eerste transseksueel in de topsport! jullie mening?

Algemeen

Moderator: Moderators

Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Ik sluit me wel een beetje aan bij joanna. maar daar naast ben ikv an mening dat als de T geen aangetoond voordeel heeft dan zou ze gewoon mee mogen doen.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Hoi Leonie

Bedoel je JoannA of JoannE?
En ik ben het met je eens dat als er geen AANGETOOND voordeel is dat het allemaal gewoon moet kunnen. Ik heb er alleen mijn bedenkingen bij dat er geen voordeel zou zijn. Uit eigen ervaring wel te verstaan.
Leonie
ForumFan

Bericht door Leonie »

Joanne schreef:Hoi Leonie

Bedoel je JoannA of JoannE?
En ik ben het met je eens dat als er geen AANGETOOND voordeel is dat het allemaal gewoon moet kunnen. Ik heb er alleen mijn bedenkingen bij dat er geen voordeel zou zijn. Uit eigen ervaring wel te verstaan.
ik ben een beetje dyslexties, ik mis dus wel is een lettertje...;) Joanne....
maar stel nu dat je een transseksueel hebt die al met pubertijdremmers is begonnen voor dat de pubertijd echt bereikt is. ik mag dan aannemen dat je weinig voordeel hebt.
en er zijn ook zat sporten waar lichaamlijke kracht ondergeschikt is aan de techniek. om eerlijk te zijn vind ik golf ook niet echt topsport!! lol
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Joanne schreef:(..) en vond geen enkele reactie echt steekhoudende behalve één en dat is toch dat er misschien een nieuwe catgorie T ingebracht wordt. Niet omdat ik vind dat we een nieuw hokje nodig hebben maar gewoon vanwege de fysieke verschillen. Kijk ik ben dan een trans en ben geopereerd en gebruik al vier jaar hormonen. Moet zeggen dat mijn spierkracht behoorlijk achteruit gegaan is maar dat komt niet zo zeer door hormonen maar meer door het gebrek aan training. Toch ben ik nog steeds sterker dan de gemiddelde vrouw die ik ken. Als ik nu aan fitness zou gaan doen of iets dergelijks zou ik ook weer snel sterker worden ben ik van overtuigd. Als ik dus met damessport zou meedoen zou ik mijns inziens zekerwel een voordeel hebben en als ik bij de mannen mee zou doen zekerwel een nadeel. Dus blijft er maar één mogelijkheid over. Bij topsport zal dat volgens mij net zo zijn alleen een stapje hoger qua fysieke fitheid en kracht.
"Dan is hier de start van de 100m geslachtslozen" :-?

Dat zou dus betekenen dat we naast mannen en vrouwen ook 'geslachtslozen' in bepaalde diciplines van sport moeten hebben? Hoe zit dat dan met denksporten als schaken of dammen, of gemengde sporten als korfbal? Eerst jouw stelling Joanne: M->V TS'en hebben een relatief betere conditie hebben als hun biologische zussen. Hierbij wil ik het volgende aan toevoegen: Diverse vrouwelijke topsporters kregen of krijgen mannelijke kenmerken door illegaal en overmatig hormoongebruik. Doel nr. 1 is het illegaal verbeteren van de prestaties, ontwikkelen van mannelijkheid (beharing!) is een bijwerking. Denk maar aan die Ossies als Katrin Krabbe of Karin Kania of de onlangs overleden Amerikaanse Flo-Jo (Florence Griffith-Johnson). Mijn bronnen zijn dit forum inclusief de inmiddels voor mij gesloten gedeelten, diverse andere T*-sites, en oude examenbundels tekstverklaring Nederlands.

Als ik al die postings lees zijn er twee keuzes: nieuwe aparte categorie of in dezelfde regionen als bio-vrouwen. Weer apart? Mijn opinie blijft daarin onverminderd hetzelfde dat dan ook niet bevordelijk is voor integratie met bio-vrouwen en anderen. Blijft dus de laatste categorie over waarbij uit de verhalen op dit forum en privé-sites moge blijken dat transities zodanig fysiek inhakken op de conditie van de personen-in-kwestie. dat dit niet noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen de M->V TS een betere conditie heeft als de bio-vrouw. Dan kan al een 'simpele' bult op 15 minuten fietsafstand van mijn flat door Mariëndaal of 'vals plat' over de Schelmseweg supervermoeiend zijn terwijl dat anders normaliter goed gaat.

Deze redenatie is puur wiskundig doorgeredeneerd en daarom: lieverds kom op met onderbouwde tegenargumenten.
Joanne schreef:Maar helaas zou Mianne dan de ongeslagen koningin van de golf blijven zo in haar eentje op de tee.
Anyway de geschiedenis zal uitwijzen wat er gaat gebeuren. Op zowel sport als organisatievlak
In de golfsport hebben ze daarvoor het handicapsysteem ingevoerd waardoor relatief zwakkere spelers niet zo hard verliezen van erg sterke spelers.
liefs, Josette
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Hoi Leonie en Joost

Om tot een goeie conclusie te komen moet je de dingen wel blijven zien in de context waar ze horen. Als we Mianne (topsportster) als voorbeeld nemen kunnen we haar alleen vergelijken met andere topsportsters van haar niveau. En als we een gemiddelde TS nemen kunnen we haar alleen vergelijken met een gemiddelde vrouw. Ik ben een gemiddelde TS en ik ben volgens mij sterker dan de gemiddelde vrouw maar tegen een topsportster als bijvoorbeeld een Venus Williams of een Kournikova leg ik het af omdat ik niet getraind ben. Als je dan een TS neemt die van af haar puberteit door middel van puberteitsremmers behandeld is om zo de vermannelijking geen kans te geven dan is dat weer een heel ander geval. Zij heeft namelijk de mannelijke spiergroei en ontwikkeling nooit gehad. Mijn argument is dus dat, als je het in de juiste context bekijkt, een TS vanwege haar fysieke mannelijke ontwikkeling in haar leven niet door de hormies zodanig verzwakt dat ze geen voordeel meer zou hebben ten opzichte van haar vrouwelijke opponenten. Dat het in hokjes verdelen niet wenselijk is voor de reintegratie van TS op sportgebied lijkt me duidelijk maar staat verder eigenlijk buiten de discussie.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Joost schreef:
Joanne schreef:Maar helaas zou Mianne dan de ongeslagen koningin van de golf blijven zo in haar eentje op de tee.
Anyway de geschiedenis zal uitwijzen wat er gaat gebeuren. Op zowel sport als organisatievlak
In de golfsport hebben ze daarvoor het handicapsysteem ingevoerd waardoor relatief zwakkere spelers niet zo hard verliezen van erg sterke spelers.
Tsja en dat vind ik dus eigenlijk bezwaarlijker dan een extra categorie.
Met zo'n extra categorie kun je tenminste op volle kracht winnen of verliezen van mensen die net zo sterk zijn als jij of het zouden kunnen zijn vanwege de fysieke overeenkomsten. Maar nu heb ik verder geen verstand van Golfen dus misschien *** ik wat in de ruimte nu.
patricia^^
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door patricia^^ »

Hoi allen,
dit heeft niks met golf te maken,
maar vroeger was ik een danser, en nu een danseres, het klassiek ballet, en jazz en show dansen hebben me veel goed gedaan, want ik ben wie ik ben , vroeger werd ik uitgescholden voor nicht, nu zeggen ze mevrouw tegen me, terwijl ik qua maniertjes niet ben veranderd, alleen is de verpakking aangepast
ik kom uit de horeca, en zowel dames als heren liepen met net zo veel borden , alleen toen ik aan de hormoontjes begon , kon ik ineens allen met minder borden lopen , en dat kwam omdat de spieren een andere verdeling kregen , net als de vet, mag het zo zijn dat deze dame nu een hole in one slaat is het niet omdat ze vroeger een jongetje is geweest en nu tussen de dames staat,bij mijn zwem training, doe ik liever met de heren mee, want die weten van aan poten , en mag ik nog tussen door een geintje maken , maar bij de dames leg ik het soms nog wel eens af
het is een groter verhaal geworden als dat de bedoeling was , , maar de strekking is dus een meisje kan sterker zijn dan een jongen of anders om .in welk mantelpakje je ook geboren bent

groetjes
Patricia
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Uitzonderingen bevestigen natuurlijk ook de regel. Ik dans beter paal dan menig dame hehehe.... Of had dat er weinig mee te maken :wink:
patricia^^
ff weer wat posten
Contacteer:

lieverd,
is het zelfde
en zolang het de huur betaald,zo als in mijn geval :-)
maar wat ik bedoel te zegen ib het een blinkt de man uit en in het andere, de vrouw , hoe je ook geboren bent ,
ben ik zo duidlijker geweest ????
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Yeps was je al hoor ik wilde alleen even grappig wezen.
patricia^^
ff weer wat posten
Contacteer:

"grinnik"

En tuurlijk hap ik weer :lol:
Evelieneke
dagelijks aanwezig

Bericht door Evelieneke »

De Belgische teletekst heeft vandaag nieuws over Mianne Bagger.

In juni stond op de voorpagina een bericht dat ze aan de Ladies' European Tour wil deelnemen, en ik neem aan dat dat het Europese golfcircuit is dat hieronder wordt genoemd:
VRT-Teletekst pagina 499 schreef:De Deense Mianne Bagger heeft een episode in het grote geschiedenisboek van het golf geschreven. Ze plaatste zich als eerste transseksueel voor het Europese golfcircuit.

Bagger is 38 en begon te golfen toen zij (eigenlijk "hij") acht jaar was.
Op haar (zijn) 24e voelde Bagger zich niet meer thuis in haar (zijn) lichaam. In 1995 onderging de Deense een operatie. Vier jaar later stond ze weer op de golfbaan.

Weinig transseksuelen slaagden erin om sterk te presteren in wedstrijden voor vrouwen. Uitzonderingen waren Renee Richards (tennis) en Michelle Dumaresq (mountainbike).
Evelien.
michelle1983
ff weer wat posten

Bericht door michelle1983 »

Ik vind het heel erg prettig om te horen dat het haar nu eindelijk gelukt is, in Europa heeft ze daarin slechts beperkt succes gehad. Daarnaast bleek in haar geval de discussie over of ze geen voordeel had van laat ik maar zeggen haar vroegere "man-zijn" wel mee te vallen, aangezien ze qua kracht en swing afstand onderdeed voor de meeste vrouwen bij de toernooien.
capt haok
Eredivisie

Bericht door capt haok »

La gaan die transseksueel :) ik ben bilijk vandaag

capt hook
Caroline B
dagelijks aanwezig

Bericht door Caroline B »

Topsport is sowieso oneerlijk. Is het eerlijk dat iemand met meer talent geboren wordt?
Kan me begrijpen dat het op weerstand van de genetische vrouw stuit. De transseksueel heeft veel voordeel gehad van hoge testosteron en groeihormoon spiegel in de pubertijd. Maar in de topsport grijpen ook vrouwen naar de anabole steroïden. In de DDR was dat gemeen goed. Tegenwoordig gebeurt het overal. Hebben jullie die triatlon vrouwen op de olympische spelen gezien? Hun lijven waren mannelijker dan die van de bio-mannen. Het gaat zo: één jaar “out of competition`, omdat je anders tegen de lamp loopt, en vol spuiten maar.Het jaar daarop presteer je als nooit te voren.
Overigens rijdt maar een handje vol mannen harder dan Leontien van Moorsel. Dus wat maakt het uit. Iedereen die zich maar een beetje vrouw voelt: meedoen in de vrouwencompetitie! Is nog veel gezelliger ook.
Caroline
Plaats reactie