Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

de discussie is blijkbaar enorm relevant

denk dat de buitenwereld er worst aan heeft
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Sticky schreef:Ik denk wel dat je zonder SRS een V-tje in je pas zou kunnen krijgen, mits je definitief fysiek onvruchtbaar bent gemaakt zeg maar. Bij v>m's is dat ook zo, dus waarom niet? Ik moet alleen de eerste m>v nog tegen komen die die weg gegaan is.
Geen srs, wel castratie. Dat zou in principe moeten mogen inderdaad. Op een internationale lijst waar ik lid van ben geweest had je heel veel Amerikaanse transen die alleen een "orchi" deden en dan een V mochten.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Joyy schreef:de discussie is blijkbaar enorm relevant

denk dat de buitenwereld er worst aan heeft
Zou transvisie er echt niet in geslaagd zijn de pers op te trommelen?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Update, gejat van het n00dles forum.
Vreer schreef:Gisteren diende voor de rechtbank in Den Bosch een zaak waarin een transvrouw, Ingrid van Kranen, vergoeding eiste via de Bijzondere Bijstand voor haar borstvergroting als onderdeel van de transseksuele behandeling.

Ingrid van Kranen heeft in Vught - waar ze woont - een aanvraag gedaan voor bijzondere bijstand teneinde de voor haar noodzakelijke borstprotheses vergoed te krijgen. Ze kan het zelf niet opbrengen en de ziektekostenverzekeringen vergoeden het niet meer. Dus zocht ze een andere weg: die van de Bijzondere Biijstand.

Haar verzoek werd afgewezen door de gemeente en zij heeft daartegen bezwaar gemaakt. De bezwaarcommissie heeft haar gelijk gegeven en de gemeente geadviseerd wel over de brug te komen. B&W heeft dit advies echter niet overgenomen. Daarop heeft Ingrid een beroepszaak aangespannen bij de rechtbank in Den Bosch.

De advocaat van Ingrid heeft vervolgens de coördinator van Transvisie,Thomas Wormgoor, in de arm genomen als getuige-deskundige. Het MCVU en Ingrids psycholoog (van de MCVU) hebben per brief gereageerd: van Trotsenburg noch de psycholoog waren in staat te komen. Er is opgeroepen om de publieke tribune te vullen maar helaas is dat niet echt opgevolgd: er waren een aantal mensen van de gemeente en een enkele betrokkenen uit transenland.
Op vallend is dat de rechtbank zeer zorgvuldig was en twee uur had uitgetrokken voor de zaak, met een meervoudige kamer.

De zaak waar het juridisch om draait is: kan de gemeente verantwoordelijk gesteld worden voor zulke kosten?
Het verweer van de gemeente is is dat de aanvraag eigenlijk kritiek is op wetgeving en dat moet niet via vergoeding worden uitgevochten maar in het parlement in Den Haag. De gemeente moet de wet zoals ie is, uitvoeren. Ten tweede is de Bijzondere Bijstand voor dringende en noodzakelijke uitgaven in individuele gevallen. Men vermag neit in te zien wat hier zo dringend en noodzakelijk aan is. Dat betekent dat ze inzicht missen in wat het betekent om transseksueel te zijn.

De insteek van MCVU en Transvisie is dat het gaat om een normaal onderdeel van een objectief vastgestelde zeldzame aandoening (zeldzaamheid aspect is nuttig vanwege het de financiële consequenties). Officieel mag het dan wel cosmetische chirurgie heten, eigenlijk is het corrigerende chirurgie. En tot 2002 was het een normaal onderdeel van de behandeling en werd het vergoed.

Ingrid verwijt de gemeente onzorgvuldig handelen (stevig verwijt!) want deze zou geen onafhankelijk arts hebben geraadpleegd. Waarop de gemeente antwoordt dat ze dat wel hebben geprobeerd maar niemand hebben gevonden. De rechters waren zeker kritisch naar de gemeente. Ze vinden dat er wel degelijk ruimte is om dit te doen van de Bijz. Bijstand. Het gaat dan uiteindelijk om de reikwijdte van de wet (WWB, Wet Werk en Bijstand). Er zijn nu twee mogelijke uitspraken:

* De rechbank gelast onafhankelijk onderzoek naar de noodzaak (wegens onbekendheid met het verschijnsel) en houdt de zaak aan
* Zij neemt een besluit ten gunste van Ingrid of ten gunste van de gemeente.


De politieke implicatie van de zaak is duidelijk - zij het niet heel direct. Uiteindelijk kan het en vanuit ons moet het leiden tot een wijziging van de zorgverzekeringswet. Want dit probleem hoort natuurlijk niet op gemeentelijk niveau. Dit is de nare consequentie van een wetswijziging. Maar tot die tijd zou het eigenlijk gewoon vergoed moeten worden en bij voor Ingrid positieve uitspraak is er een precedent geschapen en kan iedereen in deze situatie vergoeding eisen.

Ik ben benieuwd wat de uitspraak zal zijn - over vier weken. Ow, en morgen komt het proces op TV bij 1 Vandaag ofzo.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Het was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest om het gewoon te vergoeden.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

sjah, zo werkt het niet in nederland

ik kreeg ooit een acceptgiro thuis van de ptt, waarop men vroeg mij 25 cent - guldens toen nog - te betalen, te wienig postzegels op een brief gedaan

in dit borstgedoegeval denkt dan uitaard iedereen, dan wil ik het ook vergoed


:wink:
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

In dit geval ging het om bijzondere bijstand, daar komt echt niet iedereen voor in aanmerking.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Irene schreef:Het was waarschijnlijk een stuk goedkoper geweest om het gewoon te vergoeden.
Waarschijnlijk wel ja. Helaas is het niet ongebruikelijk dat gemeenten bereid zijn om (relatief) veel kosten te maken om een bepaalde aangevraagde voorziening oid maar niet te hoeven toekennen. Vaak is het bijeenroepen van de beroep- en bezwaarschriften commissie al duurder dan het gewoon toekennen van een aangevraagde vergoeding. Triest maar waar...

Om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand moet er sprake zijn van bijzondere uitgaven waarvoor de aanvrager niet redelijkerwijs heeft kunnen sparen en die niet te vermijden zijn. In principe mag je inkomen dan niet hoger zijn dan 110% van het sociaal minimum, maar daarboven is een draagkracht-regeling mogelijk. Die regeling is echter wel sterk afhankelijk van het sociale gezicht van de betreffende gemeente.

Saillant detail is dat in Vught de SP in het college zit. Helemaal als je kijkt naar het verweer van de gemeente. (Het verweer van de gemeente is is dat de aanvraag eigenlijk kritiek is op wetgeving en dat moet niet via vergoeding worden uitgevochten maar in het parlement in Den Haag.) Toen ik nog bij de SP op de loonlijst stond, werd ik juist aangemoedigd om te proberen landelijke bezuinigingen lokaal ongedaan te maken.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Het is natuurlijk wel zo, dat als de gemeente Vught moet betalen, er een precedent is geschapen, en dan zal er iemand het wel tot de hoge raad brengen voor een uitspraak. Ik denk dat de gemeente Vught gesteund wordt door de Vereniging van Nederlandse gemeenten. De uitspraak zal immers grote gevolgen kunnen hebben voor alle Nederlandse gemeenten. Er zijn meer transseksuelen die dan een beroep gaan doen op de bijzondere bijstand, en in het kader daarvan is een proces voeren wel goedkoper dan het gewoon toekennen.
Ik hoop dat de gemeente verliest, als dat zo is, dan zullen er meer zijn met bijstandsniveau die het aanvragen, moet je eens zien hoe vlug het opeens weer wel vanuit de basisverzekering gedekt moet worden. Het is eigenlijk belachelijk dat het er ooit is uitgehaald. Tijdens de SRS operatie borstvergroting doen is relatief goedkoop. Geen extra operatietijd etc. Alleen de implantaten en een extra chirurg en ok-assistent waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Ik denk dat de gemeente Vught gesteund wordt door de Vereniging van Nederlandse gemeenten. De uitspraak zal immers grote gevolgen kunnen hebben voor alle Nederlandse gemeenten.
Als dat zo was, dan had ik het hoogstwaarschijnlijk wel geweten. Ik krijg wekelijks het VNG magazine en ik word via email op de hoogte gehouden van hun activiteiten. Het lijkt me echter heel erg sterk. De VNG is niet veel meer dan een soort van vakbond die namens de gemeenten onderhandelt met het Den Haag en Haagse regelgeving in model-verordeningen giet. Slechts bij hoge uitzondering wordt door gemeenten wel eens een beroep om de VNG gedaan als er onduidelijkheid bestaat over hoe een wet precies uitgelegd moet worden. U probeert landelijk beleid lokaal te corrigeren is een dooddoener waar ik keer op keer tegenaan ben gelopen. Een beetje wethouder heeft de VNG niet nodig om dat te bedenken. (Ik vind het dan ook stom van mezelf dat ik niet van tevoren bedacht heb dat dat het verweer zou worden)
Nannette schreef: Tijdens de SRS operatie borstvergroting doen is relatief goedkoop. Geen extra operatietijd etc. Alleen de implantaten en een extra chirurg en ok-assistent waarschijnlijk.
Ik was €3.500 kwijt in het OLVG. Dat is duurder dan menig privékliniek. Bijkomend voordeel is wel dat je ook drains in je borsten krijgt omdat je toch al een week moet blijven vanwege je srs. Dat verkleint de kans op zwellingen enorm. De nazorg is gegarandeerd vele malen beter als je het tegelijk met je srs laat doen. Maar het is niet per definitie goedkoper.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Morbide schreef:
Nannette schreef: Tijdens de SRS operatie borstvergroting doen is relatief goedkoop. Geen extra operatietijd etc. Alleen de implantaten en een extra chirurg en ok-assistent waarschijnlijk.
Ik was €3.500 kwijt in het OLVG. Dat is duurder dan menig privékliniek. Bijkomend voordeel is wel dat je ook drains in je borsten krijgt omdat je toch al een week moet blijven vanwege je srs. Dat verkleint de kans op zwellingen enorm. De nazorg is gegarandeerd vele malen beter als je het tegelijk met je srs laat doen. Maar het is niet per definitie goedkoper.
Eigenlijk wel raar, je zou toch echt verwachten dat het tegelijk goedkoper moet kunnen, geen ok-tijd extra, geen anesthesie extra, geen bed extra (al is het maar voor 1 dag bv). Maar ja, ook een gewoon ziekenhuis is tegenwoordig een commercieel bedrijf, ze moeten wel.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Eigenlijk wel raar, je zou toch echt verwachten dat het tegelijk goedkoper moet kunnen, geen ok-tijd extra, geen anesthesie extra, geen bed extra (al is het maar voor 1 dag bv). Maar ja, ook een gewoon ziekenhuis is tegenwoordig een commercieel bedrijf, ze moeten wel.
Ik heb gebeld omdat het me tegenviel en toen werd me verteld dat er onder andere een extra uur OK gerekend werd. Wat mijn verblijf in het OLVG waarschijnlijk duurder dan noodzakelijk gemaakt heeft was de eenpersoonskamer. Die kreeg ik tegen wil en dank. Dat koste mij weliswaar niks extra, maar de verzekering vast wel terwijl ik liever op de zaal had gelegen waar het een komen en gaan van bvg patiënten was.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Morbide, het is bij het OLVG standaard dat je op een 1-persoonskamer komt te liggen. Dit ivm privacy van je. De een zal dat wel nodig vinden, de ander niet. Maar dat is de regel heb ik van de verpleging te horen gekregen. Ik lag vorig jaar met mijn hersteloperatie niet alleen op 1 kamer, omdat Karim en Hage na mij nog een SRS gepland (en gedaan) hebben. Wij lagen dus wel met 2-en op 1 kamer, en dat is inderdaad gezelliger over het algemeen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik weet dat het standaard (om niet te zeggen protocol) is. Ik zie die privacy eerder als wegstoppen van transen en had dat liever niet gehad. Dat kun je zien als mijn probleem, maar dat kun je ook vanuit een klantvriendelijk oogpunt benaderen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik zou het klantvriendelijker vinden als inderdaad bv bij het gesprek met de chirurg gevraagd wordt wat jij wil. Over het algemeen hebben anderen in het ziekenhuis vrij weinig problemen om met een trans op een kamer te liggen. Twee keer gehad in het VU, en geen enkel probleem.
Plaats reactie