Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Nannette schreef:
Het is natuurlijk wel zo, dat als de gemeente Vught moet betalen, er een precedent is geschapen, en dan zal er iemand het wel tot de hoge raad brengen voor een uitspraak. Ik denk dat de gemeente Vught gesteund wordt door de Vereniging van Nederlandse gemeenten. De uitspraak zal immers grote gevolgen kunnen hebben voor alle Nederlandse gemeenten.
Ik denk dat dat best meevalt. Ten eerste is het aantal transseksuelen per gemeente best te overzien en ten tweede ging het volgens mij om de subcategorie die recht heeft op bijzondere bijstand.

Al met al zou een verstandig mens niet eens zijn gaan procederen volgens mij.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Sticky
ForumFan
Berichten: 368
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 5:18

Bericht door Sticky »

Irene schreef: Al met al zou een verstandig mens niet eens zijn gaan procederen volgens mij.
Huh? Bedoel je dat het een verloren zaak is? Zelfs als het dat zou zijn, dan nog is hier wel een zus opgestaan om openlijk de goede zaak te bepleiten.
Als ze wint, is er wel degelijk iets van een precedent, als ze verliest is het goede casuistiek voor Transvisie om mee aan de slag te gaan.
In haar vervelende situatie zou ik trots zijn als ik hetzelfde zou durven te doen.

Sticky
Vrouw
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik bedoelde het van de andere kant.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Tenzij er een teleurstellende uitspraak uitrolt, dan is de precedentwerking veel groter dan wanneer de aanvraag gewoon toegekend was. Dan had de gemeente het kunnen verkopen als maatwerk voor een individueel geval en was er veel minder ruchtbaarheid aan gegeven. Al verdenk ik Ingrid ervan activistisch genoeg te zijn om het ook in dat geval aan de grote klok te willen hangen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Er is ook nog altijd hoger beroep mogelijk, immers de commissie waaraan de gemeente advies vraagt het het wel toegekend, en daar zitten over het algemeen ook mensen in met een hoog kennis niveau op diverse gebieden.
Ik weet of dat 1 van de argumenten ook is geweest, maar ik vind dat een rechter daar ook rekening mee zou moeten houden. Maar ja, gelukkig reikt mijn wetskennis niet zover. Daar zijn andere mensen voor.
Ook bestaat de kans als de gemeente verliest dat deze in hoger beroep gaat.
Het vervelende daarvan is dat een hoger beroep vaak lange tijd in beslag neemt.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik heb het eerder in dit draadje geschreven maar dat is schijnbaar aan je aandacht ontsnapt. In de gemiddelde beroep- en bezwaarschriften commissie zitten alleen juristen. Het zou mooi zijn als er mensen van diverse pluimage in zouden zitten maar dat is helaas niet zo.

Externe en onafhankelijke bezwaar commissies zijn een relatief nieuw verschijnsel als gevolg van de invoering van het dualisme in de gemeenteraden. Voorheen was het zo dat je als burger bezwaar moest gaan maken bij de wethouder die verantwoordelijk is voor je afgewezen aanvraag. Nu doe je dat bij een door de gemeenteraad in het leven geroepen commissie. Het is niet zo dat de gemeente advies vraagt aan die commissie. De burger maakt bezwaar en vervolgens brengt de commissie advies uit.

Ik ben geen tegenstander van externe commissies, al was het alleen maar omdat het alternatief is dat een wethouder je het oorspronkelijke nee nog een keer probeert te verkopen. (Een wethouder zal je trouwens een heel andere uitleg geven en beweren dat een burger juist meer kans maakt om een bezwaar gegrond verklaard te krijgen in de monistische opzet, tenminste dat deed de wethouder hier toen wij een externe cie wilden invoeren) Het grootste nadeel van het dualisme is echter dat de raad meer op afstand is komen te staan en dus puur kaderstellend te werk gaat. Wij moeten ons bezighouden met de hoofdlijnen en het college met de invulling daarvan. Achteraf controleren we of het college binnen de door ons uitgestippelde lijnen is gebleven. Wij kunnen dus besluiten dat er een externe commissie moet komen maar het college besluit wie daar zitting in neemt. Ik heb gepleit om de commissie minstens voor de helft te laten bestaan uit "gewone" mensen. Het college heeft die oproep naast zich neergelegd. Het gevolg is dat er hier (en waarschijnlijk in de meeste gemeenten) een commissie zit die zich erg slecht kan inleven in de hulpvraag van mensen en niks anders doet dan toetsen of een aanvraag correct is afgehandeld of dat er toch een mogelijkheid bestaat om tot toekenning te komen.

De reden waarom ik denk dat een uitsluitend uit juristen bestaande commissie zich slecht kan inleven in de situatie van de bezwaarmakende burger is dat het voor hen een bezoldigde nevenfunctie is, die lekker meetikt bovenop hun toch al riante inkomen. "Onze" commissie telt 6 leden. De voorzitter vangt 200 euro per vergadering en de andere leden 150. Een zitting van de commissie kost dus 850 euro. Dat is voor mensen op het minimum een maandinkomen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

De commissie die ik in de gemeente Leiderdorp tegenover me had (commissie 1) bestond niet alleen uit juristen, en ik moet zeggen dat ook wel heel goed luisterde naar mijn argumenten en kritisch waren tegen het verweer van de gemeente.
Een uitspraak hebben ze nooit hoeven te doen, omdat ondertussen de bestuursrechter een uitspraak had gedaan over een andere zaak van de gemeente, en de gemeente me daarin ruim tegemoet kwam. Toen heb ik de andere zaak maar laten vallen, omdat ik geen zin had om voor een 3e keer naar de bestuursrechter te gaan.
Dit alles ontstaan door een arbeidsconflict. Twee keer naar de bestuursrechter en beide gewonnen, 1x commissie en maar gezegd dat ze geen besluit hoefde te nemen (ze wilde ook de uitspraak van de bestuursrechter in de lopende zaak graag afwachten, dus er zal wel minstens 1 jurist in gezeten hebben)
Gebruikersavatar
Anitamichelle
ForumFan
Berichten: 313
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 21:33
Locatie: Noord Holland, rond Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Was vanavond op televisie, 2 vandaag.................zag maar een klein stukje ervan, maar toch.....
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ik heb het net gekeken bij EenVandaag. Leuk dat ze er aandacht aan besteden daar wil ik niks aan af doen, maar de manier waarop? *zucht* Ingrid die haar haren borstelt, Ingrid die haar lippen stift, tsjongejonge. Ze laten Thomas tussendoor toch ook geen balletje trappen?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Anitamichelle
ForumFan
Berichten: 313
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 21:33
Locatie: Noord Holland, rond Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Was idd eenvandaag.......ik kijk niet zo vaak tv...lol.....
Wat ik zag was idd door een niet al te vriendelijke bril gefilmd......stigmatisch en stereotiep gedaan.......ik had helaas geen tijd alles te zien.Zal dat zo even doen adh van de link van Morbide .
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

[quote="Anitamichelle"stigmatisch en stereotiep gedaan[/quote]

Juist ja. Vergeef me de vergelijking, maar ik vind dat Ingrid werd weggezet als een fulltime travestiet die de hele dag niks anders doet dan een beetje tutten. Dat vind ik nou niet bepaald prijzenswaardig van de redactie want het geeft de kijker geen goed beeld van wat transseksualiteit nou eigenlijk is. Tenminste, ik ben niet van geslacht veranderd om een excuus te hebben om de hele dag voor de spiegel te staan.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Dat is nu precies wat ik bedoel als ik schrijf dat de media niet bepaald op een positieve en goede manier aandacht geven aan transseksualiteit. Zo'n onderwerp, zeker bij een vandaag was mooi geweest om wat achtergrond informatie ook te geven, en inderdaad niet het opmaken etc laten zien. Maar ja, daar zijn ze vaak of te gemakzuchtig of te schuw voor, ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik denk dat het vaak ook met de verslaggever te maken heeft: wat wil die zien? Een steriotype beeld dat voor hem/haar bevestigd wordt, of een niet-steriotype beeld waarvan het leuk is om -juist-dat- te benaderukken?

Wij zoeken vaak het tweede en komen vaak het eerste tegen...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

ik probeer niet deningrerend over te komen, maar als ik als buitenstaander dit filmpje zou zien zou ik denken:

wat een raar figuur, beetje de weg kwijt volgens mij

(dat dacht ik nu iig sowieso)
Gebruikersavatar
Anitamichelle
ForumFan
Berichten: 313
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 21:33
Locatie: Noord Holland, rond Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Anitamichelle »

Ik vond ook dat de media dit in een onjuiste context hebben gezet en het beeld van zichzelf optuttende vrouwen die de hele dag voor de spiegel zitten versterkt.............
Het leven is een geschenk.............alleen de verpakking had beter gekunt :-) Enjoy
Plaats reactie