* GGZ was iid. heel bot. Toen ik erover schreef was ik dat stukje aan het verwerken, maar ben natuurlijk ook verder gaan denken. Uiteindelijk kwam ik toendertijd op een punt waarop me nog maar 1 ding restte, en dat was als vrouw de straat op gaan. Ik woonde in een hippiegemeenschap-achtige toestand. Hier kende men mij wel met jurkjes en rokjes, maar men zag een man in een jurkje (het staat me goed). De drempel om als vrouw echt de wereld in te wandelen bleek te hoog. GGZ of niet, uiteindelijk was ik zelf zo "niet overtuigd" door mijn verschijning dat ik vond dat de kortste weg zou zijn om als man-ego door te leven. De kortste weg, maar waarnaartoe ? Momenteel ben ik ook aan het worstelen met mn verschijning. Een paar dagen geleden heb ik een collega, die ook mn nieuwe buurvrouw is ingelicht, voordat ze er per ongeluk achter zou komen. Toen kreeg ik weer (na de vraag of ik dan op mannen of op vrouwen val) de verbazing erover, jij ? transseksueel ? ... En hopsa, daar is mijn onmacht weer. Gelukkig is ze wel zo tof dat ze me serieus neemt, en met me mee leeft.
* Seks was idd. dubbel, en dwars. Behoefte aan seks heb ik niet an zich. Wel aan intimiteit, en dat leidt dan via het woud der verwachtingen naar een heerlijke vorm van seks, nl. vrijen. Heb jij daar dan ook nooit behoefte aan gehad, Frederique ? Vervolgens wond me dat wel op, en ging het zaakje wel voelbaar worden. Alleen in mijn hoofd kreeg ik steeds kortsluiting. Als ik alleen ben is het makkelijker, dan vecht ik er niet tegen, ik bedoel, dan kan ik in mijn fantasie vrijen en..., ...in de rol en het lijf wat erbij hoort. Zo kon ik ook mezelf ook nog overtuigen dat man-zijn oke is, leven om te masturberen, zeg maar....
In de loop der jaren is daar een hele poppenkast bij gekomen, om de fantasie "vol te houden", en de onrust bij me weg te houden van het "niet mezelf kunnen zijn". Eigenlijk lijkt het alsof ik travestie gebruikt heb om mezelf te bevestigen als man, en de behoefte te uiten om vrouw te zijn. Misschien dat deze info de GGZ richting schizofrenie heeft doen denken, mijzelf wel eens. Het holt verschrikkelijk uit. Verlangen naar het verlangen...
*Het knagende gevoel dat je beschrijft, Mara, ken ik ook, en ook dat het levensbedreigend is. Vanaf mn 12e werd het dat, liever de dood, dan man.
Het kwam elke 2 jaar terug, en resulteerde in een reeks akelige drama's. Gelukkig heb ik manieren gevonden (o.a. meditatie + afleiding) om het op afstand te houden, en nu ik er klaar voor ben echte stappen te zetten, en het ook doe, heb ik het sekscircus niet meer zo nodig. Ik probeer het idd. niet weg te drukken, omdat frustratie er al genoeg is. Maar erachter verschuilen... Liever niet meer. Alles mag/niets moet.
*Toen ik 10 jaar geleden ging uitzoeken wat ik nou was, heeft me dat ook een fijne relatie gekost, (hihi, ik zie het nu pas, wel vrijen, maar in 3 jaar misschien 10 keer "echt seks" met haar gehad) Maar het was wel een relatie waarin ik het gevoel had zelf niet helemaal aanwezig te zijn, gezien te worden. Het was een kwestie van ik eruit, of mn garderobe... dat werd na 3 jaar "zij eruit". Hoe goed is zo'n rel.eigenlijk ? Ik dank G. op mn knieeen (voorzover...) dat ik nooit getrouwd ben en kinderen heb. Sindsdien heb ik iedere relatie, maar ook vriendschap geweigerd, waarin geen ruimte/respect was voor mijn identiteit, ook al ziet niet iedereen mij als vrouw. Want als er geen respect is voor een van de meest essentiele menselijke gevoelens, ...
*Wauw Mara, Trucky, las ik elders... Het is een echte eyeopener om dat te lezen. Dan is mijn oude gedachte dat transvrouwen alleen ultraklassiekvrouwelijke bezigheden doen, libelles lezen, e.d., toch weer ontzenuwd als onzekerheid over de kritische buitenwereld. Ik zie mezelf best wel als een jongensachtige meid, maar vind het wel moeilijk te combineren met het oog van bvb mijn nieuwe buurvrouw (jij ?, trans ?). Dat geeft zo'n vervelende druk om iets te willen bewijzen, terwijl dit hele proces erop gericht is dat niet meer te hoeven doen.
Nou, een hele lap is het geworden, groetjes, bedankt voor jullie input, heeft me echt goed gedaan !
groetjes, Kim