaloers zou zijn op mannen met een piemel: 't is rationeel gezien een heel handig ding bij het plassen.
Nee, in mijn genderbeleving ben ik nog steeds gelijk. Ik voel me op het werk nog steeds minder vrouw dan daarbuiten. De percentages die ik ooit riep (60% het gevoel vrouw te zijn op het werk, 80% het gevoel vrouw te zijn als ik op straat loop, 90% het gevoel vrouw te zijn in het concertgebouw of op andere culturele plekken) kloppen globaal gezien nog steeds.
Juist hierom vind ik het belangrijk om gendergevoel te ontkoppelen van lichaamsbeleving. En beide niet als binair, vaststaand feit te zien. Gender is voor mij vloeibaar. En voor mij is dat goed.
Groetjes,
Frederique
N.B: ik vul tegenwoordig in dat ik vrouw ben. Vind post op naam van de heer ook irritant. Komt vast doordat ik -meer- vrouw -dan- man ben, waardoor mevrouw R. beter bij mij past dan meneer R.
Nee, in mijn genderbeleving ben ik nog steeds gelijk. Ik voel me op het werk nog steeds minder vrouw dan daarbuiten. De percentages die ik ooit riep (60% het gevoel vrouw te zijn op het werk, 80% het gevoel vrouw te zijn als ik op straat loop, 90% het gevoel vrouw te zijn in het concertgebouw of op andere culturele plekken) kloppen globaal gezien nog steeds.
Juist hierom vind ik het belangrijk om gendergevoel te ontkoppelen van lichaamsbeleving. En beide niet als binair, vaststaand feit te zien. Gender is voor mij vloeibaar. En voor mij is dat goed.
Groetjes,
Frederique
N.B: ik vul tegenwoordig in dat ik vrouw ben. Vind post op naam van de heer ook irritant. Komt vast doordat ik -meer- vrouw -dan- man ben, waardoor mevrouw R. beter bij mij past dan meneer R.
Kijk ook eens op de genderkalender !
Tja, zo vind ik het juist afstotend als je kunt zien - zowel bij geboren vrouwen als bij nieuwe vrouwen - dat zij plastische chirurgie op hun gezicht hebben laten uitvoeren.Jaimee schreef:Wat ik nou zo jammer vind is dat ze altijd transseksuele vrouwen laten zien waarbij overduidelijk is dat het ooit een man is geweest.
Zo jammer dat de meeste transen van FFS nooit hebben gehoord of er niet aan willen....
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
-
- Forumdiva
Gelukkig kun je pas na langere tijd gebruik hormonen beoordelen hoe de vetverdeling in gezicht en rest van je lichaam verandert. Soms is er beperkte FFS nodig, maar heel ingrijpend is vaak totaal overbodig als je maar een paar jaar hormonen gebruikt. Is het dan nog niet goed, kun je verdere FFS overwegen. Maar dan moet je dat ook nog kunnen betalen.Jaimee schreef:Wat ik nou zo jammer vind is dat ze altijd transseksuele vrouwen laten zien waarbij overduidelijk is dat het ooit een man is geweest.
Zo jammer dat de meeste transen van FFS nooit hebben gehoord of er niet aan willen....
En ja, overduidelijke zien man geweest ? Kijk eens hoeveel vrouwen een manlijk gezicht hebben.
Het maakt allemaal niet uit hoe transseksuelen zich op tv profileren of eruit zien. Kelly is bepaald niet lelijk en een mooie vrouw om te zien. En toch wordt ze door heel Nederland afgezeken en gezien als die omgebouwde kerel.
Het is het afwijkende waar Nederlanders niet tegen kunnen.
Wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet zogezegd.
Het is het afwijkende waar Nederlanders niet tegen kunnen.
Wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet zogezegd.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
-
- ForumFan
Heb de uitzending gezien en ik heb genoten van het geheel!! Heel openhartig en tegelijkertijd werden de vragen ook zo gesteld zoals ze vaak bij de anderen spelen.
De uitzending heeft positief bijgedragen bij mijn eigen gevoel.
Weet je wat het rare is.? De opmerking in deze threat over waarom ze nu weer juist ts nemen die duidelijk mannelijke trekken hebben, heeft mij meer gestoord!!! Juist deze opmerkingen maken mij het moeilijker om als vrouw te zijn. Gelukkig was er iemand die hier al een antwoord op gaf met de juiste opmerking dat er ook mannelijke vrouwen zijn.
De uitzending heeft positief bijgedragen bij mijn eigen gevoel.
Weet je wat het rare is.? De opmerking in deze threat over waarom ze nu weer juist ts nemen die duidelijk mannelijke trekken hebben, heeft mij meer gestoord!!! Juist deze opmerkingen maken mij het moeilijker om als vrouw te zijn. Gelukkig was er iemand die hier al een antwoord op gaf met de juiste opmerking dat er ook mannelijke vrouwen zijn.
With Love and Lightness.
"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
-
- Eredivisie
Ik vond het een verschrikkelijk programma dat de vooroordelen meer bevestigde dan dat het ze ontkrachtte. Dit programma zat helemaal vol met cliché beelden en past naadloos in het rijtje "Je zal het maar hebben", "Jambers" en andere moderne versies van de freakshows die vroeger de dorpen langs trokken. Alleen Bente, de 2e trans vrouw was wel aardig gevat en leek de presentator wel aan te kunnen, maar ook haar hadden ze nog even te pakken door haar te filmen terwijl ze met haar cappuccino-machine bezig was. Want er moeten natuurlijk wel een paar cliché beelden in van trans vrouwen die met huishoudelijke taken bezig zijn, zie ook de stofzuigende en vaatwasser uitruimende Suzette in het 1e item. Gelukkig ontbrak dat andere cliché-beeld van de trans die haarzelf aan het opmaken is. Oh nee, toch niet, dat hadden ze stiekem in het openingsfilmpje verstopt. Maar omdat vast niet alle kijkers dat gezien hadden moest de presentator ook nog even opmerken dat hij ook wel zin had in een verkleedpartijtje, want de kijker moet natuurlijk wel blijven beseffen dat transen maar mannen zijn die voor vrouw spelen. Of "kast-homo's" (letterlijke uitspraak van de presentator). Daarom zal Jaimee ook nooit haar FFS-transen tegenkomen op tv, want dan kon de kijker nog wel eens het idee krijgen dat transen echte vrouwen zijn, en dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
Ok, ik ga even mijn hoofd in de vriezer steken om weer af te koelen nu, ik moest dit echt even kwijt
Ok, ik ga even mijn hoofd in de vriezer steken om weer af te koelen nu, ik moest dit echt even kwijt
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
-
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Ik vond dat de twee dame, ben haar naam even kwijt, er heel goed uit zag! Ze is ook vrouw van midden 40 ofzo, dan vermannelijken vrouwen nou eenmaal. Haar stem was nog wel erg laag voor een vrouw.
Ben er mee eens dat het programma niet heel goed in elkaar gezet was, maar ja wat verwacht op je tv west in een programma dat heet: jij bent zo.....
Wat betreft stereotypen mensen hebben nou eenmaal behoefte daaraan. Het was idd leuk geweest als ze iets diverse groep transen hadden gehad, bv een jonge post op, of een transgender. In plaats van twee op middelbare leeftijd 'ex hetero' transen.
Ben er mee eens dat het programma niet heel goed in elkaar gezet was, maar ja wat verwacht op je tv west in een programma dat heet: jij bent zo.....
Wat betreft stereotypen mensen hebben nou eenmaal behoefte daaraan. Het was idd leuk geweest als ze iets diverse groep transen hadden gehad, bv een jonge post op, of een transgender. In plaats van twee op middelbare leeftijd 'ex hetero' transen.
De enige transseksuele vrouw die ik echt een positief voorbeeld vind is Valentijn.
Ik hoop dat zij nog een keer op tv haar verhaal wil doen maar dat betwijfel ik. Zij leidt haar leven als vrouw zonder dat er maar ooit op of om gekeken wordt. (Alhoewel, misschien wel omdat ze zo mooi lang en slank is...)
Kelly vind ik helemaal geen voorbeeld van een mooie of passabele vrouw. Haar stem is laag en haar uiterlijk schreeuwt TRANS. Te ver opgevulde lippen, heupen en een overduidelijk 'gedane' neus. Ook haar kledingstijl, sieraden, kunstnagels etc vind ik meer travestie-achtig dan vrouw.
En door juist alleen die neus te laten doen vallen die mannelijke kaken en de wenkbrauwribbel des te meer op...
En hormonen alleen zijn zó over-rated. Je kunt hormonen slikken wat je wilt maar dat gaat echt niet de basis van je gezicht verdoezelen. Het haalt de scherpe randjes eraf, datis alles.
En natuurlijk zijn er mannelijk uitziende vrouwen. Maar die hebben zich helemaal niet te bewijzen als vrouw. Het blijven biologische vrouwen.
Ik hoop dat zij nog een keer op tv haar verhaal wil doen maar dat betwijfel ik. Zij leidt haar leven als vrouw zonder dat er maar ooit op of om gekeken wordt. (Alhoewel, misschien wel omdat ze zo mooi lang en slank is...)
Kelly vind ik helemaal geen voorbeeld van een mooie of passabele vrouw. Haar stem is laag en haar uiterlijk schreeuwt TRANS. Te ver opgevulde lippen, heupen en een overduidelijk 'gedane' neus. Ook haar kledingstijl, sieraden, kunstnagels etc vind ik meer travestie-achtig dan vrouw.
En door juist alleen die neus te laten doen vallen die mannelijke kaken en de wenkbrauwribbel des te meer op...
En hormonen alleen zijn zó over-rated. Je kunt hormonen slikken wat je wilt maar dat gaat echt niet de basis van je gezicht verdoezelen. Het haalt de scherpe randjes eraf, datis alles.
En natuurlijk zijn er mannelijk uitziende vrouwen. Maar die hebben zich helemaal niet te bewijzen als vrouw. Het blijven biologische vrouwen.
@Janiek
Beetje zwak om met Marijke Helwegen aan te komen zetten. Heb je ooit weleens een transseksuele vrouw ontmoet die FFS heeft laten doen?
Marijke Helwegen heeft op hoge leeftijd een facelift laten doen en meerdere injectables laten inspuiten.
Wat heeft dat met facial feminizing surgery te maken?
Een goede ffs-arts zal altijd proberen het resultaat zo natuurlijk mogelijk te houden.
Beetje zwak om met Marijke Helwegen aan te komen zetten. Heb je ooit weleens een transseksuele vrouw ontmoet die FFS heeft laten doen?
Marijke Helwegen heeft op hoge leeftijd een facelift laten doen en meerdere injectables laten inspuiten.
Wat heeft dat met facial feminizing surgery te maken?
Een goede ffs-arts zal altijd proberen het resultaat zo natuurlijk mogelijk te houden.