Transen in de media

Algemeen

Moderator: Moderators

ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Lala Ferrari schreef: Als je je als trans in de media begeeft dan ben je wel degelijk een circusdier wat opzit en pootjes geeft.

Wat had je eigenlijk verwacht van dat artikel in de Viva? Dat ze in chocolade letters gaan schrijven dat je zo goed kunt breien, haken en kantklossen of zo?

Als je je als trans in de media begeeft, dan weet je toch dat het daar om gaat en dat het hier en daar lekker op smaak word gebracht om de nieuwsgierige lezer/kijker te plezieren? Liefst met foto's erbij die zo genomen en uitgelicht zijn dat het duidelijk is dat je TS bent. Anders heeft een dergelijk interview geen zin toch?

TS in de media scoort als een trein namelijk, aandacht en kijkcijfers gegarandeerd.

Lala.
Mijn interview in Trouw (ook in boek verschenen) in de serie "bevochten leven" legde geen nadruk op mijn transseksualiteit, maar meer op wat het met zich meebracht. Ik vond het ook mooi mijn verhaal in een serie verhalen van mensen die op een od andere manier voor hun leven hebben moeten vechten op een of andere manier. Dat interview was echt niet om de mensen te plezieren ofzo, ik geloof ook niet dat het dan in dagblad Trouw was gekomen, zeker 7 jaar geleden niet.
Anja Lasagna
ForumFan

Bericht door Anja Lasagna »

[quote="Meikemeid"]Dit topic heeft nog meer reden gegeven.

Van het prikbord:

hallo,
ik werk voor het ncrv programma man bijt hond en ebn op zoek naar een transeksueel, travestie, transgender,... die an sport doen. Of mensen die geaccepteerd zijn zoals ze zijn en in een 'gewone' sportclub meedoen. of een groep die ervoor gekozen heeft zelf een sportclub op te richten juist omdta ze niet egaccepteerd werden in een gewone sportclub.

het is voor de uitzending van vanavond dus graag asap reageren als u denkt mij verder te kunnen helpen.

bij voorbaat dank
annemarie Bouwman
035-6719058

Nouja, Morbide zelf had ook al gereageerd, net zoals ondergetekende, maar het is maar weer eens duidelijk dat het nog niet echt helemaal helder is dat we geen circusdieren zijn! :evil:

@ Morbide, je verhaal over de LC en de verslaggeefster die het weer lekker had gemaakt, heeft bij mij ook wat kwaad bloed gezet. quote]

Ik heb ook gereageerd op dat bericht op het prikbord, het lijkt me namelijk van een nogal hoog nepgehalte..

En Morbide krijgt in ieder geval inzicht in het artikel en de tijd om daarop te reageren.

Zo hoort het, lijkt mij.

Lala.
Uw sterverslaggeefster :-)
Meikemeid
dagelijks aanwezig

Bericht door Meikemeid »

Zo hoort het inderdaad ja !

Maar Lala, zoals je al in de reactie op mijn post schreef, heb je wel gelijk dat ik gewoon transseksueel ben, weet ik dondersgoed, maar ik vind het ronduit tenenkrommend dat er maar sensatie word geschreven en gesproken.

Voorbeeld is ook de docu van Valentijn, hoe Flabbergasted ik wel niet was dat zelfs haar vriendinnen haar met Hem/Zijn aanspraken en ook de voice-over zelf. En ik sta er niet eens raar van te kijken dat die vriendinnen word verteld dat ze over Hem moeten gaan vertellen, en niet over haar, want dan "komt het beter over".

Ik kreeg bij de Viva ook wel inzicht, maar dan wel achteraf de mededeling dat die Viva al gedrukt was.... ja, waarom dan dat inzicht, echt veel zin heeft dat dan toch niet?
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
lightningbolt
ForumFan

Bericht door lightningbolt »

Lala Ferrari schreef:Als je je als trans in de media begeeft dan ben je wel degelijk een circusdier wat opzit en pootjes geeft.
Niet overal. Heb toch ook weleens leuke, serieuze docu's gezien.
Afgelopen dinsdag of woensdag avond laat was er ook nog een docu op Belgische TV over 2 transen. Ik schakelde te laat in. Dat programma was niets mis mee verder.

Maar bijv. "Man Bijt Hond" is een programma met een hoog sensatie- en circusgehalte.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Meike,

Ik denk dat dit meer jouw invulling is. Wat ik erin gezien heb is meer van: voorzichtig zijn en haar altijd de gelegenheid te geven om terug te gaan naar jongen. En pas als zij er moeite mee heeft om met hij aangesproken te worden overgaan naar zij noemen. [En dat ik dit zo zie komt ook doordat het bij mij ook zo werkte en dat het bij mij ook een tijd geduurd heeft voordat ik mijzelf als (grotendeels) vrouw-in-een-mannenlichaam zag].

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik heb bij mijn 2 interviews alle ruimte gehad om wijzigingen in te voeren, geen probleem. Meer kwetsend vond ik het toen ik had mee gedaan voor een collectie foto's van ts en tv dat deze de titel kreeg die een seksueel tintje had.
En er zijn ook gelukkig goede programma's en interviews die wel goed opletten. Tijdje geleden iets over Kelly op de radio, was meteen HIJ. Toch kwetsend voor de hele groep, eigenlijk zou zo iemand wegens discriminatie aangeklaagd moeten worden. Als dat een paar keer gebeurd in Nederland dan kijken die media wel uit wat en hoe ze schrijven over ts-en.
Niemand
dagelijks aanwezig

Bericht door Niemand »

ligtningbolt schreef: Maar bijv. "Man Bijt Hond" is een programma met een hoog sensatie- en circusgehalte.
Ik vond het wel meevallen met de sensatie en het circus.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=25

14-12-2007
Meikemeid
dagelijks aanwezig

Bericht door Meikemeid »

Het viel me inderdaad ook op dat het item gelukkig nog enige vorm van waardigheid had !! Alleen weer jammer dat MbH nu weer die Dirkje uit schubbekutjeveen in de programmering hebben gegooid. Niets afdoende aan Dirkje zelf, zij kan er ook niets aan doen, maar het is weer de sensatie die ervan afdruipt naar mijn idee.

*En dan nog van geluk spreken dat het Dirkje betreft en niet een of andere Drag-queen, dat het beeld van travestie nog erger had kunnen verstoren*
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Meikemeid schreef: dat het beeld van travestie nog erger had kunnen verstoren
Wat voor beeld van travestie zou jij de wereld in willen helpen en wat zou daar allemaal niet in passen?

Van wat ik ondertussen gezien heb,- in de media of achter gesloten deuren - omvat travestie zo veel aan sneue, leuke, pikante, grappige, ontroerende, indrukwekkende, aantrekkelijke, authentieke, ranzige, trieste, moedige, hypocriete, doodgewone en excentrieke verschijningsvormen, dat ik me niet kan voorstellen dat een drag-queen "het beeld van travestie" zou kunnen "verstoren".

Dus aan jou de vraag: wat is dat beeld van travestie?
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Anja Lasagna
ForumFan

[quote="Janiek2
Dus aan jou de vraag: wat is dat beeld van travestie?[/quote]

<I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*>

Dat is blijkbaar Meike's beeld van tv/ts.....(een tot op de draad versleten nichtenhit uit de jaren 70 trouwens......."This is myyyyyyyy life, and I don't give a damn for lost emoooootions" enz)

Lala
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Lala Ferrari schreef:"This is myyyyyyyy life, and I don't give a damn for lost emoooootions" enz)
Daarvan heb ik jaaaaaren geleden op de Uitmarkt eens een hele leuke travestie-persiflage van gezien (zal wel een drag-queen zijn geweest):

"Dit is mijn lijf, in elke knie een knieschijf..." etcetera.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Lala Ferrari schreef:<I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*>

Dat is blijkbaar Meike's beeld van tv/ts.....(een tot op de draad versleten nichtenhit uit de jaren 70 trouwens......."This is myyyyyyyy life, and I don't give a damn for lost emoooootions" enz)
Typische plaat die in tv/gay scene populair is/was. Heeft totaal niks met TS te maken als je het mij vraagt.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door johnn »

dit valt ook onder de titel van deze draad.

http://www1.nu.tv/home/video/show/8114
Groetjes,
Afbeelding

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Anja Lasagna
ForumFan

johnn schreef:dit valt ook onder de titel van deze draad.

http://www1.nu.tv/home/video/show/8114
"Deze onweerstaanbare mannen eeeeeehhhh vrouwen......."

Dat MOET natuurlijk nadrukkelijk vermeld worden, want anders heeft het nieuwsitem weinig waarde.
Leuke opsmuk; de 'onweerstaanbare mannen eeeeh vrouwen' blijken in het filmpje beeldschone transen.

Natuuuuuuurlijk word er niet over 'beeldschone transen' gesproken......als het beestje toch bij de naam genoemd moet worden, nee, extra verlokking om de nieuwsgierigheid van de kijker te bevorderen dus worden ze 'onweerstaanbare mannen eeeehhh vrouwen' terwijl er nul komma niets aan (veronderstelde?) mannelijkheid te zien is. Integendeel zelfs.

Even hoog (en zwaar fout) sensatiegehalte als bv 'wat een mooie meid is dat he.... de broer van....'
(Over aapjeskijkers en circusdieren gesproken...)

Het blijven natuurlijk 'onweerstaanbare mannen' in de ogen van sommigen........want daar gaat het natuurlijk om.

Lala.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Een beetje paradoxaal wel: bijeen komen voor een Miss-verkiezing en dan zeggen: "We want people to not look at our physicalities, but at our inside." En wat me verer opviel: de Nederlandse vertaling van het Engelse "transgender" is "transseksueel".
Plaats reactie