Laat me voor alle helderheid en ter voorkoming van misverstanden nog ff scherpslijpen... want ik weet inmiddels wel dat ik met m'n grote kwaak soms dingen losmaak die ik niet bedoel los te maken...
Ik vind het genderteam van de VU een schitterende instelling. Alles onder 1 dak en een zeer grote expertise... internationaal nog steeds toonaangevend. Ik verzet me dan ook niet tegen het VU en wat ze daar aan inzichten hebben. Wat ik wel een godsschandaal vind, maar dat ligt dus niet aan het genderteam en zelfs niet aan de VU, is dat er politiek-maatschappelijk in dit verschrikkelijk rijke land, waar we zo ongeveer alles kunnen doen wat we willen, wachtlijsten bestaan in de gezondheidszorg. En dan betreft het niet alleen transen, maar ook andere ziekten.
Wat ik meer bedoel, is dat transseksualiteit geen ziekte is... maar je kunt er wel aan dood gaan. Net als aan echte ziektes.
En dat het dus a-sociaal is dat je mensen, wiens hele leven op hun kop staat op het moment dat ze weten... ik heb geen andere keus dan ervoor te gaan... eerst een maand of twee laat wachten op een intake... en dan meer dan een half jaar op een eerste gesprek met een psych.... en pas na hun RLE op een wachtlijst zet voor een SRS... Het zou niet mogen kunnen en kunnen mogen.
Internationaal zijn er standaards afgesproken. Die zijn niet uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op ervaringsdeskundigheid met talloze transen van over de hele wereld. Op basis daarvan wordt het verantwoord geacht dat mensen psychologisch getest worden en een (niet nader genoemd) aantal gesprekken hebben met een ervaren psych. Op basis daarvan krijgt men groen licht (of niet). Dan begint de hormoontherapie en moet men binnen drie maanden om en dien je minimaal een jaar in de "gewenste" rol te leven. En dan pas mag je een SRS. Verstandig, goed en prima. Heel verantwoord allemaal. En ik verzet me dan ook absoluut niet tegen het feit dat je minimaal zoveel maanden hormonen moet hebben geslikt/geplakt en minimaal zoveel maanden )of het er nou 12 of 18 zijn) in de rol moet hebben geleefd. Dat is alleszins logisch en aanvaardbaar en verstandig en wijs... meer superlatieven ken ik niet
Maar het geeft simpelweg geen pas dat op grond van allerlei kostenoverwegingen en ten gevolge van wachtlijstproblematieken, dit soort criteria tot in het oneindige worden opgerekt. En nogmaals... da's niet de schuld van het VU en al helemaal niet van het genderteam, maar zo zou het niet moeten. Net zomin als er mensen zouden mogen overlijden omdat ze op de wachtlijst staan voor hartchirurgie.
Transseksualiteit wordt wel eens te zeer gezien als een luxe probleem. Als iets van "je wilt graag". Maar de echte transen weten wel dat het daar niet om gaat. 't Is geen kwestie van "graag willen" alsof je een ontsierende wrat weg wilt laten branden. De aanwezigheid van dat geval daar beneden, treft je in je existentie... in je zijn. En tuurlijk helpt het al een eind als de hormonen je lijf gaan beinvloeden... als je leeft in de rol die je van geboorte af toekomt.
In zekere zin is je SRS de slagroom op de pudding, daarover geen verschil van inzicht. En deze mevroie snoept intussen stevig van de pudding en geniet daar voluit van... maar dat genieten is er slechts bij de gratie van het feit dat ze weet dat ook die slagroom komt... eens.
En wie dan ook mag me proberen uit te leggen waarom ik langer op die slagroom zou moeten wachten, dan de internationale standards of care voorschrijven. Of waarom ik daar zelf voor zou moeten betalen als ik me aan die standaards hou.
En alsjeblieft mensen... kom me niet aan met "schaarste" of met "beperkte middelen". Een jaar WAO omdat ik me niet lekker in m'n vel voel zitten, kost de belastingbetaler ongeveer 10 keer de kosten van een volledig verantwoorde SRS in Thailand. Voor anderen ligt die verhouding wellicht ongunstiger, maar iedereen die een jaar WAO of ziektewet of bijstand heeft terwijl ze in het goede lijf zou kunnen werken, zou zelf beter af zijn en de belastingbetaler minder kosten als de wachtlijsten werden weggewerkt. En dat hoeft geenszins ten koste te gaan van de zorgvuldigheid.
Dat wou ik maar ff kwijt
Liefs - Ilona