Travestie meer taboe dan transseksualiteit
Moderator: Moderators
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Jeanet, waar is het nu voor een traf moeilijker, die trekt zijn vrouwespul uit en is passabel als man, iets wat mensen erg goed accepteren, ik denk dat ik dat en jij ook niet zo makkelijk kunnen, gaan wij in 'mannenkleren', zijn er nog steeds de twijfels voor de medemens, lopen we in 'vrouwenkleren', kijken ze raar en het komen net zo de vragen ''wat ben je'', dus.....
Accepteerd werd je pas als je echt in je rol passabel bent, en daar blijft voor trafs altijd de optie ff geen traf te zijn en ''normaal'' bij te lopen, niemand die daar dan twijfels heeft!!!!! Toch
xmarax
Accepteerd werd je pas als je echt in je rol passabel bent, en daar blijft voor trafs altijd de optie ff geen traf te zijn en ''normaal'' bij te lopen, niemand die daar dan twijfels heeft!!!!! Toch
xmarax
Geen Seks Met Nazis --> hier niet op klikken <--
Re: Travestie meer taboe dan transseksualiteit
Tsja, sorry als ik ergens ziek van ben dan is het wel het oude travestieten hebben het veel zwaarder dan transen gezeik.Jeanet schreef: Wat een "strakke" parafrase van Richelle's post ! Je bent weer helemaal in vorm .
Dat doen ze ook en dat is eigen schuld. De schaamte is schijnbaar te groot om een plek in de maatschappij op te eisen, meh zelf weten. Ik lift gewoon mee op de populairiteit van Kelly, heb ik niks voor hoeven doen. Berdache ben ik niet zo bekend mee, ik weet dat het bestaat, maar dat was het dan ook.Jeanet schreef: Ik denk dat Richelle vooral doelt op het beeld in de media dat transen hebben verworven. Dat is te danken aan veel goeie initiatieven, niet in de laatste plaats van de ouders die zich in die "Berdache" groep van Humanitas hebben verenigd. Daar lopen trava's ver bij achter, denk ik.
Ja. Het is een stukje uit de Friese bewerking van de eenzamen.Jeanet schreef: Iets heel anders: is dat mooie, melancholieke gedichtje in je sig soms ook van Slauerhoff?
Yn einleaze greiden stean ik yn stilte.
In sinne sûnder glâns rôlet fan ’e ierde.
Moanneljocht, skruten falt it del út ’e himel.
It gers dampt, it gers dript, swier fan ’e dize
En ûnferbidlik bliuwt de grûn beferzen.
De simmer wie hyt, sy joech al har krêften:
Te koart har azem, jûkelburd ferlit har nea.
Te hearren binn’ noch de klokjes yn ’e wyn,
It sânich spoar troch it lân noch te sjen,
Mar de karre is allang ferdwûn.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Stil sta ik in de steppe,
De doffe zon gaat onder,
De schrale maan verschijnt.
Het gras dampt kalm en vochtig,
De grond blijft stijf bevroren.
In heete korte zomer:
't blijft winter in de zomer.
De klokjes zijn nog hoorbaar,
het rulle spoor nog zichtbaar,
de kar is al verdwenen.
Ja, alles gaat verdwenen...
Wat over is gebleven
Is lief maar onvoldoende
Om op te leven.
Als je het mij vraagt, schopt de Friese versie dik kont met het origineel.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Ze vroeg erom. Bijtende bitch vind ik een mooie omschrijving van mezelf. Een paar milde postjes doen daar niets aan af. Je kunt het krijgen zoals je het hebben wilt.Frederique_ schreef: Het venijn druipt er weer vanaf... Kan het zijn dat Richelle toch iets bij jou geraakt heeft dat je na dagen van respect toch ineens weer in de rol van "bijtende bitch" duikt?
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
De een ziet de glas half-vol, de andere half-leeg. Ik had al in mijn eerste reaktie op Richelle's post, haar gevraagd of ze inderdaad wilde suggereren dat trava's het moeilijker hebben, dan transen. Daar heeft ze beantwoordt, dat dat niet haar stelling was. Dus waarom je dan zonodig vindt om zo te reageren alsof ze dat wel stelt, begrijp ik niet.petra_ schreef:Tsja, sorry als ik ergens ziek van ben dan is het wel het oude travestieten hebben het veel zwaarder dan transen gezeik.Jeanet schreef:Wat een "strakke" parafrase van Richelle's post ! Je bent weer helemaal in vorm .
Heeft ze al gezegd, het gaat over of er een grotere taboe berust op TV-zijn dan TS-zijn, reageer je op het vraag of TV-zijn moeilijker is dan TS-zijn. Het is maar wat je erin wilt lezen, Petra.petra_ schreef:Och, arme jij. Geen enkele onvrede voelen met je lichaam is natuurlijk hardstikke zwaar. Gespeend zijn van ieder vooroordeel in je mannelijke hoedanigheid, valt ook niet mee. Je hebt groot gelijk, transen hebben het maar makkelijk. Die kunnen gaan en staan waar ze willen, worden nooit uitgescholden, want iedereen houdt van transen. Arme, arme jij. Welk een leed, graag een rokje willen dragen. Niet normaal meer. Gemeen, niet eerlijk, rot transen. Om jaloers van te worden.Richelle_tv schreef:De stelling is dat op travestie een groter taboe rust dan op transseksualiteit. Waar transseksuelen in het algemeen kunnen rekenen op mededogen - zij zijn immers buiten hun schuld (door een speling van de natuur) in een verkeerd lichaam terechtgekomen - wordt travestie door velen nog steeds beschouwd als iets wat pervers is en waarvoor betrokkene 'behandeld' zou moeten worden. Wij weten natuurlijk wel beter, maar toch....
Transseksuelen kunnen uiteindelijk ook 'kiezen' voor één bestaan, terwijl travestieten veroordeeld zijn tot het leiden van een 'dubbel bestaan'.
En hier geeft ze zelf aan, wat jij later zelf zegt, dat als wij geaccepteerd willen worden, dan moeten wij er zelf voor vechten, en dan neem je haar antwoord in de zeik. Het is duidelijk -- wat dan ook wij zeggen over travestie, het is voor Petra nooit goed genoeg.petra_ schreef:Nee joh, nooit zelf iets doen om geaccepteerd te worden. Niet naar buiten gaan. Buiten is men gemeen, buiten is eng. Daar maken mensen elkaar af op uiterlijk. Jezelf verstoppen helpt. Geen enkele trans hoeft ervoor te knokken om met mevrouw aangesproken te worden, dat gaat automatisch zodra je een beetje mascara op doet. Ze lijken wel gek. Zomaar zelf vechten om jezelf te kunnen zijn. Dat doe je toch niet?Richelle_tv schreef:Het was zeker niet mijn intentie twee verschillende onderwerpen aan te snijden. Ik bedoelde eigenlijk het eerste: voor mijn gevoel is transseksualiteit in onze maatschappij inderdaad meer aanvaard dan travestie. In het verlengde daarvan ligt dan de vraag wat wij vervolgens kunnen doen om de emancipatie van trava's te bevorderen, zodat ook dat taboe in Nederland enigszins wordt doorbroken? Is het een kwestie van: "Verbeter de wereld en begin bij jezelf"? Zelf op de barricaden?
Er is niks mis mee met bitch-zijn, waanneer iemand het verdient. Maar gewoon bitch zijn om het bitch zijn zelf is er niks om trots op te zijn. Misschien dat je zo lang om acceptatie als vrouw heb moeten vechten, dat je bent vergeten wat het is om mens te zijn.
En mijn mening over het onderwerp: zorg eerst voor acceptatie van jezelf, of dat trans-zijn of trava-zijn is, en dan kan je pas praten over acceptatie van buitenaf.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Dank voor het complete gedicht. Ik ken de uitdrukking die je hier gebruikt niet echt, maar als je bedoelt dat je Slauerhoff beter in het Fries kunt lezen, al was het alleen maar om de klankschoonheid, dan ben ik het met je eens.petra_ schreef: Als je het mij vraagt, schopt de Friese versie dik kont met het origineel.
Toen Alexandra en ik trouwden in 1990, zongen de Gebroeders Flint gedichten van Slauerhoff op ons feest, dus als hij nog geen warm plekje in mijn hart had, kreeg hij dat toen wel. En vandaag weer.
Groetjes, Jeanet
"Wil je niet anders worden?"
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
"Ik-ik... 't hoeft niet," zei Anders. "Ik wil wel Anders blijven." - Paul Biegel
Ik sprak geen enkel waardeoordeel uit! En ik wilde al zeker niet beweren dat travestieten het zwaarder hebben dan transen. Ik gaf enkel aan dat het maatschappelijk taboe op travestie groter is dan op transseksualiteit en ja dat de trava's daar zelf voor een groot deel debet aan zijn.petra_ schreef: Tsja, sorry als ik ergens ziek van ben dan is het wel het oude travestieten hebben het veel zwaarder dan transen gezeik.
Jeanet schreef: Ik denk dat Richelle vooral doelt op het beeld in de media dat transen hebben verworven. Dat is te danken aan veel goeie initiatieven, niet in de laatste plaats van de ouders die zich in die "Berdache" groep van Humanitas hebben verenigd. Daar lopen trava's ver bij achter, denk ik.
Ja, daar heb je denk ik gelijk in. Dat is ook precies wat ik probeerde aan te geven. Door zelf meer het voortouw te nemen, niet verstoppen, kun je iets bereiken. Achter de geraniums blijven zitten, brengt het emancipatieproces niet verder.Petra_ schreef:Dat doen ze ook en dat is eigen schuld. De schaamte is schijnbaar te groot om een plek in de maatschappij op te eisen, meh zelf weten.
Hoe het ook zij, het was geenszins de bedoeling hier mensen voor het hoofd te stoten. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan mijn excuses daarvoor.
Groeten,
Richelle
Je leeft maar één keer; doe het goed!
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Och, Richelle, er zijn altijd rellenschoppers die de kleinste aanleiding zoeken om een ruzie te beginnen.Richelle_tv schreef:Hoe het ook zij, het was geenszins de bedoeling hier mensen voor het hoofd te stoten. Mocht dat wel het geval zijn geweest, dan mijn excuses daarvoor.
Lisa
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Hier overdrijft weer iemand over alle matenLisa met een S schreef:Och, Richelle, er zijn altijd rellenschoppers die de kleinste aanleiding zoeken om een ruzie te beginnen.
Lisa
Ik lag maar weer in een deuk, de hele draad lang, en jullie maken er weer un serieuse discussie van dat soft-bitchie gedrag van Petra
Ongeloofloos
Mara
- Chantal C.
- Forumdiva
Graag gedaan. Schopt kont is een beetje een letterlijke overzetting van kicks ass. Mag ik je de cd Sielesâlt van Nynke Laverman aanraden? Daar ben ik sinds een paar dagen helemaal fan van. Zes van de acht nummers zijn Friese bewerkingen van Slauerhoff gedichten, Daaruit blijkt goed dat Fries een veel rijkere taal is dan Nederlands.Jeanet schreef: Dank voor het complete gedicht. Ik ken de uitdrukking die je hier gebruikt niet echt, maar als je bedoelt dat je Slauerhoff beter in het Fries kunt lezen, al was het alleen maar om de klankschoonheid, dan ben ik het met je eens.
Toen Alexandra en ik trouwden in 1990, zongen de Gebroeders Flint gedichten van Slauerhoff op ons feest, dus als hij nog geen warm plekje in mijn hart had, kreeg hij dat toen wel. En vandaag weer.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Wanneer iemand met haar soft-bitchie gedrag telkens weer probeert een serieuse discussie die iemand anders wilt voeren, te ontregelen door op een van haar oude stokpaardjes te klimmen, ja. Je bent hier niet zo lang, Mara, maar na een tijdje is de humour er niet meer ervan af te halen, en begint het je keel uit te komen.Mara schreef:Hier overdrijft weer iemand over alle maten
Ik lag maar weer in een deuk, de hele draad lang, en jullie maken er weer un serieuse discussie van dat soft-bitchie gedrag van Petra
Ongeloofloos
Lisa
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Lisa, je bent duidelijk aan vitamine VV aan toe, VioletVakantieLisa met een S schreef:Wanneer iemand met haar soft-bitchie gedrag telkens weer probeert een serieuse discussie die iemand anders wilt voeren, te ontregelen door op een van haar oude stokpaardjes te klimmen, ja. Je bent hier niet zo lang, Mara, maar na een tijdje is de humour er niet meer ervan af te halen, en begint het je keel uit te komen.
Lisa
Mara
Ik betwijfel of ik die in Amsterdam zal vinden...petra_ schreef: Mag ik je de cd Sielesâlt van Nynke Laverman aanraden?
Jeanet
Als je voor de grap eens gaat kijken op deze site:
http://www.europeants.org/WTPS/
dan kun je zien hoe scheef de verhoudingen liggen wat betreft mediabekendheid en in het verlengde daarvan "acceptatie" tussen de 3 T*s onderling.
Maarten 't Hart is misschien wel de enige geweest die als bekende Nederlander de moed heeft genomen met zijn travestie naar buiten te treden. Ik kan me niet meer herinneren of hij daarmee de sympathie van het Nederlandse volk heeft gewonnen.
Verder bestaat er wel het een en ander aan activisme op dit gebied, maar dat zal wel hoofdzakelijk een hoofdstedelijke aangelegenheid zijn, vrees ik.
Zo heb je bij ons de Noodles en de stichting T-image, zal nog eens kijken of ik eenpaar URL's kan vinden als daar animo voor is.
Groetjes, Jeanet
http://www.europeants.org/WTPS/
dan kun je zien hoe scheef de verhoudingen liggen wat betreft mediabekendheid en in het verlengde daarvan "acceptatie" tussen de 3 T*s onderling.
Maarten 't Hart is misschien wel de enige geweest die als bekende Nederlander de moed heeft genomen met zijn travestie naar buiten te treden. Ik kan me niet meer herinneren of hij daarmee de sympathie van het Nederlandse volk heeft gewonnen.
Verder bestaat er wel het een en ander aan activisme op dit gebied, maar dat zal wel hoofdzakelijk een hoofdstedelijke aangelegenheid zijn, vrees ik.
Zo heb je bij ons de Noodles en de stichting T-image, zal nog eens kijken of ik eenpaar URL's kan vinden als daar animo voor is.
Groetjes, Jeanet
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Jeanet, wat denk je aan http://www.real-life.com????? Leven jullie allemaal via de buis of PC, ik heb mijn meningen buiten in real-life opgedaan lijkt me de betere weg, en ik heb gelukkig door mijn freaky-punk-bestaan un redelijk dik huid gekregen en een grote bek Het lijkt wel leuk in de schaduw van bekenden te lopen, maar de helft van de bevolking kijkt niet zo intensief TV, en het is altijd nog een verschil of de mensen iets op TV zien of of ze T's zo gewoon uns tegen het lijf lopen, wat menen jullie, welke weg is de betere tot acceptans, de virtuele of de echte????? Nou, zeker een combi van allebei, maar daarvoor moeten de T's dan ook naar buiten treden, ik doe mijn bijdrage daartoe al zo lang ik puber ben, ik was nooit een grijse muis, ik liet me nooit in hokjes persen, alleen in hokjes die ik zelf voorgaaf, wees individueel, is mijn motto, zo en nu meedoen allemaal, weg van massadrift!!!! Allemaal zo bijlopen, hoe jullie zich gelukkig voelen, met dat stiekum gedoe achter de geraniums komen we geen stuk verder toch
xmarax
xmarax