Hoi allemaal,
Een tijd geleden dat ik hier een berichtje heb geplaatst. Ik ben nu anderhalf jaar aan de hormonen en kreeg in Juni te horen dat mijn prolactine gehalte te hoog is. Dit is ook een risico die gekoppeld zit aan het hormoongebruik. Dus vanaf dat moment moest ik een halve dosis gebruiken. Nu ben ik deze week weer bij het VU geweest om mijn bloed te laten prikken en deze op de prolactine te laten controleren. (uitslag over twee weken) De arts vertelde dat dit hormoon een goedaardig gezwel in mijn hoofd kan veroorzaken en aangezien mijn prolactine gehalte erg hoog is, is die kans aanwezig. Zijn er tussen de bezoeksters van dit forum mensen die hetzelfde probleem hebben gehad ? En zo ja, hoe is de behandeling hiervan dan bij jou afgelopen? (MRI scan, operatie etc.)
Prolactine
Moderator: Moderators
Re: Prolactine
Hoi Geri,
Uit ervaring (na bijna een jaar hormonen) kan ik er gelukkig niets over zeggen.
Wat ik weet is dat een te hoog prolactinegehalte kan leiden tot een vergroting van de hypofyse met een aantal vervelende bijwerkingen zoals ook bijv. een verminderd gezichtsvermogen. Maar dit soort dingen weet je ongetwijfeld zelf ook al. Verder ben ik teveel leek om er medisch gezien iets verstandigs over te kunnen en te durven zeggen. Wellicht kun je op Google nog iets vinden onder "prolactine" of "hypofyse".
En wellicht zijn er op TS-NL mensen met wat meer expertise hierover.
Ik zou voorlopig de uitslag van de VU maar even rustig afwachten en je niet teveel zorgen maken.
Sorry dat ik je verder weinigs zinnigs kan vertellen hierover.
Groetjes,
Esther, die het fijn zou vinden als je ons op de hoogte hield.
Uit ervaring (na bijna een jaar hormonen) kan ik er gelukkig niets over zeggen.
Wat ik weet is dat een te hoog prolactinegehalte kan leiden tot een vergroting van de hypofyse met een aantal vervelende bijwerkingen zoals ook bijv. een verminderd gezichtsvermogen. Maar dit soort dingen weet je ongetwijfeld zelf ook al. Verder ben ik teveel leek om er medisch gezien iets verstandigs over te kunnen en te durven zeggen. Wellicht kun je op Google nog iets vinden onder "prolactine" of "hypofyse".
En wellicht zijn er op TS-NL mensen met wat meer expertise hierover.
Ik zou voorlopig de uitslag van de VU maar even rustig afwachten en je niet teveel zorgen maken.
Sorry dat ik je verder weinigs zinnigs kan vertellen hierover.
Groetjes,
Esther, die het fijn zou vinden als je ons op de hoogte hield.