Ik spreek hier nu op persoonlijke titel, om uit te leggen wat mijn persoonlijke overwegingen waren om ermee akkoord te gaan met het prijsbeleid van Mystique. Ik kan niet zeggen of Johnn en Pamela voor dezelfde redenen hebben ingestemd, want niet alles is in de team uitgesproken, maar dit waren voor mij de meest steekhoudende redenen:
- Ik heb reeds eerder verteld, waarom ik ermee heb ingestemd met het laten plaatsvinden van het feest in een parenclub. Dat hoef ik dus hier niet te herhalen.
- Een toegangsprijs van EU 75 voor alleenstaande mannen en EU 20 voor alleenstaande vrouwen is inderdaad discriminatoire. Ongelijke prijzen voor man en vrouw is door meerdere uitspraken van de Commissie Gelijke Behandeling in het horeca veroordeeld, maar is desondanks nog steeds een gangbaar fenomeneen in het uitgaansleven. Bij Fun4Two, dat toch een andere gelegenheid is dan Mystique, is het ook niet nodig of wenselijk. Maar voor meerdere redenen moesten wij uitwijken naar een andere locatie, en Mystique was bereid om huisvesting te verlenen aan onze feest -- maar wel onder voorwaarden, waaronder instemmen met hun toegangsbeleid.
- Ondanks het feit dat wij onderkennen dat hun toegangsprijzen discriminatoire zijn, en ook niet in eerst instantie hiervoor bedoeld zijn, zien wij wel bepaalde voordelen in voor onze doelgroep:
- Door een hogere toegangsprijs voor alleenstaande mannen te handhaven, ontmoedigen wij de T-lover die erop afkomt om in de hoop om zijn gerieven te halen in een van de bovenkamers met een van ons. In mijn optiek, is de T*-lover de grootste benadeelde van het toegangsbeleid van Mystique, zeker op financiele gebied.
- Een aantal van ons hebben bijzondere vriendschappen met vrouwen op het werk of elders. Op voorgaande Travestie.org feesten, is het ons bekend, dat men met een of meerdere van de vriendinnen zijn gekomen. Maar is het ook ons bekend, dat de hoge toegangsprijs voor een aantal vriendinnen bezwaarlijk was. Het prijsbeleid van Mystique, ook al is het hiervoor niet bedoeld, geeft wel gelegenheid nu hiervoor, en wij hopen dat -- ook al is het dit jaar niet, want men wil misschien eerst een keer zien hoe het op Mystique gaat -- als wij in de toekomst opnieuw een feest daar organiseren, en als ze nog steeds hun prijsbeleid handhaven, men wel hun vriendinnen en collega's meebrengt.
- Vwb de regels omtrent wie vrouw is, en wie een koppel is, vertrouw ik erop dat men handelt zoals in het 'echte leven'. Dwz, er zijn regels, die bedoeld zijn om duidelijkheid te scheppen, en er zijn wetshandhavers zoals de rechters, wiens opdracht is om te handelen naar de geest van de wet, en niet naar de letter. Dus denk ik dat in het praktijk, (en -- dit is mijn veronderstelling, je mag mij er niet over aanspreken als ik het verkeerd heb, maar ik wil het wel graag weten om mee te nemen voor de onderhandelingen volgende keer):
- Vwb wie binnen mag voor de 'vrouw' prijs en wie voor de 'T*' prijs, vertrouw ik erop dat men in eerst instantie erop afgaat op wat ze zien. Heeft iemand niet alleen het uiterlijk, maar ook de uitstraling, van vrouw, dan zal men de entreeprijs voor vrouw vragen. Dat betekent dat iemand die aan het begin van hun RLE staat, waarschijnlijk wordt gevraagd om de T*-prijs te betalen, maar, naarmate hun vrouwelijke uitstraling en zelfverzekerdheid in de rol van vrouw toeneemt, zullen dat tegen het einde van hun RLE zich belonen door de herkenning van hun vrouw-zijn door Mystique. En als je jammer genoeg de uitstraling niet hebt, maar wel een "V" op je id-kaart, kan je ook daarmee voor de lage prijs naar binnen. Op financiele gebied, zie ik dit als geen nadeel voor de vroege pre-op, maar een financiele voordeel/beloning voor degene die verder zit in haar ontwikkeling. Ik zie wel in, dat het voor zeer kwetsbare pre-ops een psychisch nadeel is te niet worden erkend als 'echte' vrouw, maar 'teruggezet' te worden in de groep samen met de travestieten. Ik zal niet ontkennen dat mijn gebrek aan medelijding met hun op dat gebied waarschijnlijk te maken heeft met het manier waarop in het verleden de pre-ops zich zo neerbuigend over travestieten zich hebben geuit, om zich te onderscheiden van ons, en dat er misschien zelfs een beetje van 'boontje krijgt zijn loontje' of zelfs leedvermaak daar debet aan is. Ik hoop echter dat ik toch meer volwassen ben, om toch enigzins objectief tot de conclusie te komen, dat het niet zo heel erg is.
- Vwb de regels omtrent wie een koppel is, is de regel juist bedoeld om onderscheid te maken tussen degenen die simpelweg samen in een auto aankomen, of elkaar treffen op het parkeerplaats, en degenen die inderdaad een koppel vormen. Ook hier vertrouw ik erop, dat als twee personen van hetzelfde juridisch geslacht aankloppen, van wie ook hier de uitstraling duidelijk aangeeft dat ze een koppel vormen, dat men ook hier niet moeilijk over doet.
Groetjes,
Lisa