Travestie.

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Oh heerlijk, we gaan weer praten over "man" en "vrouw".

Heeft iemand nog de behoefte om met mij de discussie aan te gaan waar het PSYCHISCHE verschil tussen een man en een vrouw ligt? Ik ken 't verschil niet...

En verder ken ik mensen die heel bewust ergens tussen man en vrouw inleven. Ik vind dat die mensen een enorme pluim verdienen want die mensen geven precies aan wat er mis gaat in deze maatschappij: er zijn mensen die allerlei kunstmatige (= culturele) verschillen tussen mannen en vrouwen bedenken - en (vrijwel) iedereen volgt die kunstmatige verschillen blind... Je moet toch wel stapel geschift zijn wil je daarin mee gaan?!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als er een discussie gveoerd wordt sta ik meestal vooraan Frederique, dus ik wil meld me bij deze aan ;-)

Irene
Kleine stapjes
Lianne
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Lianne »

Al die hokjes daar ben ik zelf ook niet zo blij mee nee, maar de realiteit is wel dat ze het voor een deel van de samenleving makkelijker maken om dingen/emoties/gevoelens ergens een plaatsje te geven.
In onze opvoeding/samenleving wordt ons geleerd om keuzes te maken, die kun je alleen maken door dingen tegen elkaar af te strepen, dus door dingen in hokjes te zetten zodat je een duidelijk overzicht krijgt.

Tsja, waar ligt het psygische verschil tussen en man en een vrouw, dit zou ik niet zo direct kunnen benoemen, maar denk wel degelijk dat er een verschil tussen bestaat.
Want waarom voel ik me dan als vrouw zijnde lekkerder in mijn vel, relaxter, zelfbewuster en zekerder ???

groetjes Bibi
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Bibi_ schreef:In onze opvoeding/samenleving wordt ons geleerd om keuzes te maken, die kun je alleen maken door dingen tegen elkaar af te strepen, dus door dingen in hokjes te zetten zodat je een duidelijk overzicht krijgt.
Precies, aangeleerd gedrag! En aangeleerd gedrag is gelukkig ook weer af te leren! Het lastige van die hokjesgeest is, dat het binnen de kortste keren stigmatiserend werkt, en dat het vaker dan niet afwijzing en uitsluitsel voortbrengt. Ik vind dat een onwenselijke situatie. Ik denk dat het veel verstandiger is je eigen pad te bewandelen, en je eigen afwegingen te maken, in plaats van je oren te laten hangen naar een opvoeding en/of maatschappelijke belangen. Het enigste dat ik mee gekregen heb uit mijn opvoeding is dat ik het absoluut niet op een dergelijke manier ging doen. En die maatschappij: ach, wat zal ik er van zeggen: het blijft voor mij een abstractie...

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Heeft iemand nog de behoefte om met mij de discussie aan te gaan waar het PSYCHISCHE verschil tussen een man en een vrouw ligt? Ik ken 't verschil niet...
Hmmmm, als je al zo begint....en ja, dat jij het verschil niet kent is duidelijk :wink:
Frederique_ schreef:En verder ken ik mensen die heel bewust ergens tussen man en vrouw inleven.
Wat zijn trouwens jouw typisch vrouwelijke psychische eigenschappen Frederique of weet jij het niet omdat jij het niet in vrouwelijk of mannelijk kunt indelen :roll:

Maar jij kunt dan toch wel aangeven waar mensen tegen jou zeggen, nou da's weer typisch vrouwelijk van je, weet je wel zo van.....goh zeg, net un wijf.....heel veel mensen zien namelijk un verschil tussen de genders, un beetje emphatie helpt daar wel bij :wink:

Groetjes vanuit Chiasso

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

goh, ik heb weer helemaal niets gemist hier ;-)

veel plezier maar weer ;-)
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Lisa met een S schreef:En daarom zou het niet gepast zijn in dit draadje om anderen over hun gedrag aan te spreken. Ik hoop dat je hiervoor enige begrip kan opbrengen, Babette.
Ja hoor, dat snap ik wel. Ik vond je "waarschuwing" alleen behoorlijk vaag, en bovendien vind ik dat een volwassen mens over het algemeen redelijk in staat is (of moet worden geacht? :wink: ) om zelf te bepalen wat zhij als prettig of niet ervaart.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

fenna69 schreef:goh, ik heb weer helemaal niets gemist hier ;-)

Tja, nu Mila en Patricia uit de arena verdwenen zijn, neemt Frederique het graag over ;-).
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Wat ga jij dan doen in de tussentijd, Fenna? :wink:

@Frederique:

Ik begrijp je niet helemaal... Genderdysforie draait toch helemaal om het innerlijke conflict tussen genderidentiteit en genderrol. Dan is het toch heel zinvol om voor jezelf te proberen te onderzoeken wat daar nu precies achter zit en de betekenis van die rollen te doorgronden. Hoe zit dat dan bij jou? Psychisch ben je waarschijnlijk dezelfde als je altijd was, ook al leef je nu fulltime als vrouw. Wat is er dan voor je veranderd?

Stel de maatschappij zou wel een tussengender accepteren, maar geen transseksuelen, zou jij daar voor jezelf vrede mee kunnen hebben? (dit typende besef ik dat dit vast de meest vreemde veronderstelling is die hier ooit geplaatst is... :-? ).

Joyce
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Gaaaaaap... (schrikt wakker) Huh wat?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Voor mij is het eigenlijk heel simpel.

Ik voel me (vermoedelijk) meer vrouw dan man, omdat ik me in vrouwenkleren en met nep-borsten rustiger en gelukkiger voel dan dat ik me in mannenkleren en zonder nep-borsten voel.

Voor mij zal het me echt een zorg zijn of mensen mij als man-in-vrouwenkleren of als vrouw-in-mannenlichaam zien. Dat ik niet passabel ben weet ik al lang :wink: en het zal me een zorg zijn zolang men mij maar laat doen wat ik doe. Zo voel ik me in damestoileten meer "thuis" dan in herentoiletten. Raar, onverklaarbaar, maar waar.

De vraag is natuurlijk: maakt mij dat een vrouw? Ik weet 't niet - echt niet. 't Zal me ook een zorg zijn, eerlijk gezegd. Ik vind het kiezen van datgene wat het beste bij mij past belangrijker dan de filosofische vraag of ik nu wel-of-niet een "echte vrouw" ben...

In die zin werk ik de andere kant op t.o.v. anderen onder ons die vooral kijken naar de verschillen tussen "zichzelf" en "de meest vrouwelijke vrouw" en dan maar blijven aanpassen aan die denkbeeldige vrouw... Dat laatste lijkt mij voornamelijk doodvermoeiend en daar begin ik dus ook niet aan.

Ik vind de vraag wat de maatschappij wel/niet accepteert maar heel ten dele relevant. Aan de ene kant doe ook ik concessies (liefst zou ik totaal geen make-up gebruiken maar na minstens 4x uit een damestoilet gezet te zijn doe ik die concessie toch maar wel). Ofschoon ik ook anderhalf jaar zonder make-up rondgelopen heb maar dan wel met borsten en in dameskleding en ja, de acceptatie daarvan is me in z'n algemeenheid meegevallen. En op sommige punten doe ik geen concessie.

Groetjes,

Frederique
N.B: Joyce, is dit voldoende antwoord op je vraag?
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Frederique_ schreef:N.B: Joyce, is dit voldoende antwoord op je vraag?
Bijna :) . Is jouw motto: Ik draag wat ik wil en ik ben wie ik ben. Zie ik het zo goed?

Ben je voor jezelf er al achter wat de rol van de kleding voor je is? En hoe belangrijk is voor jou of andere je als vrouw zien? Voor mezelf kan ik wel zeggen dat ik denk tevreden te zijn als ik kan opgaan in de 'vrouwelijke' massa. Dat doel heb jij denk ik niet. En misschien ook niet de last daarvan.

Joyce
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Kleding is om mij prettig in te voelen. En een deel van de kleding die ik draag die draag ik om van mijn jaloezie op vrouwen af te komen: zolang vrouwen nog kleding dragen die ik ook graag zou willen dragen probeer ik soortgelijke kleding net zo lang te dragen dat ik van die jaloezie afkom.

Ik draag wat ik wil en ben wie ik ben is voor 90% mijn motto. Wel is het zo dat als ik een aantal keer tegen een muur aanloop ook ik mij wel (deels) aanpas. Maar nooit (meer) zover dat dat aanpassen volledig tegen mijn natuur in gaat.

't Is natuurlijk ook maf. Ik zag vanmiddag in Rotterdam een meisje van ongeveer mijn leeftijd in een knal-geel rokje met een zwarte panty eronder. Als ik zoiets zou dragen dan is er afkeuring alom: een man-in-vrouwenkleren-met-fetish kleding. Zij wordt echter gezien als een leuke meid in een fleurig rokje... Als je je zoiets realiseert snap je ook dat die hele cultuur-politie over TV's die fetish kleding dragen lager in de "pikorde" staan dan TV's die dat niet doen, maar die wel weer lager in de "pikorde" staan dan TG's, die op hun beurt weer lager in de "pikorde" staan als TS'en allemaal grote onzin is...

Voor mijzelf is het absoluut onbelangrijk of men mij wel-of-niet als vrouw ziet, zolang men mij maar laat doen wat bij mij past (lees: vrouwen-toiletten etc).

Groetjes,

Frederique
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef: 't Is natuurlijk ook maf. Ik zag vanmiddag in Rotterdam een meisje van ongeveer mijn leeftijd in een knal-geel rokje met een zwarte panty eronder. Als ik zoiets zou dragen dan is er afkeuring alom: een man-in-vrouwenkleren-met-fetish kleding. Zij wordt echter gezien als een leuke meid in een fleurig rokje...
Ook een bio-vrouw van jouw leeftijd zou dat niet zonder commentaar kunnen dragen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Toch kreeg ze geen commentaar van haar omgeving en voor zover ik kon nagaan ook geen afkeurende blikken of opmerkingen...

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie