Aanpak outing naar ouders en zus

Op dit forum kunnen de partners van t*'s hun hart luchten

Moderator: Moderators

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Setsuna schreef:Ik heb t ze ook niet verteld.. me ma hoorde me via de telefoon praten hierover en lichte me pa erover in en ik meteen alles tot de bodem toe ontkennen natuurlijk.

Beste lisa met een s, ik betwijfel t .. me ouders isoleren me van de rest van de familieleden op 2 tantes na willen ze dat ik op bezoek ga of als zij bij ons komen dat ik me kamer uit ga.
Me moeder kan niet uitstaan dat ik te lang met haar in een kamer tijd door breng en vraag ze me of ik weg kan en dan nog maar te zwijgen over de psychological warfare met woorden die er op me wordt geloosd zowat elke dag.. Ja ja :P soms is best lastig indd.
Jouw ouders hebben het ontdekt, en bovendien heb je het ontkend. Er zijn dus twee dingen gaande: ten eerste, je genderdysforie, maar ten tweede, dat je niet open en eerlijk ben geweest. Je vertrouwde ze niet genoeg om het te vertellen, en daardoor heb je hun liefde verraden. Dat speelt ook vaak een rol. Misschien moet je met ze eerst daarover, over het vertrouwensgevoel enzo praten, en als je dat kan lijmen, zou dat de tweede ietsje vermakkelijken.

Sterkte,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
enjoy
ff weer wat posten

eindelijk verteld!

Bericht door enjoy »

Vorig weekend ben ik een weekend bij mijn broer en vrouw geweest en die zagen dat er iets aan de hand was. Het was voor hun even schrikken, nadat ik verteld heb dat ik aan travestie deed en dat dit mijn een lekker en fijn gevoel geeft. Tot mijn verbazing vonden ze het geen probleem en zeiden, je bent wie je bent en voor ons zul je altijd zo blijven.
Mijn schoonzus nam mij mee naar hun slaapkamer en gaf mij een string en bh met de woorden, dan heb je in ieder geval het gevoel alvast.
die zaterdag zijn we wezen winkelen en heb ik zelf 3 strings gekocht en een nachtjurkje. Zondag heb ik de hele dag als vrouw rond gelopen en zonder enige sexuele opwinding. Alles in het zwart. Mijn broer en schoonzus zeiden dat het er nog goed uitzag ook, wat bij mij wat emotie losmaakte. Die zelfde avond thuis nog tegen mijn vrouw gezegd en die had gehoopt dat ik het verdrongen had. Ik heb haar verteld dat ik het niet meer kan en wil verdringen, ik heb dit regelmatig nodig. Ik ga nog niet geheel enfemme, zoals jullie dat noemen. Dit zou ik wel eens een keer willen, by the way.
We zijn nu twee dagen verder en mijn vrouw heeft het er nog moeilijk mee, maar ik mag wel van haar elke dinsdagochtend mezelf transformeren. Dit was voor haar erg moeilijk, maar ik moest wel zorgen dat ik voor ze uit de werk kwam, weer in mijn eigen kleren zit.
Dit gebaar van haar geeft mij zoveel rust dat het niet meer stiekum hoeft en de kans op betrappen natuurlijk groot is. Mijn schoonzus en mijn vrouw zeiden wel als je het doet, doe het dan goed.
De strings kan ik gewoon blijven dragen, en om eerlijk te zeggen zit het lekkerder dan mijn eigen onderbroeken, die nog duurder zijn als de strings bij de Wibra of Zeeman. Ik heb mezelf overwonnen door het te vertellen aan mijn vrouw, wat ik niet makkelijk vond.

Topic gesplitst door moderator. Hierna ging het verder over de partner. Zie voor vervolg hier
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

[Dit is een vervolg op mijn eerdere berichten in deze thread, zie hier].

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn zus naar een cabaretvoorstelling geweest. Gister ben ik met haar naar mijn ouders gegaan. Ik heb haar vorige week gebeld en heb haar verteld dat ik twijfel had over mijn presentatie. Ze gaf aan dat ze liever niet wou dat ik in rok kwam. Toen ik vroeg hoe ze er tegenover zou staan als ik borsten droeg (in een broek, met wijde trui) was ze lang stil, daarna gaf ze aan dat ze ook daar nog niet klaar voor was. Ik kon me dat aan de ene kant goed voorstellen: de voorstelling speelt in haar eigen dorp, wie weet welke bekenden we tegen gaan komen. En het is natuurlijk ook weer niet niets om je broer ineens als half-broer-half-zus te zien. Ik besloot dat ik dit eerst maar zou respecteren en dat ik later alsnog kan zien hoe zich dit ontwikkelde. Het was in ieder geval al iets dat ze het overweegt en het niet bij voorbaat afwees. Voorlopig had moeder (die daar wel zeer geinteresseerd in was) dus even pech. En ik ook: nu zou het ruim anderhalve dag zonder borsten leven worden.

Vrijdagmorgen kreeg ik goed nieuws in mijn mailbox: mijn zus schreef (donderdagavond 9:00) dat ik mij toch maar zo moest kleden als waar ik me lekker in voelde, eventueel ook incl. borsten. Ik heb er nog even over nagedacht: gaat 't toch niet te snel? Is het verstandig? Maar aan de andere kant ook: als zij nu aangeeft dat dat nu kan, waarom mijzelf dan meer kwellen dan nodig is?

Ik heb wat kleren bij elkaar gezocht (buiten mijn borsten niets uitgesproken vrouwelijks, redelijk androgyn), me nog eenmaal goed in de spiegel bekeken en toen de knoop doorgehakt: ik ga in mijn eigen ik-vorm! Het werd een prachtige avond: ze reageerde heel normaal, als ze het er moeilijk mee had liet ze dat niet merken. 's Avonds zijn we naar een caberetvoorstelling geweest (aanrader: de groep heet "schudden", het programma "klam", het was zo'n voorstelling waarbij mijn kaken binnen een minuut in de lachstand stonden en daar anderhalf uur later pas uitkwamen). 's Nachts droomde ik van een groep mensen die elkaar grappen zaten te vertellen. Het was heel gezellig en in mijn droom had ik dikke pret. Wel dacht ik nog: "het programma van het caberet was wel iets hoogstaander dan de grappen die ik nu hoor". Het mocht de pret niet drukken...

Op zaterdagmorgen gingen we naar mijn ouders. Zekerheidshalve had ik de opbergdozen voor mijn borsten meegenomen: ik wist tot op zaterdagmorgen niet in welke presentatievorm ik naar mijn ouders zou gaan. Maar omdat het vrijdagavond zo goed ging durfde ik het aan om ook op zaterdag in mijn ik-vorm naar mijn ouders te vertrekken. Ook zij pakten het heel goed op: ook bij hen heb ik geen afkeuring of andere emoties gemerkt. Tijdens het eten ging het nog even over de transgenderconferentie: ze wilden duidelijk meer informatie over het onderwerp. Ik hoop dat de samenvatting van die conferentie snel verschijnt, ik zal voor hen dan ook een boekje kopen.

We gingen op bezoek bij een vakantiehuisje. Hun huisje kijkt uit op een waterplas, er speelden kinderen van een jaar of 4. Twee jongens, en één meisje. Aan hun gedrag was geen verschil te zien: het meisje schepte en emmerde rustig met de jongens mee en ook toen er ruzie gemaakt werd wist ze haar vrouwtje te staan en stond ze de jongens driftig met een schep om de oren te slaan. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er achter kom dat er nauwelijks verschil in gedrag is tussen mannen en vrouwen. Bij ieder voorbeeld van "typisch mannelijk gedrag" is er wel een voorbeeld te vinden van een vrouw met hetzelfde gedrag. Omgekeerd klopt ook: bij ieder voorbeeld van "typisch vrouwelijk gedrag" weet ik ook wel een voorbeeld te vinden van een man met hetzelfde gedrag. Deze gedachten sterken mij in de gedachte dat het verschil tussen mannen en vrouwen helemaal niet zo groot is als dat ik ooit wel dacht. De enige verschillen die overblijven zijn culturele verschillen: het meisje droeg twee vlechtjes en had een spijkerrokje aan, de jongens (uiteraard) niet. Als die uiterlijke zaken het enige verschil vormen, waar praten we dan nog over? Waarom zou ik dan niet durven te kiezen voor een presentatievorm die bij mij past?
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Frederique,

Ten eerste, ben ik blij dat je familie je zo goed steunt in dit alles. Ik denk dat men hier eerder heeft gezegd, dat het voor ons lijkt aanzienlijk moeilijker aan buitenstaanders uit te leggen wat transgender inhoudt, dan transseksualiteit en travestie. Te meer, omdat er zo veel verschillende vormen zijn. Wat ik in jouw verhaal hierboven, bijvoorbeeld, niet begrijp is, als je van mening bent dat de enige verschillen tussen mannen en vrouwen (los, neem ik aan, van de chromosomale en biologische verschillen) uiterlijke zaken zoals kleding en haardracht vormen, gaan jouw transgender gevoelens dan alleen over uiterlijkheden? Het lijkt mij van niet, gezien hoe jij zo diep gaat in het analyseren van jouw gevoelens. Maar wat is het dan wel, voor jou?

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Frederique_ schreef:Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er achter kom dat er nauwelijks verschil in gedrag is tussen mannen en vrouwen. Bij ieder voorbeeld van "typisch mannelijk gedrag" is er wel een voorbeeld te vinden van een vrouw met hetzelfde gedrag. Omgekeerd klopt ook: bij ieder voorbeeld van "typisch vrouwelijk gedrag" weet ik ook wel een voorbeeld te vinden van een man met hetzelfde gedrag. Deze gedachten sterken mij in de gedachte dat het verschil tussen mannen en vrouwen helemaal niet zo groot is als dat ik ooit wel dacht. De enige verschillen die overblijven zijn culturele verschillen: het meisje droeg twee vlechtjes en had een spijkerrokje aan, de jongens (uiteraard) niet. Als die uiterlijke zaken het enige verschil vormen, waar praten we dan nog over? Waarom zou ik dan niet durven te kiezen voor een presentatievorm die bij mij past?
Ik denk dat wat je hier beschrijft een soort wishful thinking is en als dat je helpt om jezelf te kunnen zijn is dat uiteraard prima, maar het is volgens mij niet helemaal in overeenstemming met de realiteit. Natuurlijk zijn er van iedere algemene uitspraak over de verschillen tussen mannen en vrouwen voorbeelden te vinden die het tegendeel lijken te bewijzen, maar zoals ik in deze discussie al eens eerder schreef bevestigen deze uitzonderingen eerder de regel. Ik denk dat de verschillen tussen mannen vrouwen met name lichamelijk (het feit dat jij borsten draagt bevestigt dat) en vooral ook hormonaal zijn bepaald, en dat die verschillen door middel van kleding tot uitdrukking worden gebracht. Zelfs in culturen waar (ook) mannen een rok dragen zijn die verschillen er wel degelijk en ook zichtbaar. Zo wordt de sarong die in Indonesie door mannen wordt gedragen niet alleen op een andere manier vastgeknoopt, maar ook de stoffen die worden gebruikt zijn anders dan die voor de vrouwensarong.

Groetjes,
Marjan
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Lisa met een S schreef:Wat ik in jouw verhaal hierboven, bijvoorbeeld, niet begrijp is, als je van mening bent dat de enige verschillen tussen mannen en vrouwen (los, neem ik aan, van de chromosomale en biologische verschillen) uiterlijke zaken zoals kleding en haardracht vormen, gaan jouw transgender gevoelens dan alleen over uiterlijkheden? Het lijkt mij van niet, gezien hoe jij zo diep gaat in het analyseren van jouw gevoelens. Maar wat is het dan wel, voor jou?
Toen ik begon met transgenderisme (nu ongeveer een jaar geleden) dacht ik dat ik iets ontdekte waardoor ik dingen zou mogen doen die ik nooit had gemogen omdat ik een jongen was (goed voor mijzelf zorgen, niet meer de stoere bink uithangen die altijd voor het werk klaar staat, koekjes bakken met kerst, de kamer leuk inrichten, vriendelijk zijn en toegeven dat ik lang niet alles weet ipv dat ik van mijzelf verlang dat ik altijd ergens bovenop zit als er iets misgaat en altijd wel een oplossing weten). Dat blijkt dus niet het verschil tussen mannen en vrouwen te zijn.

Toen ben ik op zoek gegaan naar de verschillen in gedrag die er dan wel waren. Ik kom er niet uit, want nogmaals: ieder voorbeeld van typisch mannelijk gedrag wordt wel ontkracht door vrouwen die iets ook op soortgelijke manier aanpakken. Machogedrag bijvoorbeeld komt echt ook bij vrouwen voor (ooit 2 vrouwen onder elkaar zien bekvechten? Hoezo, vriendelijk? Ooit een vrouw tegengekomen die haar onzekerheid verbergt? Hoezo, niet macho?). Voorliefde voor voetbal? Kijk maar eens goed bij de voetbalfinales: er lopen werkelijk ook vrouwen rond (en meer dan je denkt!). Maken vrouwen vaker een praatje in het trappenhuis dan mannen? Zijn ze gevoeliger en invoelender dan mannen? Ik zie echt genoeg voorbeelden van het tegendeel (zowel bij mannen als bij vrouwen).

Zou er werkelijk een verschil bestaan in aanpak tussen jongens en meisjes dan zou je dat moeten merken. En ik zie 't niet. En dan blijft inderdaad alleen het uiterlijk over.

Waarbij ik dan maar gemakshalve denk "je moet gewoon aankleden wat je mooi vindt". En ik vind mijzelf met borsten mooier dan daarzonder (daarzonder vind ik mijzelf helemaal niet mooi). En ik zorg gewoon beter voor mijzelf als ik mij dagelijks vrouwelijker kleedt. Ik denk beter na over de vraag welk gedrag nu werkelijk bij mij past en welk gedrag ik aangeleerd heb om in mijn omgeving te overleven. Alleen dat al zijn voor mij redenen om ermee door te gaan. En de vraag of dat dan mannelijke of vrouwelijke technieken zijn die ik dan gebruik? En de vraag of dat dan "vrouwelijk genoeg" is? Ach... Eigenlijk vind ik dat soort vragen volstrekt onbelangrijk...

Groetjes,

Frederique
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

Frederique_ schreef: Toen ben ik op zoek gegaan naar de verschillen in gedrag die er dan wel waren. Ik kom er niet uit, want nogmaals: ieder voorbeeld van typisch mannelijk gedrag wordt wel ontkracht door vrouwen die iets ook op soortgelijke manier aanpakken.
Je vergeet er alleen bij te zeggen dat de verhouding ongeveer 1:100 is, oftewel uitzonderingen bevestigen de regel. En de kans dat er dan ook nog sprake is van een of andere vorm van genderdysforie is volgens mij nog veel kleiner, want een man die vrouwelijk gedrag vertoont, draagt niet per definitie vrouwenkleding, laat staan borsten.

Groetjes,
Marjan
Laatst gewijzigd door marjan op ma feb 21, 2005 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
marjan
dagelijks aanwezig

Bericht door marjan »

[quote][/quote]
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

marjan schreef:
Frederique_ schreef: Toen ben ik op zoek gegaan naar de verschillen in gedrag die er dan wel waren. Ik kom er niet uit, want nogmaals: ieder voorbeeld van typisch mannelijk gedrag wordt wel ontkracht door vrouwen die iets ook op soortgelijke manier aanpakken.
Je vergeet er alleen bij te zeggen dat de verhouding ongeveer 1:100 is, oftewel uitzonderingen bevestigen de regel. En de kans dat er dan ook nog sprake is van een of andere vorm van genderdysforie is volgens mij nog veel kleiner, want een man die vrouwelijk gedrag vertoont, draagt niet per definitie vrouwenkleding, laat staan borsten.

Groetjes,
Marjan
Uitzondering bevestigd de regel ? Welke regel ? Volgens mij ga je veel te veel uit van het gemiddelde en de daaruit voortvloeiende normen.
Eerste stap op weg om met genderdysforie om te gaan is de erkenning van het individu.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Meer en meer wordt erkend dat de verschillen tussen mannen onderling (en vrouwen onderling) veel groter is dan het verschil tussen mannen en vrouwen. Ofschoon zelfs ik wel eens uitzonderingen tegenkom :)

Groetjes,

Frederique
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:Meer en meer wordt erkend dat de verschillen tussen mannen onderling (en vrouwen onderling) veel groter is dan het verschil tussen mannen en vrouwen. Ofschoon zelfs ik wel eens uitzonderingen tegenkom :)

Groetjes,

Frederique
Door wie wordt dat erkend?
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Plaats reactie