Dames, heren en anderen: transgenders in Nijmegen

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Wat betekent het om transgender of transseksueel te zijn? Hoe kan de gemeente transgenders ondersteunen? En sluit de ‘roze’ infrastructuur in Nijmegen aan bij de behoeften van deze mensen? Met deze vragen ging MOVISIE-onderzoekster Judith Schuyf in 2009 op pad. In opdracht van de gemeente Nijmegen schreef zij Dames, heren en anderen: transgenders in Nijmegen. Hierin schetst zij vier ontroerende portretten van transgenders. Schuyf: “Opvallend genoeg is transseksualiteit iets dat in de regel voorbij gaat. Na de transformatie willen de meeste transgenders het liefst ‘normaal’ zijn net zoals ieder ander.”
Naar mijn idee een boekje dat een veel breder perspectief schetst dan alleen wat er in Nijmegen gebeurt en beleefd wordt. Echt de moeite waard!

Kijk op de volgende link, onderaan de mogelijkheid om het boekje gratis te downloaden. Doen!

http://www2.nijmegen.nl/content/899687/ ... n_nijmegen
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Nicky B
daar ben ik weer
Contacteer:

Bericht door Nicky B »

Janiek,

Bedankt voor het wijzen op het boekje, is op zich een aardig boekje om te lezen er staan toch wel goede aanbevelingen in naar de gemeente die volgens mij ook kunnen gelden voor alle andere gemeenten danwel voor de politici op het binnenhof hier in Den Haag.

Wel vind ik het jammer dat er veel er vaak nadruk licht op de ervaringen en belevingen transexuelen en wat minder van transgenders en travestieten.

Groetjes,
Nicky
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Ik had het idee dat het in dit geval de moeilijkheid was dat ze niemand van die groepen bereid hadden gevonden er met een verhaal in te staan.
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

Juist Janiek,
het grote probleem is dat de meeste Travestieten het nog steeds in de kast doen en ook de meeste transgenders. Alleen de Transexuelen zijn daar heel open in en als ze dan ook eenmaal als vrouw leven dan willen ze ook niet zovaak meer het contact met de anderen omdat ze dan dan vrouw zijn.. IK maak het mee dat ze dan zelf niet op een foto willen die kan verwijzen naar een oord waar ze geopereerd zijn.

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Bea-Smit. schreef:Juist Janiek,
het grote probleem is dat de meeste Travestieten het nog steeds in de kast doen en ook de meeste transgenders. Alleen de Transexuelen zijn daar heel open in en als ze dan ook eenmaal als vrouw leven dan willen ze ook niet zovaak meer het contact met de anderen omdat ze dan dan vrouw zijn.. IK maak het mee dat ze dan zelf niet op een foto willen die kan verwijzen naar een oord waar ze geopereerd zijn.
Klopt, als je eenmaal langere tijd gewend bent geraakt aan als vrouw gezien te worden, dan snap je niet zo goed meer wat je nu verbindt met travestieten en transgenders, ook al ben je vaak wel een poosje gelijk op gegaan.

En met de openheid word je op een gegeven moment ook wel terughoudender, gewoon omdat er steeds mindedr vaak een aanleiding is om het ter sprake te brengen, maar soms ook omdat je een aantal keren hebt meegemaakt dan mensen dan zomaar ophouden met je als vrouw te zien. Je toch weer apart zetten.

Als je als travestiet er comfortabel mee bent om in de kast te zijn, dan kan ik me ook voorstellen dat je geen behoefte aan die openheid hebt. Maar ik heb ook wel meegemaakt dat mensen het daar juist heel moeilijk mee hebben, met het bewaren van een geheim.
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

klopt Janiek

Ik was zo iemand die kapot ging aan het geheim houden en in de kast blijven. :( Pas toen ik uit de kast kwam in mijn eigen omgeving en bij familie, vrienden en collega's er over kon praten kwam de rust er in. : Nu ben ik in mijn vrije tijd vrouw en pas mij voor de grote buitenwereld mij nog wat aan.

toen ik in mijn vrienden/kennissen kring mij uitte bleek iemand ook travestiet te zijn. Hij/zij is in de periode ook een gedeelte met mijn "openheid" meegegaan en heeft een tijdje dit ook geprobeerd, maar is er later op terug gekomen en houd het nu weer beperkt tot een intieme kring. Hij/zij voelt zich hierin het beste en wat bij hem past voor zijn gevoel. Overigens is hij al vroeg in zijn jeugd geconfronteerd met dit feit en is dus inwezen al langer tv dan ik voor mijn uiting was. Ben zelf er pas duidelijk achter gekomen dat de depressie's etc veroorzaakt waren door mijn conflicten tussen het man/vrouw zijn. Hij is door enkele vervelende ervaringen in zijn out-coming in zijn begin tijd terug in zijn kast/woning gegaan.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
denise_leasen
ff weer wat posten

Bericht door denise_leasen »

Janiek_ schreef:
Bea-Smit. schreef:Juist Janiek,

Klopt, als je eenmaal langere tijd gewend bent geraakt aan als vrouw gezien te worden, dan snap je niet zo goed meer wat je nu verbindt met travestieten en transgenders,
Ik ben nooit tussen vier muren kunnen blijven als ik eenmaal gekleed was als vrouw. Een kleedje of bepaalde kledingstukken was eveneens nooit een optie, en volledige transformatie tot in 't kleinste detail of niets.

Een echte held was ik nu ook weer niet, maar ik moest weg van huis en liefst zo ver als kon. Door de jaren heen ben ik korter en korter naar mijn woonplaats gaan rondwandelen.

Sinds enkele dagen loop ik volledig als vrouw gekleed in mijn buurt en stap ik bij de plaatselijke bakker, slager, voedingswinkel en drankgelegenheden binnen.

Enkel mijn echtgenote weet dat ik me regelmatig als vrouw kleed en heeft er weinig moeite mee, alleen zou ze liever hebben dat ik niet in de plaatselijke zaken binnen stap uit schrik voor de reactie van "de mensen"

42 jaar verkleed ik me zeer regelmatig als vrouw en om heel eerlijk te zijn weet ik nog steeds niet bij welke categorie ik behoor en ik loop maar zelden met een blonde pruik.......
Plaats reactie