Mijn politieke kleur ligt net iets ter linker zijde van het midden, en ik vind Lisa's vergelijkingen dan ook volstrekt ongepast en vergezocht. Lisa heeft het over het christendom, meneer Wilders heeft het over de Islam; ik heb het over religie in z'n algemeenheid. M'n partner en ik hebben het nog een keertje breeduit besproken, en wij kwamen tot de volgende conclusie: religie is, voor zover wij het kunnen bezien, een mannenbolwerk, eeuwen oud en oerconservatief. Zodra je daar aan komt, barst het geweld los. Zo klaarblijkelijk ook bij sommigen hier. Ik ervaar dat als buitengewoon teleurstellend, vooral ook omdat ik in m'n eentje hele bevolkingsgroepen schijn te demoniseren, terwijl ik een open maatschappelijk debat èn een open maatschappij wens. Dat ik heftige ervaringen uit m'n eigen leven aandraag is logisch, maar het zijn er maar een paar: het topje van de ijsberg. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle gelovigen niet deugen; daarmee wil ik zeggen dat er structureel iets mis is met religie. Ik begrijp werkelijk niet waarom er met zoveel gemak over zoveel misstanden en de pijn van al die mensen wordt heengestapt. Incest en verkrachting, mensen, seksueel misbruik; je bent voor je leven beschadigd!!! Maar ach, het zijn maar vrouwen en kinderen, hè... Er werd hier eerder gesuggereerd dat die dingen die ik benoemde incidenten en een minderheid waren, en dat ik daar de kerk niet op kon afrekenen. Ik ervaar de kerk tot op de dag van vandaag over het algemeen niet als zijnde reflectief op het eigen functioneren. Voorbeelden te over. Arrogantie ten top. Een mannenbolwerk.
Ondanks Lisa's retoriek, heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag over het Roze Kerstfeest: is het acceptabel dat een club gelovigen voor een andere club gaat bepalen wat ze al dan niet mogen doen? Is het maatschappelijk aanvaardbaar dat religie dermate veel invloed heeft dat deze mensen andere mensen verboden van cultuur willen opleggen? Geef daar eens antwoord op, in plaats van misplaatste vergelijkingen te maken. De vergelijking met Mila's opmerkingen gaat ook al mank, want ik heb niets tegen Marokkanen, of andere Noord Afrikaanse of Arabische bevolkingsgroepen. Doe mij maar multi-culti! Dat is tenmiste een verrijking van een samenleving... Kom daar bij meneer Wilders maar eens om...
Ook heb ik de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aangehaald ( http://www.unhchr.ch/udhr/lang/dut.htm) , maar ook daar wordt niet op gereageerd. Vooral Artikel 3 spreekt mij enorm aan: "Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon". Persoonlijk ervaar ik religie als zijnde strijdig met dit artikel...
Vind je die uitspraak niet een contradictio in terminis? Discussie voeren en de mond snoeren. Dat schiet lekker op. Dan zijn we over een eeuw of twee nog geen spat opgeschoten, maar misschien is dat de bedoeling ook wel... Ikke een volksmenner??? Hi,hi,hi, I'm too shy!!!Lisa met een S schreef:En ja, wanneer een ander dergelijke demagogische uitspraken doet onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' en 'discussie voeren', dan vind ik het geoorloofd om te trachten om zulke mensen de mond te snoeren, ongeacht tegen wie zulke argumenten worden gebruikt.
Groetjes en liefs,
Babette.