Ter uwer Info

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

mina schreef: Dus wat is het probleem....
Tja, zodra ik het weer kan laten, post ik hier waarschijnlijk ook niet meer, dus idd: waar bemoei ik me mee?

Zal proberen het uit te leggen: Indertijd heb ik veel aan dit forum gehad in mijn eigen zoektocht op t-gebied. En ik stel me zo voor dat er constant een nieuwe toestroom is van zoekenden zoals ik toen was. Voor die mensen is het belangrijk dat de omgeving emotioneel vielig is, zonder dat ervarener mensen, die af en toe de waarheid durven zeggen, ontbreken. Het is doodzonde als hun zoektocht al snel doodloopt doordat de discussies gedomineerd worden door een paar mensen: Mila en degenen die steeds op haar blijven reageren.

Dat vind ik toch wel een probleem, hoor; weliswaar niet mijn probleem, maar toch.
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Hoi Janiek,

Ja ik durf/kan natuurlijk niet voor anderen spreken. Ik kan me wel iets voorstellen bij je argument - soms vind ik ook - dat er wel heel direct en persoonlijk wordt doorgevraagd (wat mogelijk dat emotioneel onveilige gevoel bij die mensen op kan roepen).
Ik kan me herinneren dat Mila in het begin ook niet zo poeslief tegen me was, :), maar ik vond dat wel prettig. Ik zelf heb veel aan kritiek omdat het belangrijk voor me is niet in een droomwereldje te blijven hangen...heel erg belangrijk. Ik ben zelf ook nog maar een beginneling en helemaal nog niet zo overtuigd van mijn geaardheid (kan nog alle kanten uit!), maar ik heb geen last gehad van Mila of anderen hier, heb er eerder best wat van opgestoken...maar natuurlijk/waarschijnlijk is dat voor iedereen weer anders...

xx,
Mina
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Er zitten een (groot) aantal kanten aan dit verschijnsel, ik noem er een paar:
1) Travestie.org is een van de eerste forums die je vindt als je zoekt op travestie, transgender en transseksualiteit. Is dus laagdrempelig, laagdrempeliger dan andere forums met hetzelfde onderwerp. Vanuit die gedachte wil je ook dat dit een veilig forum is. Of, in de woorden van travestie.org zelf: "travestie.org is een onafhankelijke website, welke tot doel heeft de verschillende facetten van travestie, transgenderisme en transseksualiteit te belichten. Een ieder kan het T* zijn op een andere wijze beleven. Daarom is het belangrijk om elkaar hierin te accepteren en respecteren. Wij streven dan ook naar respect onderling en van buitenaf.". Een heel scherpe en aanvallende toon (zoals Mila, Spiegel, en destijds ook Esther en Petra) past daarin niet.
2) Mensen die in een traject van zelfontdekking, zelfacceptatie of zelfverandering zitten (en geldt dat niet voor ieder van ons - waarom zit je hier anders?) zijn soms prikkelbaar(der) en gevoelig(er) dan anderen. Hebben sneller dan anderen het gevoel dat ze aangevallen worden. Zijn zo met hun proces bezig dat ze vermoeider zijn dan normaal. Kortom: dit leidt tot kwaaiere berichten dan IRL tussen mensen voorkomt. Of het leidt tot slowchat omdat mensen als ze moe zijn door blijven schrijven in plaats van in bed te stappen... Dit vraagt om een iets terughoudender moderatie dan je vanuit punt (1) zou willen: zou je mensen te snel van het forum afschoppen dan doe je zowel die persoon als de rest van het forum (uiteindelijk) geen plezier...
3) Mensen zijn op een forum zowieso geneigd om "direkter" te schrijven dan ze IRL zouden doen. Ook dat geldt vermoedelijk voor iedereen. Er zijn berichten van mij geweest die ik, als ik Petra life zou ontmoeten, niet hardop zou durven voorlezen. Toch schreef ik ze... Ik merk aan mijzelf dan ook dat ik, sinds ik mensen life ben gaan ontmoeten (bij Petra helaas nog niet gebeurd, wel bij o.m. Melina), minder fanatiek en aanvallend ben gaan schrijven. Probeer het eens: pak het aanvallende mailtje van Spiegel en probeer je voor te stellen dat die tekst letterlijk uitgesproken wordt richting Mila. Iemand die zoiets zou doen zoekt gewoon ruzie - is niet meer constructief bezig. Ik zou snel weg zijn uit een café waar zoiets gebeurt. Hier op het forum schrijf ik er wel tegenin (zie mijn reactie op het eerste bericht van Spiegel).

Vanuit deze gedachten dan ook mijn tips aan de forumwatch:
* Als mensen afgesloten worden, doe dit dan tijdelijk en niet permanent (3 maanden om af te koelen zou genoeg moeten zijn - is dat niet genoeg probeer het dan eens met een half jaar en daarna met hooguit een jaar)
* Modereer iets strikter dan tot nu toe het geval is geweest. Als je regels hebt (zowel m.b.t. aanvallendheid van berichten als m.b.t. slow-chat) handhaaf die dan ook - of schaf de regel af. En met alle respect voor de slowchatters: in de draad die vorige week gestart is hebben jullie er zelf een potje van gemaakt waardoor die thread (m.i. terecht) binnen een paar dagen afgesloten is. En de thread die nu loopt rond ruimtegebrek geeft heel duidelijk aan waarom het toestaan van uitgebreid slowchatten een slecht idee is.

En het idee van de "meet-and-greet" vind ik in die zin ook geen slecht idee: laten we gewoon eens bij elkaar komen. Deze keer niet om te feesten (daar zijn trav.org feesten voor), wel om elkaar eens IRL te vertellen wat er nu werkelijk aan de hand is. Lichaamstaal werkt vaak beter om elkaar dit over te brengen dan lange polemieken (zoals dit bericht - kop ik 'm dan zelf maar in :wink: ) of harde taal.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Hoi Frederique,

Ik ben het wel met jouw verhaal eens. Maar ik denk dat je een klein stukje vergeet. Er zijn ook sommigen onder ons die eens wat minder serieus willen posten, een beetje willen dollen, om de boel wat te relativeren. Het lijkt me niet goed om alleen maar lange serieuze en gewichte berichten toe te laten op dit forum, dat is natuurlijk - ook - goed,
maar stoom afblazen is soms ook nodig, en gezond.
Ik kan daar in ieder geval erg van genieten, dus ik hoop dat het forum dat - vrolijke - karakter weet te behouden, want ik denk dat ik me heel onbehagelijk zou gaan voelen als alle berichten hier zo gewichtig waren en ik nergens meer spontaan of impulsief op zou kunnen reageren...
Dan zou ik het forum opgeven denk ik...
Hoewel ik de regels wel respecteer hoor - dont get me wrong.

nu ga ik echt! straks is de zon weg!
fijn weekend!

x,
Mina
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Hoi Frederique,

<Probeer het eens: pak het aanvallende mailtje van Spiegel en probeer je voor te stellen dat die tekst letterlijk uitgesproken wordt richting Mila. Iemand die zoiets zou doen zoekt gewoon ruzie - is niet meer constructief bezig. Ik zou snel weg zijn uit een café waar zoiets gebeurt. Hier op het forum schrijf ik er wel tegenin (zie mijn reactie op het eerste bericht van Spiegel)>

Idd, dat is goed omschreven......alleen verwachtte ik al een dergelijk mailtje van spiegel, daar hoefde ik geen helderziende voor te zijn hoor ;-)
Alleen.......ik kan niet anders zeggen dan dat ik spiegel vreselijk amusant vind, spiegel moet zich om de een of andere reden afreageren, en dan uiteraard geheel anoniem.
En spiegel zoiets tegen mij zeggen in een cafe? Ach.....dat durft ie niet, een TS in een cafe aanspreken, stel je toch voor dat de andere bezoekers zodoende op het idee zouden komen dat spiegel in TS geinteresseerd is?? Nee hoor, alleen veilig en geheel anoniem op het net....en van mij mag ie hoor, hij is bij lange na niet de enige die zich alleen virtueel kan en durft te uiten.

@Janiek2: natuurlijk begrijp ik wel dat het hier een virtuele knuffelhoek is, maar is het niet een beetje naief om alleen pluimstrijkerijen te verwachten in de zin van 'meid! je bent gewéldig'?

Overigens doe ik hier ook eea aan waardevolle info op, zoals deze link die hier en paar dagen geleden werd gepost

http://transkids.us/learning.html


Gaat over de immense verschillen tussen ts die altijd al op vrouwen vielen en ts die altijd al op mannen vielen.
Groetjes Mila.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Mina,

Er is één ding dat ik echt niet snap: waarom kan dat slowchatten niet per PB of e-mail? Het gaat (vrijwel) altijd om persoonlijke zaken, of om zaken waar een ander dan de aangesproken persoon niets aan heeft...

En Mila,

Wat je door elkaar haalt is "elkaar doodknuffelen" (oftewel: kritiek niet meer mogen uiten) en "de manier waarop je je kritiek verpakt". Ik ben tegen het verheerlijken van het passabiliteitsdenken. En dat schrijf ik ook. Toch kan ik iedereen tegen wie ik dit schrijf nog steeds in de ogen kijken. Inclusief jou :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

ik ben voor lijfstraffen, enige wat nog helpt mbt die slowchatters die het maar niet willeen leren, degene die structureel blijven aanvallen, en off topic gaan zo snel het zo uitkomt

iedere week ieizen we dmv een pol iemand die mag bepalen hoe de lijfstraffen woren uitgevoerd, en een beetje creatieve geest komt daar vast wel uit

Joy
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Joy schreef :

iedere week ieizen we dmv een pol iemand die mag bepalen hoe de lijfstraffen woren uitgevoerd, en een beetje creatieve geest komt daar vast wel uit


Ok Joy akkoord met de lijfstraffen.
Maar ik vind wel dat 'castratie' een speciaal statuut moet krijgen.
Mogelijk is dat voor sommige hier toch niet echt een 'straf' (lol)

Gr,

Melina
Gebruikersavatar
Joy
Forumdiva
Berichten: 1556
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00

Bericht door Joy »

eindelijk iemand die mij begrijpt :wink:
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Lisa met een S schreef:Bedankt Joanne voor een beschrijving van de uiterlijke schoonheid van Mila

Over haar innerlijke schoonheid hebben onze forumgangers inmiddels wel allemaal hun eigen mening gevormd

Lisa
Geen dank graag gedaan en fijn ook te zien dat het weer een hot topic is :wink: Ik had zoals Patricia 1929 al opmerkte verder niets zinnigs te melden en dacht; ach vriendin Mila ik zal ze even een mentale pasfoto geven. Nooit geweten dat Mila zo goed in de markt lag;)

Oh ja en mijn laatste levensles die ik geleerd heb is dat meningen maar meningen zijn. Vaak zijn ze gekleurd door persoonlijke emoties. Worden ze gevormd op basis van incomplete en/of incorrecte informatie. En zijn ze wat mij betreft dus verre van objectief. Mensen die menen Mila te kennen vanuit haar postjes hier hebben toch structureel een verkeerd beeld van Mila, zijn stomweg niet in staat haar realisme en sarcasme goed uit te leggen, of zijn er zelfs bang voor omdat het ze te veel met zichzelf confronteert. Dat is louter die mensen zelf aan te rekenen.


Oh ja 2: Verbergen achter een spiegel kan erg gevaarlijk zijn. Als je ergens over struikelt......
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

mila schreef:Hoi Joanne,

thanks for the kind words, en de groetjes aan je ouders ook :-)

Alleen ben ik een vlotte jonge veertiger..ahem......

Groetjes Mila.
Hehehe goed geconserveerd:)
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Joanne schreef:Mensen die menen Mila te kennen vanuit haar postjes hier hebben toch structureel een verkeerd beeld van Mila, zijn stomweg niet in staat haar realisme en sarcasme goed uit te leggen, of zijn er zelfs bang voor omdat het ze te veel met zichzelf confronteert. Dat is louter die mensen zelf aan te rekenen.
Dat ben ik maar heel gedeeltelijk met je eens. Want waar komt dat scarcasme toch vandaan? En om mijn retorische vraag dan zelf ook maar te beantwoorden: ik denk dat ook dat scarcasme een oorzaak heeft in gebrek-aan-zelfconfrontatie.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

mila schreef: @Janiek2: natuurlijk begrijp ik wel dat het hier een virtuele knuffelhoek is, maar is het niet een beetje naief om alleen pluimstrijkerijen te verwachten in de zin van 'meid! je bent gewéldig'?
Nou, zo naief ben ik ook weer niet, hoor; misschien heb je over de tweede helft van de zin heen gelezen?
zonder dat ervarener mensen, die af en toe de waarheid durven zeggen, ontbreken
Vroeger heb ik daar ook eens een discussie met Petra over gehad, hier op dit forum. Jij bent vast wel iemand die zo'n rol van ervaren trans(gender) zou kunnen vervullen, maar op de een of andere manier loopt dat telkens weer op iets anders uit. Voorzover ik dat kan beoordelen...
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Hoi Janiek,

<Jij bent vast wel iemand die zo'n rol van ervaren trans(gender) zou kunnen vervullen>

Ik denk in de meeste gevallen niet.......ik identificeer me eerder met de vrouw van, dan met de ts/tg in kwestie, als die een vrouwelijke partner heeft die ook 'mee in transitie gaat'.
En het is nou eenmaal een gegeven feit dat het overgrote deel van de ts'en/tg's op vrouwen valt en in de regel gebonden is, als die ts/tg uit de kast komt.
Dergelijke ts'en/tg's zullen zich ook niet zo snel met mij (kunnen) identificeren, want ik viel altijd al op mannen, en ik was altijd al vrouwelijk, en leefde ook zo.
En in die zin ben ik dus nooit van het ene uiterste, volledig en passabel heteroman naar het andere uiterste gegaan, lesbische ts/vrouw, dus ik denk dat er wat dat betreft weinig raakvlakken ter identificatie zijn....in mijn leven ontbreekt die 'split' of abrupte overgang tussen man en ts volkomen.

Groetjes Mila.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

mila schreef: dus ik denk dat er wat dat betreft weinig raakvlakken ter identificatie zijn....
Als je de zaken zo zwart-wit voorstelt als jij in dit bericht doet, ja, dan is dat vast en zeker zo.

Ik heb al eens de indruk van je gehad (je moet maar zeggen of het al dan niet klopt), dat je die ts-en die langer als man hebben geleefd a.h.w. benijdt, omdat ze op het schoolplein de dans ontsprongen zijn van het gepest worden vanwege gender-atypische trekken. In mijn geval heb je dan sowieso heel iemand anders tegenover je dan het stereotype van de lesbische ts dat je telkens beschrijft. Maar ik denk dat ook bij veel anderen het leed van "anders-zijn" niet aan ze voorbij gegaan is, alleen dat het zich meer heeft geïnternaliseerd.
M.a.w. uit angst voor dat pesten, of erger nog: afwijzing door ouders en familie, hebben zij zich langer dan voor jou mogelijk was aan de illusie vastgeklampt dat het met hen "wel goed zou komen".
Plaats reactie