19 juni: It's a queer world - film en discussie (Utrecht)

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sticky
ForumFan
Berichten: 368
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 5:18

Bericht door Sticky »

Daags na het jaarlijkse neger-verkleedfeestje komt een blank jongetje bij het enige negerjongetje langs. Hij heeft zwarte vegen van de make-up op zijn gezicht zitten en ook de lippenstift is nog een beetje te zien. Als het negerjongetje beter kijkt, ziet hij de dikke wallen onder de rode ogen van het blanke jongetje, het lijkt wel of hij gehuild heeft.

- O jongen, ik moet je echt even spreken, zegt het blanke jongetje.
Het zwarte jongetje is verbaasd, meestal wordt hij begroet met Hey swa, of Yo bro. Maar het blanke jongetje vervolgt zijn verhaal.
- Ik wilde gisteren alleen maar in jouw buurt zijn, je bent zo echt!
- Ja jongen, dat wil iedereen op die dag, ik ben nou eenmaal echter dan de rest he.
Nu pas ziet het zwarte jongetje dat het blanke jongetje zijn krullenpruik nog op heeft.
- Ja, maar eigenlijk speelt het al jaren en nu kan ik het niet meer stoppen. Zo gauw ik mezelf als negerjongetje uitdos, verandert er iets in me. Het is alsof ik eindelijk thuis kom. Ik doe niet mee met de anderen, ik hou niet van de flauwe grapjes, ik voel me gewoon.... zwart, en zo mezelf!
- Maar je bent toch blank? Het zwarte jongetje snapt het even niet meer.
- Ja, maar, van binnen voel ik me helemaal niet zo! Het klopt gewoon niet dat ik in dit witte lijf zit. Ik word knettergek van mijn bleekheid, mensen zien niet wie ik ben en ik zie ook mezelf helemaal niet terug in de spiegel!
- Jeetje. Het negerjongetje is even sprakeloos van deze bekentenis.
- Ja, en ik ben niet eens de enige. Een vriendje van mij heeft grotendeels hetzelfde, ook hij was liever zwart geweest dan blank. We maken samen een hele toestand van het jaarlijkse feest en ook van Sinterklaas, maar de andere 363 dagen zijn eigenlijk maar een hel. En sinds ik heb gehoord dat ergens aan de andere kant van de wereld een dokter me hierbij kan helpen, om te worden wie ik ben, denk ik aan niets anders meer!

Het zwarte jongetje wordt zo mogelijk nog stiller. En heel stiekum ook een beetje trots op zichzelf. En warm. Is hij dan toch niet de enige? Boft hij misschien juist wel heel erg met precies datgene wat hij zo lang heeft verafschuwd? Wil hij eigenlijk wel een blank jongetje zijn, zoals hij zich zo lang heeft wijs gemaakt? Hij IS toch geen blank jongetje?

Zo hield het zwarte jongetje uiteindelijk een soulmate aan het feestje over, een echte bro. En later volgde er nog een. De rest bleef hun flauwe feestje vieren, maar dat maakte niet meer uit. Je kunt zwart zijn en er trots op zijn, openstaan voor de wereld en merken dat uit onverwachte hoek net dat signaaltje komt dat je niet zo alleen bent als je dacht. En ze leefden nog lang en gelukkiger dan ooit voorheen.

Sticky
Vrouw
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik ben een dagje uit, en ik zie meteen heel veel verschillende meningen en verhalen hier staan. Laat duidelijk zijn, ik hou niemand tegen om aan gaypride mee te doen, maar vind het verkeerd om het te doen omdat je transseksueel bent, de link tussen seksualiteit en transseksueel die al zo vaak gelegd wordt door oa media wordt dan alleen nog maar bevestigd. Ik geloof niet in het feit dat mensen die bij zo'n uitdossing een boot met transseksuelen zien denken dat dat iets heel anders is dan gay-zijn, niets met seksuele voorkeur te maken heeft, maar het je niet thuis voelen in je eigen lichaam (dat er een verschil is tussen lichaam en geest/psyche), nee, het is gaypride, dus de mensen die daar aan mee doen zijn gay, 1 + 1 = 2 geen 11 (alleen binair rekenen kom je nog op 10 uit), De grote massa zal dat echt denken, zonder enige twijfel.
Dat transseksuelen vaak ook problemen kunnen hebben met seksualiteit is weer iets heel anders, maar is niet per definitie zo, en bij een redelijk aantal mensen ook een fase tijden de geslachtsverandering die zich binnen enkele jaren na operatie bijna altijd wel duidelijk is wat de seksuele voorkeur is, en wat die ook zijn moge, heeft in principe niks te maken met transseksualiteit zijnde genderdysforie optima forma.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:
Ik houd niet van dit spelletje :wink:
O. Maarreh, het is geen spelletje. Jij post reclame over een documentaire die claimt mensen te willen informeren over gendergedoe, waarin dus ook transen er weer eens bijgesleept worden. Valerie is er heen geweest en concludeert dat het verschrikkelijk was en dan vind jij dat er in dit draadje met waardeoordelen gesmeten wordt en dat we mensen aan het verketteren zijn, omdat we volgens jouw doctrine eigenlijk alleen maar mogen zeggen dat het niet ons ding is, maar dat we alle begrip hebben voor mensen wiens ding het wel is, dat we dat respecteren en dat er meer abnormaal gedaan moet worden. Zo werken meningen niet en daarom hoop ik echt van ganser harte dat jij hier nooit moderator wordt.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

@Nannette: zie het artikel van Thomas Wormgoor
@Petra: ik houd niet van zwarte pieten. Ik heb ook geen zin om ruzie met je te maken. Ik beschreef in mijn bericht mijn mening - en daar kun je het mee eens zijn of niet. Met wel/geen moderator heeft dat mijns inziens allemaal niets te maken.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ruzie? Geenszins, ik zit slechts te vissen wie de nieuwe mods worden. Dit draadje leent zich daar leuk voor. ^^
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Morbide schreef:Ruzie? Geenszins, ik zit slechts te vissen wie de nieuwe mods worden. Dit draadje leent zich daar leuk voor. ^^
Zul je toch moeten wachten tot de officiële aankondigingen er zijn, net als de rest vrees ik...
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

Frederique_ schreef:@Nannette: zie het artikel van Thomas Wormgoor

Groetjes,

Frederique
Welk stuk Frederique, want soms zie ik van achter en van voor neit wat waar staat <s>
Hmmm, gevonden.....

groetjes, Nannette
Valerie_
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: di jul 08, 2008 0:19

Bericht door Valerie_ »

nou ja wat ik denk is dat het niet goed is om genderdysforie te presenteren als de meeste extreme vorm van fetishisme.

De film liet het eerste uur vooral travestieten zien die zo sexy en hoerig en achterlijk mogelijk allerlei vreselijk aanstellerige acts deden op het podium, met overdreven aandachtvragend gedrag, sm, bondage, eten uit een hondebak enz enz... dan veel homoseksualiteit: de zogezegde homoseksuele man die heteromannen probeert te verleiden tot homoseksuele daden door zich als vrouw te verkleden, dan een transgender die een sex act doet in sexclubs en beweert dat echt vrouw worden pas kan in een volgend leven en dat het in dit leven niet haalbaar is omdat het allemaal nep is, vervolgens als laatste een transseksueel die haar operatie a heeft ondergaan als meeste extreme vorm van *gendervarianten* terwijl het laatste de enige was die echt een probleem had met haar gender, en de rest was allemaal sex. Dus een heel misplaatste titel vind ik en een volkomen overbodige docu, want er zijn zat, veel betere, films over travestieten gemaakt met beter gekozen titels. Bovendien vond ik het ook ongemakkelijk daar aanwezig te zijn en blikken te krijgen van mensen die net al dat extreme seksuele gedoe hebben gezien en je aankijken met een blik van: oh dus jij bent er "zo een".
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik kan me goed voorstellen dat dit niet prettig is...

Ik zal 't onthouden als deze film opnieuw ergens aangekondigd wordt, de beschrijving beloofde inderdaad -heel- wat anders dan wat jij nu vertelt...

Is 't in de discussie achteraf nog over dit soort onderwerpen gegaan? Of bleef 't bij het fetische steken?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Valerie_
ff weer wat posten
Berichten: 67
Lid geworden op: di jul 08, 2008 0:19

Bericht door Valerie_ »

Achteraf werd er niet veel over het seksuele aspect gepraat maar wel over het genderrolwisseling aspect, en dit vooral vanuit een queer belevingswereld en vanuit een politiek idee dat verschillen tussen mannen en vrouwen vooral maatschappelijk bepaald zijn. Ook het idee dat je een rol speelt in het leven en je je identiteit kunt kiezen werd besproken en dat staat mijn inziens haaks op genderproblematiek.
Plaats reactie