Het onderscheid vervaagt

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Het onderscheid vervaagt

Bericht door Lisa met een S »

Het onderscheid vervaagt

Niet de positie van de vrouw, maar juist die van de man roept vragen op, nu het onderscheid tussen de seksen verflauwt, vindt Dorien Pessers.

Laait de oorlog tussen de seksen weer op? Uit de militante pamfletten en discussies op de opiniepagina’s in deze en andere kranten, ontstaat wel die indruk. De arbeidsemancipatie van vrouwen stagneert door hun hardnekkige voorkeur voor deeltijdbanen. De top van de arbeidsmarkt blijkt voor vrouwen onhaalbaar.

Seksediscriminatie komt nog steeds veelvuldig voor. De overdadige aanwezigheid van pornografische beelden in de stedelijke ruimte, op televisie en internet degradeert vooral vrouwen tot willoze en wezenloze slachtoffers. Huiselijk geweld is in Nederland – blij - kens gegevens van het ministerie van Justitie – het omvangrijkste geweldsdelict en wordt in veruit de meeste gevallen door mannen gepleegd.

Veel allochtone meisjes en vrouwen leven nog steeds binnen de beperkingen van een patriarchale cultuur.

Redenen genoeg, zo lijkt het, om in actie te komen. Toch lijkt de herhaaldelijk aangekondigde derde feministische golf maar niet te willen aanzwellen. Schuilt er achter de cijfers en de beelden misschien een andere werkelijkheid? Een werkelijkheid die wellicht kan verklaren waarom het feminisme – in de westerse wereld althans – geen klassieke aanvalsobjecten meer heeft? Want staan er tegenover de malaiseverhalen niet evenzoveel succesverhalen van vrouwen?

Taboe

Getalsmatig zijn vrouwen inderdaad ondervertegenwoordigd in de top van de arbeidsmarkt, maar hun reële macht uit zich mede in de toenemende feminisering van de arbeid. Alleen aan de bovenkant en de onderkant van de arbeidsmarkt bestaan nog beroepen met een uitgesproken masculien karakter.

In het middensegment daarentegen is steeds minder ruimte voor traditionele mannelijkheid.

De diensteneconomie en communicatietechnologie hebben de organisatie van de arbeid ingrijpend veranderd. Werkgevers vragen om feminiene werknemers die kunnen luisteren en samenwerken, en die vooral empathisch georiënteerd zijn op de wensen van publiek en klant. In de publieke sectoren van het onderwijs, de gezondheidszorg, de rechtspleging en de cultuur drukken vrouwen mannen inmiddels ook getalsmatig naar de achtergrond.

Of dat een onverdeeld gunstige ontwikkeling is, is overigens de vraag. Er bestaat een groot taboe om sommige negatieve effecten van de arbeidsdeelname van vrouwen te bespreken. Voor veel vrouwen is de dubbele belasting van arbeid en zorg – om zeer begrijpelijke redenen – gewoon te zwaar. Van hen kan geen volledige betrokkenheid op het werk worden verwacht.

In de gezondheidszorg leiden de vele parttime banen tot een vergroot risico van communicatiestoornissen bij de overdracht van patiënten. Artsen wijzen daar al jaren op. In het onderwijs zijn de schaduwzijden van een vrouwelijke dominantie het zichtbaarst. De socialisering van jongens is tot aan hun volwassenheid vooral in handen van vrouwen gekomen. Vrouwen ontkennen liever het driftleven van jongens dan dat zij jongens leren hun driften te beheersen en te sublimeren. Vrouwen begeleiden leerlingen liever dan dat zij deze krachtig leiden.

De omstreden onderwijsmethoden van het nieuwe leren – waarin het autoritaire docent-leerlingmodel is afgeschaft ten behoeve van een horizontaal model van coaching – zijn typisch vrouwelijke methoden.

Het wekt daarom geen verbazing dat steeds minder mannen in het onderwijs willen werken. Dat de schoolprestaties van jongens achterblijven bij die van meisjes, en dat ook steeds minder jongens voor exacte vakken kiezen, kan mede worden verklaard door hun socialisering in een gefeminiseerd onderwijssysteem.

Ook in de politiek is de invloed van vrouwen en vrouwelijke waarden onmiskenbaar aanwezig, maar ook daar is hun invloed niet altijd een onverdeeld genoegen.

De huidige, vrouwelijke Kamervoorzitter probeert de mannelijke Kamerleden als schooljongens te disciplineren in plaats van hun het vrije debat te gunnen.

De vrouwelijke voorzitter van de commissie die de kandidatenlijst van de PvdA samenstelde, meende dat een gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen belangrijker is dan de kwaliteit van de kandidaten.

Het kabinet-Balkenende meent als een moeder te moeten luisteren naar de burgers en wil vooral de mannelijke burgers heropvoeden tot kleinburgers die veilig vrijen, niet te hard rijden, matig drinken, niet roken, gezond leven, en op tijd thuis zijn om voor de kinderen te zorgen. Waar zijn de piraten gebleven, de charmante boeven en de Rhett Butlers, die vrouwen zo in verrukking konden brengen?

Was de gezinssfeer altijd al de plaats waar vrouwen de feitelijke macht konden uitoefenen, inmiddels hebben zij daartoe ook de juridische mogelijkheden. Echtscheiding wordt in veruit de meeste gevallen door vrouwen aangevraagd.

De kinderen worden in de meeste gevallen aan de moeders toegewezen.

Buiten het huwelijk bepalen vrouwen wie zich de vader van hun kind mag noemen, als zij al juni 2007 Nummer0 0pagina’s een vader voor hun kind wensen.

De angst van mannen om hun kinderen te verliezen als zij door hun vrouw worden verlaten, leidt niet zelden tot een welhaast vrouwelijke inschikkelijkheid bij mannen.

De ontkoppeling van voortplanting en seksualiteit heeft ook voor vrouwen de rol van seksualiteit veranderd en tot een zelfstandige bron van lust en plezier gemaakt.

De seksualisering van onze cultuur wordt zeker niet alleen door mannen veroorzaakt. Vrouwen blijken als producent en consument van harte deel te nemen aan de pornocultuur, vaak zelfs zo platvloers dat de Amerikaanse journaliste Ariel Levy van female chauvinist pigs spreekt.

Onder druk

Wij vroegen ons af wat er overblijft van de traditionele mannelijke identiteit wanneer deze niet alleen onder druk wordt gezet door de succesvolle emancipatie van vrouwen, maar ook door een niet minder succesvolle emancipatie van homo’s. Leiden feminisering en normalisering van de homoseksualiteit niet tot vervaging – ofwel homogenisering – van het sekseverschil?

Wat moeten we bijvoorbeeld denken van het feit dat mannen tegenwoordig meer geld aan kleding uitgeven dan vrouwen en dat de verkoop van cosmetica voor mannen met 30 procent per jaar stijgt? Of van het feit dat steeds meer mannen zich ontharen en zich daarmee ontdoen van hun primaire tekens van viriliteit, dat ze juwelen dragen, en cosmetische chirurgie ondergaan?

Worden mannen gemanipuleerd door geraffineerde marketingstrategieën?

Of geeft de brede acceptatie van homoseksualiteit ook aan heteromannen de ruimte om hun passieve en ambivalente kanten te tonen?

Wat we zeker niet als verklaring moeten uitsluiten is de rol van designers en hun commerciële opdrachtgevers die lifestyles en identiteiten op de markt brengen die maar al te vaak slaafse navolging vinden. En ten slotte rijst de vraag wat de gesignaleerde feminisering en homoseksualisering van onze cultuur betekent voor de relaties tussen mannen en vrouwen.

We legden deze vragen voor aan wetenschappers, dedicated followers of fashion en psychotherapeuten.

Er kwamen uiteraard geen eenduidige antwoorden, maar wel werd bevestigd dat er sprake is van vervaging van het sekseverschil.

De metroseksuele man lijkt vooralsnog het prototype van de nieuwe man te worden. Hij be - houdt zijn heteroseksuele oriëntatie, maar koketteert met feminiene en homoseksuele attitudes en attributen. Volgens sommigen heeft de metroseksueel zelfs de homoseksueel als stijlicoon voorbijgestreefd.

Een zachte, zorgende en verzorgde man is voor sommige feministen de realisering van hun dromen.

Maar wat betekent deze vervaging van seksuele identiteiten voor de cultuur?Was juist niet het stimulerende sekseverschil de bron van culturele dynamiek en dialectiek?

Nog steeds is de – freudiaanse – stelling niet weerlegd dat cultuur voortkomt uit sublimatie van de mannelijke seksualiteit in normerende ideaalbeelden als de Held, de Hemelbestormer, de Grensverlegger.

Maar deze productieve ideaalbeelden lijken te zijn vervangen door een excessief geseksualiseerde beeldcultuur die permanente instantbevrediging biedt en het beste van de mannelijkheid vernietigt.

De vraag die resteert is hoe representatief de conclusie van dit katern is. Is er over een brede linie sprake van homogenisering van het sekseverschil, of doet dit verschijnsel zich vooral voor in de randstedelijke cultuurindustrie?

En hoe diepgaand is het verschijnsel?

Rijst de klassieke mannelijkheid weer op zodra de economische verhoudingen veranderen, zodra er een einde komt aan de langdurige vrede, of zodra rampen ons land treffen en vrouwen en kinderen weer als vanouds voorrang krijgen? De kwestie leek ons in elk geval interessant genoeg om voor te leggen aan de lezers van de Volkskrant.

De maatschappelijke positie van de vrouw is een onderwerp waarover de Volkskrant al vele jaren op allerlei manieren bericht.

De tweede emancipatiegolf bracht een ontwikkeling op gang die nog niet is uitgekristalliseerd.

Nog steeds debatteren we over de vraag hoe ver de economische zelfstandigheid van vrouwen moet reiken of over de vraag hoe we moeten omgaan met de vrouw als lustobject. Blijkens de reacties is het een onderwerp dat veel Volkskrantlezers (m/v) aan het hart gaat.

Maar hoe houdt de man zich eigenlijk onder dit geweld?

Daarover schrijft de krant veel minder.

Verandert zijn positie en zo ja, hoe? Vindt hij dat prettig of niet? We mogen aannemen dat de verstandhouding tussen man en vrouw verandert, nu vrouwen geacht worden een andere rol te spelen. Wat is daarvan de weerslag op de samenleving?

Verandert die probleemloos mee?

Rechtsfilosofe Dorien Pessers, jarenlang gewaardeerd columnist van de Volkskrant, gaat in deze speciale bijlage op zoek naar antwoorden op deze vragen.

Na historicus James Kennedy en landschapsarchitect Dirk Sijmons is zij de derde gasthoofdredacteur van de speciale bijlage Stand van het Land. We kennen haar als een onverschrokken denker die niet aarzelt gevoelige onderwerpen kritisch te onderzoeken. Indien nodig spreekt ze zich helder uit. Haar contraire columns leverden de Volkskrant altijd veel heftige reacties op. Daardoor wist je: Dorien Pessers raakt aan vragen waar lezers echt mee worstelen.

Ook ditmaal hoop ik dat zij ons allemaal aanzet tot zelfonderzoek en tot een kritische beschouwing van ontwikkelingen in de samenleving. Dan is de opzet van deze Stand van de Seksen geslaagd.

Dorien Pessers

Gasthoofdred a cteur Dorien Pessers is in 1951 geboren in Tilburg, waar ze rechten heeft gestudeerd.

Ze was universitair docent vrouwenstudies in Nijmegen en Amsterdam.

In 1987 richtte zij met anderen het Clara Wichmann Instituut op. In 2001 werd ze benoemd tot hoogleraar rechtstheorie aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam.

Daarnaast werkt ze als hoofddocent aan de juridische faculteit van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Dorien Pessers was columnist van de Volkskrant van 1992 tot 2001.

Nadien bleef ze zich mengen in het publieke debat, onder meer over beroepseer.
Eén nietig Y-chromosoom
Door Ben van Raaij
De man is een gemankeerde vrouw – genetisch gezien. Het ene Y-chromosoom dat zijn sekse bepaalt, is kwetsbaar en zit vol met fouten. Maar het verschil met de vrouwelijke genen is na miljoenen jaren evolutie onoverbrugbaar.

fouten. Maar het verschil met de vrouwelijke genen is na miljoenen jaren evolutie onoverbrugbaar.

Het grootste ‘kleine verschil’ in de wereld, dat tussen man en vrouw, is in al zijn bana liteit nog lastig te definiëren. Natuurlijk, in het dagelijks leven volstaat meestal het uiterlijk: iemand ziet er uit als man of vrouw. En anders kun je het altijd nog vragen: iemand voelt zich man of vrouw.

Lichamelijke geslachtskenmerken en ‘gender-iden titeit’ komen echter niet altijd overeen: je kunt er uit zien als man maar je vrouw voelen, en omgekeerd.

En dan zijn er nog mensen die door een speling van de natuur kenmerken van beide seksen vertonen – maar zich toch volkomen man of vrouw voelen.

Koren op de molen dus voor iedereen die het sekseverschil graag relativeert. Bijvoorbeeld omdat het meer cultureel dan biologisch zou zijn bepaald.

In de genetica echter is, zoals elk biologieboek uitlegt, het verschil tussen man en vrouw glashelder: X of Y. Mensen hebben 23 paren chromosomen, met daarop de genen waarin de erfelijke eigenschappen zijn vastgelegd. Elk paar is vrijwel identiek, alleen de geslachtschromosomen wijken af. Vrouwen hebben twee X-chromosomen, van elke ouder één, mannen een X van moeder en een Y van vader. Eicellen hebben één X, zaadcellen X of Y. Bij de bevruchting leidt een Yzaadcel derhalve tot een jongen, een X-zaadcel tot een meisje. Vrouwen zijn dus XX, mannen XY.

X en Y zijn het startpunt van de geslachtelijke differentiatie – de embryonale ontwikkeling tot man of vrouw – en daarmee de basis vrouw – en daarmee de basis van alle sekseverschillen, inclusief seksuele oriëntatie, gender, hersenen en gedrag.

X en Y bepalen ook in hoeverre we aan onze biologie kunnen ontsnappen.

Curieus zebravinkje

Maar dat we over een X- en een Y-chromosoom beschikken, is evolutionair toeval, stelt Anton Grootegoed, hoogleraar voortplanting en ontwikkeling aan het Erasmus MC. ‘Sommige diersoorten, zoals krokodillen, hebben helemaal geen geslachtschromosomen.

Zij laten niet X en Y, maar temperatuurverschillen in hun nest bepalen uit welk ei een mannetje of een vrouwtje komt.’

Bij een voorouder van de huidige zoogdieren ontstond 300 miljoen jaar geleden in de evolutie echter een nieuw gen dat de seksebepalende rol van temperatuur overnam. Als dat gen op een bepaald chromosoom zat, ontstond er bij de bevruchting een mannetje.

Zo niet, dan een vrouwtje.

Dit nieuwe geslachtsbepalende gen, het SRY-gen, bood een groot evolutionair voordeel, zegt Sjoerd Repping, klinisch embryoloog aan het AMC in Amsterdam en expert in het Y-chromosoom. ‘Het is namelijk erg riskant om je seksuele differentiatie te koppelen aan zoiets onzekers als temperatuur. Het SRY-gen maakte soorten dus onafhankelijker van hun omgeving.’

Het chromosomenpaar met het SRY-gen werd het oer-prototype van de huidige geslachtschromosomen: een chromosoom met het gen (Y) en een zonder (X). De twee begonnen te evolueren, tot ze na miljoenen jaren zo sterk verschilden dat ze seksespe - cifiek waren geworden.

Het Y-chromosoom specialiseerde zich het sterkst, legt Repping uit. Daarbij gingen andere genen verlo - ren, tot er nog maar enkele over waren. Doordat Y van vader op zoon ongewijzigd overerft, stapelden zich in de loop der tijd ook veel foutjes op. Het resultaat is een klein, kwetsbaar en welbeschouwd nogal zielig chromosoom.

Deze Alleingang van X en Y heeft volgens Grootegoed indirect de evolutie flink bevorderd. ‘In principe had een simpel genetisch mechanisme volstaan om twee geslachtsklieren, testes en ovaria, te doen ontstaan. De evolutie heeft echter een spelletje gespeeld en de genetische verschillen tussen de seksen veel groter gemaakt dan nodig was.’

Het seksebepalende SRY-gen is in feite een simpele schakelaar, legt Repping uit. ‘Als SRY aanwezig is, dan ontstaat uit de bevruchte eicel een man. Is het afwezig (of kapot), dan ontstaat een vrouw, ongeacht andere genen.’

SRY zet een ‘cascade’ van genen in werking. Het loopt alle chromosomen af en zet er genen aan en uit, waardoor het embryo zich in mannelijke richting begint te ontwikkelen. Bij afwezigheid van SRY vormen zich eierstokken, baarmoeder en vagina, en wordt het brein vrouwelijk aangelegd.

De ontwikkeling tot vrouw is dus bijna de ‘stan - daard’, de ontwikkeling tot man de afwijking. Hoewel de vrouw al sinds Aristoteles een ‘o nv o l l e d i g e man’ heet, is het omgekeerd, meent Grootegoed.

‘Een man is een geviriliseerde vrouw, dankzij testosteron – agressief, lastig te controleren spul. Vrouwen hebben twee stabiele X-chromosomen en weinig tes tosteron, mannen één nietig Y-chromosoom en véél testosteron. Bij hen kan dus veel meer misgaan.’

De rol van testosteron blijkt bij het androgeen ongevoeligheidssyndroom, een defect waardoor de receptor voor testosteron niet werkt. Dat leidt tot zoge heten XY-vrouwen: genetisch man, met inwendige testikels en zonder eierstokken en baarmoeder, maar uiterlijk en gevoelsmatig vrouw.

Testosteron stuurt ook de seksespecifieke ontwikkeling van het brein, inclusief seksuele oriëntatie en gender, zegt hoogleraar neurobiologie Dick Swaab (Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen).

Al spelen ook directe genetische effecten mee.

De genen achter het brein werden fraai proefondervindelijk aangetoond door een curieuze zebravink, die blijkens zijn verenkleed links mannelijk en rechts vrouwelijk was. Dat moest dus wel genetisch bepaald zijn, aldus Grootegoed. ‘Een hormoon kan zich nooit tot één lichaamshelft beperken.’

Als Microsoft en Apple

Of het nu genen zijn of hormonen, stelt Swaab, man en vrouw worden met anders geprogrammeerde breinen geboren. Als je ze in plakjes gesneden onder de microscoop bekijkt, vertonen mannen- en vrouwenhersenen andere structuren en verbindingen. Zo zijn bij vrouwen de linker- en de rechterhersenhelft meer verbonden.

Dit vertaalt zich ook in functionele verschillen. In de scanner lichten mannen- en vrouwenhersenen bij bepaalde prikkels anders op. Ook neurologische en psychiatrische aandoeningen manifesteren zich anders: zo komen anorexia en boulimia meer bij vrouwen voor, en treedt schizofrenie vaker op bij mannen.

Sekseverschil is er ook bij hogere hersenfuncties.

Vrouwen bijvoorbeeld zijn gemiddeld beter in taal, mannen in wiskunde, abstracties en ruimtelijk inzicht, zegt Swaab. ‘Vrouwen praten beter, mannen lezen beter kaart. Alle clichés zijn waar.’ Niet dat een van beide seksen slimmer is: ‘Het is meer als het verschil tussen Microsoft- en Applecomputers. Ze presteren in veel opzichten hetzelfde, maar hebben voor bepaalde functies elk hun voordelen.’

Grootegoed vermoedt op intellectueel vlak een invloed van X en Y. Op het X-chromosoom liggen genen die te maken hebben met hersenontwikkeling en cognitie. Vrouwen kunnen daarvan twee kopieën inzetten, van beide ouders één, mannen maar één, van hun moeder. ‘Misschien verklaart dit waarom vrouwen intellectueel meer naar het gemiddelde neigen, en mannen naar de extremen: meer genialiteit, maar ook meer zwakbegaafdheid.’

Veel man-vrouwverschillen manifesteren zich al vanaf de vroegste kindertijd, zoals opvoeders vaak verbluft constateren. Swaab: ‘Jongetjes kijken één dag na de geboorte al bij voorkeur naar voorwerpen, meisjes naar gezichten. Jongens spelen met autootjes, meisjes liefst met poppen, ongeacht hoe je ze stimuleert. Jonge aapjes hebben dezelfde stereotiepe voorkeur. Dat gedrag heeft blijkbaar miljoenen jaren lang voordeel opgeleverd.’

Biology rules, lijkt het. Of kunnen we die aangeboren sekseverschillen in de opvoeding nog bijstellen?

Swaab gelooft er niets van. ‘Veel verschillen zijn evolutionair te verklaren, en verdwijnen dus niet zom a a r. ’ Een feministische opvoeding zal met enorme inspanningen hooguit marginaal resultaat behalen.

‘Alle pogingen meisjes naar exacte studies te krijgen zijn ook mislukt.’

Wat eenmaal in het brein is geprogrammeerd, is bijna niet te veranderen. ‘Denk maar aan homoseksualiteit.

Dat heeft men in het verleden ook op allerlei manieren ongedaan willen maken, met bestraffing, operaties, hormonen, elektroshocks, psychotherapie.

Het heeft allemaal niks uitgemaakt.’

De Britse geneticus Bryan Sykes hoopt op een drastische opheffing van het sekseverschil: het uitsterven van de man. Volgens Sykes, in zijn boek Adam’s Curse, stapelen de mutaties in het Y-chromosoom zich, mede door milieuverontreiniging, zo op dat het over vijfduizend generaties (125 duizend jaar) totaal zal zijn gesloopt. Exit man.

Volgens Grootegoed loopt het niet zo’n vaart. ‘Het klopt dat Y steeds meer genen verliest, maar we hebben nog miljoenen jaren te gaan. Bovendien probeert Y de afbraak met trucs te remmen.’ Repping acht het verdwijnen van Y pas denkbaar als de mens overstapt op een nu nog ondenkbare manier van voortplanting zonder zaadcellen. ‘Dan valt de noodzaak van Y weg en krijg je een totaal andere selectiedruk, bijvoorbeeld op feministische criteria.’

Gooren: ‘De verschillen tussen de seksen zullen niet veranderen, alleen de rollen die de seksen spelen.

Uiteindelijk verschillen die hippe mannen die je met hun kind in een buggy ziet rondrijden, in mannelijkheid, gender en seksuele oriëntatie amper van een moslim die tien meter voor zijn vrouw uitloopt.’

De kans dat mannelijkheid verdwijnt onder invloed van een feminiserende maatschappij is uitgesloten, meent Swaab. ‘Mannelijke eigenschappen laten zich niet onderdrukken. Zo gauw sociale normen wegvallen, flakkert het testosteron weer op. Kijk maar naar oorlogssituaties. Daar vallen mannen direct terug in het agressieve machogedrag van de chimpansee.’

Genetica

’Wie de zichtbare verschillen tussen man en vrouw onderzoekt, ontkomt niet aan een inventarisatie van het biologische onderscheid.

Waarin verschillen man en vrouw in genetisch opzicht? Zijn die verschillen een gegeven? En klopt de bewering dat het mannelijk chromosoom gevaar loopt vanwege de milieuverontreiniging?

Een rondgang langs diverse geleerden biedt daarover uitsluitsel.’
Bron: De Volkskrant 25 juni 2006
If all else fails, buy new shoes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Ja, leuk artikel en een leuke bijlage, ik had het gelezen.

Maar ik heb zo het idee dat juist tv's het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk in zichzelf in stand willen en zullen houden.

Mila.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

En wat vind jij?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 845
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Ik zag iemand maandagavond in de trein de volkskrant lezen, en daarna zelf gelijk maar nog een exemplaar weten te bemachtigen.

Het is zeker een intressant artikel, deels omdat de invalshoek niet T* gerelateerd is. Dat is altijd dat wishful thinking gebeuren vind ik zelf, geforceerd verbanden zoeken. Maar goed wat zie je nu wel ?

Nou eredivisie voetbal voor vrouwen, vrouwelijke supporters die met elkaar op de vuist gaan bij ja, inderdaad, (jeugd)voetbal (iemand zelfs een tik met een hak op d'r hoofd gehad, aaauw :roll:)... vrouwen in het leger, de brandweer, de bedrijfstop (maar Nina Brink is me wel een kreng hoor).

Tis niet dat de man steeds meer op de vrouw gaat lijken, het is meer andersom... het resultaat van jarenlange emancipatiecampagnes ala "kom nou eens achter dat aanrecht vandaan" ? ook het boek De vrouw als mens zinspeelt op het verdwijnen van het sekseverschil. De man lijkt er inderdaad een beetje nutteloos door te worden...

vandaar dat er zoveel singles zijn ? ik roep maar wat...
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Een van de theoriën van Plato is dat de mens aanvankelijk dubbelgeslachtelijke wezens waren, die de goden onwelgevallig waren, en voor straf in m en v werden gesplitst, en sindsdien zijn de helften op zoek naar elkaar.
Dat houdt dus in dat iemand als ik eigenlijk het ultieme wezen is dat m en v in zich verenigd ;-)

En nee.......mannen zijn en worden niet nutteloos, daar zijn ze te leuk voor :-)

Mila, de androniste.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

De combinatie van Plato, leuke mannen en het onderscheid tussen mannen en vrouwen brengt bij mij meteen het beeld van platonische liefde boven, vraag me niet waarom :-)

Irene
Kleine stapjes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

Overigens........geldt dat 'onderscheid tussen m/v valt weg' dan wel uiteraard uitsluitend en alleen voor de autochtone blanken he?

Geen woord over allochtone culturele opvattingen in dit artikel, laat staan het allochtone Y chromosoom, wat ws niet helemaal mee zal werken in het vervagende onderscheid, maar dat terzijde.

In de islam/turk/marok cultuur is het onderscheid tussen m en v namelijk immens, en zal ws ook zo blijven. Het lijkt mij nogal sterk dat ook het allochtone Y chromosoom aan 'erosie' onderhevig is.

B.v......je zult zelden tot nooit een turk/marok/arab/moslim man zien met lang haar, of een turk/marok/arab/moslim vrouw met (heel) kort haar, voor zover ze geen hoofddoek draagt dan.

En 'moederende vaders' zie je ook niet echt heel erg veel in de suri/anti gemeenschap, simpelweg omdat er vaak geen vader *is* ( zeker voor wat betreft de kinderen van de 'buitenvrouwen')

Hoeveel allochtonen m/v wonen er ook al weer in Nederland, en hoeveel daarvan zouden de Volkskrant lezen?

Is wel een blanke aangelegenheid hoor.

Dus niet te vroeg juichen.

Mila.
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

mila schreef:Dat houdt dus in dat iemand als ik eigenlijk het ultieme wezen is dat m en v in zich verenigd ;-)
Het kan natuurlijk ook andersom he, Mila jij bent maar een mogelijke combi :wink:

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

mila schreef:Geen woord over allochtone culturele opvattingen in dit artikel, laat staan het allochtone Y chromosoom, wat ws niet helemaal mee zal werken in het vervagende onderscheid, maar dat terzijde.
Bevakasja:
‘Van mij mag ze kickboksen’
Door Kim van Keken
Emantsiewat?, vraagt de een, terwijl de ander lid is van een emancipatieclub: jonge allochtonen gaan anders met rolpatronen om dan hun ouders. Mét behoud van verschil, graag: ‘Ik val op vrouwen, niet op testosteron in tuinbroek.’


Of de Surinaamse vrijgezel ook denkt aan een Nederlandse huwelijkskandidaat. ‘Die wil ik alleen als ze een prinses is.’ Wendel Loswijk (25) bedoelt dat ‘echt niet lullig’.

‘Een Surinaamse is veel beter. Ze is netter, kan goed koken. Ik hou gewoon van lekker eten.’

Het is een zonnige middag op het Amsterdamse Bijlmerplein, en het is vooral kijken en bekeken worden.

Met de oordopjes van een iPod in hun oren, hangen de jongens in groepen nonchalant tegen winkelpuien, terwijl de meiden daar nerveus langs dralen – hun mobieltjes binnen handbereik.

Steeds wanneer een fraai uitgedoste Surinaamse passeert, schieten de ogen van Loswijk heen en weer.

Hij is op jacht en dan moet hij plots praten over emancipatie in Nederland. ‘Die loopt toch op rolletjes.’

Als hij een vrouw vindt dan zal hij ‘best iets’ in het huishouden doen. Maar hij gaat niet minder werken als er kinderen komen. ‘Zij is toch de moeder. ’ Of hij een mening heeft over de Nederlandse man, de stijve man die deuren dichtslaat voor de neus van de vrouw, maar wel volop papadagen opneemt om te verzorgen: ‘Niet echt.’

De 19-jarige verzorgster Jolinda Theodora zag wel iets in zo’n Nederlandse iets in zo’n Nederlandse man. De mannen uit haar geboorteland, Curaçao, vond ze niets. ‘Die zijn zo trots, zo macho.’ Toch loopt ze hand in hand met Shadrach Blackman (26) uit Curaçao.

‘Hij is anders.’ De man in kwestie bevestigt dat enthousiast.

‘Je moet geven en nemen in een relatie, de taken eerlijk verdelen.’ Nou ja.

‘Als man moet ik wel de vuilnis buiten zetten.’

Zodra er kinderen komen stopt Theodora met werken.

‘De eerste levensjaren zijn belangrijk, daar wil ik bij zijn. Daarna ga ik opnieuw aan de slag.’ De Curaçaose vindt wel dat vrouwen moeten studeren zodat ze financieel onafhankelijk zijn. ‘Je moet jezelf kunnen redden.’

Schoonmaakbaantje

Met de kwestie allochtonen en traditionele rolpatronen hebben talloze (politieke) commissies zich beziggehouden.

Vorig jaar maart bracht het Sociaal en Cultureel Planbureau de Sociale atlas van vrouwen uit etnische minderheden uit en die gaf niet bepaald een rooskleurig beeld. Zo heeft tweederde van de Turkse en Marokkaanse vrouwen tot 65 jaar hooguit op de basisschool gezeten.

De verschillen onder de allochtonen zijn echter groot. Eenderde van de Turkse en Marokkaanse vrouwen tot 35 jaar bezit een startkwalificatie (een diploma op minimaal mbo-2 niveau), terwijl bijna tweederde van de Antilliaanse en Surinaamse vrouwen uit dezelfde leeftijdgroep zo’n papiertje op zak heeft.

Van de Surinaamse vrouwen heeft 58 procent een betaalde baan. Totaal anders ligt dat bij de Turkse en Marokkaanse vrouwen, van wie slechts 30 procent een betaalde baan heeft. Vooral de huwelijksmigranten, de zogeheten importbruiden, hebben nauwe - lijks betaald werk.

Illustratief zijn de klasjes waarin allochtone vrou - wen zich voorbereiden op het inburgeringsexamen dat dit jaar verplicht is gesteld. Ook 250 duizend ‘oudkomers’ moeten deze toets gaan afleggen. Ze le - ven vaak al jarenlang in Nederland, maar zijn nog niet genaturaliseerd.

In het Zaandamse buurthuis de Poelenburcht komen dertig cursisten wekelijks driemaal bijeen voor taallessen en kennis van de Nederlandse samenleving.

Ruim anderhalf jaar lang, tot ze in juni 2008 het examen krijgen. Het zijn alleen Turkse vrouwen: dertigers die al een decennium in Zaanstad wonen, maar nauwelijks Nederlands spreken.

Op de vraag of de vrouwen een baan hebben, steekt een enkeling de hand op: een zwart schoonmaakbaantje.

Hun mannen werken wel vrijwel allemaal, zij zorgen thuis voor de kinderen. Maar de cursus maakt assertiever en creatiever. ‘Als de kinderen op school zijn, kan ik studeren’, zegt Serife (28 ).

Ze is ruim tien jaar in Nederland en begint de taal via de verplichte cursus te leren. ‘Dat is belangrijk, want ik moet dingen zelf kunnen oplossen. Ook zonder hulp van mijn man.’ De cursus tracht de vrouwen mondiger te maken, al gaan sommige vragen echt te ver, volgens de deelnemers. ‘Mag je de pil slikken als je geen vaste vriend hebt?’, is een van de vragen. ‘Een vriend? We zijn getrouwd’, antwoordt de klas.

Romantisch

Aan trouwen moet Astrid Abdoelkarim, een 24-jarige studente Cultuurorganisatiemanagement, niet denken.

Zelfs een vriend lijkt nog ver weg. ‘Daar heb ik geen tijd voor. Ik ben erg druk met mijn studie en vrijwilligerswerk. Zolang ik niet klaar ben op de universiteit hou ik me niet bezig met jongens.’

Ze wil geen topfunctie, wel een carrière. ‘Eentje die ik kan combineren met mijn sociale leven.’Wat dat betreft heeft de Surinaams-Hindoestaanse (‘ook nog eens van islamitische afkomst’) al wel een eisenpakket voor een mogelijke aanstaande. ‘Hij moet mij de ruimte geven mezelf te ontwikkelen, respect hebben voor wie ik ben. Hij moet zeker één dag per week meehelpen in het huishouden. Dan klus ik ook. De rolverdeling hoort fiftyfifty te zijn.’

Met een Nederlandse jongen zou ze niet snel daten.

‘Mijn ouders zijn niet traditioneel. Ze hebben wel bepaalde wensen, zo willen ze het liefst dat ik met een Hindoestaanse islamiet thuiskom. Het is niet verplicht, maar ik streef ernaar aan de wensen van mijn ouders te voldoen.’ Bovendien vindt Abdoelkarim Hindoestanen aantrekkelijker. ‘Niet dat ik tegen Nederlanders ben, ik val nou eenmaal op mannen met een getinte huidskleur.’

En er valt er nog iets op. ‘De Nederlandse man van tegenwoordig is minder hoffelijk. Het is jammer dat ze minder ouderwets romantisch zijn. Het doet me denken aan die reclame van Amstel-bier waarin mannen het romantisch moment zwaar verpesten.’

Wat de rolverdeling betreft ziet Abdoelkarim weinig verschil tussen Nederlanders en Hindoestanen van de tweede generatie. Wel merkt ze op dat er een grote beweging in de gemeenschap is van jonge vrouwen die carrière willen maken. ‘Vroeger trouwden vrouwen als ze 20 jaar waren, nu denken de meesten daar pas aan als ze 28 zijn.’ In Suriname is dat anders. ‘Veel Hindoestaanse meiden, islamitische en hindoe, hebben daar nauwelijks vrijheid.’

Op het Bos en Lommerplein in Amsterdam lijken traditionele rolpatronen hoogtij te vieren. Jonge vrouwen met hoofddoek winkelen er op een doordeweekse dag, allemaal met jonge kinderen. Over emancipatie willen ze niet praten. Een groep Marokkaanse jongens reageert wel meteen. ‘Emantsiewat?

Een vrouw moet thuisblijven.’ Namen willen ze niet geven. ‘Wat schuift dat?’

Het zijn de voorspelbare reacties van de groep Marokkaanse jongeren in de achterstandswijken die continu in het nieuws zijn. Toch is er ook de groep die volgens voormalig minister De Geus (Sociale Zaken) snel emancipeert. ‘Begin jaren zestig bleef 93 procent van de gehuwde vrouwen thuis’, zei hij vorig jaar. Maar de economische vrijheid, zegt hij, kwam pas in de jaren negentig.

De emancipatie van allochtone vrouwen verloopt nu revolutionairder, vindt De Geus. ‘De eerste generatie kwam letterlijk en figuurlijk van ver. Bij de tweede generatie zien we in relatief korte tijd een enorme stijging op de maatschappelijke ladder.’

Even lekker nietsdoen

Consultant Ila Kasem omschrijft zijn vader als heel traditioneel. ‘Hij meende dat vrouwen buiten de deur niets mochten.’ De Marokkaanse zoon is getrouwd met een Nederlandse (die parttime werkt), is lid van de Visitatiecommissie Emancipatie die de ministeries controleert, heeft het Marokko Fonds opgericht en bekleedt talloze bestuursfuncties. ‘Ik denk dat mijn vader met bewondering naar me kijkt.’

Kasem, met tien (half-)broers en zussen, ziet alle rolpatronen terug in zijn familie. ‘Van modern tot traditioneel. Het hangt af van welke vrienden ze hadden en of ze studeerden of niet.’ Hij waarschuwt wel voor stereotypen. ‘Traditioneel in religieus opzicht betekent niet meteen conservatief.’ Een zus, bijvoorbeeld, draagt een hoofddoek, maar bepaalt wel hoe het reilt en zeilt in de familie. En ze werkt.

Financieel hebben tweeverdieners het goed, zegt Kasem, die een dochtertje van 3 heeft. ‘Moeilijk wordt het als je allebei ruimte wil om je ambities te verwezenlijken. Je kan niet allebei vijf dagen per week weg zijn, als je een kind hebt.’ Voortdurend denkt hij aan minder werken, maar het lukt niet.

‘Mijn deelname aan het huishouden schiet ernstig tekort, maar als ik thuis ben dan kies ik er toch graag voor om even lekker niets te doen. We hebben geen traditionele rolverdeling, maar Mandy doet eigenlijk alles in huis. Dat is niet zo gepland.’

De Iraakse Ali Alsabari (26) haalt een Arabisch spreekwoord aan: ‘De vrouw is het bedrijf der generaties.’

Kinderen worden grotendeels niet opgevoed door de vader, maar door de moeder. Daardoor is de rol van de vrouw in het gezin belangrijker dan die van de man, en moeten we haar ook rust geven. Ze moet kunnen emanciperen zoals zij dat wil.’

Maar Alsabari, student bedrijfskundige informatica aan de Haagse Hogeschool, ziet zichzelf minder gaan werken als er kinderen komen. ‘Ze zijn ook van mij dan, namelijk.’ Zijn toekomstige Iraakse vrouw (‘had ook een Nederlandse kunnen zijn’) studeert.

‘Het is heel belangrijk dat ze dat afmaakt.’

Alsabari denkt soms dat zijn moeder geëmanci - peerder was in Irak. ‘Daar was ze lerares. Hier zijn steeds nieuwe uitdagingen. De taal, maar ook haar hoofddoek. In Nederland wordt die nog steeds gezien als obstakel voor de emancipatie. Onzin natuurlijk.’

Naar het café of de moskee, ‘mijn vriendin moet doen wat ze wil, als ze op kickboksen wil, vind ik het best.’ Maar daar is ze ‘te vrouwelijk’ voor, vermoedt hij. ‘Ja, ik val op vrouwelijke vrouwen, niet op hoge testosterongehaltes in tuinbroek.’

Nieuwkomers

‘Is de zachtaardige man die meehelpt in het huishouden een westers, misschien zelfs Nederlands verschijnsel?

Hoe kijken mensen uit andere culturen aan tegen onze omgang tussen man en vrouw?

Ik verwachtte dat nieuwkomers in Nederland zouden opkijken van de verhouding tussen de seksen. Maar Kim van Keken laat zien dat jongeren uit andere culturen onze manier van doen vooral willen overnemen.’
Tijd om te juichen?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<‘Ja, ik val op vrouwelijke vrouwen, niet op hoge testosterongehaltes in tuinbroek.’>

Nou nee, geen tijd om te juichen. Dit soort uitspraken spreekt boekdelen, want wat er impliciet zoal van 'vrouwelijke vrouwen' verwacht word laat zich raden.
"ook al zou ze aan aan kickboxen doen hoor, maar dat doet ze niet, want daar is ze te vrouwelijk voor''. (als ik niet beter zou weten, dan zou ik trouwens denken dat hier een hetero tv aan het woord is)

En zolang de vrouw maar een hoofddoek draagt 'mag zij in huis het reilen en zeilen bepalen'.

Lees vooral tussen de regels door (tijdens het googelen).

Mila.
fenna69
ForumFan
Berichten: 337
Lid geworden op: di okt 14, 2003 23:08

Bericht door fenna69 »

Hallo Mila,

en hoe zit het dan met vrouwen die bewust kiezen voor een hoofdoek, terwijl het ze niet wordt opgelegd door ouders of echtgenoot? want die zijn er ook.

Voor mij is het dragen van een hoofddoek door moslima's net zo iets als een ichtusvis die je wel eens op auto's ziet. een uitdraging van welk geloof je aanhangt. Niets meer niets minder.

overigens ken ik persoonlijk een bijzonder vrouwelijke vrouw die aan kickboksen doet of in ieder geval deed...

groetjes, Fenna
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Hallo, Mila,

Het is ook nooit goed. Dat er een achterstand is in vrouwenemancipatie bij allochtonen, is algemeen bekend. Je kunt ook kijken naar hoeveel vooruitgang wordt geboekt. En of er echt zo een groot verschil is over hoe allochtonen en autochtonen tegenover vrouwen kijken -- tja....:
Seksisme in de City
Door Gert-Jan van Teeffelen

Op weinig plaatsen heerst zo’n machocultuur als in de Londense City, waar alles draait om competitie en bonussen. Pas na een reeks seksismeschandalen lijkt er voor vrouwen enige verbetering in zicht. Maar: ‘Waar anders kun je als vrouw zo veel geld verdienen?’

Het testosteron giert er door de straten. Het geld klotst tegen de kozijnen. Het is het laatste grote bastion der macho’s: de Londense City. Het financiële hart van de Britse hoofdstad wordt vaak in deze termen beschreven, niet geheel zonder overdrijving.

Maar toch. De prestatiedruk is er enorm, de belangen immens, de werktijden bizar. Slapen op kantoor?

Het gebeurt. Even douchen in de fitnessruimte, tandenborstel halen uit de automaat. Na een grote deal of een lange werkweek wordt er veel gedronken en met geld gesmeten om stoom af te blazen. De auto’s zijn snel en duur. Het jaarlijkse hoogtepunt: het moment dat de bonussen worden verdeeld.

Nergens kan iemand in korte tijd zo veel verdienen als in de City. Dat wil zeggen: vooral mannen.

‘Wat is daar mis mee?’, zegt Alex, een jonge bankier bij een Amerikaanse bank, terwijl hij aan zijn Grolsch lurkt op een terrasje op Canary Wharf. ‘Het is keihard werken. Je doet het voor het geld. Ik spaar het op, een ander koopt een 911 voor de fun. En mensen naaien elkaar soms, dat gebeurt, er is competitie.

Als je daar niet tegen kunt, zoek je toch een andere baan?’

Er wordt gelukkig ook vaak gedold. Of ze gaan samen naar een wedstrijd van Chelsea. Maar met vrouwen heeft Alex weinig te maken. ‘Of bedoel je de gold diggers?’, grapt hij: vrouwen die na werktijd zich tussen de drinkende grijze pakken mengen, in de hoop een dronken bankier aan de haak te slaan.

De mannen laten het zich graag aanleunen; velen voelen zich masters of the universe. Samen met New York is er na Londen geen stad waar zo veel omgaat in bankieren, beurshandel en het begeleiden van fusies en overnames. Alleen al in Londen werken honderdduizenden mensen in de financiële sector, van wie bijna 350 duizend in de City en het nabijgelegen Canary Wharf. Er zijn echter weinig kennisintensieve branches waar vrouwen zo in de minderheid zijn in de betere banen. De City is een mannenspeeltuin.

Van alle beurshandelaren in Londen is slechts 4 procent vrouw, aldus een onderzoek van rekruteringsfirma Alexander Mann. Met name in dealing- rooms waar wordt gehandeld in grondstoffen en valuta is het aantal vrouwen verwaarloosbaar. Van de analisten, die rapporten schrijven waarop beleggers hun beslissingen kunnen baseren, is 13 procent vrouw.

Panisch

De mannen-onder-elkaar-sfeer in deze hogedrukketel is niet voor elke vrouw te verdragen – verre van.

Waar eindigt bijvoorbeeld humor en begint discriminatie op grond van geslacht? Stephanie Villalba heeft ervaring. Als topmedewerker van de zakenbank Merrill Lynch in Londen, met een jaarsalaris van ruim een half miljoen euro, vloog ze met mannelijke collega’s in een privévliegtuigje naar Milaan.

Toen ze haar baas vroeg waar ze het beste kon gaan zitten, wees deze haar op het stoeltje voor de stewardess.

Vervolgens gaf hij haar opdracht de drankjes te serveren. Toen Villalba klaagde dat een collega een hand op haar dij had gelegd tijdens een etentje, kreeg ze te horen dat deze ‘nu eenmaal losse handjes’ had. Haar bonus zou 30 procent lager hebben gelegen dan die van de mannen.

De werkrelatie raakte zo verziekt dat Villalba de bank moest verlaten. In de rechtszaak die volgde, werd geoordeeld dat ze ten onrechte was ontslagen.

Maar voor discriminatie op grond van geslacht was volgens de rechter, na eindeloze getuigenverhoren, te weinig bewijs.

Merrill Lynch kwam in 2005 minder goed weg met Elizabeth Weston (30). De pesterijen kwamen tot een hoogtepunt op een kerstborrel in Londen, waar een collega opmerkingen bleef maken over haar borsten, om vervolgens een glas rode wijn in haar decolleté te gieten. De bankier werd ontslagen, Weston kreeg tonnen mee. Concurrent Morgan Stanley betaalde de afgelopen jaren zelfs tientallen miljoenen aan een grote groep vrouwen.

Het zijn slechts enkele van de ‘Sexism in the City’- zaken. Volgens advocaten gaat het om het topje van de ijsberg; de meeste geschillen worden buiten de rechtszaal geschikt. De banken zijn immers panisch voor de negatieve publiciteit.

Aan de geruchtmakendste zaak tot dusver kwam enkele weken geleden een eind. Zes vrouwelijke topbankiers uit Londen en New York van Dresdner Kleinwort Wasserstein (DKW), een Duitse investeringsbank, claimden samen een miljard euro schadevergoeding wegens seksediscriminatie.

Neem Katherine Smith, directeur aandelenhandel in Londen. Ze zegt jarenlang seksistische opmerkingen te hebben ondergaan. Zo liet ze eens een doosje snoepjes op haar bureau achter, waarop haar baas, in aanwezigheid van mannelijke collega’s, zei dat ze dat beter niet kon doen, omdat de mannen anders ‘hun handen in haar doos’ zouden steken.

De vrouwen, van wie er enkele moeder zijn, zeggen bovendien dat hun promotiekansen zijn onthouden.

Een van hen zou na haar zwangerschapsverlof voortdurend zijn getreiterd met deze ‘vakantie’. ‘Vertel me niet dat jij ook bij de samenzwering hoort die ons wil doen geloven dat het opvoeden van kinderen moeilijk is’, was een van de commentaren.

Tot een rechtszaak liet DKW het niet komen. De bank zegt de kwestie, zonder aansprakelijkheid te erkennen, ‘tot tevredenheid van alle partijen’ te hebben opgelost. Lees: er is flink betaald. In de kwestie doken veelzeggende statistieken op: van de 258 directeuren bij DKW zijn er slechts vier vrouw.

Er is dan ook bijna geen City-bank die vrijwillig openheid geeft, wetend dat het mannenimago zal worden bevestigd. De vakuitgave Financial News be- naderde in mei twintig investeringsbanken. Slechts twee daarvan durfden te vertellen hoeveel vrouwen er in ‘seniorfuncties’ werkzaam zijn. Bij Citigroup is dat 10 procent, bij Royal Bank of Scotland 14 procent.

Taxi

Omgekeerd zijn er, afgezien van de rechtszaken, nauwelijks vrouwen te vinden die onder eigen naam durven te vertellen over hun ervaringen, uit angst hun carrière te schaden. Openhartiger zijn degenen die vrijwillig uit de tredmolen stapten, zoals Polly Courtney. De in Cambridge geschoolde ex-analist publiceerde enkele maanden geleden een roman over haar ervaringen onder de titel Gouden Handboeien.

‘Ik was een van de gelukkigen’, vertelde ze in The Observer over de keiharde werkcultuur bij haar bank.

‘Ik was vaak voor middernacht thuis, en zat zelden het hele weekend op kantoor. ’ De onvoorspelbaarheid viel haar echter zwaar.

‘Op een avond was ik om elf uur ’s avonds thuis. Om één uur ’s nachts schrok ik wakker van de deurbel. Het bleek dat ik mijn mobiele telefoon niet had gehoord. De bank had een taxi gestuurd om me weer naar kantoor te halen voor een klus.’

Als enige vrouw in een team van 21 hoefde ze niet op waardering te rekenen.

‘Ik werd gezien als secretaresse, niet als bankier.’ Bij het drinken met de mannen na het werk – ‘dat eindigde meestal in de lokale stripclub’ – voelde ze zich niet echt welkom. ‘Sorry Polly, we zouden je graag uitnodigen, maar we gaan vanavond rukken.’ En dan nog de opmerkingen over haar benen en haar andere mogelijke kwaliteiten. Het overvloedige geld en de status van de City zijn volgens Courtney de redenen waarom mensen een dergelijk leven kunnen volhouden.

Bijna geen bank ontsnapt. De Londense tak van het Franse BNP Paribas kreeg onlangs een dagvaarding van Katharina Tofeji (38), intussen vertrokken. Nadat ze ooit tijdens een zakendiner te horen kreeg dat ze de afwas mocht doen, en het verzoek of ze een belangrijke klant wilde ‘ver - wennen’, zou Tofeji eruit zijn gewerkt toen ze een vierdaagse werkweek vroeg om voor haar kind te kunnen zorgen.

BNP Paribas kwam eerder in beeld in de zaak rond Arianna McGregor, die minder bonus kreeg nadat ze zwanger was geworden. Terwijl haar mannelijke collega’s gemiddeld 400 duizend euro aan extra’s ontvingen, werd zij afgescheept met 45 duizend euro. De rechter zei niet anders te kunnen oordelen dan dat dit was gebeurd op basis van haar geslacht.

Die beloningsgeschillen zijn te voorkomen. ‘Als de criteria transparant zijn, kan niemand later zeuren’, zegt een mannelijke handelaar in grondstoffen van Barclays Capital. Over de rechtszaken doet hij een beetje lacherig. ‘Sommige vrouwen kunnen het niet aan, en vissen zo naar een gouden handdruk.’

Toch doen enkele banken intussen wat extra moeite, bijvoorbeeld om het herintredende moeders iets makkelijker te maken. Abigail Hofman, die achttien jaar bankier was, vroeg zich onlangs in de Financial Times af of de initiatieven geboren zijn uit schaarste, of simpelweg window dressing zijn uit angst voor claims. Flexibiliteit is volgens haar het toverwoord.

Het taboe op thuiswerken kunnen de mannen doorbreken. ‘Als mannelijke topbankiers zouden zeggen: ‘ik werk een dag per week vanuit huis’, zal dat van vrouwen ook geaccepteerd worden. Dit is geen vrouwenprobleem, maar een mensenprobleem.’

Interessant zijn de observaties van Linda Davies, een ex-bankier die tegenwoordig thrillers schrijft. ‘Zelfs als ik geen kinderen had gehad, zouden het moordende tempo van de City, de bloedzuigersmentaliteit en het seksisme ervoor hebben gezorgd dat ik gillend was weggerend. Je kunt betere dingen doen met je leven.’ Anderzijds merkt zij op: ‘Als je als vrouw jong, vrij en single bent, zijn er weinig plaatsen waar je je zo goed kunt bewijzen, ondanks het seksisme.’

Nog een punt voor de City: ‘Waar kun je, tenzij je eruit ziet als Elle Macpherson (fotomodel, bijgenaamd ‘Het Lichaam’, red.) op een legale manier zo veel geld verdienen?’

De mannen in de City zullen dit graag beamen.
Soms moet je ook naar de positieve kant kijken: in beide gevallen, is er sprake van een langzame verbetering in de positie van vrouwen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

mila schreef:<‘Ja, ik val op vrouwelijke vrouwen, niet op hoge testosterongehaltes in tuinbroek.’>

Nou nee, geen tijd om te juichen. Dit soort uitspraken spreekt boekdelen, want wat er impliciet zoal van 'vrouwelijke vrouwen' verwacht word laat zich raden.
"ook al zou ze aan aan kickboxen doen hoor, maar dat doet ze niet, want daar is ze te vrouwelijk voor''. (als ik niet beter zou weten, dan zou ik trouwens denken dat hier een hetero tv aan het woord is)

En zolang de vrouw maar een hoofddoek draagt 'mag zij in huis het reilen en zeilen bepalen'.

Lees vooral tussen de regels door (tijdens het googelen).

Mila.
Wel, wel, lees dit eens! En nog eens!

Nou Mila, dat hoef je bij jou niet eens te doen, zo te zien. Als het om vastgeroeste vooroordelen gaat, dan mag je blij zijn als er bij jou tussen de regels nog iets anders te lezen valt.
Zolang jij hier voor ieder die het wel of niet wil horen en bij elke mogelijke gelegenheid loopt te roepen "ik val alleen op echte mannen" en het hebt over dom gehouden heterovrouwen die "een kat in de zak kopen" etc., dan kun je het maar beter uit je hoofd laten om met een opgeheven vingertje naar een ander te wijzen.

Vroeger zei men wel eens dat iemand die ongevraagd uitspraken doet als "ik val alleen op vrouwen" of "ik heb echt niks tegen homo's" dat doet om zijn eigen latente homoseksuele gevoelens en/of homofobie te verbergen. Als je dat principe op de haperende grammofoonplaat van jouw uitspraken hier toepast, wat ben jij dan wel?

Ik ben benieuwd wanneer je gaat laten zien dat je ook nog andere wijsheden in huis hebt dan die vaag naar Freud ruikende onzin die je hier steeds weer te berde brengt. En ook wanneer het je gaat lukken om andere mensen gewoon in hun waarde te laten, in plaats van jezelf voortdurend op te krikken door denigrerend over hele groepen anderen te doen.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<en hoe zit het dan met vrouwen die bewust kiezen voor een hoofdoek, terwijl het ze niet wordt opgelegd door ouders of echtgenoot? want die zijn er ook.>

Daar denk ik hetzelfde over als Cisca Dresselhuys (het interessant googelen laat ik aan Lisa over, bij deze).

In de koran staan ook uitgesproken kleding en hoofdbedekkingsvoorschriften voor de man; die moet zijn hoofd en zijn hele lichaam bedekken en zijn baard laten staan.

Hoeveel van dat soort bebaarde en behoofddekselde moslimmanen 'die daar zelf voor kiezen' zie jij daarvan?

Weinig, net zoals ik.

Mila.
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<De Marokkaanse zoon is getrouwd met een Nederlandse (die parttime werkt),>

Dergelijke 'voorbeelden' worden vaker aangehaald waarbij gemakshalve over het hoofd gezien word dat marokkaanse mannen hun huwelijkspartner vrij kunnen kiezen. Al was het een eskimose.
Maar wanneer lezen we over het voorbeeld van de marokkaanse vrouw die met een hollandse man is getrouwd?
Die zijn zeer zeldzaam, want een marokkaanse vrouw mag niet vrijelijk een huwelijkspartner kiezen namelijk.
Doet ze dat wel, van volgt verstoting of erger.

@Janiek:

<Over emancipatie willen ze niet praten. Een groep Marokkaanse jongens reageert wel meteen. ‘Emantsiewat?

Een vrouw moet thuisblijven.’ Namen willen ze niet geven. ‘Wat schuift dat?’>

Maw: het is een gegeven feit, geen vooroordeel.[/i]

En het spreekt bijna voor zich dat diezelfde jongens een maagd uit het moederland importeren, en wel nadat die zelfde jongens hier in Nederland eerst uitgebreid hebben gerommeld met m/v/tv/ts.

Hoezo hypocriet?

Mila.
Plaats reactie