Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petra v
ForumFan
Berichten: 377
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 22:07
Locatie: Stiens
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Babette schreef:
Nannette schreef:Ook al dat weer dat gekissebis over passabel zijn of niet. Kunnen we elkaar nog niet eens respecteren in hoe we zijn, hoe we willen zijn ? Hoe kunnen we dan anderen zover krijgen dat ze dat wel doen.
Precies! Mijns inziens gaat het nog steeds over de perceptie die je van je zelf hebt, je eigen gevoel en hoe je in het leven staat. De perceptie van de buitenwacht is in het geheel niet belangrijk, en die van mannen al helemaal niet.

Groetjes en liefs,

Babette.
He he, ...Dus de recht zaak is verloren. Wat een lange reeks discussies. Babette, ik geef je helemaal gelijk. Het gaat om ons, niet om wat anderen vinden / denken. wanneer wij gelukkig / naar behoren lekker in onze ( nieuwe ) vel zitten, zien mensen DAT, ongeacht of we nog mannelijk of vrouwelijk uit zien, qua gezicht. Soms zit er niet meer in, niet zonder vermogens in operaties te steken, en waar moet dat van betaald worden? Maar borsten hebben wij allemaal nodig.
Dat je het er voor over hebt, dat lijkt mij geen vraag, als je het had. Je vraagt niet voor niets een vergoeding aan.

Ja sommigen hebben werk, die kunnen dan wel over een langere periode wel sparen. Er is in de bijstand ook geen dertiende maand of winst uitkering, geen gratis fiets enz. Niet iedereen is zo gelukkig of heeft de tijd, qua leeftijd gezien.

Moest ze eerst aan een boom hangen eer dat er acute psychisch noodzaak gesteld werd? ( heb een collega verloren op die manier. Dat was vast zijn manier om te zeggen "begrijpen jullie mij niet?" "Is dit nu duidelijk genoeg?" ) :o :o . Dat je jezelf staande houdt moet niet een reden zijn om geen noodzaak te verklaren. Bio vrouwen met weinig borst hebben het al heel moeilijk, wat moet dan een post op? Het lijkt mij dat de zelfde criteria dat gelden voor de SRS ook gelden voor de bij behorende borsten. Om vrouw te worden wordt SRS uitgevoerd, maar en vrouw heeft "standard" ook borsten. Je wilt vrouw worden maar je krijgt een sex change (uiterlijk).

Dus als je jezelf staande houdt maak je geen kans, stort je in elkaar ... dan wel? ... Gewoon schandalig. Een vrouw is er één met vagina en borsten. Punt. Dat zijn de kenmerken van een vrouw ten opzichte van een man. Borsten vallen ook niet onder primaire geslacht kenmerken maar zo wat? Borsten zijn geen accessoire. Van een mannen lichaam wordt een vrouwen lichaam geschapen. Borsten horen daar gewoon bij. Maar dat weten wij allen natuurlijk. En helaas wordt het in de meeste gevallen denk ik BVG.

Jamie, niet iedereen is instaat om een baan te vinden. Of weer vinden. Ieder die een baan heeft mag blij zijn. Helemaal als zij daar ook nog gelukkig in is. Het is een begrijpelijk uitspraak van jou maar tevens zeer kwetsend. Wees maar werkeloos, en vind geen aansluiting. En dan ook transseksueel zijn, een weg dat veelal maar één richting kent. Vrouw worden. Al moeilijk genoeg, en je daar door voor een hele kostbare tijd komt te staan ook al heb je geen cent op de bank wat al een trauma is.

Tja zal wel aan mij liggen.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Het vreemde is gewoon dat het vroeger wel vergoed werd, en wel om de reden dat de borstontwikkeling door het nemen van hormonen op latere leeftijd achterblijft dij die gedurende de (normale) puberteit. Maar de hoop dat het weer vergoed wordt is nog niet helemaal weg. Het staat nog op de agenda van het college van zorgverzekeringen. Wanneer het daar aan bod heb ik (nog) niet kunnen vinden.
Ook mag er weleens aan gedacht worden dat het een vorm van ongelijke behandeling is dat bij vrouw-man transseksuelen (vanzelfsprekend, dat wel) de borsten wel verwijderd worden.
Ik hoop echt dat we hier geen Amerikaanse toestanden gaan krijgen dat alleen de mensen die geld hebben of kunnen verdienen een volledige geslachtsverandering kunnen ondergaan. Er mag best kritisch gekeken worden naar wat wel en wat niet vergoeden, maar de reden waarom bepaalde vergoedingen die er vroeger wel waren zijn afgeschaft zijn heel vreemd.
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Gerelateerd hieraan: Er was gister of eergisteren bij Een Vandaag ook een item over vrouwen die kaal zijn (en over nieuwe technieken met stamceltransplantatie die daar een oplossing voor zouden kunnen zijn). Het argument van de verzekeraars om die behandeling niet te vergoeden was dat het geen medische noodzaak was maar een puur cosmetische behandeling (hun woorden).

Ze gaan volkomen voorbij aan het feit dat mensen ook psychisch kunnen lijden onder bepaalde uiterlijke tekortkomingen. Nu snap ik ook wel dat het uiterlijk nogal subjectief is en dat psychisch lijden heel moeilijk te meten is, maar ik denk toch dat we als maatschappij hier wel iets meer rekening mee zouden moeten houden.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

In het verleden (praat ik over min. 20 jaar terug) werd hier rekening mee gehouden. Maar helaas is er geen onafhankelijke graadmeter voor psychisch lijden, en er werd dus veelvoudig mis/gebruik van gemaakt. Maar bepaalde zaken daarvan kun je wel bepalen dat het voor het grootste deel van de groep die heeft een mate van psychisch lijden zal veroorzaken. NU denken zo misschien nog dat ggz zorg goedkoper is, maar daar komen ze dan nog wel achter de komende jaren.
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

joandelynn schreef:G

Ze gaan volkomen voorbij aan het feit dat mensen ook psychisch kunnen lijden onder bepaalde uiterlijke tekortkomingen. Nu snap ik ook wel dat het uiterlijk nogal subjectief is en dat psychisch lijden heel moeilijk te meten is, maar ik denk toch dat we als maatschappij hier wel iets meer rekening mee zouden moeten houden.
ik vind er toch veel verschil in zitten

kaalheid maakt je niet minder vrouw

geen borsten wel

het een is schoonheid, het ander noodzaak
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Joyy schreef:kaalheid maakt je niet minder vrouw
En puur voor kaalheid is er nog een andere oplossing. Weliswaar minder prettig, maar wel acceptabel, nl een pruik.
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Ik ken een vrouw in mijn omgeving die last heeft van kaalheid en zij ervaart het wel degelijk als een vermindering van haar vrouwelijkheid.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

dat kan, maar is er dan sprake van noodzaak?
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Als iemand er psychisch onder lijdt en als zo'n vrouw bijvoorbeeld sociale contacten gaat vermijden om die reden, dan vind ik wel dat er sprake van noodzaak is.

Dat mag trouwens ook opgelost worden met psychotherapie door iemand zichzelf te leren accepteren, en ik geef toe, dat wordt inderdaad vergoed in het huidige systeem. Maar als die psychotherapie niet werkt zou alsnog een medische oplossing vergoed moeten worden. Dat argument gebruikt een TS (terecht) ook om haar behandeling vergoed te krijgen.
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
Gebruikersavatar
Petra v
ForumFan
Berichten: 377
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 22:07
Locatie: Stiens
Contacteer:

Bericht door Petra v »

joandelynn schreef:Ik ken een vrouw in mijn omgeving die last heeft van kaalheid en zij ervaart het wel degelijk als een vermindering van haar vrouwelijkheid.
Ik hoef niemand te vertellen hoe veel emotie, gevoel, expressie vanuit haar op je hoofd komt. Wacht maar tot het er niet ( bijna niet ) meer is. Haar is bijna net zo essentieel als borsten, voor een vrouw. Ik kan het bij mijn zelf visualiseren, maar daar heb ik weinig aan, met mijn kalend zijde dun haar. Misschien zou je vrouwen haar als en soort van aura beschouwen. Als je als vrouw eenmaal geen haar neer hebt, is dat een enorme ramp, denk ik. Om nou te zeggen dat vrouwen, waaronder ook getransformeerde vrouwen, niet perse een volle bos gezond haar behoeven, dat zou echt te ver gaan. Of het anders kan is wat anders.

Wel is een feit dat natuurlijk mannen, waaronder ik, (nu nog :-? ) over het algemeen veelal vanaf denk ik hun 40ste kaalheid beginnen te vertonen. Prima voor mannen maar ik zie het voor een vrouw als een ramp. Als man hoef ik niet perse haar, maar als vrouw,....

Wat dat betreft, mocht het financieel kunnen, en het fysiek mogelijk zou zijn, was het aangroeien van haar bij T vrouwen, post op's, zonder meer een must, net als trouwens BVG, als dat gevraagd wordt..... Maar dat is toekomst muziek. Natuurlijk kun je een pruik op doen. Uit nood, niet uit keuze.

Ik heb daar nu mee te maken. Als ik door blijf gaan, en het traject in ga, en dat hoop ik, zal ik hoogst waarschijnlijk altijd een pruik op moeten hebben. Mijn hele leven lang. Tenzij door de hormonen een wonder geschiedt. ( Als dat maar kon )

Als enkele uitzondering zou een kale vrouw wel kunnen, denk ik, maar dan moet je echt zo een mooi koppie hebben, veel vrouw zijn van jezelf, zo veel uitstraling, dan nog. Nee dat wens je geen vrouw toe.

En zo kom je ziens wijzen tegen die uiteindelijk mee bepalen of je wel / niet een voorziening krijgt, zoals het niet vergoeden van de BVG.

Hoe het voor elkaar te krijgen weet ik niet, maar als de ziens wijze verandert, komen de voorzieningen er vanzelf achter aan. Of weer in het pakket. Helaas kunnen de mensen die het beleid maken zelf alles wel betalen als het moet, en zijn zij niet afhankelijk van een zienswijze van anderen. Zonder inzicht van hun zijde wordt het voor ons niet beter.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik heb op dit vlak hetzelfde als ik met de hele diagnostiek heb: een ander heeft niet te bepalen of en hoe jij lijdt. Een ander heeft ook niet vast te stellen welke lichamelijke aanpassingen voor jou nodig zijn. We kennen transen -zat- die niet zonder SRS + BVG + FFS + haartransplantatie + wat-dan-ook kunnen, terwijl er ook transen -zat- zijn die heel goed met minder kunnen (en dat dan ook doen).

Het idee dat een ander kan vaststellen of een vrouw-zonder-haar wel niet psychisch zal lijden omdat ze nog steeds een vrouw is, of het idee dat zoiemand dan eerst "psychisch gekeurd" moet worden om vast te stellen hoe erg ze wel-of-niet lijdt en of haar verhaal nu wel-of-niet klopt... Ik geloof graag dat het psychologenwereldje er graag werk bij wil om zoiets vast te stellen, mijns inziens is er maar één oplossing: gewoon vergoeden. Er is al genoeg leed op de wereld, psychologen of zorgverzekeraars/wetgevers hoeven daar geen nutteloos leed aan toe te voegen.

Groetjes,

Frederique
... die liever zou zien dat diagnostiek en/of psychotherapie alleen op vrijwillige basis aangeboden zou worden, dus niet gekoppeld aan wat-dan-ook...
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique_ schreef:Ik heb op dit vlak hetzelfde als ik met de hele diagnostiek heb: een ander heeft niet te bepalen of en hoe jij lijdt. Een ander heeft ook niet vast te stellen welke lichamelijke aanpassingen voor jou nodig zijn.
In het verleden heeft dit dus gewoon NIET gewerkt. Plastische chirurgie (niet puur voor transseksuelen !) was toen mogelijk als je zei tegen een psycholoog (hoefde geen hele serie sessies te zijn) dat jij er niet mee kon leven. Laat staan als je het zonder psycholoog laat doen.
Ik zou heel graag geloven in het goede van iedereen, maar het heden en verleden heeft uitgewezen dat er aantal een redelijk aantal mensen misbruik maken voor voorzieningen. Kunnen zijn medische , sociale of wat dan ook. Het moet wel allemaal betaald worden. Een hele hoop mensen kennen wel iemand in de bijstand die er zwart bij klust, en daarmee een ruim maandsalaris heeft. Dat soort mensen verpest het dan voor iedereen, terwijl het misschien maar 1% van de mensen met zo'n uitkering is.
Hetzelfde geldt voor plastische chirurgie en aanverwante zaken. Het kost een vermogen als iedereen maar mag laten doen wat nodig is vanwege psychisch lijden. Er is helaas geen echte weegschaal voor dat lijden. Dan zou je echt onderscheid kunnen maken voor wie het echt nodig is, en wie het enkel een verlangen is maar geen noodzaak. Of moet elk verlangen ook maar beloont worden ? Premies en belastingen worden dan nog hoger dan ze al zijn in Nederland. Gaat er weer opnieuw bezuinigd worden. En met het huidige 'christelijke' karakter van dit kabinet zou me niks verbazen als srs en hormonen dan ook niet meer vergoed zouden worden.
Gebruikersavatar
Petra v
ForumFan
Berichten: 377
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 22:07
Locatie: Stiens
Contacteer:

Bericht door Petra v »

Ook hier het feit dat je als bv trans etc je goed kan houden zegt niet dat je er niet onder lijdt, maar je bent in staat het te verbloemen. Mensen die pijn lijden maar het niet laten zien hebben immers wel degelijk pijn.

Ik vind het verschrikkelijk dat ik niet meer een volle kop haar heb, als vrouw dan, word er eigenlijk een beetje gek van. Met een pruik op mis ik zo veel emotie, expressie dat ieder heel de dag met eigen haar doet kan doen. Veel gaat ongemerkt. Maar let er maar op.

Zo kwam ik thuis na even in Leeuwarden gewest te zijn, hopend dat mijn pruik niet onderweg op de fiets er af waaide.. :o :-? en bijna zou ik mijn "pet" af doen.. :-? en meteen dacht ik, o ja, dat is mijn pruik.

Het is feitelijk een medisch noodzakelijk prothese, als er een haar probleem is, voor een vrouw, net als trouwens een aannemelijk borst grootte.

Ok het is niet anders op het moment voor mij, Maaaaar als er een haalbare mogelijkheid was om weer een volle bos haar te krijgen, .... en het werd betaald, sta ik als eerste in de rij. O, als ik geld had... Gaf ik het dan ook meteen aan uit. Maar daar wringt de schoen, helaas zijn er ook mensen waaronder ik nu ook behoor, die aan de financieel afgrond staan. Maar ook daar onder die mensen zijn er die oa een SRS behoeven, met alles wat daar BIJ HOORT. Die hebben het er vast wel voor over, maar hebben het gewoon niet. Die zijn niet minder hulpbehoevend dan anderen die gelukkiger wijs werk / inkomen hebben en zelf bepaalde zaken kunnen regelen en betalen.

Het is die groep mensen waar het juist zo belangrijk voor is dat adequaat regelingen voor zijn. Dat lijkt echter niet helemaal het geval meer te zijn. Waardoor die mensen in een onmogelijke situatie terecht komen.
Man, man wat is het fijn een vrouw te zijn.....
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Nannette: de vraag is wat erger is: een paar mensen die er misbruik van maken, of 100% van de mensen die ergens last van heeft die gepest wordt met zinloze diagnostiek. Ik heb zelf mogen ervaren dat diagnostiek niet zonder (zware) gevolgen hoeft te zijn. Ik heb liever dat de rijken wat meer belasting betalen (de "cleptocratentax" van de SP spreekt mij bijzonder aan), zodat daarmee het hele systeem van "iedereen kan misbruik maken van sociale voorzieningen en daarom gaan we iedereen ook controleren op dingen die niet meetbaar zijn - hoezeer we mensen daarmee ook in de weg zitten" op de helling gaat. Ook als daar een kleine groep mensen misbruik van maken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Hoi Frederique,

ik weet niet wat erger is, hangt heel erg af van het percentage wat er echt misbruik van maakt en helaas ook hoeveel geld het zou gaan kosten. Beperk je de kosten tot mensen die officieel genderdysforie hebben (tja, helaas toch iets van diagnostiek of bevestiging nodig, ik ervaarde het in mijn tijd meer als zoeken naar bevestiging dan diagnostiek), dan zullen de kosten in absolute zin wel meevallen, maar hoe ruimer je een groep maakt, hoe groter de kosten worden die we toch met z'n allen moeten opbrengen. En genderdysforie wil ik dan niet zien tot alleen mensen die srs willen, maar echt de hele groep mensen. Ga je helemaal zonder controles te werk, gaat het teveel geld kosten, ga je teveel controles doen, zijn de kosten van de controle groter dan de vermindering van de kosten.

Groetjes, Nannette
Plaats reactie