Welke hormonen slik je??

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renate den Heijer
dagelijks aanwezig
Berichten: 101
Lid geworden op: zo jun 23, 2002 15:29
Locatie: Den Haag

Bericht door Renate den Heijer »

Progynova 2 x 2mg
Androcur 2 x 50mg

Groetjes,

Renate
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
Gebruikersavatar
betteke
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 17:33

Bericht door betteke »

Crista J schreef:Tja, nu je dat zo zegt... Die estradot plakkertjes heb ik ook een half jaar gebruikt. De apotheek moest ze altijd bestellen, maar ondanks dat vond ik de uiterste houdbaarheidsdatum op het doosje altijd erg dichtbij komen: nooit verder weg dan een paar maanden...

Hoe dan ook. Missen zal ik ze niet. Ik gebruik nu Meno-implant: Een stuk prettiger, vind ik. :wink:
Hey Crista,
Hoe werkt die Meno-implant, en wie heeft die je voorgeschreven!?

liefs,
Betteke :wink:
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Luciel schreef: Trouwens Edith, ik moest over 6 weken terug komen, maar ik heb maar 30 van die Androcur 50mg tabletten.. Hoe moet ik dat doen?
Luciel,

Als het goed is heb je van Dr. Weijmar-Schultz twee recepten meegekregen. Het eerste recept is voor de eerste 14 dagen. Dit zijn 15 Androcur tabletten en 4 Estradot pleisters. Het tweede recept is voor de daaropvolgende weken. Mocht het één en ander niet duidelijk zijn dan zal ik gewoon contact opnemen met Dr. Weijmar-Schultz.

Groetjes,
Edith
Crista J
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: ma sep 20, 2004 22:48

Bericht door Crista J »

betteke,

Meno-implant is een implantaatje dat onder de huid wordt ingebracht en heel gelijkmatig estradiol afgeeft. Het is daardoor een stuk veiliger dan pillen slikken als je verhoogd tromboserisico hebt, zoals ik. Bovendien is het erg prettig in gebruik: Inbrengen en je hebt er geen omkijken meer naar - en ook geen huidirritatie van die pleisters :wink:.

Mijn huisarts schrijft het voor - in overleg met een endocrinoloog van het genderteam (VU).
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Christa,

ik heb begrepen dat je niet zeker kunt zijnvan de duur van de werking. Ik heb begrepen dat de afgifte van hormonen na 4 maanden minder kan worden, maar het kan net zo goed dat je er 8 maanden mee toe kunt.
Hoe is dat bij jou geregeld?
Cyn.
Vicky_
dagelijks aanwezig
Berichten: 164
Lid geworden op: za dec 20, 2003 19:01
Locatie: Venlo

Bericht door Vicky_ »

Dames,

Voor zover ik weet, kun je het Meno-implantaat alleen verkrijgen NA je srs. Tenminste, dat is wat mij verteld is.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Vicky_ schreef:Voor zover ik weet, kun je het Meno-implantaat alleen verkrijgen NA je srs. Tenminste, dat is wat mij verteld is.
Dat heb ik ook gehoord... Schijnt dat het gelijkmatiger en een wat lagere dagelijkse dosis afgeeft...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Crista J
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: ma sep 20, 2004 22:48

Bericht door Crista J »

Meno-implant werkt niet eeuwig, nee. Na een maand is zo'n implantaatje 'op gang', zeg maar, en dat blijft het tot vier maanden. Daarna neemt de werking weer af en na acht maanden zou het helemaal opgelost moeten zijn.
De juiste dosis is inderdaad nogal zoeken en kost dus best wat tijd. De werking varieert ook van persoon tot persoon, volgens mij. Op dit moment krijg ik elke twee maanden een nieuwe. Ik moet wel regelmatig bloedtests doen om het in de gaten te houden, maar dat moest ik toch al.

En dat je je SRS al moet hebben gehad? Ik nog niet. Ik ben wel al gecastreerd, maar ik geloof dat dat de VU niet veel uitmaakt. Ik heb de tip trouwens van iemand die het ook al voor haar SRS is gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

male sexhormonsAfbeelding

Female sexhormonesAfbeelding

Zwart zijn de hormonen, groen met de pijl zijn de reakties hoe de ene in de andere over kan gaan......

Bij piltoediening wordt ovrigens het meeste estradiol in het minder werkzame opslagvorm estron omgezet, wat ervoor zorgt, dat je met pillen nooit hogere estradiolwaardes dan 100 ng/ml in het bloed hebt......

.....ovrigens is het op den duur niet aan te bevelen een onnatuurlijke estron-estradiolverhouding te hebben!

hier staat onder anderen dit:
Verschiedene Zielzellen der Androgene, insbesondere solche in der Haut, verfügen über 5-α-Reduktase. Dieses Enzym wandelt α-Testosteron irreversibel in das stärker wirksame 5-α-Dihydrotestosteron (DHT) um. Beim Mann macht DHT nur einen untergeordneten Bestandteil der zirkulierenden Androgene aus. Im Prinzip stellt es, obwohl höchst wirksam, bereits eine Stufe auf dem Weg zur Elimination des Testosterons dar. Zwischen Testosteron und Androstendion besteht ein Redox-Gleichgewicht, wie dies auch zwischen Estradiol und Estron der Fall ist. Dass sich jeweils ein Gleichgewicht mit messbarer Geschwindigkeit einstellt, hängt von der Mitwirkung entsprechender Enzyme ab. Das erforderliche Enzymsystem kommt in zahlreichen Zellen, insbesondere aber n Hepatozyten (Leberzellen) vor. Es handelt sich um eine sogenannte Oxido-Reduktase, die zum einen als 17-β-Hydroxysteroiddehydrogenase Testosteron (Estradiol) zu Androstendion (Estron) oxidiert und andererseits als 17-Ketoreduktase Androstendion (Estron) zu Testosteron (Estradiol) reduziert. Entscheidend für die Lage des Gleichgewichtszustandes ist der jeweilige Redox-Status einer Zelle.
Het is dus aanteraden, estradiol niet via de lever binnen te krijgen, maar via de huid of menoimplants of spuiten, het is dan veel minder estradiol nodig en in de lever wordt estradiol niet overmatig in estron omgezet, wat bekent staat, de receptoren van estradiol te blokkeren, estron is immers minder werkzaam dan estradiol, bij spuiten of via de huid heb je een estradiol/estronverhouding van 50:50, bij piltoediening kan het estron het 10voudige van het estradiol in bloed zijn.......

Hier staat ook dit over de estron/estradiolverhouding:
Estron-Estradiol-Quotient

Der Estronspiegel war während der Hormonapplikation
um das 4,5- bis 6,8fache höher als der Estradiolspiegel.
Mit Ausbildung des Steady State unter der alleinigen
Medikation fiel der E1 /E2 -Quotient von 6,8 auf 4,9 ab. Das
Verhältnis verbesserte sich zugunsten von Estradiol. Nach
der Einnahme der Kombination von 1,5 mg E V + 5 mg
MPA war die gleiche Tendenz zu verzeichnen. Der E1 /E2 -
Quotient stieg zunächst auf 6,3 an und verringerte sich
dann stetig auf 4,5.
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
esther-marye
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: wo mar 17, 2004 9:14
Locatie: Ergens in Friesland
Contacteer:

Bericht door esther-marye »

Chantal C. schreef:
Vicky_ schreef:Voor zover ik weet, kun je het Meno-implantaat alleen verkrijgen NA je srs. Tenminste, dat is wat mij verteld is.
Dat heb ik ook gehoord... Schijnt dat het gelijkmatiger en een wat lagere dagelijkse dosis afgeeft...
Ik gebruik nu ook het memo inplantaat , ben er nu mee bezig vanaf vorig jaar april en het bevalt heel erg goed, Om de 5 maanden laat ik hem verwisselen. De eerste keer wachte ik wat langer alleen beviel dat niet zo goed. Voor de SRS wou mijn arts het niet voorschrijven omdat het dan moeilijker is om estradiol vrij te zijn voor de SRS. Je moet namelijk 3 weken voor de srs stoppen met de hormonen en dat wordt een beetje moeilijk met het inplantaat.
Groetjes

Afbeelding
Jaimee
Eredivisie
Berichten: 620
Lid geworden op: vr dec 24, 2004 21:56
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jaimee »

Ik wil af van dat irritante geslik; heb het idee dat het helemaal niet goed is ofzo... En het maakt je ook zo afhankelijk en ik vergeet ook wel eens te slikken eerlijk gezegd... Maar als ik hormoonloos (of hormoonarm eigenlijk; doordat ik geen testikels heb meer voor de testosteron voorziening maar natuurlijk nog wel vanuit de bijnieren...) door het leven ga, dan voel ik me ook niet prettig dus ik weet het niet hoor... Testosteron NOOIT meer natuurlijk; damn wat ben ik blij dat ik dat niet meer in mijn lichaam heb razen! Ik word emotioneel als ik er aan denk; echt heel erg wat voor schade dat stofje heeft aangericht bij me... (Voelen jullie dat ook zo?)
Gebruikersavatar
betteke
dagelijks aanwezig
Berichten: 194
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 17:33

Bericht door betteke »

Ik heb vorig jaar als test om mijn libido te verhogen ook wat anders getest, gevolgen:haaruitval, lagere stem,haargroei op plaatsen waar je dit niet wil,en ontzettend chagarijnig :evil: en dat al na een paar weken!! :o ben dus gelijk gestopt......dan maar geen libido!! :wink:
Mijn motto is:testosteron maakt meer kapot dan je lief is!! :-? :wink:
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

esther-marye schreef:Je moet namelijk 3 weken voor de srs stoppen met de hormonen en dat wordt een beetje moeilijk met het inplantaat.
Ik heb gewoon doorgespoten, wou geen dipje tijdens het verblijf in Essen, mijn endokrinologe vond het wel goed, ze was zelf twee keer op bezoek toen ik daar lag en was zich aan overtuigen van mijn welzijn :wink:

Was sowieso toen bij vooronderzoek 15 maanden geleden al gezegt, dat ik niet persé moet stoppen met de hormonen, met spuiten heb je sowieso een minimale belasting en androcur naam ik al wat langer niet meer.....ieder andere transje wat daar in Essen was, had het in de oproepbrief staan, dat ze moesten stoppen......ik trouwens niet......misschien dat ik daarom zo snel aan herstellen was, twede week maakde ik al lange wandelingen over het kliniekterrein en un beetje in de stad :wink:

groetjes
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Wat voor hormoontjes gebruik ik - om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen:

Cyproteronacetaat: Androcur 2 x 50 mg per dag

Estradiol: Climara 100 1 x per week

Liefs, Kitty.
Silvia_
dagelijks aanwezig
Berichten: 198
Lid geworden op: za mar 26, 2005 16:35

Bericht door Silvia_ »

Edith schreef:Androcur 50mg tabletten 2 maal daags.
Estradot 50 (Estradiol) pleisters 2 maal per week.
De Estradot 50 pleisters hebben plaats gemaakt voor Estradiol 50 pleisters.
Cynthia schreef:Kun jij die Estradot nog krijgen dan? Ik had ze eerst ook, maar mij is verteld dat ze niet meer leverbaar zijn. Volgens mijn apotheker wordt er niet genoeg aan verdiend nu ze in Amerika terugkomen van hormonen tegen overgangsverschijnselen.
En Estradot had juist zo'n lekkere maat.
Cynthia,

De Estradot pleisters kan ik ook niet meer krijgen. En ik deel volledig je menig. De Estradiol pleisters willen nog wel eens gaan rimpelen of dubbelvouwen tijdens het aanbrengen.


Groetjes,
Edith
Plaats reactie