16 okt: TV1: Koppen
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
16 okt: TV1: Koppen
'Ik kleed me als jongen, ik voel me ook zo, maar ik ben geboren in een meisjeslichaam'. Silke heeft een aangeboren genderidentiteitsstoornis. Hoe zij zich voelt (jongen) verschilt van het biologisch geslacht (meisje). Ook Jolien, nu 18, werd geboren als Jo. Het taboe is groot. En toch doen deze twee Vlaamse tieners voor het eerst hun verhaal op televisie aan reporter Pascal Seynhaeve. De reportage wordt uitgezonden op 16 oktober op België één vanaf 21.30 uur.
Silke is een jongen
Al vanaf haar vierde is het duidelijk dat er iets niet klopt bij Silke. 'Ik speelde alleen maar met auto's, ik wilde kort haar, ik wilde niet met een kleedje naar school.' Toch proberen Silke's ouders hun kind op te voeden als een dochter, tevergeefs. Silke laat zich op haar 15de liever Sil noemen. Naar schatting 1 op de 10.000 mannen en 1 op de 30.000 vrouwen krijgt met dit soort genderidentiteitsstoornis te maken.
Jolien is een meisje
Ook Jolien (18 ) weet wat een genderidentiteitsstoornis is. 'Eigenlijk zit ik gevangen in een jongenslichaam, dit voelt niet goed'. Hoe moeten Sil en Jolien worden behandeld? Veranderen ze uiteindelijk via een operatie van geslacht? Het antwoord vinden we bij het genderteam van het UZ Gent, dé plaats waar in ons land mensen met genderidentiteitsstoornissen worden behandeld.
Een reportage van Pascal Seynhaeve.
Datum: 16 oktober 2008
Tijd: van 21.30 tot 22.05 uur
Zender: België één
Ondertiteling: via Teletekt pagina 888
Meer info: http://www.een.be/televisie1_master/pro ... _a07_item1
Bron: Transman.nl.
Silke is een jongen
Al vanaf haar vierde is het duidelijk dat er iets niet klopt bij Silke. 'Ik speelde alleen maar met auto's, ik wilde kort haar, ik wilde niet met een kleedje naar school.' Toch proberen Silke's ouders hun kind op te voeden als een dochter, tevergeefs. Silke laat zich op haar 15de liever Sil noemen. Naar schatting 1 op de 10.000 mannen en 1 op de 30.000 vrouwen krijgt met dit soort genderidentiteitsstoornis te maken.
Jolien is een meisje
Ook Jolien (18 ) weet wat een genderidentiteitsstoornis is. 'Eigenlijk zit ik gevangen in een jongenslichaam, dit voelt niet goed'. Hoe moeten Sil en Jolien worden behandeld? Veranderen ze uiteindelijk via een operatie van geslacht? Het antwoord vinden we bij het genderteam van het UZ Gent, dé plaats waar in ons land mensen met genderidentiteitsstoornissen worden behandeld.
Een reportage van Pascal Seynhaeve.
Datum: 16 oktober 2008
Tijd: van 21.30 tot 22.05 uur
Zender: België één
Ondertiteling: via Teletekt pagina 888
Meer info: http://www.een.be/televisie1_master/pro ... _a07_item1
Bron: Transman.nl.
Kijk ook eens op de genderkalender !
-
- dagelijks aanwezig
Ik zit het nu te kijken.antoinette41 schreef:Hi Frederique
Ik ben zonet even wezen zoeken of je de uitzending ook, op kon vragen,
helaas vragen ze in Belgie weer geld voor gemiste uitzendingen.
Misschien dat het ooit nog weleens herhaald wordt op de nderlandse tv.
antoinette
http://www.een.be/televisie1_master/pro ... ml?video_1
-
- dagelijks aanwezig
-
- Forumdiva