Transseksueel zorgt voor opschudding in vrouwenpeloton

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

mila schreef:< ,,Het wordt door veel rensters niet geaccepteerd omdat er over haar nog veel onduidelijkheid bestaat. Ze kan echt ontzettend hard rijden. Veel rensters vragen zich af of ze wel helemaal vrouw is. Of alles er wel afgehaald is.'' >
Over selectieve lezen (en quoten) gesproken. -- het was toch Mila die schreef:
mila schreef:Vooral omdat ze blijkbaar denkt 'stealth' te zijn (praat er niet over),
Wel, even het hele passage citeren, want de stuk dat Bibi citeert boven staat net boven het stukje dat Mila gebruikte:
De Stentor schreef:Sissy van Alebeek uit Schijndel is een van de weinigen uit het vrouwenpeloton die Van Gogh gevraagd heeft hoe de vork aan de steel zit. ,,Vooral in het begin had ik er een dubbel gevoel over'', aldus Van Alebeek. ,,Aan de ene kant vroeg ik me af of het wel helemaal eerlijk was dat zij als transseksueel bij ons reed, aan de andere kant heeft ze van de KNWU toestemming gekregen. Ze is voor de wet vrouw geworden, dus wie zijn wij om er iets van te zeggen?''
Desalniettemin leeft er nog altijd veel onvrede en zelfs boosheid in het vrouwenpeloton over het toelaten van Van Gogh. Van Alebeek: ,,Het wordt door veel rensters niet geaccepteerd omdat er over haar nog veel onduidelijkheid bestaat. Ze kan echt ontzettend hard rijden. Veel rensters vragen zich af of ze wel helemaal vrouw is. Of alles er wel afgehaald is.''
Natalie, kennelijk, is best bereid om openheid over haarzelf naar haar concurrentes toe. Met de pers, daarentegen, wil ze niks mee te maken hebben. Wat is daar mis mee, Mila en Mina? Waar is er iets van 'stealth' in. Ik dacht dat vooral Mila adviseerde om niet met de pers te praten.
De Stentor schreef:Als rensters moeite hebben met het feit dat ze transseksueel is, verwijzen we naar de KNWU. Ze heeft een geldige licentie en wij houden ons aan de regelgeving van de bond.
Lijkt mij het juiste antwoord. De bond kunt hun vertellen, dat 'jawel, alles erafgehaald is". De bond volgt de richtlijnen van de ICU, dat op zijn beurt de richtlijnen van de IOC heeft overgenomen:
The Women’s Sports Foundation supports the position of the International Olympic Committee on the participation of transsexual athletes in elite level sport. In May of 2004, the International Olympic Committee (IOC) set strict requirements for the participation of athletes who have undergone sex reassignment (male to female or female to male). The IOC announced that such “transsexual” athletes, defined as athletes who have undergone sex reassignment surgery and hormonal therapy would be allowed to compete in the Olympic Games under the following conditions:
1. Any “individuals undergoing sex reassignment of male to female before puberty should be regarded as girls and women” (female). This also applies to individuals undergoing female to male reassignment, who should be regarded as boys and men (male).

2. Individuals undergoing sex reassignment from male to female after puberty (and vice versa) shall be eligible for participation in female or male competitions, respectively, under the following conditions:

a. Surgical anatomical changes have been completed, including external genitalia changes and gonadectomy
b. Legal recognition of their assigned sex has been conferred by the appropriate official authorities
c. Hormonal therapy appropriate for the assigned sex has been administered in a verifiable manner and for a sufficient length of time to minimize gender-related advantages in sport competitions.

3. Eligibility should begin no sooner than two years after gonadectomy.

4. A confidential case-by-case evaluation should occur.

5. In the event that the gender of a competing athlete is questioned, the medical delegate (or equivalent) of the relevant sporting body shall have the authority to take all appropriate measures for the determination of the gender of a competitor.

The Women’s Sports Foundation supports the above guidelines for elite level sport and in particular, the two-year hormone requirement that is intended to remove any size and strength advantage that, for example, a male to female transsexual athlete may have. No women’s sports participation restrictions should be placed on any athlete undergoing sex reassignment prior to puberty.

Founded in 1974 by Billie Jean King, the Women’s Sports Foundation is a national charitable educational organization seeking to advance the lives of girls and women through sports and physical activity.
Wie heeft hier meer recht te spreken voor bio sportvrouwen? Mila, Patricia en Mina, of Billie Jean King?

Lisa
Laatst gewijzigd door Lisa met een S op zo sep 09, 2007 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
If all else fails, buy new shoes
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<Wie heeft hier meer recht van spreken voor bio sportvrouwen?>

Jijzelf natuurlijk, voor de volle 100%! Ik niet, want ik vertel dementerende bejaarde vrouwen niet hoe ik precies in elkaar zit, terwijl ik wel met hen een soort competetie bedrijf, volgens jouw 'verzinzels' dan he? ;-)
Heel erg oneerlijk van mij hoor!

Mila.
Gebruikersavatar
Joyce_
ForumFan
Berichten: 277
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 23:36

Bericht door Joyce_ »

Vreemd Lisa, het IOC zegt helemaal niets over the passability van de transseksuele sportster.....
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Lisa met een S schreef:Wat is daar mis mee, Mila en Mina? Waar is er iets van 'stealth' in.
Stealth of niet maakt niet uit, want je benadrukt door te (willen) winnen wel je transseksualiteit, of je het nou wil of niet.
je bent geen biovrouw en daar verander je in dit leven nu eenmaal weinig aan.
mila
Forumdiva
Berichten: 1404
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: amsterdam

Bericht door mila »

<Dus Billie Jean King.>

Ja, en het staat ook duidelijk beschreven ja. Heel fijn dat je ons er op attendeert, en ja, Billie Jean King is een bio vrouw.

Nu nog even de feiten over de bio vrouwen/rensters in de microkosmos van het wielrennen doornemen;

die hebben nogal duidelijk moeite met Natalie, en het word ook duidelijk beschreven waarom.

Alleen ga jij daar al selectief quotend consequent aan voorbij, net als sommige andere posters hier.

Even wat 'verzinzelz': die bio vrouwen doen er niet toe, die dienen hun mond maar te houden, want zij zijn geen Billie Jean King?

Die bio vrouwen hebben geen recht van spreken, omdat Natalie een post op TS is, tevens medewerkster van dit forum, dus is ze bijkans heilig?

Of doet het er niet toe wat 'gewone' bio vrouwen over TS te zeggen hebben, maar uiteraard wel als ze 'een gewone' mening hebben?

Of zijn bio vrouwen - en hun meningen en gevoelens- een soort huisdieren die je kunt afserveren wanneer het je niet uitkomt?

Mila.
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Lisa met een S schreef:
In ieder geval voldoet Natalie aan criteria 2a en 2b van de IOC voor deelname als vrouw aan sport, en Mila niet.
nee maar thuiszorg is ook geen competitiesport he? dat is zorgen, veel vrouwelijker overigens dan wedstijdjes met biovrouwen willen winnen...
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

mina schreef: Stealth of niet maakt niet uit, want je benadrukt door te (willen) winnen wel je transseksualiteit, of je het nou wil of niet.
Waarom?
mina schreef: je bent geen biovrouw en daar verander je in dit leven nu eenmaal weinig aan.
Dat is helemaal niet relevant. Ze gaat door het leven als vrouw en voldoet klaarblijkelijk aan de eisen voor een licentie. Dus mag ze meedoen. De anderen mogen daar best over mekkeren. Dat begrijp ik best. Maar waarom er nou vanaf hier zo'n kritiek komt, snap ik niet.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Joyce_
ForumFan
Berichten: 277
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 23:36

Bericht door Joyce_ »

De kern van de vraag blijft natuurlijk, heeft een ts fysiek voordeel. De medische wereld is het daar blijkbaar nog niet over eens.

Citaat uit: Transsexual Athletes at the Olympics
Others say that male-to-female transsexuals will have an unfair advantage of size and strength. They may even have a greater lung capacity than female-born women. Even some in the medical profession disagree about whether or not a transsexual woman will have an advantage over other women. There has been no research on the topic. But with the new International Olympic Committee ruling, we may soon find out.
Ik denk niet dat wij daar vandaag nog uitkomen, hoewel ik vermoed dat sommige wel denken die zekerheid al te hebben.

Joyce
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Je dwingt je tegenspelers jou als gelijke te accepteren, je duwt het met andere woorden door de strot van al die andere vrouwen die fanatiek sporten en graag een prestatie willen leveren...

Meeste vrouwen zijn gelukkig sportief genoeg om die uitdaging aan te willen gaan, maar ik vind het persoonlijk nogal wat die acceptatie van die vrouwen op deze manier af te dwingen.

Ookal staat er zwart wit op papier dat je vrouw bent en heb je alles weg laten halen... ook dan.
Gebruikersavatar
Lianne
dagelijks aanwezig
Berichten: 103
Lid geworden op: di dec 12, 2006 17:52
Locatie: venlo
Contacteer:

Bericht door Lianne »

Inderdaad heeft Mila gelijk, al is het 100% legaal dat je als transvrouw meedoet in een competatieve sport in je eigen klasse tussen de bio- vrouwen dat ze er dan nog erg veel moeite mee hebben.
Als ik me probeer te verplaatsen, zover ik dat kan, in de standpunten van biovrouw wielrensters, tsja dan zou ik me in eerste instantie (misschien) ook bekocht voelen en het als oneerlijke concurrentie zien.

En deze gevoelens kun je dus niet wegnemen door te zeggen dat het volgens algemene voorschriften legaal is.
In dit geval zijn de algemene voorschriften en wat de samenleving erover kan denken redelijk verschillend.

In dit geval vindt ik nogmaals dat je als sporter zelf moet beslissen of je wel of niet op dat niveau gaat sporten, het is een keuze die je naar eigen eer en geweten moet maken.

groetjes Bibi
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Misschien denken die bio vrouwen wel heb ik me toch maar mooi van een omgebouwde man gewonnen. Weet jij veel. Ze dwingt helemaal niemand om haar te accepteren als gelijke. Enkel als concurrente. Ik vind dat dat mag.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Joyce_
ForumFan
Berichten: 277
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 23:36

Bericht door Joyce_ »

Even tussendoor nog een aantal transseksuele topsportsters:

Mianne Bagger (Golf)
Afbeelding

Michelle Dumaresq (Mountain Bike)
Afbeelding
Gebruikersavatar
mina
Eredivisie
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 13:50

Bericht door mina »

Ja tuurlijk mag dat, en ik vind het ook goed dat dat mag...
Ik kan het me alleen niet voorstellen, dat je als TS vrouw zoiets wilt...
ik snap de gedachtegang erachter niet...

Sport is een van die gebieden waar juist de verschillen tussen mannen en vrouwen het grootst zijn, en je zou het dan bijna kunnen vergelijken met als een bouwvakker met pruik op het damestoilet binnengaan...

SRS FFS hormomen, en weet niet wat voor moeite gedaan vrouw te kunnen zijn en passabel te worden, ga je de strijd aan met biovrouwen in de sport...

uitgangs punt is dus, ik ben een vrouw, net als die andere vrouwen en daarom doe ik mee en lever ik *als vrouw* die prestatie...

transseksualiteit komt *in het hoofd* dan niet meer in beeld...
maar voor een ander is het zonder make up op het damestoilet ingaan...waar eindeloos veel topics over gechreven zijn.

groetjes,
Mina
Gebruikersavatar
Lianne
dagelijks aanwezig
Berichten: 103
Lid geworden op: di dec 12, 2006 17:52
Locatie: venlo
Contacteer:

Bericht door Lianne »

@Morbide

Tuurlijk mag dat, tsja misschien geeft het de bio vrouwen wel extra kracht, denken ze voortaan, we gaan die Natalie weleens een lesje leren :D .
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Bibi_ schreef: En deze gevoelens kun je dus niet wegnemen door te zeggen dat het volgens algemene voorschriften legaal is.
In dit geval zijn de algemene voorschriften en wat de samenleving erover kan denken redelijk verschillend.
Het feit dat Natalie niet altijd wint toont mijn inziens duidelijk aan dat er van oneerlijke concurrentie geen sprake is. Misschien vindt een deel van de samenleving ook wel dat jij iets niet zou mogen; naar het damestoilet gaan oid. Laat je jezelf dan wegsturen?
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Plaats reactie