Roze Kerstfeest
Moderator: Moderators
Als ik jou was, zou ik m'n relaas nog een keer goed lezen. In mijn optiek dient niemand zich tegen de seksuele geaardheid van een ander mens aan te bemoeien, al hadden ze een directe lijn naar hun opperwezen. Het is hun waarheid, niet de mijne. Bovendien wordt er gewag gemaakt van een missie en/of doelstelling. Van missionarissen krijg ik echt ongelooflijke jeuk, want die hebben een agenda die over het algemeen niet strookt met wat andere mensen zouden willen.
Ik prefereer vrijheid in de ruimste zin van het woord, en ik ken helaas niet zo gek veel gelovigen die dat belangrijk vinden en/of omarmen. Dat vind ik helemaal prima, zolang ze zich maar tot hun eigen kringetjes beperken, en weldenkende mensen niet lastig vallen met hun overtuiging. Een betere wereld begint bij je zelf, zal ik maar zeggen...
Groetjes en liefs,
Babette.
Ik prefereer vrijheid in de ruimste zin van het woord, en ik ken helaas niet zo gek veel gelovigen die dat belangrijk vinden en/of omarmen. Dat vind ik helemaal prima, zolang ze zich maar tot hun eigen kringetjes beperken, en weldenkende mensen niet lastig vallen met hun overtuiging. Een betere wereld begint bij je zelf, zal ik maar zeggen...
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
-
- Forumdiva
Ik denk dat dat de westerse geloven ook een beetje eigen is (het lastig vallen en overtuigen van eigen gelijk). Oid dat bij alle godsdiensten zo is weet ik eigenlijk niet. Ik dacht dat bij Hindoeïsme en Boeddhisme dat lastig vallen van anderen met hun overtuiging er niet zo is, maar schiet maar als ik het mis heb.Babette schreef:Ik prefereer vrijheid in de ruimste zin van het woord, en ik ken helaas niet zo gek veel gelovigen die dat belangrijk vinden en/of omarmen. Dat vind ik helemaal prima, zolang ze zich maar tot hun eigen kringetjes beperken, en weldenkende mensen niet lastig vallen met hun overtuiging.
Ik wilde er nog aan toe voegen dat als die club zo "begaan" is met het lot van hun homo-seksuele medemens, waarom tekenen ze dan bezwaar aan tegen de viering van het roze kerstfeest?
Zij schrijven: "Daarnaast getuigt het volgens CFT en RefoAnders van zeer weinig respect voor andersdenkenden, om de kerstgeschiedenis zo te behandelen."
Oh, en hun bezwaar is wel respectvol naar andersdenkenden???
@Nannette: ik weet niet welke geloven leuren met hun overtuigingen en welke niet. Ik vind niet dat je anderen dient lastig te vallen met geloofsovertuigingen.
Groetjes en liefs,
Babette.
Zij schrijven: "Daarnaast getuigt het volgens CFT en RefoAnders van zeer weinig respect voor andersdenkenden, om de kerstgeschiedenis zo te behandelen."
@Nannette: ik weet niet welke geloven leuren met hun overtuigingen en welke niet. Ik vind niet dat je anderen dient lastig te vallen met geloofsovertuigingen.
Groetjes en liefs,
Babette.
-
- Forumdiva
Nogmaals:Babette schreef:Bovendien wordt er gewag gemaakt van een missie en/of doelstelling. Van missionarissen krijg ik echt ongelooflijke jeuk, want die hebben een agenda die over het algemeen niet strookt met wat andere mensen zouden willen.
1. Doelstelling / Missie
Stichting RefoAnders zet zich binnen de totale breedte van de reformatorische wereld in voor toenemende openheid ten aanzien van de vragen die zich voordoen rond het hebben van homo-gevoelens, waardoor deze beter bespreekbaar worden.
Ik citeer mezelf nog maar een keer:Babette schreef:Ik wilde er nog aan toe voegen dat als die club zo "begaan" is met het lot van hun homo-seksuele medemens, waarom tekenen ze dan bezwaar aan tegen de viering van het roze kerstfeest?
In welke zin zou hun bezwaar niet respectvol zijn naar andersdenkenden? Ik vraag me af wat getuigt van minder respect: het bewust provoceren naar christenen toe door hun gebruiken te misbruiken voor eigen gewin of de christenen die daar bezwaar tegen maken.Amber79 schreef: Wat RefoAnders dus doet, is de pro gay stichting er min of meer op wijzen dat dit "een pure provocatie richting alle orthodoxe christenen” is. (aldus voorzitter Johan Quist van RefoAnders, http://www.telegraaf.nl/binnenland/2788 ... mas__.html)
Oh ja, nog even dit: ik ben zelf van christelijke huize, geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar noem mezelf geen christen. Ook ik erger me aan religieuze fanatiekelingen die koste wat kost hun bekrompen religieuze meuk willen opdringen aan mij. Maar wat ik ook erg storend vind is dat stichtingen als RefoAnders, die juist homosexualiteit bespreekbaar wil maken in orthodox christelijke kringen, op deze manier bekritiseerd wordt. Of denk je echt dat bewust mensen kwetsen en provoceren, het gesprek op gang brengt en emancipatie van homosexualiteit in de kerk bevordert? Op deze manier wordt deze afstand alleen maar groter.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Misschien is een voorbeeldje in deze wel aardig:
er zijn mensen die het prettig en plezierig vinden om met een wandelstok door het leven te gaan; iets om op te leunen,zeg maar. Er zijn anderen die om verschillende redenen dat niet doen. Moeten die mensen zonder wandelstok dan ook een wandelstok nemen om de "met stokjes" te behagen? Omdat dit de enige manier is? Ik denk het toch niet!
Groetjes en liefs,
Babette.
er zijn mensen die het prettig en plezierig vinden om met een wandelstok door het leven te gaan; iets om op te leunen,zeg maar. Er zijn anderen die om verschillende redenen dat niet doen. Moeten die mensen zonder wandelstok dan ook een wandelstok nemen om de "met stokjes" te behagen? Omdat dit de enige manier is? Ik denk het toch niet!
Groetjes en liefs,
Babette.
Ik mis het verband....(nee, geen maandverband )
Als je het hebt over het kerstfeest: Waarom gebruikt men niet 2 kerstmannen ipv een homosexuele stal? Wat ze nu doen is bewust de provocatie opzoeken, wat de tolerantie en acceptatie van bepaalde religieuze groeperingen t.o.v. homosexuelen, niet ten goede komt. Of zou men bewust willen kiezen voor een nog grotere afstand tussen kerk en homosexualiteit?
Als je het hebt over het kerstfeest: Waarom gebruikt men niet 2 kerstmannen ipv een homosexuele stal? Wat ze nu doen is bewust de provocatie opzoeken, wat de tolerantie en acceptatie van bepaalde religieuze groeperingen t.o.v. homosexuelen, niet ten goede komt. Of zou men bewust willen kiezen voor een nog grotere afstand tussen kerk en homosexualiteit?
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.
Je zou je ook af kunnen vragen of het vieren van een roze kerst provocerend of respectloos naar christenen is. Ik vind van niet. Wat ik buitengewoon storend aan deze discussie en de motieven van deze groep vind, is dat zij voor andere mensen willen bepalen wat al dan niet respectloos is. Dat is een zeer eenzijdig en subjectief verhaal als je het mij vraagt. Niets nieuws onder de zon... Wellicht wordt het gemakkelijker voor de doelgroep als men zich van wat meer relativeringsvermogen en humor bedient. Leven en laten leven!Amber79 schreef:In welke zin zou hun bezwaar niet respectvol zijn naar andersdenkenden? Ik vraag me af wat getuigt van minder respect: het bewust provoceren naar christenen toe door hun gebruiken te misbruiken voor eigen gewin of de christenen die daar bezwaar tegen maken.
Persoonlijk vind ik het hele kerstgebeuren provocerend naar mijn persoontje toe, want ik heb hele andere ideeën, maar ik krijg ieder jaar weer die hele heisa door m'n strot geduwd, en ik heb er ook mee leren omgaan...
Het is een doordenkertje...Amber79 schreef: Ik mis het verband....
Lieve schat, dat is altijd al een gapend gat geweest, en zolang deze trent doorzet gaat het echt niet veranderen. Een kennis van mij is homoseksueel, en tevens lid van een gereformeerde gemeenschap, die hem vertelt dat-tie wel homo mag zijn, maar het niet mag practiseren.... Hij kiest ervoor om z'n seksualiteit en mens-zijn ondergeschikt te maken aan zijn geloof. Dat is zijn goed rect... Ik kies er voor om voorrang te geven aan mijn mens-zijn, en een stevige mening te hebben jegens mensen die ik intolerant en schadelijk vind met betrekking tot mijn mens-zijn...Amber79 schreef: Of zou men bewust willen kiezen voor een nog grotere afstand tussen kerk en homosexualiteit?
ik ga ervan uit dat dit een onbedoelde woordspeling is?Babette schreef:Het is een doordenkertje...Amber79 schreef: Ik mis het verband....
. Een kennis van mij is homoseksueel, en tevens lid van een gereformeerde gemeenschap, die hem vertelt dat-tie wel homo mag zijn, maar het niet mag practiseren.... Hij kiest ervoor om z'n seksualiteit en mens-zijn ondergeschikt te maken aan zijn geloof. Dat is zijn goed rect... .Amber79 schreef: Of zou men bewust willen kiezen voor een nog grotere afstand tussen kerk en homosexualiteit?
verder denk ik dat westerse wereld tov andere werelddelen nog vrij mild is mbt opdringen van geloven
de rest van de discussie volg ik geboeid, maar ga me er niet in mengen
Babette schreef: Lieve schat,
Babette schreef:Ik kies er voor om voorrang te geven aan mijn mens-zijn, en een stevige mening te hebben jegens mensen die ik intolerant en schadelijk vind met betrekking tot mijn mens-zijn...
Dan kunnen we elkaar op dat gebied in ieder geval de handjes schudden. Mijn eerste reactie toen ik dit hoorde was ook "dammn, dit is geweldig." Aan de andere kant, denk ik niet dat dit soort acties bijdragen tot n breder draagvlak.
When you lose small mind, you free your life (vrij uit Aerials van SoaD)
Dat kun je wel zeggen, hi,hi,hi...Joyy schreef:ik ga ervan uit dat dit een onbedoelde woordspeling is?Babette schreef:
. Een kennis van mij is homoseksueel, en tevens lid van een gereformeerde gemeenschap, die hem vertelt dat-tie wel homo mag zijn, maar het niet mag practiseren.... Hij kiest ervoor om z'n seksualiteit en mens-zijn ondergeschikt te maken aan zijn geloof. Dat is zijn goed rect... .
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Iedereen heeft het recht om in de God te geloven waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. Het wordt inderdaad een probleem als een geloof beweert dat je geen homo/trans mag zijn en je voelt dat zelf anders. Het wordt nog vervelender als het jou lukt om je omgeving daarvan te overtuigen: wat moet de godsdienst nu met zo'n regel als niemand zich er aan houdt? Bij homo's heeft men er iets op gevonden: strikt genomen mag het niet, daarom mag praktiseren ook niet, maar iedereen weet dat het wel gebeurt. Zolang je er niet teveel mee te koop loopt dan is het gat tussen de leerregel en wat je doet niet te groot - en dan kun je in veel geloofsgemeenschappen prima overleven.
Nou blijven er twee problemen over:
1) relnichten die blijven roepen dat ze wel praktiseren en dat ze dat ook moeten kunnen blijven doen en dat ze desondanks blijven geloven
2) transseksuelen die hun transseksualiteit per definitie niet in het geniep KUNNEN doen
Het grootste probleem is dat mensen -en-, -en- willen. Mensen hebben het (oprechte) gevoel te geloven en hebben daarnaast het (even oprechte) gevoel om homo/trans te zijn en willen daar ook invulling aan geven.
In die zin is het goed dat clubjes als refo-anders bestaan. Ik hoop dat het lukt om de leefregels van diverse geloven ter discussie te stellen en zo de homo's BINNEN het geloof de ruimte te geven waar ze recht op hebben. Het is echter -net- zo goed dat ProGay aandacht vraagt voor het -veel- te normatieve hetero-leven binnen geloven en binnen Nederland.
't Is weer een heel verhaal geworden, 'k hoop dat iemand hier iets aan heeft
Groetjes,
Frederique
Nou blijven er twee problemen over:
1) relnichten die blijven roepen dat ze wel praktiseren en dat ze dat ook moeten kunnen blijven doen en dat ze desondanks blijven geloven
2) transseksuelen die hun transseksualiteit per definitie niet in het geniep KUNNEN doen
Het grootste probleem is dat mensen -en-, -en- willen. Mensen hebben het (oprechte) gevoel te geloven en hebben daarnaast het (even oprechte) gevoel om homo/trans te zijn en willen daar ook invulling aan geven.
In die zin is het goed dat clubjes als refo-anders bestaan. Ik hoop dat het lukt om de leefregels van diverse geloven ter discussie te stellen en zo de homo's BINNEN het geloof de ruimte te geven waar ze recht op hebben. Het is echter -net- zo goed dat ProGay aandacht vraagt voor het -veel- te normatieve hetero-leven binnen geloven en binnen Nederland.
't Is weer een heel verhaal geworden, 'k hoop dat iemand hier iets aan heeft
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !