Gast gezocht voor het programma Nachtvluchten
Moderator: Moderators
-
- is nieuw hier
- Contacteer:
Gast gezocht voor het programma Nachtvluchten
Beste lezer / lezeres,
Wij zijn voor het programma Nachtvluchten (radio 1) opzoek naar iemand die openheid zou willen geven over transsexualiteit.
Aangezien ons programma deze maand in het thema staat van "de bevlogen vrouw", zoeken wij naar een vrouw die als man geboren is en ook de geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan.
Tijdens een live interview willen wij een persoonlijk beeld schetsen van de gast. Voor meer informatie kunt u natuurlijk onze site raadplegen en hier bijvoorbeeld ook interviews van voorgaande uitzendingen beluisteren.
Mocht u zelf interesse hebben of misschien een suggestie voor een gast voor ons programma hebben, dan horen we uiteraard graag van u.
Met vriendelijke groet,
Barbara
E-mail: nachtvluchten@omroep.nl
Url : www.radio1.nl/nachtvluchten
Wij zijn voor het programma Nachtvluchten (radio 1) opzoek naar iemand die openheid zou willen geven over transsexualiteit.
Aangezien ons programma deze maand in het thema staat van "de bevlogen vrouw", zoeken wij naar een vrouw die als man geboren is en ook de geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan.
Tijdens een live interview willen wij een persoonlijk beeld schetsen van de gast. Voor meer informatie kunt u natuurlijk onze site raadplegen en hier bijvoorbeeld ook interviews van voorgaande uitzendingen beluisteren.
Mocht u zelf interesse hebben of misschien een suggestie voor een gast voor ons programma hebben, dan horen we uiteraard graag van u.
Met vriendelijke groet,
Barbara
E-mail: nachtvluchten@omroep.nl
Url : www.radio1.nl/nachtvluchten
- isabel
- dagelijks aanwezig
knip, zie volgende bericht. Ik schrijf vaak onder isa's accountje, omdat ik van mijn eigen account het wachtwoord niet meer weet, en mijn email adres niet klopt. Omdat ik met iets dergelijks wat ik hier schreef al eens probleempjes heb gekregen maar voor mezelf weer een accountje aangemaakt, ik wil niet dat isa op mijn mening aangekeken wordt...
Groetjes,
Quinty
Groetjes,
Quinty
Ik wordt er ook niet goed van, die aandacht in de media. Geen een weldenkende trans zal zich op televisie laten zien, want dan kan je een gewoon leven als onopvallende vrouw wel vergeten. De transen die het wel doen zie ik niet bepaald als representatief voor mezelf en vele andere transen die ik ken.
Nou speelt het op de radio iets minder, maar ook een ander radio interview dat ik eens hoorde was tenenkrommend. Twee transen, eind 40, begin 50, met een zware stem, iets karikatuuresk verdraaid, natuurlijk lesbisch, getrouwd geweest met kinderen en met banen als vrachtwagen chauffeur, die dan claimen hun hele leven al vrouw te zijn geweest.
En ik wil het best geloven hoor, maar geloofwaardig komt het niet over. In ieder geval zorgt het ervoor dat ik sterk de neiging heb een en ander te nuanceren tegenover mensen die een dergelijk interview gehoord hebben en vragen of dat bij mij ook zo was.
Ik weet nu al zeker dat het weer een heel standaard verhaal wordt, waarin het zo geliefde simpele beeld van "vrouw gevangen in een mannenlichaam" nog weer eens dunnetjes wordt overgedaan.
Daar zullen de dames/heren programmamakers ook wel voor zorgen, want die hebben ook een bepaald beeld voor ogen dat ze graag bevestigd zien, en die kant wordt dan ook opgestuurd, kijk maar eens naar KRO's "de wandeling".
Ik zou haast eens een andere visie op het geheel willen geven, maar ik kijk wel uit om in de media naar buiten te treden, net zoals alle transen die ik wel als representatief beschouw.
Groetjes,
Quinty
Nou speelt het op de radio iets minder, maar ook een ander radio interview dat ik eens hoorde was tenenkrommend. Twee transen, eind 40, begin 50, met een zware stem, iets karikatuuresk verdraaid, natuurlijk lesbisch, getrouwd geweest met kinderen en met banen als vrachtwagen chauffeur, die dan claimen hun hele leven al vrouw te zijn geweest.
En ik wil het best geloven hoor, maar geloofwaardig komt het niet over. In ieder geval zorgt het ervoor dat ik sterk de neiging heb een en ander te nuanceren tegenover mensen die een dergelijk interview gehoord hebben en vragen of dat bij mij ook zo was.
Ik weet nu al zeker dat het weer een heel standaard verhaal wordt, waarin het zo geliefde simpele beeld van "vrouw gevangen in een mannenlichaam" nog weer eens dunnetjes wordt overgedaan.
Daar zullen de dames/heren programmamakers ook wel voor zorgen, want die hebben ook een bepaald beeld voor ogen dat ze graag bevestigd zien, en die kant wordt dan ook opgestuurd, kijk maar eens naar KRO's "de wandeling".
Ik zou haast eens een andere visie op het geheel willen geven, maar ik kijk wel uit om in de media naar buiten te treden, net zoals alle transen die ik wel als representatief beschouw.
Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Representatief in het algemeen? Of representatief voor transen?quintytamara schreef:Ik zou haast eens een andere visie op het geheel willen geven, maar ik kijk wel uit om in de media naar buiten te treden, net zoals alle transen die ik wel als representatief beschouw.
Het moet me toch van het hart dat ik moeite heb met de manier waarop op dit forum door passabele transen aangekeken wordt tegen transen die minder geluk hebben op dat gebied. Of dit de kloof is tussen primaire ts-en en secundaire, dat weet ik niet. Ik merk alleen in de berichten soms een gebrek aan inlevend vermogen voor de 'bouwvakkers' en 'vrachtwagenchauffeurs' onder ons. Is dat omdat je als passabele ts last hebt van dit beeld dat via de media misschien ontstaat omdat deze groep zich vaak wel geroepen voelt om aan de wereld uit te leggen waarom ze deze (vaak alles verwoestende) stap gemaakt hebben?
Mijn reactie hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar ik wilde het toch even zeggen. Je hoeft niet meteen met iedereen vriendinnen te zijn of verbonden te voelen, maar ik probeer wel iedereen in zijn/haar waarde te laten.
Ik zou graag jouw andere visie op het geheel horen, Guinty. En ik begrijp ook heel goed dat je na je srs juist niet onder het label trans op de tv wilt verschijnen. Maar misschien kan je hier wat toelichten.
Joyce
En zo werk je zelf mee aan het instandhouden van die verkeerde visie.quintytamara schreef:Ik zou haast eens een andere visie op het geheel willen geven, maar ik kijk wel uit om in de media naar buiten te treden, net zoals alle transen die ik wel als representatief beschouw.
Naar anderen wijzen en zeggen dat die het allemaal verkeerd doen is zo
makkeliik
Liefs,
Willeke
"Climb every mountain, search every stream,
follow every byway, till you find your dream" ~ Reverend Mother (The Sound of Music, 1965)
follow every byway, till you find your dream" ~ Reverend Mother (The Sound of Music, 1965)
En gisteren kreeg ik via 2 kanten de vraag of ik mee wilde werken aan een aflevering van voetbalvrouwen (nieuwe serie van Talpa) met daarin travestieten en transseksuelen.Juliette schreef:Ligt het nou aan mij of komen er steeds meer T's in de media. Het lijkt wel een hip. Eerst MBH, de wandeling en nu Nachtvluchten ook al?
Voor geen goud. Laat mij maar zoveel mogelijk in de anonimiteit opgaan.
Cyn.
Quinty
we gaan die hele discussie op deze website toch niet weer overdoen toch
ik stel mij graag onbevangen open en onverplichtend op tegenover de buitenwereld en ben graag bereid eenieder voorlichting te geven
met mijn passabiliteit gaat t ongekend de goeie kant op thank you
dat jij graag stealth wil is jouw keuze, maar wij maken zelf wel uit
wat en hoe wij doen
liefs Nixi O
we gaan die hele discussie op deze website toch niet weer overdoen toch
ik stel mij graag onbevangen open en onverplichtend op tegenover de buitenwereld en ben graag bereid eenieder voorlichting te geven
met mijn passabiliteit gaat t ongekend de goeie kant op thank you
dat jij graag stealth wil is jouw keuze, maar wij maken zelf wel uit
wat en hoe wij doen
liefs Nixi O
van mij is er maar een, gelukkig, van jullie ook toch ?
Joyce.Joyce_ schreef:Het moet me toch van het hart dat ik moeite heb met de manier waarop op dit forum door passabele transen aangekeken wordt tegen transen die minder geluk hebben op dat gebied. Of dit de kloof is tussen primaire ts-en en secundaire, dat weet ik niet. Ik merk alleen in de berichten soms een gebrek aan inlevend vermogen voor de 'bouwvakkers' en 'vrachtwagenchauffeurs' onder ons.
Is dat omdat je als passabele ts last hebt van dit beeld dat via de media misschien ontstaat omdat deze groep zich vaak wel geroepen voelt om aan de wereld uit te leggen waarom ze deze (vaak alles verwoestende) stap gemaakt hebben?
Ik kijk op bijna niemand neer, en prijs mezelf gelukkig dat ik toch nog het een en ander van de natuur heb meegekregen waar ik dolblij mee ben. Vooral als ik dan zie hoeveel problemen anderen soms ondervinden..
Ik zal niet ontkennen dat ik een trans ben, al probeer ik dat zoveel mogelijk te vermijden. Maar ik moet er niet aan denken om voor televisiekijken Nederland uit en te na toe te moeten lichten wat er met mij aan de hand is etc. Ten eerste vind ik het een vorm van voyeurisme, maar ten tweede duurt het een hele tijd voor je weer als anonieme vrouw in de menigte kunt opgaan (als dat je ooit nog gaat lukken). En daar pas ik voor. Dan maar geen wereldhervormster of zendelinge.
Cyn.
Ging het om vrouwen van voetballers die tv of ts waren of om voetballers die getrouwd waren met een tv of ts?Cynthia schreef:En gisteren kreeg ik via 2 kanten de vraag of ik mee wilde werken aan een aflevering van voetbalvrouwen (nieuwe serie van Talpa) met daarin travestieten en transseksuelen.
Joyce
P.S. In mijn eerdere bericht had ik het woord 'sommige' moeten plaatsen voor 'door passabele transen aangekeken wordt tegen...'
En als je nou geen gewoon leventje wilt hebben en ook geen onopvallende vrouw wilt zijn?? Mij lijkt dat maar saai hoor...quintytamara schreef: Geen een weldenkende trans zal zich op televisie laten zien, want dan kan je een gewoon leven als onopvallende vrouw wel vergeten.
Hmmm. Ik ben al meerdere interviews gedaan, en niet een keer komt het woord 'transseksueel' erin voor, laat staan 'vrouw gevangen in een mannenlichaam'. Maar je hebt gelijk dat ik daarin wellicht een uitzondering ben.quintytamara schreef: Ik weet nu al zeker dat het weer een heel standaard verhaal wordt, waarin het zo geliefde simpele beeld van "vrouw gevangen in een mannenlichaam" nog weer eens dunnetjes wordt overgedaan.
Je hebt daar aardig wat invloed op. Zelfs tijdens de opnamen van MBH heb ik de verslaggever op d'r vingers getikt toen zij de term "vrouw worden" liet vallen. Je kan dat dus aardig sturen, zeker als je de vragen te voren weet. Bovenstaande is echter live, en dan wordt het een ander verhaal. Puntje spanning komt om de hoek kijken en je kan niet of moeilijk corrigeren. Maar laten we wel zijn: verslaggevers en programmamakers zijn leken. Dan zij zulk soort termen gebruiken is eigenlijk meer dan logisch - zij weten niet beter, net als de gemiddelde Nederlander.quintytamara schreef: Daar zullen de dames/heren programmamakers ook wel voor zorgen, want die hebben ook een bepaald beeld voor ogen dat ze graag bevestigd zien, en die kant wordt dan ook opgestuurd, kijk maar eens naar KRO's "de wandeling".
Verder heb je transen in alle soorten en maten als het gaat om hun verhaal. De een is geboren in het verkeerde lichaam, de ander is altijd al vrouw geweest en laat slechts haar lichaam wat aanpassen, en weer een ander zegt een gruwelijke hekel te hebben aan alles wat mannelijk is aan haar lichaam. Het komt in principe op hetzelfde neer, maar voor een leek maakt het wel veel verschil.
Laat ik eerlijk zijn: ik heb KRO's de wandeling ook niet gezien. Het intresseert mij gewoon niet. Ik mag dan mee hebben gewerkt aan MBH, maar er wel voor gezorgd dat mijn genderdyforie geen hoofdmoot vormt. Dat hebben er al genoeg gedaan voor mij, en het is niet bijzonder meer.
Kitty.
Interviews die over "een transsexueel" gaan waar algemeen over het onderwerp wordt gepraat, die zijn best interesant. Infeite is daar ook geen transsexueel voor nodig. Persoonlijke ervaringen grijpen mij niet zo, die kunnen naar mijn idee woorden in iemands anders mond stoppen.
ps. transsexuele mannen, kunnen net als transsexuele vrouwen een interesant onderwerp zijn
ps. transsexuele mannen, kunnen net als transsexuele vrouwen een interesant onderwerp zijn
Nee, Laat het alsjeblieft geen hype worden. Voor anderen zal deze materie op een gegeven moment teveel worden. Straks komen "normale" mensen uit de kast.Juliette schreef:Ligt het nou aan mij of komen er steeds meer T's in de media. Het lijkt wel een hip. Eerst MBH, de wandeling en nu Nachtvluchten ook al?
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi,
Ik overweeg nog wel eens mee te doen aan dergelijke programma's, vooral ook omdat ik heel erg veel aan programma's zoals "de wandeling" gehad heb (en nog steeds heb). Elk programma bevat elementen die bij mij anders zijn dan bij de transen op TV, elk programma heeft ook elementen die hetzelfde zijn als bij mij - en elk programma dat op een serieuse manier gemaakt is ontroert mij.
Voor dit specifieke programma is het voor mij nog te vroeg: mijn stem is nog mannelijk en de geslachtsoperatie ligt nog minstens 3,5 jaar voor mij (en misschien komt'ie wel nooit).
Groetjes,
Frederique
Ik overweeg nog wel eens mee te doen aan dergelijke programma's, vooral ook omdat ik heel erg veel aan programma's zoals "de wandeling" gehad heb (en nog steeds heb). Elk programma bevat elementen die bij mij anders zijn dan bij de transen op TV, elk programma heeft ook elementen die hetzelfde zijn als bij mij - en elk programma dat op een serieuse manier gemaakt is ontroert mij.
Voor dit specifieke programma is het voor mij nog te vroeg: mijn stem is nog mannelijk en de geslachtsoperatie ligt nog minstens 3,5 jaar voor mij (en misschien komt'ie wel nooit).
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !