Passabiliteit

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

mina schreef:Een TG TS die in jonge jaren hinder ondervind van zhaar anders-zijn (dus dat van huis uit te voelen krijgt) en later ook in de pubertijd op school, kan zich heel eenzaam gaan voelen, buitengesloten en anders, en daarom al snel een negatief zelfbeeld ontwikkelen waardoor het niet goed de eigen grenzen aan kan geven of zeggen wat het wil/nodig heeft...

Triest maar waar. Dat kan je allerlei nare conflicten opleveren, vooral als je uiterlijk/motoriek/etc. je niet toestaan om je onzichtbaar te maken of aan te passen.

Als je je wel "terugtrekt", dan internaliseer je vaak een heleboel onzin en ontwikkel je ook negatieve gevoelens over jezelf. Ook heel eenzaam. En daar heeft de buitenwereld dan vaak weinig van in de gaten.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik had niet verwacht dat deze draad (als een nieuweling hem van voor naar achter probeert te lezen loopt ze huilend weg) nog zo postief zou ontsporen.

Mina je hebt het helder geformuleerd, ik wist het al lang, maar ik had het verschil in ontwikkeling tussen primair en secundair nog nooit zo duidelijk omschreven gezien.

Irene
Kleine stapjes
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Primair en secundair is niet hetzelfde als ex-hetero en ex-homo.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

maar het klinkt wel een heel stuk vriendelijker, en in veel gevallen komt het op hetzelfde neer.

Irene
Kleine stapjes
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Wat een onzin. Het een heeft niks met het andere te maken. Dat jij het vriendelijker vindt klinken zegt meer over jou dan over die termen. Als ik ergens niet tegen kan zijn het mannen die vinden dat ik op ze hoor te vallen omdat ik zonodig een *** wou hebben. Jij lijkt ook te denken dat het transen echter maakt.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Petra schreef:
Dat jij het vriendelijker vindt klinken zegt meer over jou dan over die termen.
Dat klopt.
Als ik ergens niet tegen kan zijn het mannen die vinden dat ik op ze hoor te vallen omdat ik zonodig een *** wou hebben. Jij lijkt ook te denken dat het transen echter maakt.
Ik weet niet waar je die conclusie zo snel vandaan haalt, want dat heb ik nooit gezegd, sterker nog dat vind ik helemaal niet.

Ik heb alleen vastgesteld dat primaire transen vaak een homoseksuele achtergond hebben, en secundaire een heteroseksuele. Mina heeft een paar postings hiervoor treffend verwoord hoe dat zou kunnen zijn ontstaan. Het is geen exacte wetenschap (helemaal geen wetenschap trouwens), dus het hoeft niet zo te zijn. Er zullen heus wel uitzonderingen zijn.

In elk geval wens ik over niemand te oordelen, behalve dan misschien over die mannen die vinden dat jij op ze moet vallen ;-)

Irene
Kleine stapjes
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Al google-end op primairiteit kwam ik zomaar een powerpoint iets tegen. Leuk die wetenschappers. Ze zijn het met Irene eens geloof ik. Toch had mijn psych bij de VU weinig tijd nodig om me van primaire transigheid te betichten.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Ach wat, ik ken ook een trans die volgens mij niet zoveel secundairs heeft en die had eerst een aantal jaren een vriendin en heeft zich daarna nog een poos als homo geïdentificeerd. Wat is dat er dan voor één, als ik m'n postzegelverzameling geordend wil houden?
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Een trans gewoon. Zal ik eens een mooie transentekst opgoogle-en?
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ja, Petra, doe eens.
Minx schreef:Ik heb het recht om een beetje gek te zijn. Een beetje maar, echt niet
teveel gevraagd, maar ik wil het wel, ik ben het wel en ik doe er ook geen
afstand van.

Ik heb het verdiend. Elke zucht, elke verstrooidheid, zin om een keer te
huilen, me van niemand iets aan te trekken, uit te vallen om niets, me vol
te vreten om alles, het hoort erbij, bij mij, en als het je niet bevalt, dan
ga je van het balkon af, want ook dat recht ken ik mijzelf toe.

Zie je, ik heb nogal wat meegemaakt. We maken allemaal wel eens wat mee,
maar in mijn geval was het veel en dan is het nog een wonder dat ik maar een
beetje gek ben. Eigenlijk zou ik stapelzot moeten zijn, maar ik weet me te
beheersen. Dat recht hebben anderen, anders ben ik te lastig.

Was het dan zó erg? Overdrijf ik niet?

Nee en ja. Ik overdrijf niet en het was zo erg. Heel erg. De enige reden
waarom ik er nog ben, is om te zien of het nog erger kan. Ik denk van niet,
maar de nieuwsgierigheid houd me op de been. En, die kans is er, het zou
minder erg kunnen worden.

Jawel, ik ben een optimist, ik geef het toe. Dat moet ik wel, want voor
pessimisme mis ik de gezondheid. Het is ernst, bij mij, ik ben niet zomaar
een beetje gek. Doen alsof, dat is voor de komieken, om mij kun je beter
niet lachen. Dat doe ik ook niet.

Ik ben serieus een beetje gek. Maar ik leef er mee, zo goed en kwaad als het
gaat. Mijn verleden komt 's nachts wel eens voorbij en dan ben ik overdag
nog gekker, dat begrijp je. Wel tijdelijk, omdat ik mijn woord wil houden.
Immers, ik ben niet lastig, alleen...

Een beetje gek. En zeg nou niet dat we allemaal een beetje gek zijn. Neem me
dit niet af. Ik wil niet normaal zijn, want na zo'n leven normaal zijn, zou
niet normaal zijn en ik ben niet niet normaal, alleen een beetje gek wel,
misschien op het randje, niet?

Valt het eigenlijk op? Je merkt het niet aan me, is me eens verteld, al riep
een keer iemand van beneden dat ik stapelgek was, maar die had net ook heel
wat meegemaakt en dan kun je maar beter je schouders ophalen.

Zucht... het is wel vermoeiend, een beetje gek zijn. Ik zou zo graag normaal
zijn, net als de rest. Dan had ik een normaal verleden en daar zit 'm de
winst. Vanwege het verleden wil ik heden normaal zijn, niet omdat het nu in
de mode is. Ik heb geen problemen met het heden.

In de toekomst zou ik daarom wel normaal kunnen zijn. Het is een kwestie van
tijd, denk ik. De vraag is wel, of ik dan nog onderhoudend ben, zoals nu,
als nu dan is. Misschien ben ik dan doodnormaal, zelfs saai, en lees ik
hoofdschuddend teksten als deze en denk...

Nou, die is toch wel een beetje gek.

Minx
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:Een trans gewoon. Zal ik eens een mooie transentekst opgoogle-en?
Dat dacht ik dus ook, maar ik deel de transen die ik ken toch al niet in soorten in. Ben benieuwd wat jij gaat google-en, maar ik ga zo ook koken :wink: .
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Janiek2 schreef:Ben benieuwd wat jij gaat google-en, maar ik ga zo ook koken.
Zie boven. Cremeer je de diertjes voorzichtig? ;)
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

mina schreef:@ Frederique...
Grenzeloos betekent rechteloos. Als jij toelaat dat iedereen maar van alles over je mag denken zeggen en van je willen, ben je een slaaf van je omgeving en heb je geen leven.
Da's naar mijn mening niet juist.

Ik sta iedereen in mijn omgeving toe te denken en te zeggen over mij wat men wil. Juist daardoor gaat men er heel terughoudend mee om -om- er iets over te zeggen. Hoe meer vrijheid je geeft, hoe zorgvuldiger men er gebruik van maakt.

Zou men er misbruik van maken dan zou ik daar heel direct op reageren (volgens de "algemene regels van feedback": ik-boodschappen zoals _ik_ vind het niet leuk dat je dit zegt, want ...; _ik_ snap niet wat je bedoelt, kun je het nog eens beter uitleggen). Dit is echter op een klein incidentje aan het begin van mijn transitie na nog nooit nodig geweest. En inderdaad ten allen tijde een ander het recht geven om mij anders te zien dan ik mijzelf zie.

Dit speelde vorige week t.o.v. mijn werkgever ook weer: hij dacht dat één van mijn collega's achter mijn rug om allerlei ruis over mijn vrouw-zijn stond te genereren. Ik heb hem verteld dat ik geen weerstand merk in de samenwerking met hem of met iemand anders. Da's voor mij het enige criterium op het werk - iedereen heeft het recht om mij (bijvoorbeeld) als een man-in-vrouwenkleren, of als een freak of ... te zien. Het enige dat ik gevraagd (!) heb is om mij Frederique, zij, haar te gebruiken als het om mij gaat. En dat gebeurt inmiddels ook vrij algemeen... En sommigen vergissen zich nog regelmatig, da's ook niet gek als je 13 jaar lang iemand onder een andere naam en onder een ander geslacht kent en dat accepteer ik dus ook volledig...

Ik heb niet de indruk dat ik slaaf van mijn omgeving ben. Als mij iets niet zint dan hoort men het wel. Maar dat wil niet zeggen dat ik een ander mens niet het recht gun op een eigen mening over waar ik mee bezig ben. Die mening mag er zijn, mag men ook uiten. En als ik het er niet mee eens ben zal men ook mijn mening horen. Zoiets moet, als gelijkwaardige gesprekspartners, ook kunnen. Zolang men mij in mijn werknemers-rol goed accepteert en het de samenwerking niet in de weg staat is er niets aan de hand. En staat het de samenwerking wel in de weg dan wordt het tijd om er over te praten - zowel met hem/haar als met wederzijdse leidinggevenden. En het primaire doel is dan niet om het eens te worden over wie/"wat" ik ben of wat er wel-of-niet gezegd mag worden, wel om de samenwerking weer op gang te trekken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef: Die mening mag er zijn, mag men ook uiten. En als ik het er niet mee eens ben zal men ook mijn mening horen. Zoiets moet, als gelijkwaardige gesprekspartners, ook kunnen.
Niemand heeft het recht om een mening te hebben over mijn geslacht. Dat pik ik niet, en dat pikt mijn omgeving ook niet. Heb ik gisteravond weer eens aan den lijve ondervonden. Iemand dacht erg grappig te zijn toen ik kwam aanlopen. Pech dat ie tussen mijn vrienden zat.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Goh, ben je zo makkelijk op de kast te krijgen?! <grijns>

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie