Mag de overheid T*s discrimineren ?

Algemeen

Moderator: Moderators

Wendy B
ForumFan

Mag de overheid T*s discrimineren ?

Bericht door Wendy B »

Waar ik de laatste tijd een beetje mee bezig ben:

Ik leef al een tijdje als transgender en heb al wat ervaring met hoe mensen daarmee omgaan.
Veel mensen reageren wel wat onwennig of ze vinden het maar niks.
Maar ik vraag ook niet van mensen dat ze het allemaal geweldig vinden. Mij gaat het er om dat mensen, ondanks wat ze er misschien van vinden, toch gewoon normaal met je omgaan. Dat je in de winkel gewoon geholpen wordt, dat je vagen gewoon beantwoord worden, en dat je gewoon iets kan bespreken met je buren als dat nodig is.
Wat dat betreft heb ik allemaal weinig klagen. Afgezien van wat opmerkingen op straat heb ik weinig problemen.

Het begint me alleen een beetje op te vallen dat als ik moeilijkheden heb vanwege mij TG zijn, dat dat uitgerekend met overheidsinstanties en aanverwanten is.

Ik ben op het moment werkloos en heb dus nogal met die instanties te maken.
Grootste probleem is het reïntegratieburo. In maart heb ik een soort plan-van-aanpak getekend waarin mijn transgender zijn als een (geaccepteerd) gegeven werd omschreven en waarin dus het reïntegratieburo zich verplichtte om mij in die hoedanigheid aan het werk te helpen.
Omdat dat contractueel was vastgelegd dacht ik wel goed te zitten, maar nog geen drie weken later bleek het tegendeel. Ik was bij een keruingsarts beland vanwege iets heel anders, maar het hele gesprek ging alleen maar over mijn TG zijn. En de mening van deze mijnheer was simpel: Hij vond het flauwekul en verdacht mij ervan te simuleren om maar niet aan het werk te hoeven.

En dat heeft wel de toon gezet voor de rest van het reïntegratietraject. Elk gesprek wat ik daar heb gaat alleen maar over mijn TG zijn. Zo erg zelfs, dat het onderwerp werk niet eens meer ter sprake komt. De mededeling dat ik al aan het sollicteren was werd nogal koel ontvangen, alsof ze er niet erg blij mee waren.

Hun onophoudelijke gezeur over hoeveel moeite mensen ermee hebben en dat bedrijven er zoveel problemen mee zouden hebben begint een beetje opvallend te worden. Zij hebben nog nooit een TG aan het werk geholpen, terwijl ikzelf al wat ervaring heb met hoe mensen ermee omgaan.
Het lijkt me dus meer projectie van hun eigen opvattingen.

Dan heb ik nog de onverholen blikken van de figuren achter de balie van de sociale dienst en van nog wat instellingen; Blikken die ik nooit heb meegemaakt bij de bank of in een winkel of zo.

En iets anders wat ik zelf nog niet heb meegemaakt:
Problemen met conducteurs vanwege identificatie of hetzelfde probleem bij politie.

Moraal van het verhaal:
Commerciële bedrijven mgen niet discrimeren maar hebben er over het algemeen weinig belang bij om het toch te doen.
Overheidsinstellingen daarentegen mogen naar hartelust discrimineren en doen dat ook omdat ze er belang bij hebben, of geen belang om het niet te doen.

Het kan zijn dat dit beeld door mijn ervaringen tot nu toe een beetje gekleurd is.
Maar de vanzelfsprekendheid dat je als T*, of andere minderheid, beter af bent bij de overheid dan bij het 'asociale' bedrijfsleven is denk ik een beetje achterhaald. Het is eerder andersom.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Ik heb een dergelijke verhaal eens gelezen. Een meneer van in de 50 wilde solliciteren bij een aantal ministeries. Hij voldeed aan alle eisen, was de perfecte sollicitant... Mja kreeg telkens te horen: sorry te oud!

En dat notabene bij het ministerie van sociale zaken! Die toch leeftijdsdiscriminatie veroordelen...

Het is soms een kromme wereld...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik hoorde laatst dat politie en leger een maximumleeftijd hanteren van 30 jaar oud voor nieuw personeel.

En wie was ook weer degene die geen hoofddoekjes meer achter de balie wilden ? Terwijl een AH of zo gewoon huisstijl hoefddoekjes uitdeelde ?
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Wendy B schreef:Ik hoorde laatst dat politie en leger een maximumleeftijd hanteren van 30 jaar oud voor nieuw personeel.
Dat zou kunnen kloppen, maar dan alleen voor functies waar je bv bij de politie ook daadwerkelijk de straat op gaat. Voor bureaufuncties is er geen leeftijdsgrens.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Het is maar een idee, maar zou het een oplossing niet zijn, als de T*'s in Nederland hun krachten zou bundelen in een organisatie, zoals het COC of zo, om te zorgen dat er in de media op een meer positieve manier over hun wordt geschreven of uitgezonden, of om druk uit te oefenen op het politiek om zulke misstanden te voorkomen....

Als zo'n organisatie genoeg leden hadden, zou men een vuist kunnen maken, zou men het serieus nemen, en zou er misschien eea kunnen veranderen....

Gewoon maar een idee, hoor. Maar komt mij wel ergens bekent voor. Volgens mij heb ik onlangs zoiets gelezen. Weet alleen niet precies waar dat was .....

Lisa :wink:
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Lisa,

Er zijn op dit moment heel veel mogelijkheden:
1) LKGT&T (je kunt hier lid van worden, ze doen weinig politieks)
2) je kunt ideëen opdoen bij de n00dles, zie www.denoodles.nl (op het forum onder "gender activisme")
3) het Trangender Netwerk Nederland probeert de verschillende bestaande initiatieven te bundelen (is op dit moment met name bezig met acties om de genderregistratie af te laten schaffen). In TNN zijn ook de LKGT&T en COC betrokken.
4) Er zijn COC's die aandacht voor transgendere mensen hebben (o.m. COC Amsterdam), maar het blijft allemaal toch in de marge. Als je hun eigen publicaties ziet dan sneeuwt T* zijn volledig onder. Voor veel homo's is "transseksueel zijn" nog veel verbonden met het met een roze veer in je kont op een roze boot staan, en met het zoeken naar het overdreven vrouwelijke (het beeld uit "Tootsie"). De gemiddelde homo zal je dan ook snel als "hij" aanspreken. Er is weinig kennis van zaken...

Wil je iets bereiken dan kun je best steun bij die organisaties krijgen, maar uiteindelijk zul je het toch echt zelf moeten doen. In Wendy's geval zou ik Wendy aanraden om gebruik te maken van de Commissie Gelijke Behandeling ( www.cgb.nl , zie ook hier en hier), het lijkt er immers sterk op dat er gediscrimineerd wordt op geslacht (hoe vreselijk het woord ook is). Omdat het om overheidsinstanties gaat zou je het ook kunnen proberen bij de Nationale Ombudsman, maar zelf zou ik vermoedelijk toch eerst de eerste proberen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Frederique_ schreef:Voor veel homo's is "transseksueel zijn" nog veel verbonden met het met een roze veer in je kont op een roze boot staan, en met het zoeken naar het overdreven vrouwelijke (het beeld uit "Tootsie").
hmmmmmmm

"Tootsie" en "overdreven vrouwelijke" ?????
If all else fails, buy new shoes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoihoi Wendy,

ik had je verhaal al eerder gelezen......en ik geloof dat je de domme pech hebt om als TG bij steeds de verkeerde mensen terecht te komen, oa die hond van een arts, die zijn foute ideeën over TG/TS maar gewoon ventileert.
Het kan me niet heugen dat ik op TG vlak ooit een prob heb gehad met een overheidsinstantie, ik ben van dec 2004 tot eind januari 2005 in de WW geweest, en ik heb tussendoor in december een FFS ondergaan, waarbij ik ziek gemeld werd, en mijn uitkering(s aanvraag) gewoon doorliep. Nota bene zonder exact uit te leggen *wat* voor soort operatie ik zou ondergaan (in het buitenland!) dat kwam pas veel later aan de orde, toen werd het me aan de tel gevraagd, en ik heb gewoon geantwoord met 'een voorhoofdsreconstructie', waarmee genoegen werd genomen.

Schiet me opeens te binnen dat iemand bij mijn 1e bezoek aan het CWI mijn (eerlijke, en met paspoort strokende) antwoord op het inschrijvingsformulier 'man' eigenhandig had veranderd in 'vrouw', zo bleek later.

In verdere gesprekken die ik heb gehad bij het CWI kwam het nooit aan de orde, en er werd niet naar gevraagd. Hou me ten goede hoor, ik ben weliswaar passabel, maar dat wil nog niet zeggen dat mensen het niet door hebben, al dan niet na verloop van tijd. Ik denk dat ik gewoonweg geloofwaardig overkwam als TG/vrouw, en ik was eerlijk gezegd ook allesbehalve willig om openheid van zaken te geven over mijn TG zijn. Te persoonlijk.
Bovendien wisten ze dat ik in mijn vorige baan als telefoniste/receptioniste 12 jaar als vrouw gewerkt had; al mijn ontslagpapieren stonden namelijk op naam van Mevrouw van D. En daarvoor heb ik ook als vrouw gewerkt.

Het is misschien vergezocht hoor, maar ik denk dat als je per direct begint eea uit te leggen over TG zijn op persoonlijk vlak, dat een soort vrijbrief voor onbeschoft gedrag is, mbt veroordelingen of (veel te) persoonlijke vragen. Je stelt jezelf open op, en dan zul je het weten ook, voor wat betreft de minder leuke mensen dan he?

Overigens jojo-de mijn inschrijving bij het CWI heen en weer tussen m&v; ik ben ettelijke keren door een consulent gebeld, die me niet persoonlijk kende, en die me vroeg of hij Dhr van D (ik volgens mijn PasPoort dus) kon spreken....waarop ik antwoordde dat ik alles van die aanvraag wel wist, en hij het ook wel met mij afkon . Let wel: zonder te zeggen dat ik de vrouw was van.......en hij besprak het met mij! lol!
Zo werd ik van M een V, van V weer terug naar M, na paspoort check door weer iemand anders, en een andere consulente toonde zich aan de telefoon geschokt over 'de vergissing' van mijn inschrijving, en veranderde het weer terug naar V.....

Eigenlijk nogal hilarisch allemaal, maar tevens het resultaat dat ik niemand iets uit ga leggen over mijn fysieke toestand en achtergrond, tenzij hoogst noodzakelijk.

Echt waar, ik geloof echt dat als je per direct begint jezelf uit te leggen (of te excuseren!) je jezelf narigheid op de hals kunt halen van primair reagerende mensen, of dat nou een arts is of niet, dat doet er niet toe.

Ik heb alleen tijdens de aanstellingskeuring voor mijn vorige baan, inmiddels 13 jaar geleden, openheid van zaken gegeven aan een (goddank vrouwelijke) arts, die me na de fysieke goedkeuring doorstuurde naar een psychiater(!!) die me na een gesprek van 50 minuten 'volkomen stabiel en zeer intelligent' verklaarde. Dat doorsturen naar een psych was not done, maar ik begreep het wel.....onder TS'en kunnen zich nogal wat labiele figuren bevinden, al dan niet met een fikse realiteitsstoornis, vooral mbt hun veronderstelde passabiliteit, en die voor problemen op de werkvloer kunnen gaan zorgen.
En voor wat dat betrof moest die keuring dus helemaal sluitend zijn. Ik werd aangenomen en heb er dus 12 jaar gewerkt, zonder probs, ook tijdens contacten met overheidsinstanties, oa de Politie, voor wie ik tijdens real life contacten mevrouw was en bleef (en op straat ook trouwens, ik ben laatst bekeurd :-( maar de agent was erg vriendelijk en troostte me bijna :-).

Misschien kun je evt via het CoC de commissie voor gelijke behandeling inschakelen?

Heel veel sterkte met dit gedoe,

Mila.

P.s: handige tip wellicht: begin er ook niet over met collega's als je werk vind of hebt.....het gaat ze niet aan, en je loopt het risico om als een soort 'Openbaar Kunstbezit' gezien te worden. Hooguit alleen bespreken met PZ, dat heb ik ook gedaan op mijn nieuwe werk, met een vooraf bedachte en zeer afdoende, zeer beknopte uitleg.
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

Het is maar een idee, maar zou het een oplossing niet zijn, als de T*'s in Nederland hun krachten zou bundelen in een organisatie, zoals het COC of zo, om te zorgen dat er in de media op een meer positieve manier over hun wordt geschreven of uitgezonden, of om druk uit te oefenen op het politiek om zulke misstanden te voorkomen....

Als zo'n organisatie genoeg leden hadden, zou men een vuist kunnen maken, zou men het serieus nemen, en zou er misschien eea kunnen veranderen....

Gewoon maar een idee, hoor. Maar komt mij wel ergens bekent voor. Volgens mij heb ik onlangs zoiets gelezen. Weet alleen niet precies waar dat was .....

Lisa
was het misschien hier? :D :D http://www.travestie.org/html/forum/vie ... php?t=3973
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Lisa schreef:"Tootsie" en "overdreven vrouwelijke" ?????
De manier waarop Tootsie in een rokje loopt kun je toch onmogelijk "niet-overdreven vrouwelijk" noemen.

Of heb ik nu de verkeerde film voor de geest? Tootsie is toch die film met Dustin Hofman?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

@mila:

Misschien heb je wel een punt; Ik ben nog wat onduidelijk over mijn vrouw zijn en presenteer me eigenlijk meer als TG.

Maar ik ben eigenlijk nog een beetje bezig voor mezelf om die overgang te maken.
Misschien moet ik daar toch duidelijker in zijn.

En passabel: Ik heb toch een baardschaduw die niet voor 100% weg te werken is, en een mannelijke stem. Beiden zullen in ieder geval op korte termijn niet opgelost worden.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Wendy,

nou, dan nog! Hoeveel vrouwelijke homo's zijn er wel niet die ook geen text en uitleg geven over hun sexuele voorkeur en verschijning, maar wel werk hebben?
Het lijkt me eerlijk gezegd dat de gemiddelde (zeer vrouwelijke/miepige) homo, of de (zeer mannelijke) pot sexuele voorkeur en verschijning niet bespreekt of uitlegt bij overheidsinstanties, of sollicitaties of wat dan ook, want ze weten dat dan de beer los is bij sommige mensen. Vanaf het moment dat je zoiets uitlegt, excuseert of wat dan ook stel je je open voor kritiek.
Gewoon, net doen of er nix aan de hand is, en mensen gewoon laten denken wat ze willen lijkt mij het beste werken. Uit gaan leggen wat precies tg in houdt is water naar de zee dragen, de gemiddelde nederlander weet het verschil tussen een homo en een trans niet eens, laat staan het verschil tussen een tg en een tv.

Heel veel sterkte verder,

groetjes Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Nou Wendy,

je postje genereert niet echt veel inhoudelijke replies........behalve van Lisa en Frederique dan, en Bea's make up tips......ik denk dat dat komt omdat de gemiddelde bezoeker van travestie.org als passabele man leeft, en daar geen enkele moeite mee heeft.
TV/TG zijn, is en blijft een anonieme virtuele beleving voor de meesten, helaas.
Groetjes Mila.

Makeup tips gesplitst; zie hier
Sjaleesha
ff weer wat posten

Bericht door Sjaleesha »

Hoi Wendy,

Mijn petje af, dat je probeert om bij de instanties die nu zo moeilijk doen, gewoon te vertellen wie je bent en waar je mee bezig bent. In de gesprekken die je met die instanties hebt geef je dan echter wel gelijk aan dat er iets "bijzonders" met je is en dat zal dan vaak, door de onbekendheid/onwetendheid en door alle "wilde verhalen die over ons de ronde doen" resulteren in een "bijzondere" vaak zelfs lompe reaktie.

Je wijkt af van hetgeen bij deze instanties als normale dagelijkse werkzaamheden wordt ervaren en dat vraagt bij hun om extra aandacht. Je bent iets bijzonders!! en men weet niet hoe er mee om te gaan.

Dat je nog niet aan kunt geven dat je voor een algehele transitie wilt gaan maakt het er niet eenvoudiger op. Men weet daar in het algemeen meer over dan over het TG-zijn.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dit als heel moeilijk en vervelend, zelfs soms als kwetsend kunt ervaren. Voor mij in het verleden redenen genoeg om het in vergelijkbare situaties dan maar niet zo openlijk te vertellen.

Lieve groetjes,
Sjaleesha
Door vriendschap wordt vreugde verdubbeld en verdriet gedeeld.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

mila schreef:Nou Wendy,

je postje genereert niet echt veel inhoudelijke replies........behalve van Lisa en Frederique dan, en Bea's make up tips......ik denk dat dat komt omdat de gemiddelde bezoeker van travestie.org als passabele man leeft, en daar geen enkele moeite mee heeft.
TV/TG zijn, is en blijft een anonieme virtuele beleving voor de meesten, helaas.
Groetjes Mila.
Ik had ook niet veel reacties verwcht, juist om die reden.
Eigenlijk alleen TG/TSen zullen dergelijke zaken toch meemaken lijkt me.
Maar ook die enkele reacties heb ik veel aan. Mensen die meedenken, zeg maar.
Plaats reactie