Lid worden van de LKG T&T

Algemeen

Moderator: Moderators

Lidmaatschap van de LKG T&T

Ik ben al lid van de LKG T&T
19
33%
ik word geen lid, want dat heeft geen enkel nut
10
17%
ik word geen lid, want ik red me zelf wel
19
33%
ik ga lid worden, omdat ik daarmee 'onze' belangen steun
10
17%
 
Totaal aantal stemmen: 58

ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hallo Melina,

je hebt het heel treffend omschreven, zo heb ik het zelf ook ervaren, alleen heb ik vroeger meegekregen 10 jaar ipv 5 jaar, maar dat is toch voor iedereen anders ook, het duurt in ieder geval een flink aantal jaren. Ik heb afgelopen augustus een grote correctie operatie gehad, en gelukkig goed genezen.

groetjes, Nannette

ps....slotje of afsplitsen moderators ? hoe denken jullie daar over ?
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef: Mensen die huns inziens ten onrechte zijn afgewezen kunnen altijd nog naar Tony of Tanja en Thailand. (Ook 3 T's =P)
Na, jullie hebben je wel weer vermaakt vandaag :lol: .

Even voor de duidelijkheid: Tony doet geen diagnose. (Nog maar 2 T's)
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Morbide schreef:+1
Frederique acht het niet nodig om op aangedragen argumenten in te gaan en we rennen met z'n allen rondjes.
+1 :wink:

Andere keren heb ik ook meegedaan, maar vandaag had ik goddank iets anders te doen. En dan ziet het er achteraf heel anders uit, als je niets van de opwinding hebt meegemaakt....
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:
En ja, genderdysforie is geen ziekte of aandoening en hoort daarom niet in DSM-IV thuis. De huidige betutteling in de diagnosefase heeft geen grond meer zodra je het uit DSM-IV haalt. Ook hier geldt voor dat je er op twee manieren mee om kunt gaan: [1] de weg van de minste weerstand: houdt het in DSM-IV om zorgverzekeraars niet wakker te maken of [2] haal het eruit en ga de strijd aan. Ook hier kiest men voor [1], net als dat men met kritiek uit de omgeving doet. 't Zou niet mijn keuze zijn.
Dan hoef je ook geen vergoeding ervoor en geen genderteam bij een ziekenhuis.......laat je geslachtsaanpassing dan aub net zo doen als un tattoeage laten zetten in genderstudios.....

....je had het toch uns ook ermee vergeleken.....of niet dan Frederique.....???

Volgens mij ben je helemaal dwaas nu, maargoed......voor mij was het un levensbedrijgende aandoening, had men mij niet geholpen, was ik nu nie meer onder de levenden!!!!!!

Dat is un feit.....
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Morbide schreef:Frederique acht het niet nodig om op aangedragen argumenten in te gaan en we rennen met z'n allen rondjes.
Op welk punt ben ik niet ingegaan?

Of is het eerder zo dat wij het niet eens gaan worden?

Ik schreef het al eerder: het maakt in deze discussie een groot verschil:
* of je gelooft in het nut van de diagnosefase of niet (jij/Nannette wel, ik niet)
* of je gelooft dat het goed is dat een ander voor jou de beslissing neemt of je wel-of-geen hormonen/SRS mag doen (jullie wel, ik niet)
* of je gelooft dat de VU wordt opgeheven als ze zich soepeler gaan opstellen (jij wel, ik niet)
* of je je irriteert aan 14 maanden wachttijd of niet (jij niet, ik wel)
* of je gelooft dat het opnemen in DSM-IV betekent dat het vergoeden van ziektekosten makkelijker is dan dat het niet in DSM-IV is opgenomen (m.i. is de reden dat e.e.a. nu vergoed wordt dat het via de politiek in de basispolis terechtgekomen is - wel/geen DSM-IV is mijns inziens dus geen argument voor vergoeding, maar daar kan een ander best anders over denken)
* of je patiënt-onvriendelijk gedrag goedkeurt omdat "de omgeving van het genderteam het anders niet accepteert" of dat je vindt dat het genderteam dan die omgeving maar moet bewerken (al-dan-niet met hulp van ons als patiënten)
* ...

Het is m.i. meer een verschil in uitgangspunten dan dat ik je vragen niet beantwoord. Maar als ik daar ongelijk in heb, stuur me dan maar een onbeantwoorde vraag en ik zal je antwoord geven.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik heb uitvoerig uitgelegd waarom ik denk dat de hulpverlening gevaar loopt als het genderteam gaat werken volgens de standards of Frederique. Daar ga jij in het geheel niet op in.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Petra,

Jij wilt horen "ja, dan gaat het genderteam er aan" - en dat zul je van mij niet horen. Ik heb je al geantwoord dat ik daar niet in geloof (en ja, dit is net zo goed geloof als jouw geloof dat het genderteam er wel aan gaat) en dat het -zou dat toch zo zijn- misschien zelfs wel nieuwe kansen biedt als een ander ziekenhuis de dienstverlening overneemt omdat dat andere ziekenhuis geen last heeft van VU-eigen problemen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik beargumenteer mijn "geloof". Weerleg dat dan eens?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef:wel/geen DSM-IV is mijns inziens dus geen argument voor vergoeding, maar daar kan een ander best anders over denken
Dat doen ze ook, vooral zorgverzekeraars hebben heel erg dat houvast nodig om ervan overtuigd te raken of iets vergoed moet worden of niet. Transseksualiteit is geen medische conditie met een lichamelijk aanwijsbare en behandelbare oorzaak. Alleen via DSM kan het aanspraak maken op de status van een medische aandoening. Dit zijn feiten.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:omdat dat andere ziekenhuis geen last heeft van VU-eigen problemen.
Jij gelooft graag in sprookjes. Ben toch eens benieuwd wanneer het Ziekenhuis van Laaf geopend wordt... :roll:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Tja, als dit het niveau van deze discussie wordt dan kunnen we wel ophouden.

@Petra: jij legt, net als diverse mensen, telkens de nadruk op spijtoptanten. Zelfs als het breekbare evenwicht dat jij beschrijft zou bestaan (ik denk dat er meer ruimte is) dan denk ik dat je dat ALLEEN kunt doorbreken door ook de nadruk te leggen op het leed bij de groep die nu ten onrechte niet behandeld wordt door foute diagnoses. Maar omdat de groep afvallers niet onderzocht wordt (en spijtoptanten wel) blijft de situatie zoals die is: met veel te veel aandacht voor spijtoptanten en veel te weinig aandacht voor foute diagnoses.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:door ook de nadruk te leggen op het leed bij de groep die nu ten onrechte niet behandeld wordt door foute diagnoses.
Heb je daar voorbeelden van? Wat versta jij onder een "foute diagnose"?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef:Tja, als dit het niveau van deze discussie wordt dan kunnen we wel ophouden.
Dat lijkt me sowieso geen slecht idee :lol: .
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

* of je gelooft in het nut van de diagnosefase of niet (jij/Nannette wel, ik niet)
* of je gelooft dat het goed is dat een ander voor jou de beslissing neemt of je wel-of-geen hormonen/SRS mag doen (jullie wel, ik niet)


Het is je argumentatie om tot je conclusie te komen die ik niet zo zie zitten.
Ik wil volgroeide borsten, dus ik moet nu hormonen hebben ......

Jij maakt een nogal eenvoudige link tussen hormonen en borsten .....
Het lijkt me verstandig om die borstgroei eerder te bekijken als een bijwerking van vrouwelijke hormonen.

Je brengt een heel proces op gang in je lichaam door die hormonen, een proces dat zowel fysische als psychische gevolgen heeft.
EN het is om die reden dus ook dat er een diagnose nodig is om te kijken of je voldoende 'draagkracht' hebt om in dat proces te stappen ....en neen dat kan je niet helemaal zelf beslissen, want je mist ervaring met wat je zoal te wachten staat.
Het starten met die hormonen is het omwerpen van de eerste domino-steen, vaak gaat het proces dan heel snel en is niet zo eenvoudig meer in te schatten als de wens om volgroeide borsten te hebben.

Met je mogelijk nu rationele geest kan je daar niet zo meteen bij, ik weet ondertussen wel beter na bijna 3 jaar vrouwelijke hormonen en 5 ingrepen onder volledige narcose (terwijl ik bij de start met de vrouwelijke hormonen niet eens een SRS wou !)

* of je gelooft dat de VU wordt opgeheven als ze zich soepeler gaan opstellen (jij wel, ik niet)


Dat denk ik niet al moeten ze toch voorzichtig zijn als er teveel mensen uit het leven stappen die zij hormonen hebben voorgeschreven

* of je je irriteert aan 14 maanden wachttijd of niet (jij niet, ik wel)

Dat lijkt me moeilijk vast te houden, dat zou men geval per geval moeten bekijken. Ik heb er niet zo lang op moeten wachten in Gent.
Maar ik was echt wel een speciaal geval .....en ja ik kan het dan wel met je eens zijn dat enige flexibiliteit op dat gebied moet kunnen.

* of je gelooft dat het opnemen in DSM-IV betekent dat het vergoeden van ziektekosten makkelijker is dan dat het niet in DSM-IV is opgenomen (m.i. is de reden dat e.e.a. nu vergoed wordt dat het via de politiek in de basispolis terechtgekomen is - wel/geen DSM-IV is mijns inziens dus geen argument voor vergoeding, maar daar kan een ander best anders over denken)

Wel ik vrees als ze nergens kunnen op terugvallen dat ze het inderdaad vlot gaan schrappen uit de ziekteverzekering.

Groeten,

Melina
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Melina,

Je overdrijft. Hormonen zorgen bij een mv-transseksueel voor een proces waar iedere vrouw doorgekomen is. Het enige verschil is dat wij al volwassen zijn. En nee, natuurlijk zal het niet gemakkelijk zijn. De puberteit was en is voor niemand gemakkelijk. Aan de andere kant is het niet onoverkomelijk - want er komen vrij veel transen goed door heen. En waarom zou een ziekenhuis wel verantwoordelijk gesteld moeten worden voor het wel geven van hormonen + een trans die daarna zelfmoord pleegt en waarom zou je een ziekenhuis niet verantwoordelijk stellen voor een zelfmoord als gevolg van het niet willen helpen van die patiënt?

Antwoord: omdat we ons VOLLEDIG richten op mensen die tijdens of na de behandeling ongelukkig(er) worden en NOOIT op mensen die dankzij het NIET behandelen ongelukkig(er) worden. Zolang we die focus mooi zo houden dan verandert er nooit wat...

Je kunt altijd uitgaan van je eigen onmacht. Bang zijn voor het niet meer betaald worden van het genderteam. Bang zijn voor de VU-directie die liever mensen met staar dan mensen met genderdysforie wil behandelen. Bang zijn voor je omgeving met mensen als A Campo. Wat doe je dan? Je trekt je terug in je schulp, je doet niets en wacht gewoon af tot ze precies doen wat jij wilt dat ze niet doen. Self-forfilling prophesie heet zoiets.

Wat je zou moeten doen is: mensen in je omgeving meer betrekken. Patiënten vertellen waar het probleem concreet zit. Samen een oplossing verzinnen. A Campo uitnodigen en hem patiënten laten zien waarbij je hem laat zien waar zijn armzalige theorietjes niet opgaan. Politieke partijen vertellen waar het probleem zit (mensen die niet geholpen worden die wel geholpen zouden moeten worden, lange wachttijden, 4 weken tussen 2 gesprekken ipv naar behoefte van de patiënt). En waar het probleem niet zit (spijtoptanten). Zorgverzekeraars uitnodigen hoe je de hulp zou kunnen verbeteren en waar die debiele DBC's in de weg zitten.

Natuurlijk, ik ben weer irrationeel. Je kunt maar beter jezelf overgeven aan alle krachten in je omgeving in plaats van uitgaan van je eigen kracht. Dan worden in 2025 mensen voor wie die een hormoonbehandeling zonder SRS de beste oplossing is nog steeds niet openlijk geholpen. Dan worden mensen nog steeds royaal meer dan een jaar in de weg gezeten met een diagnosefase die gebaseerd is op lucht. Dan vier je het 55-jarige jubileum van een genderteam dat zich in 55 jaar niet aangepast heeft aan voortschrijdend inzicht. Maar dat is geen probleem, hoor... Want waarom zou je iets veranderen aan de huidige situatie? Die is toch goed zoals die is?

Cynisch word ik van dit soort redernaties.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie