Vertellen of verstoppen?

Op dit forum kunnen de partners van t*'s hun hart luchten

Moderator: Moderators

petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Elsa schreef:Openheid is het allermooiste wat er is, ben ik helemaal met je eens Violet. Je vraagt of ik, als ik het van te voren geweten had ook gekozen had voor Denise. Ik denk van wel, het was dan een keuze waar ik een stem in gehad zou hebben.
Een zeer beperkte stem maar denk ik, namelijk er wel of niet in meegaan. Denise verbieden om aan travestie te doen is alsof je haar wilt verbieden om te ademen. Ik neem mijn petje af voor de manier waarop je ermee omgaat.
Elsa schreef: En vanuit die start was het w.s ook vanzelfsprekend geweest de kinderen erin te betrekken. De eerste jaren van getrouwd zijn merkte ik dat er erg veel spanningen waren bij D2 en wist werkelijk niet wat er speelde. Voor hem waren er gelegenheden tot omkleden wanneer ik naar mijn nachtdiernsten ging en de kinderen nog aardig vroeg op bed gingen. Denk zeker dat de spanningen hun invloed hebben gehad op de kinderen. Een paar jaar terug heb ik het verteld en eigelijk was D2 daar boos om, maar ik voelde dat ik klem kwam te zitten. Toch heeft het vertellen geleid tot een betere relatie en is er veel meer rust gekomen.
Heb je enig idee hoezeer Denise het getroffen heeft met jou? De andere reacties geven allemaal aan dat de moeder het de kinderen niet wil vertellen, jij hebt dat zomaar even gedaan. Het is logisch dat Denise eerst bang was voor de consequenties omdat aan travestie doen (imho) vooral door trava's gezien wordt als een probleem. Jij hebt dat probleem veel minder problematisch gemaakt. Denise hoeft nu niet meer een act vol te houden en kan rustig commentaar leveren op programma's als make me beautiful of zoiets zonder dat de kinderen rare vragen gaan stellen.
Elsa schreef: Het is aan de kids of zij vragen willen stellen hierover. Een van onze zonen kleed zich ook af en toe om en daar is nooit over gesproken, gelukkig is er laatst een gesprek tussen vader en zoon geweest en dat heeft toch te maken gehad dat er openheid is gekomen. Ik vind praten hierover met buitenstaanders moeilijk, je praat toch makkelijker over een erge ziekte b.v dan over travestie.
En dat is raar omdat travestie een veel voorkomend iets is, 1 op de 2000 mannen heeft er "last" van. QED zou ik bijna willen zeggen, in plaats van dat je zoon zich op zijn kamertje zit af te vragen of ie soms niet helemaal deugt of normaal is, kan hij zich spiegelen aan zijn vader en tot de conclusie komen dat hij eigenlijk heel normaal is.
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

violet schreef:En dat is raar omdat travestie een veel voorkomend iets is, 1 op de 2000 mannen heeft er "last" van.
Kleine correctie: volgens het onderzoek "travestie in Nederland en Vlaanderen" van Paul Vennix heeft 1-5 op de 100 mannen er "last" van.

Groetjes,

Annegreet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

leontine schreef: Een ander punt is of de behoefte tot vertellen sterker zal worden. Mijn vrouw heeft daar ook al op gezinsspeeld dat zodra we uit elkaar zijn dat ik het dan wel direct zou vertellen, omdat mij dat beter uitkomt.
Dit impliceert ten eerste dus dat zij ervan uitgaat dat deze afspraak komt te vervallen op het moment dat de relatie eindigt, iets waar ik me wel ik kan vinden.
Lol, dat neem ik als een nee.
leontine schreef: Dan wordt ik vanaf dat moment teruggeworpen op mijn eigen oordeel. En dat oordeel is dat ik niet direct na zo iets ingrijpends wat het scheiden van de ouders voor een kind toch is, hem ook nog hiermee wil opzadelen, laat staan confronteren door zo door het huis te gaan lopen waar hij bij is. Voor mezelf heb ik momenteel het beeld van eerst even afwachten en min of meer de benadering kiezen die we ook bij zijn sexuele voorlichting gehanteerd hebben, confronteer hem niet met zaken waar hij op dat moment niet mee bezig is, maar geef wel eerlijk antwoord op vragen die loskomen. (natuurlijk heb ik wel die keer dat we een weekeinde zonder hem wegwaren en er vervolgens achter kwamen dat er het hele weekeinde een meisje was geweest meneer erop geattendeerd dat wij beslist nog niet toe waren aan het grootouderschap en dat hij gewoon condooms kon pakken wanneer hij die nodig had) En ik zal toch mijn kleren moeten blijven wassen en ook al doe ik dat discreet, toch zal het hem vast wel opvallen dat er zo af en toe toch ook wel vrouwenkleren gewassen worden. Ik heb voor mezelf dan ook wel van, voor eind volgend jaar kaart ik het zelf aan mocht hij er nog niet over begonnen zijn.
Dat lijkt me een realistische instelling, al ga ik er van uit dat hij voor die tijd vragen gaat stellen. Succes ermee, ik hoop dat je tegen die tijd jezelf gevonden hebt, wat dat ook mag zijn.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef:
violet schreef:En dat is raar omdat travestie een veel voorkomend iets is, 1 op de 2000 mannen heeft er "last" van.
Kleine correctie: volgens het onderzoek "travestie in Nederland en Vlaanderen" van Paul Vennix heeft 1-5 op de 100 mannen er "last" van.
5 op de 100? Dan is de definitie van travestie vast wel erg ruim genomen. 1 op de 20 is namelijk verschrikkelijk veel. Dat geeft niet, want het past prima in mijn openheid pleidooi. Ik zie travestie als het echt op een vrouw willen lijken, niet als graag damesondergoed willen dragen
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

violet schreef:5 op de 100? Dan is de definitie van travestie vast wel erg ruim genomen. 1 op de 20 is namelijk verschrikkelijk veel. Dat geeft niet, want het past prima in mijn openheid pleidooi. Ik zie travestie als het echt op een vrouw willen lijken, niet als graag damesondergoed willen dragen
Ik zal een stukje citeren om duidelijk te maken hoe hij aan die cijfers komt:
Vennix: Travestie in Nederland en Vlaanderen schreef:[..] Omdat Nederlandse cijfers niet bekend waren, is in een seksenquete van het weekblad Panorama een item over travestie opgenomen (Van Zessen en Van de Schraaf, 1993a, 1993b). Uit niet eerder gepubliceerde cijfers van dat onderzoek blijkt 2% van de mannelijke respondenten uit Nederland en Vlaanderen (n=1000) het jaar voorafgaande aan de enquete vrouwenkleding heeft gedragen vanwege de seksuele opwinding, 6% heeft dat ooit gedaan en 1% zou dat wel willen doen. Op grond daarvan schat ik het aantal mannelijke travestieten vanaf twintig jaar in Nederland op 70.000 (1,2%) tot 300.000 (5,3%)1. Voor Belgie geldt dezelfde schatting.

Voetnoot 1: In het Panorama-onderzoek werd alleen gevraagd naar het dragen van vrouwenkleding vanwege de seksuele opwinding. Omdat, zoals verderop zal blijken, lang niet iedere travestiet vrouwenkleding draagt vanwege de seksuele opwinding mag verwacht worden dat het percentage mannen dat het afgelopen jaar vrouwenkleding gedragen heeft beduidend hoger is dan 2 procent. Een seksenquete in Panorama levert echter geen representatief beeld op. Mannen met een relatief sterke ontvankelijkheid voor seksuele stimuli zijn in dergelijk onderzoek oververtegenwoordigd (Vennix, 1989). Dit betekent dat binnen de totale populatie Nederlandse mannen er waarschijnlijk minder mannen een wezenlijke behoefte hebben vrouwenkleding te dragen omdat zij daar seksueel opgewonden over raken dan uit de cijfers van deze Panorama-enquete blijkt. Daarnaast blijft het moeilijk vast te stellen in hoeverre er bij mannen, die in het verleden wel eens vrouwenkleding hebben gedragen vanwege de seksuele opwinding of het om die reden wel zouden willen doen, sprake is van travestie als persoonlijkheidskenmerk.
Ik kan het boek iedereen aanraden, het boek gaat niet alleen over travestie maar ook over transseksualiteit en transgenderisme.

Groetjes,

Annegreet
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Re: Vertellen of verstoppen?

Bericht door Lisa met een S »

violet schreef:Dit forum telt een magere 2.5 pagina's aan postjes die ik vantevoren heb doorgebladerd. De strekking van de postings van mensen die het verteld hadden is in het algemeen: doen. Het argument dat vertellen in het beste belang van het kind is, ben ik niet tegen gekomen.
Een aantal threads die over bovenstaande onderwerp gingen...
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... php?p=8068

http://www.travestie.org/html/forum/viewtopic.php?p=393
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... =7054#7054
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... php?p=8381
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... =9508#9508
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... =9838#9838
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... 7074#17074
http://www.travestie.org/html/forum/vie ... 4817#24817

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

violet schreef:[...]Ik heb geen kinderen, ben onvruchtbaar zelfs, toch hoop ik ooit kinderen te mogen helpen opvoeden en die kinderen ga ik dus vertellen over mijn transigheid. Kinderen hebben namelijk het recht om alles te leren over het leven wat de ouders/opvoeders hen kunnen bijbrengen. Als je denkt dat ik nog nooit geprobeerd heb een relatie in stand te houden terwijl ik worstelde met transseksuele gevoelens, heb je het mis. Die gevoelens heb ik namelijk al mijn hele leven en ik heb meerdere mislukte relaties achter de rug. Net nadat ik uit de kast was gekomen ging het weer aan met de vrouw waarmee ik bijna 3 jaar heb samengewoond, zij probeerde vast te houden aan de man die ik was, ik probeerde me staande te houden als vrouw in de maatschappij. Mijn transitie deed haar pijn omdat ze de man voor wie ze gevallen was voor haar ogen vernietigd zag worden. [...]
Ik sluit me aan bij een ander bericht van Leontine: ook ik vind dat je de laatste paar dagen heel veel beter bent gaan schrijven. Zoals in bovenstaand stukje tekst: veel persoonlijker dan de harde, aanvallende berichten die je eerder schreef. Mijn complimenten!

Uit wat ik hier lees (en ook in andere berichten) heb je een bijzonder moeilijk en hard leven achter de rug. Ik ben er niet jaloers op, zeg ik eerlijk. Het zal niet altijd even gemakkelijk geweest zijn, denk ik met gevoel voor understatement.

In een andere thread vroeg iemand aan ons of de oudste van ons twee misschien de wijste wou zijn. Je concludeerde toen dat ik ongetwijfeld de oudste was. Nu weet ik dat het vragen naar de leeftijd van een vrouw ongebruikelijk, ja misschien zelfs ongepast is, maar zou je misschien toch...

Ik ben zelf 34, trouwens.

Groetjes,

Annegreet
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Annegreet schreef:
In een andere thread vroeg iemand aan ons of de oudste van ons twee misschien de wijste wou zijn. Je concludeerde toen dat ik ongetwijfeld de oudste was. Nu weet ik dat het vragen naar de leeftijd van een vrouw ongebruikelijk, ja misschien zelfs ongepast is, maar zou je misschien toch...
Mijn leeftijd is geen geheim, m'n geboortedatum staan zowel op mijn site als in m'n profiel. Ik ben 26, maar word vaak rond de 22 geschat. :D
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
petra_
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Lisa met een S schreef:
Een aantal threads die over bovenstaande onderwerp gingen...
En? In de andere fora komen ook regelmatig dezelfde of op elkaar lijkende onderwerpen terug, dan ga je ook niet met je vingertje zitten wijzen van tssk tssk, dit hebben we al besproken, ga maar lezen... Bovendien zie ik nergens een regeltje staan dat als je geen kinderen hebt, je er niet over mag beginnen.
Lisa met een S schreef: Over heel veel dingen vind ik jouw advies waardevol. Over deze onderwerp niet.
Lisa met een S schreef: Toen ik haar thuisbracht, zei zij "Pap, ik ben blij dat ik het nu weet en niet over 10 jaar of pas nadat je overleden bent".
I rest my case.
En alles wat oerbliuwt
Net genôch.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

violet schreef:En? In de andere fora komen ook regelmatig dezelfde of op elkaar lijkende onderwerpen terug, dan ga je ook niet met je vingertje zitten wijzen van tssk tssk, dit hebben we al besproken, ga maar lezen... Bovendien zie ik nergens een regeltje staan dat als je geen kinderen hebt, je er niet over mag beginnen.
Je zei dat in de 2,5 pagina's van het partner forum, je de discussies erover wat magertjes vond. Dus heb ik gewezen op andere discussies, waarover je misschien iets meer inzicht zou kunnen krijgen in het problematiek. Ik heb nooit gezegd dat het verboden is om de discussie op nieuw te voeren. In eentje daarvan, had ik geschreven, dat een van de belangrijkste regels van het ouderschap is, dat je nooit een andere ouder moet vertellen, hoe hij of zij hun kinderen moet opvoeden. Als je dat had gelezen en begrepen, dan had je je stelling anders geformuleerd. Maar wanneer jij alweer met je vinger gaan wijzen, met "zo denkt Violet dat het moet", over zo een onderwerp, dan krijg je van mij het antwoord "zorg eerst dat je zelf een huwelijk van 20+-jaar lang in stand weet te houden en 3 kinderen hebt opgevoed, voordat je mij durft te vertellen hoe ik het met mijn kinderen moet doen".
violet schreef:I rest my case.
Je n'ai jamais dit, que je suis en désaccord avec toi. Juste que je l'aurais dit différemment. :wink:

Lisa
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Lisa met een S schreef:
violet schreef:En? In de andere fora komen ook regelmatig dezelfde of op elkaar lijkende onderwerpen terug, dan ga je ook niet met je vingertje zitten wijzen van tssk tssk, dit hebben we al besproken, ga maar lezen... Bovendien zie ik nergens een regeltje staan dat als je geen kinderen hebt, je er niet over mag beginnen.
Je zei dat in de 2,5 pagina's van het partner forum, je de discussies erover wat magertjes vond. Dus heb ik gewezen op andere discussies, waarover je misschien iets meer inzicht zou kunnen krijgen in het problematiek. Ik heb nooit gezegd dat het verboden is om de discussie op nieuw te voeren. In eentje daarvan, had ik geschreven, dat een van de belangrijkste regels van het ouderschap is, dat je nooit een andere ouder moet vertellen, hoe hij of zij hun kinderen moet opvoeden. Als je dat had gelezen en begrepen, dan had je je stelling anders geformuleerd. Maar wanneer jij alweer met je vinger gaan wijzen, met "zo denkt Violet dat het moet", over zo een onderwerp, dan krijg je van mij het antwoord "zorg eerst dat je zelf een huwelijk van 20+-jaar lang in stand weet te houden en 3 kinderen hebt opgevoed, voordat je mij durft te vertellen hoe ik het met mijn kinderen moet doen".
Dan hoef je niet per definitie terug te wijzen. Dat bedoel ik met dik ego... :wink:

99% van de mensen hebben dik ego. Hierdoor ontstaan allerlei ruzies en oorlogen. Jammer dat de meeste mensen hier niet bij stilstaan. Het zijn allemaal spiegeltjes.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Chantal C. schreef:Dan hoef je niet per definitie terug te wijzen. Dat bedoel ik met dik ego... :wink:
Misschien ligt het aan mijn dikke ego, maar het lijkt vaak alsof de merendeels van je postings tegenwoordig in het forum kritiek op mijn persoontje zijn. Want in dit draad, zoals je elders ook heb gedaan, heb je, behalve commentaar op mij, geen inhoudelijke bijdrage geleverd op de discussie. Verveel je je een beetje?

Lisa
Chantal C.
Forumdiva

Lisa met een S schreef:Misschien ligt het aan mijn dikke ego, maar het lijkt vaak alsof de merendeels van je postings tegenwoordig in het forum kritiek op mijn persoontje zijn. Want in dit draad, zoals je elders ook heb gedaan, heb je, behalve commentaar op mij, geen inhoudelijke bijdrage geleverd op de discussie. Verveel je je een beetje?
Nee ik heb het rete druk... Alleen vind ik het interessant mensen spiegeltjes voor te houden, in de hoop dat ze het oppakken en er wat mee doen... :wink:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Chantal C. schreef:Nee ik heb het rete druk... Alleen vind ik het interessant mensen spiegeltjes voor te houden, in de hoop dat ze het oppakken en er wat mee doen... :wink:
Dus weer zo een iemand die graag met zo'n opgestoken vingertje anderen probeert te vertellen hoe ze hun leven kunnen verbeteren. Gelukkig, daar zitten wij al op te wachten hier in Nederland, daar zijn er niet genoeg van :wink: .

Lisa
Chantal C.
Forumdiva

Lisa met een S schreef:
Chantal C. schreef:Nee ik heb het rete druk... Alleen vind ik het interessant mensen spiegeltjes voor te houden, in de hoop dat ze het oppakken en er wat mee doen... :wink:
Dus weer zo een iemand die graag met zo'n opgestoken vingertje anderen probeert te vertellen hoe ze hun leven kunnen verbeteren. Gelukkig, daar zitten wij al op te wachten hier in Nederland, daar zijn er niet genoeg van :wink:
Nee hoor ik vertel je niet hoe je moet leven. Dat is jouw keuze...
Plaats reactie