Lisa met een S schreef:Ik -- als een van de vrijwilligsters die Travestie.org onderhouden -- wordt wel een beetje moe van jouw herhaalde vergelijkingen tussen hoe wij het hier doen en hoe het elders gaat. Je hebt hier een paar slechte ervaringen gehad, en daar wil je ons op afrekenen. Ook met mij heb je het aan het stok gehad. O.a.
hier -- maar in dit geval was
jij het die dacht dat jij een betere oplossing voor mijn situatie had, maar -- naar mijn bescheiden mening -- totaal de plank missloeg. Het sfeer die toen heerste, daar zijn wij allemaal een beetje debet aan. De team heeft toen met zijn allen geluisterd naar de kritiek en ingegrepen. Er is sindsdien veel gebeurd hier op het forum, o.a., zijn de ergste recalcitranten gebannd.
Ik moest dus zonodig even onder die link hierboven kijken naar die oude discussie waarin het er nog al stevig aantoeging. Kom ik in een stuk van Lisa met een S over kinderen en T. Wat een goed stuk! Het raakt me diep!
Maar was die posting ook gedaan zonder dat stukje van Frederique? Ik denk van niet. Juist doordat de een de plank missloeg volgens de ander, moest de ander in de pen klimmen. Met dit prachtige gevolg.
Ja, ik vind het een mooi stuk. Maar het is ook iets heel emotioneels, dat je diep raakt. En dan laaien de emoties snel op en komen dingen snel anders over dan bedoeld. Ja, dat is zo. We praten op deze site soms over onbenulligheden, maar gelukkig niet altijd. En dan kan iedereen dus snel wat gepikeerd raken.
Wanneer is een reactie goed? Negatieve reacties vindt vrijwel niemand leuk. Positieve reacties wel. Wat is het resultaat? De mensen die te veel negatieve reacties krijgen lopen weg, ze zoeken wat anders. De mensen die positieve reacties krijgen voelen zich gesterkt. Uiteindelijk blijven er mensen over die op de belangrijke punten gelijk denken. Dat is fijn, want daardoor voelen ze zich gesterkt in hun standpunten. Maar betekent dat nu dat die standpunten ook echt kloppen met hoe het feitelijk toegaat in de wereld? Dat hoeft helemaal niet.
Het gevaar van een forum als dit is dus dat je bevestigd wordt in je foute denkbeelden (het effect van de positieve reacties). Het mooie van een forum als dit (als er tenminste niet allemaal gelijkgestemden zitten en ze ook inderdaad bereid zijn hun bek open te doen) is dat je leert dat andere mensen er soms totaal anders over denken. Dat hoeft niet te betekenen dat je zelf verkeerd denkt, maar het noodzaakt je in ieder geval nog eens goed bij jezelf te rade te gaan. Maar dat kun je dus alleen bereiken met die vervelende, negatieve reacties. Wees er dus maar zuinig op.
Op het moment dat je op dit forum dus geen negatieve reacties meer krijgt, laat je je sussen en in slaap wiegen. Het is de botsing met de mening van iemand anders die je op prijs moet stellen, hoe moeilijk dat ook is.
Groet, Kim.