Joanne schreef: Bummer voor hun die acceptatie plicht hehehe.....
Aanvullende verzekeringen
Vormen van noodzakelijke zorg die op dit moment zijn verzekerd via het ziekenfonds vallen in hoofdlijnen onder de dekking van de basisverzekering. Vormen van zorg die het Kabinet rekent tot “niet-noodzakelijke zorg” blijven buiten het pakket van de nieuwe zorgverzekering. Hiervoor kan de consument een aanvullende ziektekostenverzekering afsluiten.
Zorgverzekeringswet niet van toepassing
De nieuwe regels van de zorgverzekeringswet zijn niet van toepassing op de aanvullende verzekeringen. Dit heeft onder meer tot gevolg dat voor aanvullende verzekeringen:
Voor verzekeraars geen acceptatieplicht geldt. Verzekeraars geheel vrij zijn in het berekenen van premies.
Verzekeraars geheel vrij zijn in het bepalen van de inhoud van hun aanvullende verzekeringen.
Verzekeraars vrij zijn een eigen beleid te voeren ten aanzien van het eigen risico bij aanvullende verzekeringen.
Overgang bestaande aanvullende verzekeringen
Consumenten die bij invoering van de Zorgverzekeringswet reeds een aanvullende verzekering hebben, ongeacht of dit een ziekenfondsverzekerde of een particulier verzekerde is, ontvangen van hun bestaande verzekeraar een voorstel voor voortzetting van de aanvullende verzekering voor zover de dekking niet onder de basisverzekering komt te vallen.
Het is dus niet zo dat verzekeraars, ter gelegenheid van de invoering van de Zorgverzekeringswet, bestaande aanvullende verzekeringsovereenkomsten eenzijdig kunnen beëindigen.
Geen koppeling zorgverzekering en aanvullende verzekering
Het is verzekeraars niet toegestaan een koppeling aan te brengen tussen de basisverzekering en de aanvullende verzekering. Verzekeraars mogen dus acceptatie van een basisverzekering niet weigeren omdat de consument elders een aanvullende verzekering heeft afgesloten of gaat afsluiten.
Vraag me alleen af hoe ik dat in de pratijk dus voor elkaar ga krijgen. Ze bieden alleen maar complete pakketten aan. Hoe kan ik dus bij de een een basis halen en bij de ander een aanvullende??? En gaat dat geen problemen opleveren met declaraties?? Wie weet hier meer over????