Weer transen bij MBH

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoihoi Kitty oa,

<Ik probeer er tenminste wel wat aan te doen. Ik geef interviews, geef lezingen en probeer op die manier het algemene beeld van transen aan te pakken>

Kitty.......svp........heel erg interessant en aardig van je dat je de media-boer opgaat 'om het algemene beeld van transen aan te pakken', maar ajb.........bedenk je dat een zeemeermin'fetisj' en een partiele SRS willen wel iets heeeeeeeeeeeeeeel erg anders is dan transsexualiteit an sich.
De gemiddelde nederlander begrijpt al niet eens dat een man zich niet lekker voelt in zijn mannenvel, en een vrouw wil worden door middel van een *FULL*!! srs, laat staan dat de persoon in kwestie graag een vissenstaart draagt, en de huidige mannelijke genitalieën dmv een partiele srs wil laten 'afvlakken' tot........niets.

Als de media TS in kwestie in *ALLE* opzichten vrouwelijk genoeg is om geloofwaardig over te komen als *VROUW*, dan kan die clementie verwachten, simpelweg omdat de gemiddelde kijker dan (onbewust) denkt....'hmmmmm.....dat is toch echt een vrouw, kan me voorstellen dat daar geen piemel bij hoort, maar een vagina'.

Alleen......helaas, helaas, de gemiddelde media TS is een voorheen passabele heteroman, en verteld met bassende stem en mannelijke, hoekige bewegingen, op een toon die, typisch mannelijk, geen tegenspraak duldt, dat ze toch 'echt, heus waar, 100% vrouw is, 'en altijd was'. Voor het overige is de media TS (op tv) vrijwel zonder uitzondering slecht bepruikt/opgemaakt/gekleed, en de motoriek is ook alles behalve vrouwelijk, waardoor de gemiddelde kijker -duidelijk- een man in vrouwenkleren ziet. Niet te behappen, voor de gemiddelde kijker, en ook niet voor mij trouwens.
Als iemand beweert 'altijd al vrouw geweest te zijn, en nu te worden', dan verwacht je toch dat die persoon in de basis dan ook vrouwelijk is? Niets is minder waar. En in die zin word de mediageile TS idd.......een freakshow.

De gemiddelde nederlander begrijpt al niet dat iemand zijn piemel in wil ruilen voor een FUNCTIONELE neo-vagina, maar dat iemand een partiele srs wil, en graag een vissenstaart draagt..........count me out svp!!!!!!! Daar wil ik niet mee geassocieerd worden.
Ik vind het al erg genoeg dat ik na een ts-televisie uitzending word aangesproken met 'heb je dat laatst op tv gezien???', gevolgd door allerlei commentaar, waaruit overduidelijk blijkt dat de ts in kwestie nou niet bepaald als een vrouw overkwam, integendeel.

Komen we bij het volgende onderwerp: het gros van de posters hier leeft als (passabele) man, en is (part time) TV.
Maw: die posters die als man leven, zijn verborgen als tv, en zullen aldus niet geassocieerd worden met mediageile TS'en, oa Quinty en ik, die 24/7 als vrouw leven wel, simpelweg omdat wij openlijk als TS/TG leven, en daarin geslaagd zijn. Alleen is het dan wel erg vervelend als wij ons moeten uitleggen dat 'wij toch echt waar niet, heus niet' zijn zoals de media-geile TS, en OOk DAT WIJ NOOIT PASSABEL ZIJN GEWEEST ALS MAN.
Dat is het leven wat de gemiddelde europese/amerikaanse TS wel degelijk heeft geleefd, maar wij NIET.
Ik vind het buitengewoon vervelend, dat ik, ook aan andere TS'en moet uitleggen dat ik nooit een passabele man ben geweest, dat ik altijd al vrouwelijk was, en dus NIET van het ene uiterste naar het andere ben gegaan.

En dat is wel wat de gemiddelde nederlander denkt, dat de gemiddelde TS van het ene uiterste, een passabele heteroman, met vrouwelijke partner en kinderen, naar het andere uiterste overstapt, te weten TS, maar dan niet zo vrouwelijk om te zien/horen/aan te voelen.

Ik vind het vervelend dat mensen dan denken dat mijn vrouwelijke figuur/gezicht/motoriek etc 'verworven is' of 'een verdienste'.

Ik was altijd al vrouwelijk namelijk, van kinds af aan, en ik heb goed en wel beschouwd *helemaal nix* met ex-hetero ts'en die zo nodig in de media moeten verschijnen, om met klem te beweren dat 'ze toch heus, echt waar, 100% vrouw zijn, en altijd waren', terwijl de hele verschijning iets heel anders *schreeuwt*.

Resumerend: het is voor de gemiddelde (virtuele) tv hier wel heel makkelijk om Quinty en haar bezwaren te veroordelen. Quinty leeft openlijk als vrouw, de gemiddelde tv hier leeft openlijk als.......man.

Groetjes Mila.
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Lisa met een S schreef:Ik heb niet gereageerd op haar uitzending bij MBH omdat ik net zoals Mila nu schrijft vind dat het niet helemaal geslaagd is om te voorkomen dat men haar probeert belachelijk neer te zetten. Wel vind ik dat Kitty zich daar goed heeft staande gehouden en zichzelf heeft kunnen neerzetten als een zelfbewuste dame; ik weet er zeker dat voor een bepaalde groep kijkers dit een positieve uitwerking heeft gehad. Maar ja Mila en Quinty hebben in zover gelijk dat voor een andere groep kijkers het rolbevestigend was.
Quinty en Mila gaan er alleen maar vanuit dat ik belachelijk ben gemaakt. Waar zij die informatie vandaan hebben weet ik niet, maar het is hun gevoel. Hun idee. Een paar bloggers en jongeren uitgezonderd, zijn alle reacties positief geweest. Let wel, ik heb meer dan 1600 reacties mogen ontvangen, een mooi aantal om een beeld te krijgen wat men er nu van vond. Om reden van privacy kan ik ze hier niet plaatsen, maar ik zal eens de sleutelwoorden opschrijven:
  • sprookjesachtig
    we zijn trots op je
    durf om dit te laten zien
    lef
    sierlijk
    schitterend
    respect
    gewoon en open
    bijzonder
    indrukwekkend
    emotioneel
    gaaf!!!
    ik heb echt genoten!
    iets anders wat MBH normaal doet
Letterlijk niemand heeft door dat ik trans ben, ondanks dat ik dat wel een beetje heb omschreven.

Ik besef donders goed dat ik het niet ieder naar de zin kan maken. Dat is onbegonnen werk. En nee, ik stop niet met de media. Ik vind het leuk om met tv te werken, maar dankzij MBH heb ik ten dele wat inkomsten rond mijn One Day Mermaid Experiences. Dat is een mogelijkheid om een keer als zeemeermin te zwemmen, zonder eerst een cursus ervoor te volgen. Compleet met wat onderwater fotootjes. En dat loopt. Ik ben dus lang niet de enige die die gevoelens heeft gehad.
Ja, ik selecteer wel ja. Van sommigen programma's heb ik het voorgevoel dat men mij dus wel belachelijk wil maken. Die laat ik links liggen. MBH is een mooi opstapje geweest, niets meer en niets minder.
Van intervieuws die ik geef komt het vaak voor dat de verslaggever geen idee heeft van transseksualiteit, gezien de vragen die ik dan voorgelegd krijg. Ik grijp dan in en pas de vragen aan. Daarnaast check ik het uiteindelijk verslag ook nog een keer, zodat daar ook geen fouten in zitten. Men begrijpt dat heel goed en werkt er dan ook graag aan mee.

Maar goed, ik begrijp dat men liever heeft dat ik een grijze muis wordt en achter de geraniums ga zitten....

Ik ga jullie voor een tijdje laten. Ik heb er eigenlijk wel genoeg van. Ik zal slechts op het TS forum nog actief zijn.

Kitty.

P.S.: Mila, als je goed op de hoogte was geweest had je niets over een partial neergezet.... Weer verdiep je je niet in mij voordat je wat over mij neerzet. Je wordt bedankt!
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Maar goed, ik begrijp dat men liever heeft dat ik een grijze muis wordt en achter de geraniums ga zitten.... >

Wie zegt dat dan? Laat je in het uitgaansleven gewoon rondrijden in een wagentje terwijl je je vissenstaart draagt of zo....gegarandeerd dat je aandacht vangt.
Maar ga svp, ajb, niet namens ons via de media, lezingen en fora 'namens ons' spreken'.......

Groetjes Mila.
tanja-a
ff weer wat posten

Bericht door tanja-a »

Quintytamara schreef: "Hoewel het er aan alle kanten van af druipt wordt niet over transseksualiteit gesproken,..."
Daar ging het item over Romy ook niet over, maar over haar benefietvoorstelling voor een goed doel. Dat wij Romy ook van een andere kant kennen, is een ander verhaal.

Dat er met de de reacties wel eens afgeweken wordt van het eigelijke topic, (het ging hier verder over mediageilheid), kan gebeuren. Maar dat iemand persoonlijk aangevallen wordt, kan ik dus echt niet begrijpen. Een (lichte) verwijzing naar... , moet al voldoende zijn.

Mila schreef:<Maar goed, ik begrijp dat men liever heeft dat ik een grijze muis wordt en achter de geraniums ga zitten.... >
"Wie zegt dat dan?"
Mila (en ook Quintytamara), als je je eigen reacties terug leest en ook tussen de regels door leest, dan zeg je dat dus wel!

We kennen allemaal het spreekwoord: Onbekend maakt onbemind. En ik net als Kitty en gelukkig ook nog enkele anderen willen niet dat wij (de T-community) onbemind blijven.

Dan nog iets over Kitty's zeemeermin-hobby en/of interesse. Zei is echt niet de enigste. Het komt over de hele wereld voor en óók bij 'bio-mannen'. Je moest eens weten hoe groot de vraag nu al is naar de nieuwe serie 'H2O - just add water'.

Tanja.
Carin
ff weer wat posten

Bericht door Carin »

Tja, een lastig onderwerp, want in feite hebben beide partijen gelijk! Ik moet zeggen dat ik me doodgeschrokken ben van de presentatie van de vorige MBH met die 'boerendochter in het verkeerde lichaam' (naam ben ik al weer kwijt) en de volgende ochtend nog niet achter mijn bureau zat voor ik zeer tegen mijn zin uit kon gaan leggen dat ik ook niets van die uitzending begreep en me er op geen enkele manier mee kon vereenzelvigen. Maar uiteraard is het verwijt 'waarom doe je het dan niet zelf?' helemaal terecht.
Ik vind zelf dat geen info beter is dan dubieuze info en ik geloof absoluut niet dat door de uitzendingen de laatste tijd enig begrip bij mensen ontstaat of dat het iets verduidelijkt. Gezien de reakties die ik krijg werkt het alleen maar negatief en maakt integratie moeilijker in plaats van beter.

Carin.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Mila schreef:
Resumerend: het is voor de gemiddelde (virtuele) tv hier wel heel makkelijk om Quinty en haar bezwaren te veroordelen. Quinty leeft openlijk als vrouw, de gemiddelde tv hier leeft openlijk als.......man.
Dat klopt en ik kan me ook wel voorstellen dat het niet leuk is om geassocieerd te worden met ´TV-freaks´ waar je jezelf alles behalve mee verwant voelt. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat die vorm van associatie alleen maar afneemt naarmate er meer aandacht is voor het fenomeen. Dan zal toch ook wel duidelijk worden dat niet iedereen hetzelfde is. Als er een motorrijder op TV is die van boven tot onderen getatoueerd is wordt daar de andere dag toch ook niet iedere motorrijder op aangesproken.
Wellicht zie ik het verkeerd, want ik wordt er zoals Mila terecht opmerkt niet zelf mee geconfronteerd.

Irene
Kleine stapjes
qt
dagelijks aanwezig

Bericht door qt »

Ik ga verder mijn standpunt niet verdedigen. De tendens op het forum is dat publiciteit voor ons als groep goed is, Irene heb ik bijvoorbeeld wel eens horen zeggen dat alle publiciteit goed is, met als insteek hoe bekender het fenomeen, hoe beminder wij worden. Ik stel dat het niet zo is. En ik denk dat ik gelijk heb, ook al wordt me dat niet in dank afgenomen.

@Kitty: ik ben niet veranderd over mijn mening van jou televisie optreden. Als je het woord "freak" nou leest als uitzonderlijk is het precies wat ik eerder heb gezegd. Ik vind het hele meermin gedeelte mooi in beeld gebracht, maar heb eerder al voorzichtig geoperd dat het misschien onnodig was je als trans te profileren. Ik ken ondertussen de reden waarom je dat deed, een goede reden mijns inziens, maar wel een die de rest van nederland niet kent. Ik heb ook gezegd dat ik de associatie tussen meermin en transseksualiteit niet zo een gelukkige vind en dat met name een zinsnede (die mij niet alleen opviel), dat er maar een probleem was: je wilde meermin zijn, maar was een jongetje (??)
Dat kweekt echt GEEN begrip voor transseksuelen.

Omdat ik je als persoon graag mag, kan ik ook blij zijn voor je als je weer een dergelijke opdracht binnensleept. En je meermin hobby is bijzonder en interessant. Ik hoop alleen dat de dag snel komt dat je jezelf gewoon als "Kitty de zeemeermin" ipv "Kitty de transseksueele zeemeermin" presenteerd. Ik denk ook niet dat het iets is waarvan je wilt dat het je je hele leven achtervolgt, al is de kans daarop nu al erg groot.

En je kan een heleboel positieve reacties aanvoeren, maar dat zijn ook allemaal mensen die de moeite hebben genomen om op jou te reageren.
Ergens in het partnerforum staat nog te lezen wat zomaar wat mensen die niks met T*'s hebben er van vonden, namelijk de familie van Paula, die denk ik vrij representatief-onbegripvol reageerden.

Maargoed, ik heb natuurlijk weer iedereen in het harnas gejaagd, iets anders zeggen dan de algemene consensus maakt niet populair. So be it.

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Hoe bekender hoe normaler het wordt gevonden heb ik gepoogd te betogen (niet noodzakelijkerwijs beminder). Wat betreft de meningen tegen de algemene consensus in zou ik je willen aanmoedigen dat vooral te blijven doen.
Het enige wat mij weleens stoort is de toon (c´est la ton qui fait la musique), maar misschien ben ik wel overgevoelig op dat punt.

Irene
Kleine stapjes
qt
dagelijks aanwezig

Bericht door qt »

Irene schreef:Hoe bekender hoe normaler het wordt gevonden heb ik gepoogd te betogen (niet noodzakelijkerwijs beminder).
Tja en dat vind ik dus twijfelachtig. Hoezo normaal als twee transjes zonder enig muziekaal talent een benefiet concert willen organiseren, eentje vrouw wil zijn omdat een jongetje nou eenmaal geen zeemeermin is en bij eentje de verwarring tussen travestie en transseksualiteit zo groot is dat zelfs wij het hier nog niet begrijpen. En dan heb ik het alleen nog maar over man bijt hond. De rare transen bij X-Factor die aandacht te kort komen en de lesbische 55 jarige trans met onmiskenbare mannenstem bij nachtvluchten enz. enz. niet meegerekend.
Wat nou normaler gevonden worden, we worden alleen maar onbegrijpelijker naarmate meer aandacht aan ons besteed wordt.
Irene schreef:Wat betreft de meningen tegen de algemene consensus in zou ik je willen aanmoedigen dat vooral te blijven doen.
Doe ik ook wel hoor, zo bescheidfen mogelijk maar das niet mijn sterkste kant.
Irene schreef:Het enige wat mij weleens stoort is de toon (c´est la ton qui fait la musique), maar misschien ben ik wel overgevoelig op dat punt.
Zoals ik al eerder aangaf is en duidelijk voor mijn mening uitkomen en ook nog op zo'n manier dat mensen mij aardig vinden ook niet mijn sterkste punt. Ik kom snel onaardig over.

Groetjes,
Quinty
chick on a mission
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Quinty,

Het lijkt erop dat je uitgangspunt is: "een transseksueel zou alleen datgene op TV moeten vertellen wat voor alle transseksuelen geldt".

Als dat zo is, dan wil ik daar 100% tegenin schrijven dat ik blij ben met zowel miss Romy als met Kitty die gewoon hun verhaal vertellen, met de nadruk van wat zij belangrijk vonden om te vertellen. Het schept een beeld van wat er allemaal mogelijk is, waarbij je in alle vrijheid kunt kijken of het ook wel-of-niet iets voor jou is...

En verder moet ik zeggen dat ik in mijn omgeving geen negatieve reacties gehoord heb. Sterker nog: alleen in de tijd dat ik "om ging" (28 augustus) heb ik een paar mensen gehoord die de tweedelige serie van KRO's de Wandeling gezien hebben - en dat hielp die mensen bij het een plaatsje geven van wat er met mij aan de hand was. Daarbuiten heb ik geen positieve en geen negatieve reacties meer gehoord.

Ik ben zelf heel blij geweest met alle mensen die hun nek uitstaken om te vertellen wat zij belangrijk vonden in hun transformatie - het heeft me altijd wel weer iets gegeven om over mijn eigen proces na te denken. En als het me een keertje minder zei - nou ja, so what...

Het kan ook meevallen en als je je heel sterk stoort aan dit soort uitzendingen - kijk er dan gewoon niet naar.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Tjah.....zoals we inmiddels weten, is ook de voedselbank een mediahype nowadays, en naar mijn idee probeert Miss Romy hierop mee te liften door 'benefiet optredens' te doen voor voedselbank/bijstandsmoeders (alsof mannen niet in een dergelijke situatie kunnen belanden, maar dat terzijde).
Oftewel: ze gebruikt de voedselbankmediahype als vehikel om zich te promoten als zangeres/entertainer/performer.
Er werd namelijk door de interviewer gevraagd of junks ook onder de zielige te helpen mensen vielen, en dat werd ferm beantwoord met 'nee'. Ik weet waar een dergelijke vraag vandaan komt, want miss romy fulmineerde indertijd in die ikon docu namelijk tegen homo-aidspatienten, die hadden zich opzettelijk de aids gewipt, dus die konden verrekken, volgens haar toen.
We mogen blij zijn dat de redactie van MBH ws eea geknipt en gecensureerd heeft mbt haar uitspraken over oa junks, want ze zal daar pre MBH uitzending zonder twijfel ook over gefulmineerd hebben.

Oftewel: ik geloof niet zo in de 'goedhartigheid'en 'oprechte' bedoelingen van miss romy om die voedselbank/bijstandsmoeders te helpen; ze probeert zich via de mediahype erom heen bekendheid te verwerven als zangeres/performer.

Zo zie ik Kitty dus als een soort aandachtsjunk, die zich zo veel en vaak mogelijk aan zoveel mogelijk mensen wil laten zien als zeemeermin, waarbij transsexualiteit als vehikel gebruikt word.
Of het nou via een tv programma is, of middels een fotoshoot in de amsterdamse grachten onder toeziend oog van toegestroomde toeschouwers.

Prima, die mediageilheid en aandachtsjunkerij als zeermeermin, maar de opmerking dat ze 'lezingen en voorlichting geeft' enz, zeemeerminschap in combi met transsexualiteit of andersom, neem ik even aan, dat deed me plaatsvervangend schamen. Ook dmv daarvan word aandacht gezocht van toehoorders/toeschouwers, in het licht van haar aandachtsjunkerij.
Dat zeemeermingedoe heeft m.i. NIETS te maken met transsexualiteit, eerder met een (bijzondere) vorm van travestie, lijkt mij.

Het komt op mij eerlijk gezegd over als bv een zwaar fetisjistische TV die gekleed in lingerie/lak/leer en een paar naaldhakken van 13cm 'voorlichting en lezingen' geeft over transsexualiteit, omdat die zich trans/vrouw voelt, en ook dat heeft NIX met elkaar te maken.

Stel je eens voor........ik presenteer me als TS, en gebruik dat om de nederlandse bevolking via de media aan het verstand te brengen dat ik toch heus, echt waar, de dochter ben van Saddam Hoessein en Imelda Marcos, die indertijd de Iron Butterfly genoemd werd, en dat ik óók een Iron Butterfly ben, en mijn transsexualiteit als vehikel gebruik om allerlei (crappy) tv programma's te halen, zou ik dan serieus genomen worden?
Door de media zou ik gebruikt worden om de kijkcijfers op te krikken, en ja, succes verzekerd, maar ik denk dat de TS gemeenschap mij dat niet in dank af zouden nemen.

Bovendien Kitty, als je dit leest: ik vraag me af wat er nou precies met je zou kunnen gebeuren als al die aandacht, die je doelbewust opzoekt, nou eens stokt? Val je dan uit elkaar, en blijft er dan niets van je over?
Vanwaar dan die constante zoektocht en hang naar aandacht? Om bevestiging te zoeken? Bevestiging van anderen mbt je transsexualiteit?

Ik ben namelijk voor wat betreft 'aandacht' exact het omgekeerde; ik vermijd het, en wel *zonder* achter de geraniums te verdwijnen of de grijze muis uit te hangen hoor.

Daarom kan ik me zo moeilijk in je verplaatsen (samen met het zeemeerminschap in combi met transsexualiteit).

Groetjes Mila.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Mensen het is bijna kerst. Laten we vooral geen ruzie maken. Dat is er al genoeg op de wereld... :-?
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Mila,

Als je iets niet begrijpt, is dat dan daarmee ook direct verwerpelijk?
Wat heeft Kitty jou eigenlijk misdaan door haar aanwezigheid in man bijt hond? Welke concrete problemen heb jij, Mila, daar nu mee gehad?

No hard feelings, overigens.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Frederique,

<Wat heeft Kitty jou eigenlijk misdaan door haar aanwezigheid in man bijt hond? Welke concrete problemen heb jij, Mila, daar nu mee gehad?>

Lees mijn postjes over dit onderwerp maar goed door, daar staat het kristalhelder beschreven.

Enneh.....over media en tv/ts gesproken: laten we het eens hebben over diva mayday (http://www.divamayday.com/)

Diva Mayday is nota bene een tv(!), maar wel beeldschoon, vrouwelijk, smaakvol gekleed en opgemaakt, kortom: geloofwaardig, mede omdat....ze *NIETS* pretendeert op het gendervlak. Ze is gewoon zichzelf, getalenteerd als visagiste/party hostess/'roddeljournaliste', en met haar wil ik wel geassocieerd worden, zij is weliswaar een tv, en ik een tg, maar toch.

Mayday verschijnt ook met enige regelmaat in de roddelbladen, zoals de prive en de story, met weliswaar de vermelding dat ze een tv is, maar zonder ander waarde oordeel. Dat kan ook niet, want geloofwaardig vrouwelijk, beeldschoon, goed gekapt, opgemaakt en gekleed, en voor het overige is ze gewoon tv, en pretendeerd verder he-le-maal niets op gendervlak, dus daar hoeft geen woord vuil over worden gemaakt.

Zo kan het dus, goddank, ook, *volkomen* *unfreaky*. Heel verfrissend, heel prettig, en..........menige tv/ts/tg kan een voorbeeld nemen aan diva mayday's verschijning, motoriek, manier van kleden en opmaken (soms tongue in cheek over the top, maar desalniettemin...)

Gelukkig iets heel anders dan de freaky docu/tv ts'en/tv's, die zichzelf lijken tegen te spreken in hun vrouwelijkheid, omdat ze veelal zo mannelijk tonen en klinken in alle opzichten, op tv.
Zal wel komen omdat ze voorheen passabele hetero mannen (en vaak vader) waren. En omdat Diva Mayday een homo is, en......nogal onpassabel als man :-)

Groetjes Mila.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Quinty schreef:
Zoals ik al eerder aangaf is en duidelijk voor mijn mening uitkomen en ook nog op zo'n manier dat mensen mij aardig vinden ook niet mijn sterkste punt. Ik kom snel onaardig over.
Het is je vergeven, ik zal proberen iets meer tussen de regels door te lezen ;-)

Irene
Kleine stapjes
Plaats reactie