Lieve Edith,
Ik krijg het altijd een beetje benauwd als de jodenvervolging ter sprake komt. Dat is voor mij nog steeds het summum van iets wat nooit, nooit meer mag gebeuren. Ik heb mensen gesproken die de jaren 40-45 overleefd hebben, en ik tril over mijn hele lijf als ik alleen maar aan die personen denk. Wat een onvoorstelbare verschrikkingen hebben zij meegemaakt!
Weet je wat ik nog het meest gruwelijk vind?
Als je de aantallen Nederlandse Joden die zijn omgekomen vergelijkt met hun Italiaanse verwanten.
Ondanks het feit dat de Italianen (Mussolini) de kant van Hitler gekozen hadden en Nederland niet, zijn er toch vele, vele malen meer Nederlandse Joden gedeporteerd dan Italiaanse.
Dat komt omdat 'wij Hollanders' zo gezagsgetrouw zijn. Wij houden keurig overal een boekhouding van bij en die overhandigen we braaf aan de eerste de beste ambtenaar die erom vraagt.
Daardoor hoefden de Nazi's niet te vragen of te zoeken naar 'die Juden', ze kregen ze letterlijk op een briefje aangereikt
De Italianen daarentegen
weten gewoon dat je ambtenaren, bureaucraten en wat dies meer zei, niet kunt vertrouwen. Zij doen er van alles aan om 'het gezag' te ondermijnen. Dat maakt zo'n land minder goed georganiseerd, maar kijk eens naar de Kunst, de stedenbouw en naar de aantallen Joden die het daar overleefd hebben.
Die houding van "netjes volgens de regeltjes" is precies wat Nederland zo onbegrijpelijk maakt voor de rest van de wereld. Tien jaar geleden keken alle buurlanden enorm tegen ons op: Holland was het mooiste land ter wereld: zo vrij, zo tolerant. De laatste keren dat ik in België en Engeland was werd ik vierkant uitgelachen. De Britten pisten in hun broek: In London waren er 'maar een paar metro's en bussen' opgeblazen. In Amsterdam maar liefst één fietser omgelegd: "Mijn hemel, wat gaat jullie mooie Nederland toch vreselijk gebukt onder het terrorisme..."
Holland geloofde écht dat 'we' keihard getroffen werden door terreur. Was dat ook zo?
Nee, natuurlijk niet. Als T. van Gogh zijn soort dingen even grof, veelvuldig en nadrukkelijk over Ajax of Feyenoord gezegd zou hebben, was hij mogelijk al veel eerder te grazen genomen.
Nederland vond dat we geplaagd werden door terreur omdat 'de Bende van Balkenende' zei dat we dat hóórden te vinden.
Dáárom ga ik tekeer tegen iedereen die niet zélf beslist, die weigert in te zien dat "VRIJHEID" betekent dat je jezelf verplicht tot het aanvaarden van de gevolgen van je eigen gedrag. De laatste ambtenaar die tegen me zei: "Ik doe ook alleen maar wat me is opgedragen", zat tien minuten na die uitspraak bijna te huilen. Ik heb niet geslagen, gescholden of geschreeuwd, maar ik heb 'm héél erg laten voelen wat een klein kind hij in mijn ogen was.
De ergste Nazi's zijn niet de kaalkoppen met de hakenkruizen. Het grootste gevaar zit 'm in de lamzakken die zichzelf zo braaf vinden 'omdat ze weten hoe het hóórt'.
Misschien ben ik gewoon een anarchist (Trannarchist
)
Everybody's got something to hide except me and my monkey.