Sint Maarten

Algemeen

Moderator: Moderators

qt
dagelijks aanwezig

Bericht door qt »

Babette schreef:als het de allochtonen niet zijn, dan zijn het de mensen uit een andere provincie, een andere plaats, een andere buurt of een ander straat wel. Ik vind dat toch wel getuigen van een behoorlijk klein denkraam en bekrompen wereldbeeld. En die kleine "etters" zijn kleine mensen, net zoals wij ooit waren....

Het schijnt maar niet ter lukken om lief voor elkaar te zijn en elkaars gewoonten te respecteren. Van alle christelijke feestdagen vind ik St. Martinus met afstand de leukste, omdat de hebzucht en commercie er nog geen grip op hebben gekregen.
Het is soms moeilijk een grapje van een mening te onderscheiden he?

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
quintytamara schreef:
Babette schreef:als het de allochtonen niet zijn, dan zijn het de mensen uit een andere provincie, een andere plaats, een andere buurt of een ander straat wel. Ik vind dat toch wel getuigen van een behoorlijk klein denkraam en bekrompen wereldbeeld. En die kleine "etters" zijn kleine mensen, net zoals wij ooit waren....

Het schijnt maar niet ter lukken om lief voor elkaar te zijn en elkaars gewoonten te respecteren. Van alle christelijke feestdagen vind ik St. Martinus met afstand de leukste, omdat de hebzucht en commercie er nog geen grip op hebben gekregen.
Het is soms moeilijk een grapje van een mening te onderscheiden he?

Groetjes,
Quinty
Ik heb nog nooit humor kunnen ontdekken in het afzeiken van andere mensen, maar naar het schijnt is dat acceptabel gedrag. Triest hoor.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Babette schreef:Ik heb nog nooit humor kunnen ontdekken in het afzeiken van andere mensen, maar naar het schijnt is dat acceptabel gedrag. Triest hoor.
Bovenstaande opmerking wordt voor 100% volledig onderschreven door mij.

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
qt
dagelijks aanwezig

Bericht door qt »

Lisa met een S schreef:
Babette schreef:Ik heb nog nooit humor kunnen ontdekken in het afzeiken van andere mensen, maar naar het schijnt is dat acceptabel gedrag. Triest hoor.
Veruit de meeste Nederlanders echter wel, er bestaan niet voor niets cabaretiers, columns en parodiën enz enz.
Mensen zijn gek op het afzeiken van anderen, en als dat op een manier gebeurd die niet extreem kwetsend is moet dat toch kunnen.

Wel een beetje humor houden hoor, anders gaan jullie op minister Donner lijken.

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

quintytamara schreef: Veruit de meeste Nederlanders echter wel, er bestaan niet voor niets cabaretiers, columns en parodiën enz enz.
Mensen zijn gek op het afzeiken van anderen, en als dat op een manier gebeurd die niet extreem kwetsend is moet dat toch kunnen.
Cabaretiers en columnisten hebben het vermogen om "af te zeiken" op een dusdanige manier dat de boodschap wel overkomt, maar dat het acceptabel is - of dat er zelfs om gelachen wordt. De meeste mensen hebben dat vermogen niet en schrijven wat ze zeggen. Ik kon dat ook niet maar heb dat geleerd.
Babette schreef: Ik vind dat toch wel getuigen van een behoorlijk klein denkraam en bekrompen wereldbeeld. En die kleine "etters" zijn kleine mensen, net zoals wij ooit waren....
Zeker jongeren leven nog heel sterk in een hokjesgeest en missen inleveingsvermogen, zodat hun reacties enorm kort door de bocht zijn. Dat inlevingsvermogen komt vaak na je 20e jaar.

Liefs, Kitty ... (die nu haar lampion op gaat zoeken en tot de conclusie komt dat het lampjestuk is...)
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

quintytamara schreef:Mensen zijn gek op het afzeiken van anderen, en als dat op een manier gebeurd die niet extreem kwetsend is moet dat toch kunnen.
Het probleem hiermee is dat men denkt om inlevingsvermogen te hebben maar kent de beperkingen van hun eigen inlevingsvermogen niet.

En eigenlijk is dat niet erg zolang men daarvan leert wanneer ze per abuis iemand kwetsen. Maar in het algemeen gebeurt dat niet; men denkt voor een andere te kunnen bepalen wat voor hem wel of niet kwetsend mag zijn. Men denkt dat het feit dat een opmerking niet kwetsend bedoeld is genoeg moet zijn en dat degene die daarmee gekwetst is per definitie fout is om gekwetst te voelen.

En dus gaat men met een plaat voor hun kop door om anderen te kwetsen zonder dat ze het eigenlijk bedoelen.
Kitty Mermaid schreef:Cabaretiers en columnisten hebben het vermogen om "af te zeiken" op een dusdanige manier dat de boodschap wel overkomt, maar dat het acceptabel is - of dat er zelfs om gelachen wordt. De meeste mensen hebben dat vermogen niet en schrijven wat ze zeggen. Ik kon dat ook niet maar heb dat geleerd.
Ik kan het nog steeds niet dus ik probeer het te vermijden

Lisa
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
quintytamara schreef:
Lisa met een S schreef:
Veruit de meeste Nederlanders echter wel, er bestaan niet voor niets cabaretiers, columns en parodiën enz enz.

Wel een beetje humor houden hoor, anders gaan jullie op minister Donner lijken.

Groetjes,
Quinty
"de meeste Nederlanders" is een abstractie, net zoals "de mensen" of "ze zeggen dat..", en is dus niet representatief. En als "de meeste Nederlanders" gek zijn op het afzeiken van anderen, zegt dat ook wel iets over het niveau van onze samenleving: niet best dus. Het is natuurlijk ook wel zo gemakkelijk om mensen af te zeiken in plaats van te proberen er samen iets moois en positiefs van te maken.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
buitenstaander
is nieuw hier

Bericht door buitenstaander »

in-sanne-ty schreef:
buitenstaander schreef:stomme brabanders :evil:
hey!!! :evil:

en trouwens wij hebben driekoningen... (op 6 januari.. zoals altijd)
(gelukkig geen st.maarten, moest er nog eens bij komen dat die kleine etters 2x per jaar langskomen... :lol: )
nee de metworst race is lekker laat hier pfff...5 uur tetteren ze iedereen wakker grr...

je woont er net en meteen krijg je door dat de dagen en nacht hier echt lang zijn in brabant ...ik weet dus nu wel waarom...

mis het gewoon dat 11 nov...ik heb dan ook net soepjes gekocht bij de hema hier...
gewoon voor de lekker ...

en je bent zelf een ettertjhu ( je was toch ook ooit jong denk ik)...ik zou me geen leven kunnen indenken zonder die lieve smoeltjes om me heen ;pppp zohw daar doe je het maar mee voor vandaag :D
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat ik voor stomme Brabander wordt uitgemaakt, kan ik nog wel hebben hoor, tenslotte ben ik in het wingewest brabant geboren getogen en heb ik er het grootste gedeelte van mijn leven gewoond. Maar omdat wij hier het feest van Sint Martinus niet vieren en die traditie dus ook nooit van dichtbij hebben meegemaakt maakt ons nog geen minderwaardige burgers, vandaar mijn opmerking over het platteland van Noord Holland.
Vanwege de datum heeft het hier ook weinig kans van slagen, omdat het samen valt met het kiezen van de nieuwe Prins Carnaval. De elfde van de elfde tweemaal het gekkengetal past prima in die zotte traditie.

Irene
Kleine stapjes
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Lisa schreef:
Maar in het algemeen gebeurt dat niet; men denkt voor een andere te kunnen bepalen wat voor hem wel of niet kwetsend mag zijn. Men denkt dat het feit dat een opmerking niet kwetsend bedoeld is genoeg moet zijn en dat degene die daarmee gekwetst is per definitie fout is om gekwetst te voelen.
Hoe oneens kunnen we het worden.
Dit klinkt mij teveel als de terreur van religie die in de zeventiende eeuw door Spinoza al werd verworpen. Nederland heeft jarenlang een voorbeeld positie ingenomen, dat is de laatste jaren echter volledig teruggedraaid.

Irene

Irene
Kleine stapjes
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

ik heb vandaag gewoon al 4 x '12 november is de dag, daaaat de taaandaarts daaaat de taaandaarts, 12 november is de dag, daat de tandarts boren mag'. en daarna een beste zak snoep in en zak gedumpt :lol: gelukkig is er nog genoeg over voor mezelf :D :D
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Irene schreef:Lisa schreef:
Maar in het algemeen gebeurt dat niet; men denkt voor een andere te kunnen bepalen wat voor hem wel of niet kwetsend mag zijn. Men denkt dat het feit dat een opmerking niet kwetsend bedoeld is genoeg moet zijn en dat degene die daarmee gekwetst is per definitie fout is om gekwetst te voelen.
Hoe oneens kunnen we het worden.
Dit klinkt mij teveel als de terreur van religie die in de zeventiende eeuw door Spinoza al werd verworpen. Nederland heeft jarenlang een voorbeeld positie ingenomen, dat is de laatste jaren echter volledig teruggedraaid.

Irene
Hoe kan jij dat nou zeggen? Teruggedraaid? Geen cabaretier die niet een of andere bevolksgroep of minderheid beledigd. Een iman die wordt vrijgesproken voor het beledigen van homoseksuelen. Iedereen in Nederland mag alles zeggen over iedereen en als je maar durft te zeggen dat je je voelt daar beledigt of gekwetst, heb je gelijk lange tenen. Niet eens "sorry dat ik je heb gekwetst maar het was niet mijn bedoeling" maar ""mijn bedoeling was niet om jou te kwetsen dus als je wel gekwetst bent dan ligt het probleem bij jou". Niet eerst naar jezelf kijken en jezelf afvragen of je niet te ver bent gegaan of proberen in de gevolens van jouw medemens in te leven maar gelijk de muur optrekken en een schop achteraan geven.

De vrijheid van meningsuiting dekt het recht om te kwetsen --het heeft een nut in politieke en maatschappelijke discussies. Maar helaas dekt het dus ook het kwetsen om te kwetsen, of het kwetsen om leuk te zijn. Maar wij verwerpen zinloos geweld, het onnodig klappen en trappen aan het lijf en lichaam van iemand -- waarom ook niet het onnodig trappen tegen de ziel van iemand?

Bovendien denk ik dat vooral Spinoza, met zijn opvattingen over religieuze pluriformiteit, zou hebben gepleit voor terughoudendheid in het maken van uitingen die kwetsend zou kunnen zijn voor mensen die een andere levensbeschouwing ophielden dan de spreker. Want het was inderdaad juist Spinoza die heeft gepleit voor beperkingen op de vrijheid van meningsuiting van (met name) de religie om te voorkomen dat het oa kwetsend of beledigend zou zijn voor mensen die anders dachten; helaas is dit niet het model die door Nederland is overgenomen -- men heeft gekozen om de ideeen van Locke te implementeren, waarin alle religies worden getolereerd maar wel zonder beperkingen.
‘Men moet noodzakelijkerwijs de vrijheid om te oordelen toestaan en de mensen zo regeren dat, hoe verschillende en tegengestelde meningen zij ook openlijk koesteren, zij toch eendrachtig samenleven.’
-- Spinoza
Spinoza was een grote voorstaander van vrijheid van meningsuiting maar niet zonder grens; ook belangrijk was tolerantie voor de denkbeelden van een ander (kijk hoe belangrijk dat 'eendrachtig' is in bovenstaande citaat).

Maar ik wil dit niet zien in de licht van individuele vrijheid; inderdaad wordt je vrijheid om iemand onnodig te kwetsen beschermd door jouw grondwettelijke recht op vrijheid van meningsuiting. De Grondwet eist niet dat wij allemaal proberen netjes met elkaar om te gaan. Fatsoenregels wel, maar daar hoeft men niet aan te houden als ze dat niet willen.

Groetjes
Lisa
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

Dus als een imam een soort van cabaretier is valt het eigenlijk reuze mee... :wink:
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Inderdaad Mireille -- zelfs geestelijke leiders van welke godsdienst dan ook mogen gebruik maken van hun grondwettelijke beschermde recht om een hork te zijn.

Lisa :wink:
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

Ik blijf het knap vinden hoe je in een thread over Sint Maarten een onderwerps als vrijheid van meningsuiting kunt betrekken. Petje af -_-'
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Plaats reactie