Wie representeert ons?

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Monica Dreamgirl schreef: Geen wonder, je bereikt pas wat als je met meer bent.
Gelukkig wel. Ik kan nog steeds de kracht voelen die een evenement als het Transgender Filmfestival uitstraalt. De kranslegging bij het homomonument in Amsterdam is ook zo'n moment. En dan hebben we 11 november alweer het Transfusion Festival...
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

fenna69 schreef:hallo Chantal,
Of je twijfel terecht is weet ik niet, want het COC heeft genderdiversiteit/transgender inmiddels ook als doelgroep (wat er exact met transgender bedoeld wordt in deze context, heb ik nog niet direct kunnen ontdekken)
Mja ik heb niks met die homo/lesbi-beweging. Voor mij voelt het een beetje als "Wilders die islamitische probleemjongeren gaat representeren" (Sorry kon even geen betere vergelijking verzinnen).

Misschien is het ook mijn eigen kritische beeld. Ene Kelly wordt toch vooral gezien als overdreven dragqueen, dan het beeld van extravagante travestieten tijdens roze dagen en dan nu het COC. Dan is het niet verwonderlijk als het gros van de samenleving al gauw een verkeerd beeld gaat maken.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
fenna69
ForumFan

Bericht door fenna69 »

De ene T is de andere T niet Chantal, maar dat betekend nog niet dat een ervaren organisatie als het COC geen interessante vertegenwoordiger is nu zij een Transgender beleid hebben? something to think about I'd say....

groetjes, Fenna
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Patricia,

Da's inderdaad een nadeel. Ik spreek ze hier ook regelmatig op aan. Net als dat COC Amsterdam hun jaarvergadering hield op dezelfde avond als het transgender filmfestival gehouden werd. Ook daar heb ik ze op aangesproken: wil men om financiële redenen ook T*'s omarmen dan zal men ook rekening met die T*'s moeten houden.

Er zijn ook voordelen. Een voordeel is dat het COC lobbiet in Den Haag, waardoor volksvertegenwoordigers tegenwoordig vragen naar het HLBT-beleid. Ofschoon de minister in de beantwoording alleen op de H inging is het punt toch weer even gemaakt.

Er zal nog veel water door de Rijn stromen voordat er echt sprake is van T-beleid. Ik hoop van harte dat vooral minister Plasterk werk maakt van zijn verbazing dat er nog steeds sterilisatie nodig is om de M op een paspoort in een V te veranderen (vv). Ik hoop dat hij iets langer nadenkt en ook op het idee komt om mensen die als vrouw leven maar (nog?) wel een penis hebben ook een V in het paspoort toe te staan. Of om die geslachtsvermelding helemaal af te schaffen.

Ook voor dit soort zaken geldt: je kunt je als individue nog zo druk maken, alleen lukt dit niet.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Elsa
Forumdiva

Bericht door Elsa »

Het lid zijn van de L.K.G. heeft meerdere functies. Wanneer de voorzitster iets wil bereiken ( denk aan zalen huren voor T&T of andere mogelijkheden ) wanneer haar dan de vraagt wordt gesteld hoeveel mensen zij vertegewoordigt en er zijn er maar 300, tja wat kun je dan bereiken? Het COC heeft duizende leden, alleen al daarom is het goed deze organisatie te steunen, desnoods als 'slapend ' lid zoals Monica Dreamgirl het zo mooi zegt.
groetjes elsa
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Patricia1979 schreef:Het COC, laat me niet lachen. Die spreekt in persberichten waar het gaat over transen vaak nog over omgebouwd
Frederique_ schreef:Hoi Patricia,

Da's inderdaad een nadeel. Ik spreek ze hier ook regelmatig op aan. Net als dat COC Amsterdam hun jaarvergadering hield op dezelfde avond als het transgender filmfestival gehouden werd. Ook daar heb ik ze op aangesproken: wil men om financiële redenen ook T*'s omarmen dan zal men ook rekening met die T*'s moeten houden.
En het NVSH (Dik Brummel) die nog steeds:
http://www.nvsh.nl/varianten/index.htm
"...De meest drastische 'hulp' bestaat uit de geslachtsverandering van transseksuelen, een verminking waarvan het werkelijke nut nog bewezen moet worden.... "
hebben staan op hun site, terwijl ik Dik vaak zat geemaild had en hij ook onderkende dat het er wat ongelukkig stond.
(Ik maak er qua tekst uit op dat, denk ik, de NVSH, of... TS TG een fenomeen vind wat tussen de oren zit, of dat ze wel zijn voor gendervrijheid, maar dat als ieder echt vrij zou zijn, dus ook geen zwaar dichotome samenleving, er geen lichamelijke ingrepen nodig zouden behoeven te zijn :? voor TG TS ? )

Alhoewel gendervrijheid... binnen hun organisatie, of onderdelen ervan...

NVSH Rotterdam (toen RVSH) heeft me laten stikken;
van een van de organisatie, ik ben z'n naam even kwijt, mocht ik niet meer bij erotische avonden komen, omdat ik tussen man en vrouw in was, TG.
Hij was overigens dezelfde die het destijds niet toe wou staan dat Sonja Raaymakers 'verkleed' bij de vergadering kwam.
Kun je 't je voorstellen :?
Terwijl ze wel ver gaan in het 'steunen' van pedoseksuelen, maar goed, dat is een andere discussie.
En dat noemt zich dan Nederlandse Vereniging Voor Seksuele Hervorming.
Ik droom, dus ik ben.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

San10 schreef: terwijl ik Dik vaak zat geemaild had en hij ook onderkende dat het er wat ongelukkig stond.
"wat ongelukkig" is een onbeschofte understatement in dit geval. Ik heb er ook al eens een mail over gestuurd, met als reactie een vaag excuus over vrijwilligers en onderbezetting of zoiets. Die organisatie heeft waarschijnlijk haar beste tijd wel gehad.
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Janiek2 schreef:
San10 schreef: terwijl ik Dik vaak zat geemaild had en hij ook onderkende dat het er wat ongelukkig stond.
"wat ongelukkig" is een onbeschofte understatement in dit geval. Ik heb er ook al eens een mail over gestuurd, met als reactie een vaag excuus over vrijwilligers en onderbezetting of zoiets. Die organisatie heeft waarschijnlijk haar beste tijd wel gehad.
Ja, eens in de zoveel jaren mensen die een emailtje sturen er over, dan kan een organisatie zich niet verschuilen achter: "Ja, onze webmaster is niet aanwezig, of ziek", of...weet ik veel.

Waar ik in eerdere 'live' gesprekken met eigenlijk zo'n beetje de hoofd crew van de nvsh , niet uitkwam,
is wat nu eigenlijk werkelijk hun standpunt tav TG en TS is (en dan ook wbt tolerantie ook bv bij erotische avonden).
Mijn ervaring was dat de bezoekers er geen probleem mee hadden, maar eerder de organisatie van zo'n avond.

Ik beproef een beetje, mmm, een beetje veel, alsof wat ik lees op http://www.nvsh.nl/varianten/index.htm , of TS, TG,
volgens hun eerder psychologische aspecten zijn van een variëteit aan mensen, dan elementaire gender dysforie.
En dat volgens hun men al die 'aspecten' wat psychologisch zou moeten begeleiden, maar bv nooit lichamelijke operaties (en dat zijn operatieve aanpassingen , géén :evil: verminkingen! )

Ik kan fel worden op dit soort dingen, eens te meer omdat het niet om een individu, maar om een stichting gaat, die ogenschijnlijk toch een openheid hanteerde.
Ik droom, dus ik ben.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Van de site van de LKGT&T:
Zeventiger jaren
Vijftien jaar bestaan, maar wat ging eraan vooraf? Gewoon veel. En eigenlijk moeten we dan even zo’n dertig jaar terug: begin zeventiger jaren. De sexuele revolutie, als die al ooit plaats had, was zo’n beetje achter de rug. Dat wil zeggen: sex was min of meer bespreekbaar, je kon vrij algemeen condooms kopen, geboortenbeperking was ook bespreekbaar etc. En feitelijk had de organisatie die zich daar mee bezig hield zichzelf overbodig gemaakt. Alleen had die organisatie dat nog niet door.

NVSH
Die organisatie was de Nederlandse Vereniging voor Sexuele Hervorming (NVSH). Wat wel duidelijk was dat er nogal wat groepen waren die een sexueel gedrag vertoonden dat absoluut niet bespreekbaar was. En daarbij vielen de travestieten en transsexuelen op. Let wel: pas veel later werd duidelijk dat hier in feite maar zeer ten dele gesproken kon worden van sexueel gedrag. Maar goed, het leek de NVSH wel wat om zich eens te gaan bemoeien met T&T: travestie en transsexualiteit.

Ontstaan T&T zelfhulpgroepen
En zo werd in Amsterdam het initiatief genomen om een zelfhulpgroep op te richten voor deze categorieën. De initiatiefnemers was al wel duidelijk dat een scherp onderscheid tussen de ene ‘T’ en de andere ‘T’ niet te maken was. En ze vermoeden dat beiden toch met dezelfde soort problemen te maken zouden hebben. Van daar T&T; travestie èn transsexualiteit.

Succes
Het bleek een succes: bij andere afdelingen van de NVSH werden er ook T&T-groepen opgericht. En daarbij bleek dat er een onderlinge informatie nodig was. Dat ging veelal over hele gewone dingen: waar kon je damesschoeisel kopen in maat 44 t/m 46? Waar kon je kleding kopen zonder de winkel uitgeschopt te worden. Hoe werd de plaatselijke Algemene Politie Verordening (APV) gehanteerd.

Sinterklaasverbod
Bedenk wel dat ik hier praat over de tijd dat het volgens bijna alle APV’s verboden was om als man in dameskleding over straat te gaan. Dat verbod stond bekend als ‘het Sinterklaasverbod’. De politie had het daar vaak zelf ook moeilijk mee: wat doe je als opsporingsambtenaar nu met die leuke meid in die spijkerbroek?

Overkoepelende groep voor T&T-groepen
Afgevaardigden uit de diverse T&T-groepen wisselden in een soort van overkoepelende groep ook info uit over de hulpverlening aan transsexuelen, de gang van zaken bij de Vrije Universiteit in Amsterdam. Soms werd er ook iemand uitgenodigd van die hulpverleners om over een bepaald aspekt een presentatie te geven. Heel serieus allemaal. Deze groep noemde zichzelf de Landelijke Kontakt Groep. Maar had natuurlijk geen formele juridische status, al werd ze wel als officiële overleggroep binnen de NVSH erkend.

Transformatie
Deze LKG kreeg ook toestemming om op kosten van de NVSH een info-blaadje uit te geven: ‘Transformatie’. Bedenk wel dat er toen natuurlijk nog geen internet of e-mail bestond en de info-behoefte enorm was. Via de T&T-groepen werd Transformatie verspreid. Je kon je er ook op abonneren, maar dan moest je wel in staat zijn om post te ontvangen. En velen konden dat niet. Bovendien was men doodsbenauwd dat anderen op de hoogte zouden kunnen zijn met hun adres.

Financiële nood
En toen kwamen de problemen. De NVSH bleek in grote financiële nood en een faillissement dreigde. IJlings namen de plaatselijke afdelingen van de NVSH maatregelen: ze werden zelfstandige verenigingen, voorzien van stichtingen waarin het bezit van die verenigingen ondergebracht werd. Voor landelijke overleggroepen van de NVSH lag dat moeilijker. Voor de T&T-groepen speelde ook nog dat een belangrijk informatie-kanaal verloren dreigde te gaan, dat ook een spreekbuis zou verdwijnen, kortom er stond veel op het spel. En daar waar andere overleggroepen de kat uit de boom keken, besloot de LKG toch maar tot verzelf-standiging. Dat was eind 1985.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

Ja, ok,
een stukje geschiedenis van het ontstaan van lkg t&t uit nvsh?

Maar.. ehh, hoe verhoudt zich nu het een en ander?

Of ehh, wat vind je er zelf ,LiSa, van, van hetgeen ik zonet allemaal beschreef?
(En het gaat me dan dus niet om het (financieel organisatorisch) verhaal van de Nvsh)
Ik droom, dus ik ben.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

San10 schreef:een stukje geschiedenis van het ontstaan van lkg t&t uit nvsh?

Maar.. ehh, hoe verhoudt zich nu het een en ander?
Geen idee. Ben niet in het bestuur van de LKG en ben niet op de hoogte van hoe en met wie ze samenwerken.
San10 schreef:Of ehh, wat vind je er zelf ,LiSa, van, van hetgeen ik zonet allemaal beschreef?
(En het gaat me dan dus niet om het (financieel organisatorisch) verhaal van de Nvsh)
Over de NVSH heb ik zelf geen mening. Ik heb geen ervaring daarmee, en totdat jij de tekst aanhaalde dat op hun site staat, had ik het niet gezien. Ik kan dus zelf niet uit ervaring spreken. Ik merk wel dat er andere teksten over travestie en transseksualiteit op hun site staan, waarin een meer genuanceerd beeld uitblijkt. Jouw ervaringen klinken inderdaad teleurstellend, maar of dat het algemeen beeld en beleid is van de NVSH of vertegenwoordigen een uitzondering op hun normale handelen, kan ik niet zeggen. Ik kan dus alleen oordelen dat wat jou overkomen is, niet goed is. Om zich te beklagen over de NVSH of hun te verdedigen heb ik meer informatie nodig.

Lisa
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Lisa met een S schreef: Om zich te beklagen over de NVSH of hun te verdedigen heb ik meer informatie nodig.

Lisa
Nou, ik vind een sterk gekleurde opmerking over geslachtsaanpassende behandeling als hierboven geciteerd op een site die voorlichting beweert te bieden en die na meerdere opmerkingen van lezers niet wordt aangepast, wel degelijk een reden tot klagen.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Janiek2 schreef:Nou, ik vind een sterk gekleurde opmerking over geslachtsaanpassende behandeling als hierboven geciteerd op een site die voorlichting beweert te bieden en die na meerdere opmerkingen van lezers niet wordt aangepast, wel degelijk een reden tot klagen.
Zo te zien is al ongeveer minstens anderhalf jaar niks gedaan op de site, dus ik weet niet of het onwil of onmacht is. Als een van de mensen die dit site beheren, weet ik uit ervaring dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom dingen die mensen van ons verlangen niet binnen een redelijk termijn worden uitgevoerd.

Lisa
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Wat prikkelt je toch zo om de verdediging op je te nemen in dit geval? Het runnen van travestie.org is heel iets anders dan het eenmalig plaatsen van educatief materiaal. Het verwijderen van een bladzijde waar kwetsende onzin op staat is een zo kleine moeite, dat ik er niet veel anders dan minachting voor degenen die daarom gevraagd hebben in kan zien.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Ik verdedig ze niet, ik verdedig alleen maar mijn eigen standpunt dat ik geen oordeel erover kan vellen omdat ik weet niet precies wat de omstandigheden zijn.

Temeer omdat ik in eerst instantie wel waardering heb voor wat de NVSH in het verleden heeft betekent voor een verruiming van de mogelijkheden voor mensen met een afwijkende belevenis, heb ik moeitie dat te rijmen met de eenzijdige, ongenuanceerde opvatting dat blijkt uit de gewraakte stuk.

Omdat het mijn karakter is om mensen eerst het voordeel van de twijfel te geven, en omdat ik dus niet precies op de hoogte ben van de correspondentie met het NVSH hierover, wil ik voorzichtig zijn met klagen hierover. Ik merk alleen, dat ik zelf ook weleens e-mails ontvangen van mensen die zeggen dat ze ons "meerdere malen" hebben aangesproken op iets, en dat ik dan zelf er niks van weet.

Lisa
Plaats reactie