De terminologie om de verschillen aan te duiden geven in ieder geval aan dat we het niet over biologische of met andere woorden echte vrouwen hebben (helaas maar waar). In het algemeen is het not done om elkaar in de vrouwelijke hoedanigheid 'hij' te noemen. Het is een soort belediging die overigens ook in meer of mindere mate zo ervaren wordt, maar meestal niet wordt geaccepteerd. Eenmaal verkleed, in deeltijd of voltijd wordt het ge-hij meer en meer beladen. Voor personen die hun dualiteit aanvaard hebben is het waarschijnlijk minder moeilijk dan voor personen die echt om willen gaan. De eenmaal geopereerde T met een voor de wet vrouwelijke status zal daar toch ook weer in meer of mindere mate mee geconfronteerd blijven en pijn ervan ondervinden.
De samenleving is helaas nog niet zover om iemand die naar vermogen zijn best heeft gedaan er als een vrouw uit te zien ook zo te bejegenen. We kennen allemaal de verhalen over de ontbrekende moed, het uit de kast komen en het moeizaam doorleven van de zogenaamde real life test, als je zover wilt gaan. Het heeft allemaal met die zelfde sociale druk van de maatschappij te maken. Gelukkig zijn er in de samenleving toch mensen die ons T's wel erkennen.
Wat ik regelmatig zie is dat transseksuele vrouwen net als ikzelf hun uiterlijke vrouwelijkheid minimaliseren. Minder make-up, en zeker qua kleding behoorlijk minder over the top dan sommige travestieten. Ik weet uit eigen ervaring dat dit een manier is om jezelf te beschermen. Gelukkig helpen de Progynova en Androcur hierbij want het gaat meer en meer om het innerlijke gevoel. Je hebt bij wijze van spreken geen minirok meer nodig om je vrouwelijk te voelen. Ik voel mezelf over het algemeen beter en veiliger in een androgyne verschijning, hoewel ik nog steeds behoefte heb om me soms wat vrouwelijker te kleden en me meer op te maken. Het maakt echter niet uit hoe ik mezelf presenteer. Er is geen pijl op te trekken. Ga ik androgyn, wordt ik als mevrouw aangesproken en het volgende moment door iemand anders van top tot teen en afkeurend bekeken en kennelijk ontmanteld, dat zelfde geldt als ik mezelf uiterlijk vrouwelijker manifesteer. Ik vind dat tamelijk frustrerend maar probeer wel te aanvaarden dat dit de realiteit is.
Gek genoeg ervaar ik soortgelijke toestanden ook in het wereldje zelf. Showtravestieten kijken soms meewarig en geven te kennen dat ik in ieder geval ogenschaduw op moet doen net als vroeger. Ik als trans denk dan, ik wil niet zo over the top zijn als jij. Mijn gevoel is niet om een karikatuur van mezelf als vrouw te maken. Als ik wel ogenschaduw op heb gedaan omdat ik daar toevallig zin in had word ik weer met open armen ontvangen. Ik ben dan weer gewoon travestiet en dat is tenminste duidelijk.
Als ik uitga en soms travestieten tegenkom die er te... uitzien denk ook weleens, vind je het gek dat sommige mensen negatief reageren. Ik ben dus ook een beetje zo waar ik zelf last van heb. Sommige van ons zijn zeer fortuinlijk uitgerust. Ik bedoel T's die uiterlijk zeer veel mee hebben. Ik ben daar gezond jalours op maar zal nooit vals reageren. Voor mij geen passabiliteits jalousie (quote Miss Teddy). Hou toch op we hebben het al moeilijk genoeg allemaal. Ik ken een wandelend T-kustwerk die onlangs met vuilniszakken werd bekogeld. Dat raakt me, net zoals een T die voor "kanker homo" wordt uitgemaakt en net zoals iedereen die gediscrimineerd wordt. Als je je kwetsbaar opstelt door je uiterlijk kies je er zelf voor. Als je zwart bent kun je daar niets aan doen.
Onzin! niemand kiest ervoor om kwetsbaar te zijn maar je kunt het wel reguleren. D.w.z. als je uitgebreid in het openbaar gaat zitten tongen vraag je de aandacht en die kan negatief uitpakken. Net zoals een man in leren damesstring en lieslaarzen met een dildo half uit z'n... in een travestiebar gaan dansen. Dan kan je als je geen geluk hebt flink in elkaar gemept worden. Doe maar gewoon, en zeker in Amsterdam. Er zijn grenzen, alhoewel die behoorlijk kunnen verschillen. Met tolerantie naar elkaar komen we een heel eind.
Vanavond doe ik m'n wimpers op, lekker puh, maar wel met een spijkerbroek en gympen en ik ga genieten van uitbundige showtravestieten en lekker met gay's beppen. En misschien kom ik die hetero man tegen die wel met me over straat durft! ha ha!
Vida
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)