Lid worden van de LKG T&T

Algemeen

Moderator: Moderators

Lidmaatschap van de LKG T&T

Ik ben al lid van de LKG T&T
19
33%
ik word geen lid, want dat heeft geen enkel nut
10
17%
ik word geen lid, want ik red me zelf wel
19
33%
ik ga lid worden, omdat ik daarmee 'onze' belangen steun
10
17%
 
Totaal aantal stemmen: 58

lief dinnetje
Eredivisie
Berichten: 874
Lid geworden op: di aug 29, 2006 19:19

Bericht door lief dinnetje »

Frederique schreef :

Je overdrijft. Hormonen zorgen bij een mv-transseksueel voor een proces waar iedere vrouw doorgekomen is. Het enige verschil is dat wij al volwassen zijn


Euh, was het maar waar hé.....Nu droom je toch echt bij volle dag

Je vergeet eventjes te vermelden dat je als trans door die fase moet met een lichaam dat volledig niet klopt met je psyche....
Bij veel transen is al gebleken ondertussen dat na het starten met de hormonen plots ook de SRS , de borstvergroting en zelfs de FFS heel dringend kunnen worden.
Een vrouw heeft wel het juiste lichaam om met die hormonale impulsen om te gaan, wij dus absoluut niet.
Die hormonen zijn dus mogelijk de start van een heel lange cyclus, net zoals je nu volgroeide borsten wil, zal je mogelijk 6 maand na de start met hormonen even dringend een SRS willen en als de borsten echt niet voldoende groeien dus ook een borstvergroting ..........
Een puberteit als meisje wil vaak zeggen : jongens en kennis maken me het andere geslacht dus (of meer algemeen het ondervinden van je seksualiteit)....volgende is dan dat je liefst ook wel wat aantrekkelijk wil zijn als vrouw ....we zijn dan vertrokken voor de FFS, extra kleding, make-up, liefst lang haar .....noem maar op.
Om dan uiteindelijk regelmatig te mogen horen dat je toch niet echt een 'vrouw' bent .......en daar kom je dan weer bij passabiliteit en zelfs als dat ok is blijf je met je verleden zitten. Want eens een trans , altijd een trans.

Neen evident is het niet, maar vergelijk de fases waar je als trans zoal kan/zal doorgaan absoluut niet met de fases waar een bio-meisje doorgaat ....de context is totaal anders.
Erger nog het is totaal niet te vergelijken, begin maar eens aan je eerste liefje op 36 jaar (of nog ouder in sommige gevallen) in je nieuwe genderrol van vrouw.
Je gedrag en de verwachtingen van de partner kloppen vaak niet .....uiteraard verwacht men geen pubergedrag van een vrouw van 36 jaar of ouder en wat ook belangrijk is je mist uiteraard ook een hele background als vrouw. Vaak weet je gewoon niet wat je moet doen in bepaalde situaties, het is dus een hele zoektocht ...en ja ergens is dat voor meisjes van 12 of 13 jaar ook zo, maar dat kan op die leeftijd ....maar als je je zo gaat gedragen als iemand van in de 30 .........

De weg is lang, heel erg lang dus .....een psychische begeleiding is zeker nodig, al is de verdeling van de begeleiding over het traject misschien niet helemaal juist.
14 maanden diagnose voor de eerste hormonen is misschien te lang, als je dan weet dat ze je na de SRS als genezen verklaren.
Het zou zeker beter zijn om ook na de SRS enkele sessies te doen, laat ons zeggen 1 of 2 keer per jaar gedurende de eerste 5 jaar.

Neem van mij aan Frederique, het is soms hard heel hard .....het komt altijd wel weer goed .....maar de weg is toch wel heel erg lang hoor.
En ik spreek echt niet alleen over mezelf, maar ik heb die feedback ondertussen ook van andere transen.
Het is zoals met veel minderheidsgroepen, we moeten in alles 2 keer zo goed zijn als anderen om hetzelfde respect te krijgen en dan nog sta je vaak ten onrechte in de vuurlinie .....

Groeten,

Melina
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Melina,

Het klopt dat de wens voor lichamelijke veranderingen in de tijd kan veranderen. Overigens heeft dat niet altijd iets met hormonen te maken, het kan ook zonder hormonen veranderen (dat is bij mij het geval). Hoewel ik iedereen psychische hulp kan aanraden omdat die mij goed bevalt, wil ik om ideologische redenen toch van de verplichting af. De belangrijkste ideologische reden is dat mensen die wilsbekwaam zijn niet zo maar een psycholoog/psychiater in de mik geschoven moeten krijgen omdat die beroepsgroep dat zo nuttig lijkt.

Dat het proces van transseksualiteit/transgender zwaar kan zijn hoef je mij niet te vertellen. Wel is het ook hier zo dat de zwaarheid van zo'n traject mijns inziens niet de dwang voor de afname van een psycholoog rechtvaardigt.

Ik heb het eerder geschreven: mijn voorstel is: maak 3 gesprekken met een (hulp-)psycholoog verplicht en verstrek na die gesprekken hormonen. 3 gesprekken is te overzien voor mensen die er de smoor in hebben. 3 gesprekken zou voor een psycholoog genoeg moeten zijn om de toegevoegde waarde van psychische hulp te bewijzen. Als dat na 3 gesprekken niet lukt dan lukt het nooit. En geef op deze manier de wilsbekwame patiënt het recht op vrije genderexpressie onder vakkundige begeleiding.

Het nut van psychische diagnose is niet aangetoond omdat men weigert te onderzoeken hoevaak mensen terecht of onterecht negatief gediagnoseerd worden. Zolang dat zo is en de diagnostiek zo sterk afwijkt van de verhalen van mensen waarom ze -wel- hormonen/SRS willen, geloof ik niet in psychische diagnostiek.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Overigens heeft dat niet altijd iets met hormonen te maken, het kan ook zonder hormonen veranderen (dat is bij mij het geval).
Oooohhhh dan heb je die hormonen van het VU niet nodig joh!
Frederique_ schreef:Hoewel ik iedereen psychische hulp kan aanraden omdat die mij goed bevalt
Dus toch tevreden over het VU?

De rest heb ik maar even weggehaald, want dat was weer de tigste keer dat je de mensheid wil bekeren met je "VU-visie" en hoe het wel moet volgens jou. Dat mag je bij het VU gaan vertellen...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique_ schreef:Op welk punt ben ik niet ingegaan?

Of is het eerder zo dat wij het niet eens gaan worden?

Ik schreef het al eerder: het maakt in deze discussie een groot verschil:
* of je gelooft in het nut van de diagnosefase of niet (jij/Nannette wel, ik niet)
Raar dat je dit onder geloof schuift, ook zijn er geen exacte aantallen, dat wil niet zeggen dat men weet dat er bepaalde psychische afwijkingen zijn die op genderdysforie lijken maar niet zijn, deze mensen een GAB aan doen wordt een ramp.
Frederique_ schreef:* of je gelooft dat het goed is dat een ander voor jou de beslissing neemt of je wel-of-geen hormonen/SRS mag doen (jullie wel, ik niet)
DE beslissing neem je uiteindelijk zelf, en zo moeilijk zijn de meeste psychologe niet te overtuigen dat je wens om van uiterlijk geslacht onverdringbaar is als daar ook alle tekenen voor zijn.
Frederique_ schreef:* of je gelooft dat de VU wordt opgeheven als ze zich soepeler gaan opstellen (jij wel, ik niet)
Jos Megens of me ooit vertelt als ze zich niet aan de regels van Den Haag houden, het heel moeilijk wordt, dat was toen ze nog vluchtelingen accepteerden die geen vaste verblijfsvergunning hadden
Frederique_ schreef:* of je je irriteert aan 14 maanden wachttijd of niet (jij niet, ik wel)
Iedereen vind die wachttijd en tijd voor gesprekken een ramp, maar niet wat jij er van maakt, een wereldramp. Hoe ga jij om met 18 maanden RLT ? En daarna nog een evt. wachttijd voor SRS als je nu die 14 maanden al niet zonder veel problemen kunt opbrengen ?
Frederique_ schreef:* of je gelooft dat het opnemen in DSM-IV betekent dat het vergoeden van ziektekosten makkelijker is dan dat het niet in DSM-IV is opgenomen (m.i. is de reden dat e.e.a. nu vergoed wordt dat het via de politiek in de basispolis terechtgekomen is - wel/geen DSM-IV is mijns inziens dus geen argument voor vergoeding, maar daar kan een ander best anders over denken)
Uit de mond van prof. Gooren zelf gehoord dat dat de basis is, en het echt de vraag is als het uit DSM verdwijnt of het genderteam op de huidige manier nog kan blijven bestaan
Frederique_ schreef:* of je patiënt-onvriendelijk gedrag goedkeurt omdat "de omgeving van het genderteam het anders niet accepteert" of dat je vindt dat het genderteam dan die omgeving maar moet bewerken (al-dan-niet met hulp van ons als patiënten)
Die patiënt onvriendelijkheid, waar baseer jij die op ? Op eigen ervaring ? Foei, jij zou beter moeten weten, je roept zelf steeds om onderzoek en cijfers.....
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique_ schreef:Overigens heeft dat niet altijd iets met hormonen te maken, het kan ook zonder hormonen veranderen (dat is bij mij het geval). Hoewel ik iedereen psychische hulp kan aanraden omdat die mij goed bevalt, wil ik om ideologische redenen toch van de verplichting af. De belangrijkste ideologische reden is dat mensen die wilsbekwaam zijn niet zo maar een psycholoog/psychiater in de mik geschoven moeten krijgen omdat die beroepsgroep dat zo nuttig lijkt.
Knap dat jij jezelf kunt diagnosticeren dat JIJ geen psychische ziekte hebt die genderdysforie gevoelens geeft.
Frederique_ schreef:Dat het proces van transseksualiteit/transgender zwaar kan zijn hoef je mij niet te vertellen. Wel is het ook hier zo dat de zwaarheid van zo'n traject mijns inziens niet de dwang voor de afname van een psycholoog rechtvaardigt.
Je hele leven wordt letterlijk op z'n kop gezet, ik ben de 1e 6 maanden hormonen echt ziek geweest, elke dag. Ik vind ook dat je teveel dwang ziet, en dat dat iets is waar jij moeite mee hebt, met dwang. Kijk maar uit daarmee. Ik zou daar maar iets mee doen. Bovendien is het wel dwang ? Wat is dwang ?
Frederique_ schreef:Ik heb het eerder geschreven: mijn voorstel is: maak 3 gesprekken met een (hulp-)psycholoog verplicht en verstrek na die gesprekken hormonen. 3 gesprekken is te overzien voor mensen die er de smoor in hebben. 3 gesprekken zou voor een psycholoog genoeg moeten zijn om de toegevoegde waarde van psychische hulp te bewijzen. Als dat na 3 gesprekken niet lukt dan lukt het nooit. En geef op deze manier de wilsbekwame patiënt het recht op vrije genderexpressie onder vakkundige begeleiding.
Alsjeblieft geen halfbakken "deskundigen". En het waren vroeger ook 3 gesprekken, dan moet je aan Luc Gijs vragen waarom het 6 is geworden.
Doe je gesprekken trouwens te kort op elkaar (bv binnen 1 of 2 weken) zitten daar ook bepaalde bezwaren aan. De psycholoog heeft te weinig tijd om je gegevens uit te werken en na te denken hoe verder met je, en ook voor de meeste mensen is het te zwaar om dit soort zeer zware gesprekken in zeer korte tijd te hebben.
Frederique_ schreef:Het nut van psychische diagnose is niet aangetoond omdat men weigert te onderzoeken hoe vaak mensen terecht of onterecht negatief gediagnoseerd worden. Zolang dat zo is en de diagnostiek zo sterk afwijkt van de verhalen van mensen waarom ze -wel- hormonen/SRS willen, geloof ik niet in psychische diagnostiek.
Ik geloof in zoveel dingen niet, maar dat is persoonlijk. Ik geloof dat het nut in het verleden wel degelijk bewezen is. Alleen is dat in de literatuur niet terug te vinden. O.a. omdat het genderteam niet alle gegevens zomar vrij geeft. Ga maar eens naar een congres van de Harry Benjamin Foundation, dan zul je horen hoeveel zinnige en onzinnige onderzoeken er wereldwijd gedaan worden. Waar je buiten het congres echt niks van hoort of over te weten kunt komen makkelijk.

Je koppelt ervaring aan koppigheid, zo van men wil niet veranderen omdat ze het altijd al zo gedaan hebben.
Ik kan je uit de droom halen dat ze het niet altijd zo gedaan hebben. Er is zeker de eerste 10-15 jaar verschillende dingen uitgeprobeerd zelf, maar ook geleerd van wat er in het buitenland gebeurde en ervaren werd bij genderteams en psychologen en behandelaars. Op een gegeven moment zijn bepaalde zaken bekend. Een bypass (hart) zal waarschijnlijk de komende jaren ook niet wezenlijk veranderen. De behandeling van psychoses wordt misschien veranderd op basis van nieuwe inzichten, maar waarschijnlijk verandert er weinig fundamenteel.

Blijf strijden voor bv verkorten wachttijd, maar ga niet dingen die echt iedereen hier tegenspreekt proberen te veranderen. Jij hebt recht op een eigen mening, maar dat wil niet zeggen dat die breed gedragen wordt, en dus ook uitgevoerd dient te worden. Stop je energie in zaken die wel realistisch zijn om te veranderen, ga lobbyen dat er meer psycholgen bij het genderteam komen, ga aanvechten dat er weer minder diagnostische gesprekken noodzakelijk zijn. Maar ga niet proberen dingen te veranderen waar je meer mensen voor kunt vinden dat ze verandert moeten worden. Anders wordt je vlug een papegaai, of een kapotte grammofoonplaat, en daar luistert (men hoort het alleen aan) niemand meer naar op den duur.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Frederique_ schreef:Ik heb het eerder geschreven:
Alles in deze discussie is al een keer eerder geschreven...
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Janiek2 schreef:Alles in deze discussie is al een keer eerder geschreven...
Het is net een oude koe die uit de discussie getrokken wordt... :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

To be verknipt or not to be verknipt ;-).
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Chantal C. schreef:
Janiek2 schreef:Alles in deze discussie is al een keer eerder geschreven...
Het is net een oude koe die uit de discussie getrokken wordt... :wink:
Iedereen die voor een slotje op deze discussie is steekt z'n hand op, en iedereen die door wil gaan laat dit ook duidelijk weten, dan kunnen de moderators dat bekijken en hopelijk doen wat de meeste stemmen zeggen.
Janiek_
ForumDiva 2000
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 14:34

Bericht door Janiek_ »

Chantal C. schreef:
Janiek2 schreef:Alles in deze discussie is al een keer eerder geschreven...
Het is net een oude koe die uit de discussie getrokken wordt... :wink:
Een topic met dezelfde titel als deze was er drie en een half jaar geleden ook al. Als je lachen wilt, moet je die eens herlezen en zien hoeveel wijzer we geworden zijn, met ons allen.

http://www.travestie.org/html/forum/vie ... ht=#31636
Ik ga ook eens zoeken naar de eerste keer dat de discussie over het VU voor transgenders oplaaide....
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Gebruikersavatar
Coco
ForumFan
Berichten: 486
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:15
Locatie: Maassluis

Bericht door Coco »

Slotje en een grote rol plakband graag.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Janiek2 schreef:Een topic met dezelfde titel als deze was er drie en een half jaar geleden ook al. Als je lachen wilt, moet je die eens herlezen en zien hoeveel wijzer we geworden zijn, met ons allen.

http://www.travestie.org/html/forum/vie ... ght=#31636
L'histoire se répète... :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Chantal C.
Forumdiva
Berichten: 1759
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 12:27
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Chantal C. »

Coco schreef:Slotje en een grote rol plakband graag.
Regel jij een brandspuit? Kunnen we even de boel hier schoonspuiten...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik heb een paar pagina`s terug al aangegeven dat we hiermee kunnen stoppen, omdat deze discussie niets toevoegd (alles is minstens al een ker eerder besproken).

Ik steek dus mijn hand op :-)

Irene
Kleine stapjes
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

1) Nanette, dank voor je reactie enkele pagina's terug, en de informatie die je over de transitie geeft is realistisch en volkomen duidelijk
2) Moderators, slotje!!!!!
liefs, Josette
Plaats reactie