Oke ja,,,hier ga ik,,,voor deur open , buiten gestaan, voor deur dicht.....Achter mij hoorde ik,,,"Hallo"

Moderator: Moderators
Voor mij is dat geen probleem. Ik krijg alleen maar veel leuke reacties op straat en in de kroeg. Maar ik ben laatst ook met iemand op stap geweest waarbij dat dus duidelijk niet zo was. Wat mij betreft, moet dat allemaal kunnen. Maar je krijgt dus veel onthutste blikken, opmerkingen, schelden en je bent soms minder welkom in restaurants.Ik ben er zo klaar mee,loop toch gewoon zoals je bent de straat op,stelletje angsthazen.
Nou, ik ben anders blij dat ik er uit ben hoor, heb nergens last vankim dietrich schreef:Dat heeft dus niets te maken met je uiterlijk als vrouw, maar met het feit dat je gezien wordt als een normafwijkend. En alleen daarom al kun je beter in de kast blijven zitten.
Heel veel t's associeren problemen met de straat. Begrijpelijk omdat ze daar heel duidelijk zijn en soms moeilijk over het hoofd gezien kunnen worden.Maar voor mijzelf ben ik blij dat ik er uit ben.
Tot nu toe heb ik ook weinig problemen op straat gehad. En in winkels, restaurants of musea e.d.. al helemaal niet.
kim dietrich schreef:Heel veel t's associeren problemen met de straat. Begrijpelijk omdat ze daar heel duidelijk zijn en soms moeilijk over het hoofd gezien kunnen worden.Maar voor mijzelf ben ik blij dat ik er uit ben.
Tot nu toe heb ik ook weinig problemen op straat gehad. En in winkels, restaurants of musea e.d.. al helemaal niet.
Maar de echt grote problemen krijg je meestal als je gezin, familie, kennissen, dorp, werk ermee geconfronteerd worden dat je t bent. Dus een vrouw die het voor gezien houdt, kinderen die moeilijk gaan doen, kennissen die het laten afweten, problemen op het werk of zelfs kwijt raken van de baan.
In het begin leef je vaak op een roze wolk: je ziet geen problemen en je wilt ze ook niet zien. Dus je moet eerst een jaar of 10 verder zijn, na je coming out.
Zelfs na die tijd zien mensen uit een minderheidsgroep volgens sociaal-psychologen vaak nog geen problemen/discriminatie en kunnen en willen ze die ook niet zien, omdat de controle-groep ontbreekt. Ze zijn aan die sociale reacties gewend geraakt en zien het dus niet meer als bijzonder.
Uit het laatste onderzoek van Vennix b.v. zie je dat t's na de transitie belangrijk minder gelukkig zijn en zich gestrest voelen. Voor en tijdens de transitie is dat niet zo. Verder weten we via de VU dat na een jaar of 10 de sterfte omhoog schiet: t's die hun coming out gehad hebben, krijgen een hartaanval, een beroerte of stappen eruit.
Dat zijn dus allemaal redenen om te denken dat t-zijn een behoorlijke sociale stress oplevert zodra het t-zijn echt bekend is in de omgeving.
Hoewel t's die uit de kast zijn het woord 'discriminatie' vaak niet in de mond willen/kunnen nemen, zijn vrijwel alle t's het erover eens, dat meer sociale 'acceptatie' een mooi ding zou zijn.
Heel veel t's associeren problemen met de straat. Begrijpelijk omdat ze daar heel duidelijk zijn en soms moeilijk over het hoofd gezien kunnen worden.Maar voor mijzelf ben ik blij dat ik er uit ben.
Daar heb je wel gelijk in.kim dietrich schreef: Maar de echt grote problemen krijg je meestal als je gezin, familie, kennissen, dorp, werk ermee geconfronteerd worden dat je t bent. Dus een vrouw die het voor gezien houdt, kinderen die moeilijk gaan doen, kennissen die het laten afweten, problemen op het werk of zelfs kwijt raken van de baan.
Ehr, nee hoor, geen problemen in mijn buurt, mijn geboortedorp, mijn kennissenkring, mijn werkomgeving, mijn familie. Ok, een partner heb ik niet, maar ik hoor ook regelmatig verhalen van gezinnen die gewoon bij elkaar blijven na een transitie.kim dietrich schreef:Maar de echt grote problemen krijg je meestal als je gezin, familie, kennissen, dorp, werk ermee geconfronteerd worden dat je t bent. Dus een vrouw die het voor gezien houdt, kinderen die moeilijk gaan doen, kennissen die het laten afweten, problemen op het werk of zelfs kwijt raken van de baan.