Ik ben het met je eens. Ik denk dat men erg voorzichtig moet zijn in het toekennen van reacties op basis van hormonen (of wat-dan-ook), juist omdat transseksuelen en transgenders heel erg veel behandelingen en veranderingen op hetzelfde moment doen. Zo is de start van hormonen ongeveer een half jaar tot een jaar nadat je voor het eerst met psychologische gesprekken begonnen bent. Ik herinner me uit de tijd dat ik met die psychologische gesprekken begon dat me dat emotioneel ook erg aangreep. Komen de extra emoties tijdens de hormoonfase (if any) van de hormonen - of van de gesprekken met de psycholoog - of van de veranderingen in je leefgedrag waardoor je dichter bij jezelf leeft dan je daarvoor leefde - of nog iets anders - of allemaal tegelijkertijd?mila schreef:Hoi Melina,
<3) helpen hormonen ? >
Ik lees vaker dat je eea aan hormoongebruik toekent, maar hormoongebruik is hoegenaamd *niet* van invloed op menselijk (cross)gedrag.
Als hormoongebruik wel invloed zou hebben, dan zou hormoongebruik 'andersom' transsexualiteit genezen.
Groetjes,
Frederique