Kelly tegen de vertrutting
Moderator: Moderators
-
- Forumdiva
Ahum, beeldvorming bestaat niet, dan moet je toch wel een beetje wereldvreemd zijn eigenlijk.
Er is altijd beeldvorming in de maatschappij over bepaalde groepen, oa daklozen, verslaafden, ggz-patiënten/cliënten maar ook voor travestie en transseksualiteit.
Ik persoonlijk heb er geen last van, maar kan me heel goed voorstellen dat het er voor zorgt bij sommigen dat het moeilijker wordt om bv bepaalde stappen te nemen. Ik heb zelf ook in 1990 het hele proces niet aangedurfd door alles wat ik las, en daar was oa een knipselmap onderdeel van. Die stukjes in de krant waren meestal niet zo positief. En dan denk je, nee, als het zo moet durf ik niet. Ja, op een gegeven moment was er geen sprake van wel/niet durven maar noodzaak. Maar zonder al die negatieve berichten was ik 6 jaar eerder begonnen met transitie heel waarschijnlijk.
Er is altijd beeldvorming in de maatschappij over bepaalde groepen, oa daklozen, verslaafden, ggz-patiënten/cliënten maar ook voor travestie en transseksualiteit.
Ik persoonlijk heb er geen last van, maar kan me heel goed voorstellen dat het er voor zorgt bij sommigen dat het moeilijker wordt om bv bepaalde stappen te nemen. Ik heb zelf ook in 1990 het hele proces niet aangedurfd door alles wat ik las, en daar was oa een knipselmap onderdeel van. Die stukjes in de krant waren meestal niet zo positief. En dan denk je, nee, als het zo moet durf ik niet. Ja, op een gegeven moment was er geen sprake van wel/niet durven maar noodzaak. Maar zonder al die negatieve berichten was ik 6 jaar eerder begonnen met transitie heel waarschijnlijk.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Zolang het een respectvolle manier met mij omgaan niet in de weg zit zal het me een zorg zijn hoe men over mij praat/denkt.Nannette schreef:In persoonlijke gesprekken gaan de meeste mensen gelukkig wel anders denken, maar hoeveel mensen praten er met een transseksueel ? En hoeveel laten na jou toe blijken dat je vrouw bent en achter je rug om noemen ze je toch een omgebouwde man. Kan ook gebeuren.
Er is in de media buitengewoon veel aandacht voor transseksualiteit en vaak ook op een positieve, niet-Kelly-manier. Denk aan de documentaire over Valentijn, of over de foto's + interviews van transmannen die in de Linda gestaan hebben, of over "KRO's de Wandeling". Als je er op let zijn het er meerdere per jaar.Nannette schreef:De beeldbepaling van transseksuelen vind ik in de afgelopen 10-15 jaar niet echt erg veel veranderd, helaas. Mensen die dat wel vinden, zou ik graag willen weten, want er is grote kans dat ik dingen over het hoofd zie
Je ziet in TV-series ook dat men transseksualiteit/travestie begint te ontdekken en de keren dat ik dat gezien heb was dat ook positief (in trial-and-retribution en Linley ben ik dit beide één keer tegengekomen en beide keren naar mijn mening vanuit een realistisch uitgangspunt).
En had ik al de serie Kulderzipken ("meneer de mevrouw de princes", Vlaamse publieke omroep) en de serie Griekse mythen (VPRO) aangehaald?
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Die heb ik ook gezien, ik vond het zeker tegen het einde tenenkrommende steriotypes bevatten.
Maar in een politieserie (Linley) een dader te hebben die trans/travestiet is die vermist wordt en die dus zowel mannen als vrouwenkleren in dezelfde maat in de kast heeft hangen waarbij de politieagenten naar "de vrouw" gaan zoeken en die (in het begin) niet kunnen vinden, dat vind ik dan wel weer leuk gevonden.
Groetjes,
Frederique
Maar in een politieserie (Linley) een dader te hebben die trans/travestiet is die vermist wordt en die dus zowel mannen als vrouwenkleren in dezelfde maat in de kast heeft hangen waarbij de politieagenten naar "de vrouw" gaan zoeken en die (in het begin) niet kunnen vinden, dat vind ik dan wel weer leuk gevonden.
Groetjes,
Frederique
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Jij begint ineens trans/travestiet te schrijven alsof het een twee-eenheid is.Frederique_ schreef:Dat schrijf ik toch ook nergens?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Morbide,
De enige reden voor mij om dit zo te doen is dat ik het stomweg vergeten ben... Voor de lijn van het verhaal was het voor zover ik me kan herinneren ook niet belangrijk of het een trans-in-de-kast, een transgender-in-de-kast, een queer-die-bewust-met-gender-speelt of een travestiet was...
Groetjes,
Frederique
De enige reden voor mij om dit zo te doen is dat ik het stomweg vergeten ben... Voor de lijn van het verhaal was het voor zover ik me kan herinneren ook niet belangrijk of het een trans-in-de-kast, een transgender-in-de-kast, een queer-die-bewust-met-gender-speelt of een travestiet was...
Groetjes,
Frederique
-
- Forumdiva
Ja, inderdaad, gelukkig dus ook genoeg positieve verhalen. Waren er toen ik begon ook wel, maar relatief weinig. Zelf meegedaan aan een talkshow, en in de documentaire over Prof. Gooren ben ik een paar keer te zien (verdorie ruim 3 uur door een camera gevolgd met een groepje en dan in totaal iets van 2 of 3 minuten in beeld).
Het is wel goed dat ik dus letterlijk zo schreef, want jullie zijn ook gaan nadenken over positieve aandacht van de media, die er inderdaad wel steeds meer ook is.
Het is wel goed dat ik dus letterlijk zo schreef, want jullie zijn ook gaan nadenken over positieve aandacht van de media, die er inderdaad wel steeds meer ook is.