Sint Maarten

Algemeen

Moderator: Moderators

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Nou Tijn heel simpel --

Sint Maarten was een katholieke heilige en toen is Martin Luther in opstand gekomen tegen de katholieke kerk en de onderdrukking door de spaanse heersers tegen de protestanten in Nederland resulteerde in de opstand van Willem de Zwijger en een protestantse heerschappij over Nederland dat bijv met de Beeldenstorm ook katholieken onderdrukten en dus tegen de onderdrukking van de godsdiensten heeft Spinoza zijn Tractaten geschreven waarin hij een pleidooi hield voor vrijheid van meningsuitingen wat een belangrijke bijdrage was aan de Verlichting en

dus zo

Je ziet het Tijn wij zijn heel flexibel

Lisa :wink:
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

:oops:

Dit begint wel met afstand de moeilijkste thread van dit forum te worden: ik snap er niets meer van :wink:

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Frederique_ schreef: Dit begint wel met afstand de moeilijkste thread van dit forum te worden: ik snap er niets meer van :wink:
Je bent dus gewoon de draad kwijt....
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Bedankt voor het compliment Tijn, dat ik met liefde met Lisa zal delen :-)

Het is inderdaad precies het verschil tussen Spinoza en Locke waar ik op doelde Lisa. Spinoza stelde de vrijheid van meningsuiting duidelijk boven de vrijheid van godsdienst, zonder iemand in zijn vrijheid die godsdienst te willen beleiden te willen beperken. Hij stelde echter wel voor de macht van de kerk te beperken.
Spinoza wordt doorgaans als invloedrijk persoon beschouwd als het over de tolerante Nederlandse staat gaat.

Ik denk dat wij het in grote lijnen best eens zijn, alleen leg ik meer nadruk op de terreur van de lange tenen, en jij meer op die van het goede fatsoen.

Waar ik bezwaar tegen maak is een vorm van (religieuze) censuur, maar ben wel van mening dat je een anders mening moet respecteren en als fatsoenlijke mensen met elkaar moet omgaan.

Ik sta bijvoorbeeld niet achter de uitgangspunten van de bond tegen het vloeken, maar toch vind ik net als zij dat je zo min mogelijk moet vloeken.

Irene
Kleine stapjes
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

Lisa met een S schreef:Sint Maarten was een katholieke heilige en toen is Martin Luther in opstand gekomen tegen de katholieke kerk en de onderdrukking door de spaanse heersers tegen de protestanten in Nederland resulteerde in de opstand van Willem de Zwijger en een protestantse heerschappij over Nederland dat bijv met de Beeldenstorm ook katholieken onderdrukten en dus tegen de onderdrukking van de godsdiensten heeft Spinoza zijn Tractaten geschreven waarin hij een pleidooi hield voor vrijheid van meningsuitingen wat een belangrijke bijdrage was aan de Verlichting en
en adem in, adem uit :lol:

maar toch, het ging over liedjes die kleine kinders zingen en nu lees ik een verhaal over wat er vroegah allemaal gebeurde tussen een stel gelovigen die elkaar niet mochten :roll:
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ja Tijn dat krijg je nou met religieuze feestdagen, zelfs als de meeste mensen zijn vergeten waar ze vandaan komen :-)

Irene
Kleine stapjes
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

ik merk het :P ik heb zelf jarenlang snoep lopen aftroggelen van de oude vrouwtjes in de flats hier, hoewel ze de laatste 3 jaar heel slim gewoon een oud vrouwtje met een lading snoep voor de ingang van de flat zetten zodat je één snoepje kreeg in plaats van een stuk of 40, maar ik heb eigenlijk nooit geweten waarom het nou een feestdag was.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Plaats reactie