Rechtszaak over vergoeding borstprotheses

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Morbide schreef:
Dan zijn we er toch, Irene? Als je niet van geslacht wilt veranderen omdat je niet denkt dat het er daardoor beter op wordt terwijl transseksuelen juist hopen dat alles dan beter wordt dan ben je dus wat anders.
Ik weet niet precies waar je naar toe wilt, maar het lijkt me tamelijk vanzelfsprekend.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Nannette schreef:Anton Verschoor
Anton Verschoor in 1990. Terwijl Frederique net de opkomst van de term transgender in 1989 heeft genoemd. Geen transseksueel zijn is geen waardeoordeel, het is geen beter of slechter. Het is alleen niet hetzelfde.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Irene schreef:
Ik weet niet precies waar je naar toe wilt, maar het lijkt me tamelijk vanzelfsprekend.
Naar mijn punt dat je geen transseksueel kunt zijn zonder ooit stappen te gaan ondernemen om ook daadwerkelijk het gewenste geslacht te verkrijgen.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Frederique schreef:
Wetenschap kan heel goed onrechtvaardig zijn.
Zonder al je voorbeelden van onrechtvaardigheid te quoten, wil je er op wijzen dat het allemaal voorbeelden zijn van hoe groepen of individuen de wetenschap gebruiken voor hun eigen doeleinden, dat heeft niets met de wetenschap an sich te maken.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Morbide schreef:
Naar mijn punt dat je geen transseksueel kunt zijn zonder ooit stappen te gaan ondernemen om ook daadwerkelijk het gewenste geslacht te verkrijgen.
Als je het zo formuleert zal je weinig weerstand ondervinden volgens mij.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Dan zijn wij het eens (denk ik). Moet ik er dan ook nog bij vertellen dat uitstellen op de lange termijn alleen maar nadelig is? ;)
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Irene,

't Zijn ook wetenschappers die gemakzuchtig of (te) eerzuchtig zijn. En die mensen zijn wel degelijk onderdeel van de wetenschap, hoe vervelend dat ook is.

Voorbeeldje: Bailey met zijn onderzoek naar autogynefilie onder welgeteld 3 transseksuele prostituees die hij van de straat plukte, ze van hormonen voorzag en gebruikte voor zijn onderzoek. Bailey's onderzoek wordt nu nog (!) gebruikt onder wetenschappers en andere mensen die beter zouden moeten weten. Moet ik ook nog onze grote vriend Money noemen met zijn onderzoek naar "nature or nurture" die op basis van 1 (zorgvuldig door hem gemonitored) geval gebaseerd was, waarbij hij niet wou weten dat deze mens zich totaal anders ontwikkelde dan hij op conferenties ter meerdere eer en glorie van zichzelf publiceerde? (*)

Ja, uiteindelijk worden ze ontmaskerd. Maar Money's voorbeeld is wel reden geweest om duizenden interseksuelen niet te vertellen wat er met hen aan de hand was. Enorme gevolgen voor die mensen, terwijl Money al jaren beter wist. En ik heb zelf 4 van de 6 diagnostische gesprekken last gehad van Bailey's beeldvorming.

Wetenschap is niet zo zuiver als je denkt dat het is: het is meer gebaseerd op eigen eer en glorie (zowel bij Bailey als bij Money) en het wordt kritieklozer gevolgd dan je zou willen (in beide gevallen door psychologen).

Groetjes,

Frederique
(*) As nature made him, the boy who was raised as a girl, John Colapinto
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Morbide schreef:
Dan zijn wij het eens (denk ik). Moet ik er dan ook nog bij vertellen dat uitstellen op de lange termijn alleen maar nadelig is?
Op dat punt wel, volgens die formulering, hoewel je naar het tweede deel van je zin met twee gezichten kan kijken:
Als je kijkt naar het resultaat hoeft het geen betoog, maar als je het bekijkt in het licht noodzaak, kun je beter zolang mogelijk uitstellen in de hoop afstel.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

ok Frederique, als je (pseudo)wetenschappers als onderdeel van de wetenschap ziet kan ik je beter volgen, voor mij is wetenschap iets abstracter.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Irene schreef: Als je kijkt naar het resultaat hoeft het geen betoog, maar als je het bekijkt in het licht noodzaak, kun je beter zolang mogelijk uitstellen in de hoop afstel.
Als je er vanuit gaat dat afstel mogelijk is misschien wel. Ik had alleen niet het gevoel dat dat kon. Ik had het afschrikwekkende voorbeeld van een vader die voor z'n 25ste kaal werd en ik heb daarom al vrij vroeg besloten dat ik daarom voor die leeftijd er op of er onder moest.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als kaalheid de motiverende factor was( wat ik betwijfel ), dan denk ik dat beter nog even wat langer had kunnen wachten ;-)

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Voor mij is wetenschap al datgene wat nu in de wetenschap nog erkend wordt. En helaas worden Money en Bailey ondanks belabberd onderzoek nog steeds (!) geciteerd en gebruikt.

Dat is ook wel wat het nadeel van de wetenschap: al brandt de halve wereld je werk af, het werk blijft bestaan (en relevant!) in diverse nieuwe onderzoeken.

Ik ben zeer sceptisch t.o.v. de wetenschap en de (on)zinnige manier waarop men daar met resultaten van wetenschappelijk onderzoek omgaat. Daarom geloof ik ook eerder in de nadelige dan in de voordelige gevolgen van onderzoek naar kwabjes en gennetjes.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Morbide
Forumdiva
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:52
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Irene schreef:Als kaalheid de motiverende factor was( wat ik betwijfel ), dan denk ik dat beter nog even wat langer had kunnen wachten ;-)
Het was een factor. Zoals je misschien hebt meegekregen ben ik op het (heel erg) platteland opgegroeid. Ik wist al heel erg vroeg dat ik vrouw wilde zijn, maar had niet het idee dat het echt kon. (Nu nog niet trouwens =P) Wat ik wel wist dat het met een kale kop nog moeilijker is. In die zin was het wel een haast bepalende factor. En achteraf heb ik nog steeds zoiets van had dat eens tien jaar eerder gedaan.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Misschien moest ik ook maar eens duidelijk maken, waarom ik me zo verzet tegen jouw zwart-wit denken (of zwart-wit tikken ;-) ).
Ik heb me jarenlang happy gevoeld met mijn travestie eigenschappen, totdat er iets ging knagen van twijfel. Ik zie bij mezelf een heleboel overeenkomsten met late transseksuelen, maar hoop nog altijd dat het zover niet hoeft te komen. Als ik dan lees dat transseksualiteit iets heel anders is dan travestie, dan wakkert dat alleen de twijfel aan (precies het omgekeerde van jouw doelstelling). Als travestie dan wordt vergeleken met een verkleed partijtje of seksueel fetisjisme, dan herken ik me daar helemaal niet in. Vandaar dat ik me verzet tegen de hokjes en het hele transgendergebied als een geleidende schaal zie, waarop je misschien in de loop van de jaren evolueert, maar waar het einddoel niet altijd duidelijk is.

Ik heb me voor het eerst in tijden weer eens bloot gegeven en het voelt (nog) goed.


Irene
Kleine stapjes
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Irene schreef:Misschien moest ik ook maar eens duidelijk maken, waarom ik me zo verzet tegen jouw zwart-wit denken (of zwart-wit tikken ;-) ).
Ik heb me jarenlang happy gevoeld met mijn travestie eigenschappen, totdat er iets ging knagen van twijfel. Ik zie bij mezelf een heleboel overeenkomsten met late transseksuelen, maar hoop nog altijd dat het zover niet hoeft te komen. Als ik dan lees dat transseksualiteit iets heel anders is dan travestie, dan wakkert dat alleen de twijfel aan (precies het omgekeerde van jouw doelstelling). Als travestie dan wordt vergeleken met een verkleed partijtje of seksueel fetisjisme, dan herken ik me daar helemaal niet in. Vandaar dat ik me verzet tegen de hokjes en het hele transgendergebied als een geleidende schaal zie, waarop je misschien in de loop van de jaren evolueert, maar waar het einddoel niet altijd duidelijk is.

Ik heb me voor het eerst in tijden weer eens bloot gegeven en het voelt (nog) goed.


Irene
Het schijnt dat je persoonlijk traject en redenen om al dan niet tot een operatie te besluiten hier niet toe doen.
Alleen het feit OF je een operatie ondergaat.
Tot die tijd wordt je verguist.
Maar je moet er vooral niet aan beginnen als je twijfels hebt. :roll:

Wat je verhaaltje hierboven betreft... +10
Mijn verhaaltje en redenen zijn anders maar voor mij zeer legitiem.
Ik leef nu 24/7 als vrouw alleen op sommige "bad hair" dagen weiger ik de deur uit te gaan. :D
Als mijn gezicht gelaserd is flikkert iedereen maar lekker een eind op en ga ik full time!
Mijn directe omgeving reageerd echt 100x beter dan menig persoon hier en daar heb ik uiteindelijk mee te maken. :P

Sorry voor de rant maar de kortzichtigheid en egotripperij hier maakt me boos!!
Er is meer in T land dan wel of niet geopereerd zijn, get over yourself!
(Wat niet voor jou, Irene, is bedoeld, maar dat snap je wel denk ik.. :))

Alleen lezen werkt blijkbaar ook niet.
Dan maar niks! :(
Plaats reactie