Idee voor TS in de RLE

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
iwonats
is nieuw hier
Contacteer:

Idee voor TS in de RLE

Bericht door iwonats »

Hallo,ik ben Marceline,ik was laatst bij het VUMC waar ik een boekje zag van de Schorer Buddyzorg en het Genderteam van het VUMC.Zij bieden hulp aan ts die in de real life experience zitten,helaas is dit alleen voor TS in en rond amsterdam.Nu heb ik Marceline en Rianne het idee om dit ook voor alle andere ts landelijk mogelijk te maken.Waar je samen met een vrijwilliger samen 1 dag in de week samen kan kletsen,winkelen enz.Nu is mijn vraag of hier vraag naar is en zoja of jullie ideen hebben hiervoor.Alle reacties worden vertrouwlijk behandeld.Je kan ze gewoon naar mijn msn adres sturen:mrsmarceline@msn.com Alvast bedankt voor jullie reacties,liefs Marceline TS.
ik heb interesse in die corset
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Heb het zelf niet meer nodig maar denk dat dit zeker wel een goed idee is :wink:
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Hoihoi,

Ik kan ook zonder hulp stellen.... Geen idee hoe dat bij anderen is....

Liefs,

Kitty.
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Geldt ook voor mij. Ik red het prima.
Ik kan niet voor anderen praten, maar geloof niet dat ik dit ooit nodig heb gehad (of je moet de begintijd meerekenen, toen ik net uit de kast kwam en nog dacht dat ik travestiet was)
Cyn.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Niet nodig. Ik wil juist in de maatschappij staan en dat lukt erg goed.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Is dit niet redelijk vergelijkbaar met het 'Big Sister' concept wat in de US betere bekendheid geniet ?
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Iwona,

goed idee! Ik ben zijdelings betrokken bij het TS buddyproject van de Schorer, als adviseuse. Trek je niet te veel aan van de 'niet nodig omdat ik....' reacties hier, dat is voornamelijk vanuit zichzelf geredeneerd, zonder aan anderen te denken. Er zijn genoeg (beginnende) transen die niet op bv travestie.org komen, maar wel hulp kunnen gebruiken.

Heel veel succes,

groetjes Mila.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn begintijd best gemak gehad zou hebben van een buddy. En op sommige momenten zou ik het nu misschien ook nog wel prettig vinden. Ik heb echter het geluk dat ik best een grote groep Buddy's in de letterlijke zin van het woord heb aan mijn vrienden en dat ik zelf al heel lang therapie heb. Maar er zijn toch wel dingen die ik eerder had willen weten en misschien dingen die ik eerder had willen doen maar niet durfde in mijn eentje. Dus ik vind het absoluut een goed idee. De begeleiding vanuit de VU schiet in ieder geval best te kort vind ik. Overigens zou ik mijn doelgroep wat verbreden als ik er wat over te zeggen zou hebben. Ik heb namelijk ervaren dat het eerste jaar na je SRS of misschien wel de eerste twee of drie jaren na die SRS zwaarder kunnen zijn dan de drie jaar ervoor. Het zwarte gat nadat je ineens uitbehandeld bent, jezelf moet zien terug te vinden, jezelf opnieuw moet leren waarderen en alles van de afgelopen tijd op je in moet laten werken is al zwaar zat maar dan komt ineens de rest van de shit uit je leven op je dak vallen. Doordat je je mega probleem opgelost hebt staat niets je andere shit meer in de weg en je kan zo ineens alles tegelijk voor je kiezen krijgen met alle emotionele gevolgen van dien. Dit heb ik overigens niet alleen uit eigen ervaring. Ik ken genoeg mensen die het zo hebben ervaren kan ik helaas stellen en de hulp van een Buddy in deze is helemaal geen slecht idee. Ik ben op eigen kracht en soms met de hulp van vrienden op zoek gegaan naar hulp en heb na veel omzwervingen uiteindelijk DE therapeut gevonden die ik zocht. Met de hulp van een Buddy zou dat allemaal een stuk minder traumatische impact hebben gehad omdat je dan voorbereid zou zijn en steun zou hebben van iemand. Misschien is het ook wel wat voor mij. Buddy zijn in deze sector. Of misschien ben ik daar zelf nog niet aan toe en moet ik eerst wat groeien in mijn eigen nieuwe zelfvertrouwen. Hoe langer ik over dit idee nadenk hoe beter het klinkt. Dat wou ik even zeggen. 8)
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Joanne,

nou...........ik weet het niet hoor.......toen ik in 1988 aan mijn transitie begon had ik al snel vele (post/pre op) TS 'buddies' om me heen, die me op alle mogelijke manieren het nut van een SRS probeerden aan te praten. 'De poorten van de hemel zouden opengaan', 'Mijn vriend hoeft me maar tussen mijn benen te blazen en ik kom gillend klaar (post op)' tot het welbekende 'Als je je niet laat opereren, dan word je zo'n rare tussenvorm'.........goddank ook support in de vorm van 'ook al heb je tien piemels, voor mij ben en blijf je een vrouw'. Aan mij was het te bepalen in hoeverre iemand zelf geen issues had, of hoe lekker iemand in haar post op vel zat, zodat ik kon geloven of de gegeven mening ook werkelijk *neutraal* was tov mijn SRS ja/nee. Of dat iemand van haar probleem het mijne maakte (pre/post op).
Uiteraard waren de tijden toen anders voor TS'en, en leefden die toen meer onder (hoog)spanning in een weinig tolerante samenleving, indien on of onvolledig passabel. Tegenwoordig is het zo dat de gemiddelde opoe van achter in de 80, woonachtig in de Achterhoek, wel van en over transsexualiteit vernomen heeft in de media, en TS gewoon accepteerd voor wat ze is; een TS. Ditzelfde geldt voor de gemiddelde (autochtone) nederlandse/nederlander, waardoor de gemiddelde, redelijk passabele TS minder onder intolerantiespanning leeft.

Het komt mij voor dat je als TS buddy vooral geen TS issues (meer) moet hebben, anders draag je ze (onbewust) over, en dat lijkt me niet zo goed voor een verse TS, eerlijk gezegd. Een volstrekt neutrale, goed in zijn/haar vel zittende m/v/ts/tv lijkt me een goede buddy kunnen worden.

Ongelogen waar: ik heb het ooit eens meegemaakt met een post op TS die zo geschokt was toen bleek dat ik niet geopereerd was EN dat ik dat ook niet wilde, dat ze met een verwrongen gezicht riep: 'maar je ziet er uit als een vrouw, je gedraagt je als een vrouw, en je wilt je niet laten opereren?? Je bent ziek in je hoofd!!!!!!'

Volstrekte neutraliteit tov TS issues lijkt me van groot belang dus, als je TS buddy wilt worden. Ik heb namelijk gemerkt dat veel post op TS'en soms tot jaren na de SRS nog issues hebben over TS zijn of de SRS zelf......

P.s: ik heb een pre paid 06, daarom bel ik je nooit...lolz! Maar ik ben bezig met een abb, dus binnenkort weer contact?

Groetjes Mila.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Geen idee of zo'n buddygroep nut heeft. Wellicht voor een aantal mensen wel.

Ik heb in het verleden weleens contact gehad met andere pre-ops. Telkens weer had ik gevoelens van "Jeetje jij hebt echt een wazig leven!", "Waarom zie je spoken? Ga leven joh!" en "Je vraagt me advies, ik geef je advies en vervolgens doe je er niks mee!"

Dat waren voor mij redenen om me gewoon meer en meer in het "normale" leven te storten en met succes. Er zijn een aantal TS'en waar ik nog contact me heb, maar veel stelt het niet voor. Ik lees hier en daar nog wat op fora. That's it. Ik heb genoeg aan mijn vriendinnen en collegaatjes.

Voor de rest denk ik dat voor mensen die een buddy zoeken, Virgin een goeie oplossing is. Of zie ik dat verkeerd?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie