Transen in de media

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Meikemeid
dagelijks aanwezig

Bericht door Meikemeid »

Janiek2 schreef:
Meikemeid schreef: dat het beeld van travestie nog erger had kunnen verstoren
Wat voor beeld van travestie zou jij de wereld in willen helpen en wat zou daar allemaal niet in passen?

Van wat ik ondertussen gezien heb,- in de media of achter gesloten deuren - omvat travestie zo veel aan sneue, leuke, pikante, grappige, ontroerende, indrukwekkende, aantrekkelijke, authentieke, ranzige, trieste, moedige, hypocriete, doodgewone en excentrieke verschijningsvormen, dat ik me niet kan voorstellen dat een drag-queen "het beeld van travestie" zou kunnen "verstoren".

Dus aan jou de vraag: wat is dat beeld van travestie?
Dat is dus nu eenmaal het beeld wat de mensen van travestie hebben.
Wanneer een iemand die aan travestie doet, of genderdysforisch is, uit de kast wil komen, zal hij(en al een beetje zij) voor vele vraagstukken komen te staan van mensen in onwetendheid. Zij, familie/collega's en vrienden hebben niets anders dan het beeld voor zich dan opgemaakte dragqueens, hakken van minimaal 25 cm hoog en een erg overdreven nichterig gedrag. Of misschien komen ze met het Kelly voorbeeld aan.
Wat zelfs bij ouders kan resulteren in het verbieden van zijn gedrag en dat hij gewoon een jongen moet zijn. (Voornamelijk in de wat Christelijke dorpjes/gehuchten)
Extreme uitdossing van het vrouwelijke, waar travestie/transseksualiteit dus vooral/veel mee geassocieerd word. In die zin zou dat beeld verstoord worden door dat beeld te "bevestigen". Dat doet het onderwerp over Dirkje dus gelukkig niet.
Hoe ik het graag anders had willen zien?

Laat eens een aantal keer een docu zien (met een niet al te hoge frequentie natuurlijk) waar geen voice over in zit over een travestiet, die gewoon is, niet extreem in iedergeval. Maar dat is ook weer, van diegene die niet extreem zijn, hoeven de aandacht ook niet en komen dus ook niet zo snel op de buis.

Dus zal het beeld eigenlijk altijd wel het zelfde zijn.
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Hoewel ik me je zorg wel voor kan stellen, zou ik toch willen waarschuwen (mijn stokpaard :wink: ) voor een al te opgepoetst beeld van travestie of transseksualiteit in de media. Als je vrees voor wat men in christelijke gehuchtjes van drag-queens vindt, bepaalt hoe je uit de kast wilt komen, had je er misschien net zo goed in kunnen blijven.

Afgelopen zondag werd ik gevraagd te poseren voor een fototentoonstelling t.b.v. de open dag 1 maart van T&T Eindhoven. Toen ik hoorde dat de open dag bedoeld was om bij het publiek "verkeerde beelden" weg te nemen, en die verkeerde beelden inderdaad weer drag-queens e.d betroffen, heb ik bedankt voor de eer.

Als men diversiteit had willen laten zien en hand in hand met drag-queens voor emancipatie zou willen strijden, oké, maar de mensen wijsmaken dat travestie "gewoon" is, en daarbij van alles wat er ook bij hoort onder tafel moffelen, da's niks voor mij.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Meikemeid
dagelijks aanwezig

Bericht door Meikemeid »

Dat is ook waar.

Alleen waar ik me aan kan storen, zowel travestie als genderdysforie, dat het lijkt alsof er maar een beeld van is, hoe mensen/buitenstaanders "ons" zien. Net als alle anderen zijn wij ook gewoon mensen en zijn er tussen ons gothics, danceliefhebbers, sporters, musici, ondernemers, fans van Fransje Bauer, autogekken enz enz.
Een klant van het koeriers bedrijf waar ik werkzaam was, was verbaasd dat ik zo studentikoos gekleed was: Joh, ik had dat helemaal niet verwacht... en later dus via mn baas te horen gekregen dat ze mij dus had verwacht in rok/panty/hogehakken modus.

Niet echt bepaald mijn stijl :p
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Als ik dat zo hoor, heb jij in de praktijk ook wel gemerkt dat mensen hun beeld snel genoeg bijstellen of uitbreiden naar wat ze jou zelf zien uitdragen. Dat lijkt me een veel belangrijker gegeven dan een bepaald beeld/rolmodel van transen of trava's in de media nastreven.

Bij het Transfusion Festival mocht geen pers aanwezig zijn, wat op zich voor een heel ontspannen sfeer zorgde. Maar aan de andere kant had een integere docu-maker daar wel een heel genuanceerd en veelzijdig beeld van transmensen kunnen registreren. En dan zie je dat een drag-queen, behalve drag-queen, ook een mens is als jij en ik en onze buren.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Meikemeid schreef:
Alleen waar ik me aan kan storen, zowel travestie als genderdysforie, dat het lijkt alsof er maar een beeld van is, hoe mensen/buitenstaanders "ons" zien.
Ik stoor me juist meer aan 'ons' die zich afzetten tegen diversiteit (nadruk leggen op de verschillen), want 'wij' zouden beter moeten weten. Ik sluit me dan ook bij Janiek aan dat het over het algemeen aan de buitenwereld wel uit te leggen valt.

Irene
Kleine stapjes
lightningbolt
ForumFan

Bericht door lightningbolt »

Irene schreef:afzetten tegen diversiteit (nadruk leggen op de verschillen)
Er is toch ook een wezenlijk verschil tussen travestieten en transsexuelen. Travestieten doen (in de meeste gevallen dan) alles veel uitbundiger (kleding, make-up, naaldhakken enz). Vaak tot in het overdrevene. Waarom zou dat niet benoemd mogen worden? Ik kan me best voorstellen dat de meeste transsexuelen daar niet mee vergeleken willen worden. Heeft weinig te maken met "afzetten tegen" als je het mij vraagt.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Lightningbolt schreef:
Er is toch ook een wezenlijk verschil tussen travestieten en transsexuelen. Travestieten doen (in de meeste gevallen dan) alles veel uitbundiger (kleding, make-up, naaldhakken enz). Vaak tot in het overdrevene. Waarom zou dat niet benoemd mogen worden?
Natuurlijk zijn er grote verschillen, maar dat betekent niet dat er geen overeenkomsten zijn. Als je de uitersten van het gamma met elkaar gaat vergelijken zul je waarschijnlijk nauwelijks overeenkomsten aantreffen, maar er bestaat ook nog een heel gebied tussenin, waarbij de overeenkomsten misschien wel groter zijn dan de verschillen.
Natuurlijk mogen de verschillen best benoemd worden, maar ik maak bezwaar tegen het opwerpen van drempels tussen de kampen.

Irene
Kleine stapjes
lightningbolt
ForumFan

Irene schreef:Natuurlijk zijn er grote verschillen, maar dat betekent niet dat er geen overeenkomsten zijn. Als je de uitersten van het gamma met elkaar gaat vergelijken zul je waarschijnlijk nauwelijks overeenkomsten aantreffen, maar er bestaat ook nog een heel gebied tussenin, waarbij de overeenkomsten misschien wel groter zijn dan de verschillen.
Natuurlijk mogen de verschillen best benoemd worden, maar ik maak bezwaar tegen het opwerpen van drempels tussen de kampen.

Irene
Daar heb je ook wel gelijk aan. En het opwerpen van drempels tussen de kampen is idd nergens voor nodig.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

lightningbolt schreef: Waarom zou dat niet benoemd mogen worden?
Juist! Verschillen mogen juist benoemd worden. Ook voor de "buitenwacht", dat maakt het minder gemakkelijk om transmensen op één hoop te gooien en er vooroordelen over te ontwikkelen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Janiek2 schreef:Afgelopen zondag werd ik gevraagd te poseren voor een fototentoonstelling t.b.v. de open dag 1 maart van T&T Eindhoven. Toen ik hoorde dat de open dag bedoeld was om bij het publiek "verkeerde beelden" weg te nemen, en die verkeerde beelden inderdaad weer drag-queens e.d betroffen, heb ik bedankt voor de eer.

Als men diversiteit had willen laten zien en hand in hand met drag-queens voor emancipatie zou willen strijden, oké, maar de mensen wijsmaken dat travestie "gewoon" is, en daarbij van alles wat er ook bij hoort onder tafel moffelen, da's niks voor mij.
Da's inderdaad jammer...

Men had beter een soort "genderplanet"-achtige benadering kunnen kiezen: allerlei soorten mensen, in al hun veelkleurigheid...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
lightningbolt
ForumFan

Ik denk, dat welke TS je ook in de media laat verschijnen, overal mankeert wel wat aan in de ogen van sommige mensen. Ook aan die transen die zelf beweren perfect te zijn en niet op tv willen verschijnen. Is het de stem niet, dan is het wel de kleding. En is het dat niet, dan is het wel weer wat anders.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Er zijn wel degelijk TS'en die ik zelf nooit als TS had herkend als ze het zelf niet hadden verteld. Maar die mensen komen ook problemen tegen die ik, als veel minder-passabele-transgender, nooit tegen zal komen...

Passabiliteit is voor een deel een oplossing, voor een ander deel creëert het nieuwe problemen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Klik hier voor het artikeltje over mij in de kerstkrant.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Netjes hoor...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Is een mooi stukje, kun je best wel trots op zijn.
Plaats reactie