Esther schreef:
Allemaal leuk en aardig en als je maar genoeg woorden gebruikt zit er altijd iets van waarheid tussen, maar alles bij elkaar toch wel erg generaliserend. Je doet hier een hele grote groop goedwillende mensen (nog steeds de grootste groep hoor) ernstig tekort.
Dat vind ik best mee vallen, ik heb het niet over mensen die geloven puur als privé aangelegenheid zien.
Esther schreef:
Wat betr. art. 147, laten we die discussie maar even vergeten, een puur politiek spelletje.
Een spelletje dat alles te maken heeft met waar we het over hebben.
Esther schreef:
Ook de waanzin van mr. Bush, hoe ernstig, ook zou ik hier even buiten beschouwing willen laten, verwijzen naar andere misstanden is misschien wel makkelijk, maar het lijkt me zinniger iets dichter bij huis te blijven en te kijken hoe we hier onze problemen op kunnen lossen.
Bush is medeschuldig aan de jihad. Dankzij hem is de voedingsbodem voor terrorisme groter dan ooit.
Esther schreef:
En dat is niet door hele volksstammen van alles te verwijten, maar wel door radicale elementen maar dan ook van alle soorten aan te pakken.
Yup, ook de mafkezen die denken dat ze moskeeën en scholen mogen afbranden.
Esther schreef:
Voor een groot gedeelte wel ja, dat is niet alleen mijn, maar ook jouw realiteit. Maar als het geen religie was geweest, was er wel een andere reden gevonden om oorlog te voeren hoor. Zit de mensheid nu eenmaal in het bloed.
Ik denk dat de mens van nature goed is en dat zij gaandeweg zieker en zieker wordt, o.a. door religie, maar ook door macht, bezit, etc. Ik wil nu eigenlijk dwars tegen je ingaan maar omdat de mens zelfs van de meest mooie utopieën iets verschrikkelijks heeft weten te maken moet ik je helaas gelijk geven.
Esther schreef:
Beetje "oog om oog, tand om tand" redenering. Niet echt slim, zeker niet als daar grote groepen goedwillende mensen door worden getroffen.
En dat laatste is meestal wel het geval.
Zoals gezegd, ik vind het wel meevallen. Niemand hoeft zich aangesproken te voelen. Ik heb minder problemen met individuele gelovigen dan met georganiseerde, opgelegde geloven trouwens. Het is de christelijke kerk die zich door de eeuwen heen misdragen heeft, niet de christenen in hun eentje die hun best doen Jezus te volgen. Daar tegenover staat weer dat de kerk voor mijn Oma een onmisbare sociale functie vervult. Zij mist geen dienst, tenzij die dienst gehouden wordt in de gereformeerde kerk, die is zogenaamd te ver lopen. (Ik heb het gemeten met de kilometerteller van mijn auto, de gereformeerde kerk is dichterbij). Gelukkig voor haar is door de fusie de gereformeerde kerk te koop. Overigens bleek uit die fusie hoe weinig kerken zich soms bezighouden met geloven. Het was één grote ruzie om geld. Mijn antwoord is je vast alweer veel te lang...
Esther schreef:
Een wel zeer vrije interpretatie van mijn woorden Petra.
Van Frederique geleerd, het gaat niet om wat er staat maar om hoe je het leest.
Esther schreef:
En nog even voor de duidelijkheid:
Ik heb dus niets met welk geloof dan ook. Ben nederlands-hervormd opgevoed en zelfs gedoopt, en heb op mijn 18e hemel en aarde moeten bewegen om van de vermelding NH bij alle mogelijke instanties af te komen. Bij de aardse instanties is het me gelukt, van de hemelse tot nu toe nog geen reaktie gehad.
Ik ben ook NH gedoopt, op mijn 8e, nadat mijn ouders een beetje over het sekte gedoe heen waren. Uitschrijven was maar makkelijk, toen ik zelfstandig ging wonen kwam een ouderling een plant brengen en een praatje maken over de kerk waarbij ze door liet schemeren dat ik maar eens belijdenis moest gaan doen. Daar vriendelijk voor bedanken was genoeg. Hier in Drachten is nooit iemand van een kerk aan de deur geweest, behalve mijn jehova buurvrouw dan. Na een jaartje trouw de wachttoren brengen en daarover discussiëren heeft ze het maar opgegeven. Ze heeft trouwens, in tegenstelling tot de meeste vertegenwoordigers van andere religies die ik gesproken heb, nooit een waardeoordeel over mijn transigheid uitgesproken. Dat vind ik wel opvallend.