Lisa met een S schreef:
Ben er stil van; ik heb zelf de nodige 'issues' met hoe mijn ouders heb opgevoed en heb ook gezien hoe ze soms dezelfde met mijn kinderen uitspookte maar de intensiteit van jouw gevoelens geven wel blijk van dat er bij jou heel veel is gebeurd die nog verwerkt moet worden. Wil zeker niet zo freudiaans zijn als te stellen dat jouw genderdysforie terug te voeren is naar jouw relatie met je moeder maar zou het onverwerkte verleden invloed hebben op de manier en tempo waarmee jouw genderdysforie zich nu ontwikkelt?
Groetjes
Lisa
Ik heb mezelf jarenlang afgevraagd of 'het verlangen om iemand anders te zijn', een meisje dus, alleen maar vluchtgedrag was. Het jongetje wat ik was kende immers zeer weinig vreugde in zijn leven.
Hoe ik het ook wendde of keerde, steeds kwam ik er in alle eerlijkheid op uit dat dat niet geldt. Ongeveer twee jaar geleden heb ik mezelf los kunnen maken van mijn moeder; heb ik geaccepteerd dat háár onverwerkte jeugdtrauma's een liefdevolle moeder-kind relatie in de weg staan. Ik ben vanaf toen met heel veel pijn en verdriet allerlei gebeurtenissen uit mijn leven gaan inventariseren en herwaarderen. Een zeer emotionele bezigheid, moet ik zeggen. Na ongeveer anderhalf jaar van ontrafelen, veel oud verdriet herbeleven en wat dies meer zei, kwamen het gegeven 'kindermishandeling' en 'genderdysforie' eindelijk uit elkaars schaduw. Mede dankzij deze website (waarvoor eeuwige dank) heb ik Ciska in het licht kunnen plaatsen.
Dat 'nieuwe weten' heeft een immense impact gehad. Ik ben er letterlijk ziek van geweest: Afgelopen oktober heb ik twee weken lang mezelf bijna letterlijk uitgekotst. het heeft bijna tot kerstmis geduurd eer ik weer genoeg op krachten was om de trap te kunnen beklimmen zonder duizelig te worden. Op dat moment heb ik besloten contact op te nemen met Tanja van Hengel, ik zie haar als een geschenk want ze is niet alleen gender therapeute, maar ook toegelegd op andere psychische problemen. Het was nodig om naar haar te gaan, vind ik. Misschien zou het mij uiteindelijk wel lukken om zonder professionele begeleiding mijn verleden te overwinnen, maar ten koste van wat? Ik draag immers nog steeds (mede)verantwoordelijkheid voor een gezin en ik ben al eens emotioneel op een punt geweest waar zelfdoding net zo makkelijk voelt als ademhalen - Dat niet meer !!!-
Dankzij de wachtlijst ben ik nog niet bij Tanja geweest, maar het leven gaat door. Ik heb inmiddels vastgesteld dat er vrijwel heel mijn leven een wisselwerking is geweest tussen GD en mishandeling: Zie het als een DNA-streng: Twee hoofdlijnen die om elkaar heen draaien en met allerlei dwarsstreepjes met elkaar verbonden zijn.
Zie het gegeven dat ik er hier en nu over schrijf (op internet; world readable) als teken dat ik het emotioneel kan hanteren en vérgaand kan relativeren. Dat neemt overigens niet weg dat ik nu toch weer de nodige tranen pleng.
Maar zie mij asjeblieft niet als iemand waar je medelijden mee moet hebben: Ik heb een leven achter de rug wat even bizar, kleurrijk en indringend is als een film van Danny Boyle. Ik heb GELEEFD !!! en toch nooit het gevoel gehad dat ik er helemaal bij was -om je ziek te lachen niet?-
Het behoud van mijn gezin staat nu bovenaan in mijn leven. Die drie ongelofelijk lieve mensjes die mij blijven verbazen, zijn me bijna dierbaarder dan het leven zelf. In hun ogen lees ik de reden om door te gaan als ik het weer even niet zie zitten. Ik vraag me af of ik hun ooit kan teruggeven wat ze mij hebben geschonken. Mijn kinderen hebben Ciska nog niet ontmoet, ik vind het best eng, want dat rare mens gaat immers hun vader stelen... Ze weten dat Ciska bestaat en wie ze is. Haar kleren en make-up en andere spulletjes slingeren immers al jaren door het huis en in de auto (sorry voor de 3e persoonsvorm).
Ze zijn nieuwsgierig, maar ik zie dat ze nog niet klaar zijn voor die grote stap- ik trouwens ook niet...
Maar die komt, vast en zeker.
Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.