Lid worden van de LKG T&T

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Lidmaatschap van de LKG T&T

Ik ben al lid van de LKG T&T
19
33%
ik word geen lid, want dat heeft geen enkel nut
10
17%
ik word geen lid, want ik red me zelf wel
19
33%
ik ga lid worden, omdat ik daarmee 'onze' belangen steun
10
17%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Je moet die overeenkomsten (net als de verschillen, trouwens) natuurlijk wel WILLEN zien...
Wat heb je toen dan gezien Frederique :roll:

Op die vergadering waren zeker niet die transjes die er eigenlijk gene meer zijn.....geef me een redenen waarom ik bvb daar naartoe moet gaan :roll:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Daarom ben ik zowel lid van het COC als van de LKGT&T. Ik raad iedereen aan dit ook te doen.
Waarom zou ik lid worden van het COC? (Nederlandse vereniging tot integratie van homosexualiteit.) Ik heb niks met homoseksualiteit.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Nanette: natuurlijk zijn er verschillen, maar die zijn er ook tussen transen onderling. Niet iedere trans wil een FFS. Niet iedere trans doet aan logopedie. Zelfs niet iedere TS doet een SRS! Toch zijn het allemaal transen.

Zo is het ook tussen transen en transgenders en travestieten onderling. Iedereen maakt IRL wel vervelende dingen mee. Daar een goede oplossing voor vinden kun je samen doen. TG's en TS'en die interesse hebben voor hormonen komen allemaal een psycholoog tegen. Kun je het samen over hebben. Epilatie -> zelfde verhaal. Logopedie zou voor sommige travestieten misschien ook nog een oplossing kunnen zijn??? En make-up is ook zo'n onderwerp wat voor alle drie de groepen speelt.

Mijn conclusie: de strikte scheiding tussen TS, TG en TV is contra-produktief. Op soortgelijke manier zijn er ook overeenkomsten en verschillen met homo's, lesbo's en bi's. Ook die worden vanuit hun manier van homo, lesbo, bi zijn lang niet altijd door de samenleving geaccepteerd. En daarom ben ik ook blij dat het COC GLBT's bundelt en ben ik er graag lid van.

@Mara: op die bijeenkomsten waren mensen aanwezig die net met travestie begonnen tot en met mensen die 24/7 als post-op TS leefden. Verder doet LKGT&T meer dan alleen hun gezelligheidsbijeenkomsten (waar ik ook nog nooit geweest ben en ook niet zo'n behoefte aan heb), zo zijn ze ook lid van TNN, dat laatst de "transgender gedenkdag" organiseerde om zo meer aandacht te krijgen voor wat er met "ons soort mensen" gebeurt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:@Mara: op die bijeenkomsten waren mensen aanwezig die net met travestie begonnen tot en met mensen die 24/7 als post-op TS leefden. Verder doet LKGT&T meer dan alleen hun gezelligheidsbijeenkomsten (waar ik ook nog nooit geweest ben en ook niet zo'n behoefte aan heb), zo zijn ze ook lid van TNN, dat laatst de "transgender gedenkdag" organiseerde om zo meer aandacht te krijgen voor wat er met "ons soort mensen" gebeurt.
Ja okee, voor *beginners* lijkt het me wel wat mits je geen steun elders hebt bvb in je leefomgeving of met andere probs zit....maar de meeste transjes hebben er echt niks aan hoor.....en verschillen duidelijk van de lifestyle-genders :roll:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik herken en erken de verschillen en overeenkomsten tussen travestieten en transseksuelen ook wel. Over transgenders praat it niet graag omdat het een onduidelijk begrip is, voor de ene is het een verzamelnaam en voor de ander juist een benaming (en die schijnt aan populariteit te winnen, zeker op dit forum) om aan te geven dat ze ergens juist niet bij willen horen.
Ik constateer echter nog iets anders aan de hand kan zijn: namelijk een verschuiving in de loop der jaren, dan is er dus sprake van een fase, dus wat op dit moment niet actueel kan zijn kan dat over een paar jaar wel zijn.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:Verder doet LKGT&T meer dan alleen hun gezelligheidsbijeenkomsten
Wat deed de LKG toen de epilatie vergoeding werd afgeschaft?

Niks.

Wat deed de LKG toen de vergoeding voor bvg's geschrapt werd?

Alweer niks.

Wat doet de LKG aan voorlichting en informatievoorziening?

Verwarring verspreiden.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Persoonlijk heb ik meer met het COC dan met de LKG, al was het maar omdat het merendeel van mijn intimi homo of lesbienne zijn. Er zal nog wel wat tijd overheen gaan, voordat gendervariante mensen daar zichtbaarder zijn en begrepen worden, maar dat kan wel gebeuren.

T&T vond ik niet veel aan, toen ik het voor het eerst zag. In mijn beleving lag de nadruk er vooral op het ingekapseld houden van die t*-gevoelens. "Hakken in het zand", zoals Irene hier een keer zei. Een ander zei me eens dat het net een hele grote kast was, waar je samen in kon zitten, in plaats van alleen. In die zin een kleine stap voorwaarts.

De indruk die ik er verder van heb, is dat er bij de LKG weinig begrip voor transen heerst.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide schreef:Wat deed de LKG toen de epilatie vergoeding werd afgeschaft?
Niks.

Wat deed de LKG toen de vergoeding voor bvg's geschrapt werd?
Alweer niks.

Wat doet de LKG aan voorlichting en informatievoorziening?
Verwarring verspreiden.
Wat doe jij om de LKGT&T beter te laten functioneren?

@Janiek: er zitten transen in het bestuur, in lokale afdelingen en in meerdere werkgroepen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Renate den Heijer
dagelijks aanwezig
Berichten: 101
Lid geworden op: zo jun 23, 2002 15:29
Locatie: Den Haag

Bericht door Renate den Heijer »

Janiek2 schreef:De indruk die ik er verder van heb, is dat er bij de LKG weinig begrip voor transen heerst.
Janiek, ben benieuwd waar je deze indruk van je op baseert.
Misschien een indruk die je jaren geleden opgedaan heb toen je een eens een T&T-avond hebt bezocht of van horen zeggen van mensen die te pas en te onpas lopen te verkondigen dat de LKG T&T slechts een veilige haven voor een "zielig groepje mensen" is, waar ze zich eens in de maand als vrouw kunnen uiten.
Ik geef toe, er komen mensen die nooit verder komen dan zich jaar in en jaar uit zich met hun tasje bij de ingang te melden, om zich vervolgens om te kleden, voor hun gevoel een geweldige avond beleven en om vervolgens weer als man in de auto stappen.
Maar er zijn andere voorbeelden. Er mensen/mannen die eindelijk de stap aan durven om uit de kast te komen en om zich aan te melden als lid een contactgroep voor gelijkgestemden om te leren, om ervaringen te delen etc. Zo'n moment is een momentopname. Want naarmate je je ontwikkelt blijken niet alle bezoekers gelijkgestemden van je te zijn. Althans dat heb ik zo ervaren. Ik als (nog steeds) regelmatige bezoekster van T&T-avonden heb in de loop der jaren gemerkt dat ik toch wel anders ben dan een bepaalde groep bezoeksters en gelukkig was ik niet de enige die dat ervoer en met deze mensen heb ik mijn ervaringen gedeeld, ben ik wijzer geworden en is het mij gelukt te komen waar ik altijd naar verlangd heb.
En deze groep mensen, Janiek, zijn de transen waarvan jij de indruk hebt dat voor die mensen weinig begrip binnen de LKG is. Zoals ik in mijn reactie al schreef, dit is een misschien of wellicht wel een sterk verouderd beeld.
Zonder de vorige besturen van de LKG of vrijwilligers in het verleden te kort te willen doen, merk ik als actief lid van de LKG duidelijk dat er een frisse wind waait als het om de positie en het begrip voor de transseksueel binnen de LKG gaat.
Voor "de buitenstaander" is dat blijkbaar niet zo merkbaar, maar voor mij, die onder het mom "we benne op de wereld om elkaar te helpe, niet waar?" binnen de LKG is blijven hangen en actief is als vrijwilligster, merk dat wel. Voorbeelden? Een aantal transen zijn gastvrouw op T&T-avonden, de werkgroep Transseksualiteit bestaat uit een groep enthousiaste mensen en is behoorlijk actief. Oeps...laat ik nu zelf in deze werkgroep zitten en naast mij ook nog wat bekende namen in de T*wereld, nl. Paulien, de secretaris van de LKG T&T, Carolien (zit in de organisatie van het Transfusion-festival en Alice Verheij (schrijfster van het toneelstuk 'Een Familiezaak'). We, de werkgroep Transseksualiteit, zijn er ons terdege van bewust dat het een lange weg is om van het door jouw geschetste imago af te komen, maar het begin is er. Inmiddels zijn de contacten met het VU-Genderteam, en de genderteams in Groningen en Gent aangehaald om zodoende vanuit de LKG T&T aandacht te vragen voor zaken waar Petra het in een vorige reactie op dit onderwerp heeft en waarin zij met een verwijtende vinger in eerste aanleg wijst naar een CONTACTGROEP, waarvan eventjes verwacht wordt voor alle T*’s op de barricades te springen.
Het initiatief van een Transgender-informatiedag op 1 maart 2008 is er het voorbeeld van dat het aspect en het belang van de transseksueel beslist niet meer het ondergeschoven kindje is binnen de LKG T&T. Integendeel, op de ledenvergadering waar Frederique in een van haar reacties aan refereert, was er bij het bespreken van het concept-programma van de Transgender-informatiedag juist de kritiek dat het aspect ‘transseksualiteit’ te manifest in het programma is opgenomen en dat ‘travestie’ het ondergeschoven kindje is. Zo zie je maar…..

Overigens is wel zo dat de LKG T&T een beperkt aantal leden heeft die als vrijwilliger actief is. De reden is heel simpel.: T*-zijn is iets waar je niet zo maar mee te koop loopt. Het is een hele stap om naar een T&T-avond te gaan, laat staan lid te worden en vervolgens als getrouwde man Transformatie in je brievenbus te krijgen, zonder dat je vrouw er iets van weet. Voeg daar aan toe dat je gevoelig moet zijn voor het motto “we benne op de wereld om elkaar te helpen, niet waar?“ en dan is het duidelijk dat er maar een kleine groep mensen zich geroep voelen actief te worden als vrijwilliger en om duidelijk zichtbaar op de barricades te gaan staan.
Janiek, bij deze het aanbod om een keertje tijdens een N00dles-bijeenkomst hierover verder te praten.

Door het gastvrouwschap van de T&T-groep Den Haag ben ik door het COC Haaglanden benaderd om binnen het COC het T*-zijn meer onder de aandacht te brengen.
Zo heb ik in september een presentatie gehouden voor vertegenwoordigers van de Poolse homo- en transgenderbeweging hoe de T*-gemeenschap in Nederland is georganiseerd en voor doemdenkers niet is georganiseerd.
Komende week ben ik gevraagd om op een Haagse middelbare school (HAVO/VWO) met leerlingen in gesprek te gaan over het T*-aspect.
Misschien lijkt het er op dat mijn leven louter bestaat uit het met zich bezig- en ophouden met en in de T*gemeenschap. Echter dat is niet zo hoor. Afgelopen vrijdagavond ben ik naar het Crossing Borderfestival geweest. Waar ik ondermeer heb genoten van “een bak herrie” van Hugh Cornwell en zijn band (zanger van the Stranglers) en morgen weer vroeg op….. naar kantoor.

O ja, hoe komt het toch waarom ik bij het lezen van een aantal reacties het spreekwoord “de beste stuurlui staan aan wal” me te binnen schiet?
Frederique_ schreef:@Janiek: er zitten transen in het bestuur, in lokale afdelingen en in meerdere werkgroepen

inderdaad dus…..

Groetjes aan allen,
Renate
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Renate den Heijer schreef:
Janiek2 schreef:De indruk die ik er verder van heb, is dat er bij de LKG weinig begrip voor transen heerst.
Janiek, ben benieuwd waar je deze indruk van je op baseert.
Hoi Renate,

daar heb je me even lekker de oren gewassen :wink: .

Van mij was het inderdaad niet zo veel meer dan een indruk van een enkele keer T&T, die mij absoluut niet aansprak en wat ik van anderen hoor en merk op transgenderbijeenkomsten. Jij spreekt van binnenuit, dus weet allicht meer dan ik. Misschien maakt het ook uit via welke weg je uit de kast gekomen bent?
Renate den Heijer schreef:was er bij het bespreken van het concept-programma van de Transgender-informatiedag juist de kritiek dat het aspect ‘transseksualiteit’ te manifest in het programma is opgenomen en dat ‘travestie’ het ondergeschoven kindje is. Zo zie je maar…..
Zoiets als dit zou mijn indruk overigens eerder bevestigen, dat de LKG meer een plek voor travestie is...
Maar als dat, mede door jouw inzet, anders gaat worden: prima.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Janiek2 schreef:
Renate den Heijer schreef:was er bij het bespreken van het concept-programma van de Transgender-informatiedag juist de kritiek dat het aspect ‘transseksualiteit’ te manifest in het programma is opgenomen en dat ‘travestie’ het ondergeschoven kindje is. Zo zie je maar…..
Zoiets als dit zou mijn indruk overigens eerder bevestigen, dat de LKG meer een plek voor travestie is...
Maar als dat, mede door jouw inzet, anders gaat worden: prima.
Ik denk ook niet dat travestie en transseksualiteit ooit goed kunnen samengaan in één organisatie. Naar mijn mening heeft transseksualiteit meer raak vlakken met transgenderisme. Hoewel dat laatste ook discutabel kan zijn.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Janiek,

De opmerking was niet dat er "meer" aan travestie in het programma moest komen, de opmerking was dat er "ook" aandacht voor travestie in het programma moest komen! En die opmerking was gezien de inhoud van het programma toen helemaal terecht...

@Chantal: zie mijn eerdere bericht: er zijn wel degelijk raakvlakken tussen TV, TG en TS. De beginnende TS ziet er vaak uit als een TV. En niet alleen in uiterlijk...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Chantal C. schreef:Ik denk ook niet dat travestie en transseksualiteit ooit goed kunnen samengaan in één organisatie. Naar mijn mening heeft transseksualiteit meer raak vlakken met transgenderisme. Hoewel dat laatste ook discutabel kan zijn.
Inderdaad, discutabel. Hoewel ik het een rotwoord vind, vanwege het "-isme", val ik geloof ik wel binnen die definitie. Voor mijn eigen gevoel sta ik dichter bij transseksuelen, al is het maar omdat ik door de buitenwereld doorgaans als vrouw gezien en behandeld word. Maar omdat lichamelijke aanpassingen voor mij nog steeds niet vanzelfsprekend zijn, kan ik over operaties en zo niet meepraten, dus weg raakvlak. Van travestieten, als ik met ze praat, merk ik dat zij ook weer heel andere lusten en lasten ervaren: in/uit de kast, en een heel andere beleving van wat vrouw zijn of vrouwelijkheid betekent.

Wanneer er een besef is buiten de heteronormativiteit te vallen, voel ik meestal wel verwantschap, en dat dus ook met holebi's en queers.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
petratv1975
dagelijks aanwezig
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 14:15
Locatie: papendrecht

Bericht door petratv1975 »

begrijp ik hier nou uit dat je beter niet kan gaan naar een TenT avond
als je een travestiet bent? :o
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 838
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

welnee, gewoon gaan! (als je de gelegenheid hebt, uiteraard...)
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Plaats reactie