Roze Kerstfeest

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Joyy schreef: mm, kan een flinke discussie worden, want wordt een kind beschadigd doordat hij/zij van kinds af aan met de bijbel om de oren wordt geslagen?

figuurlijk uiteraard

:wink:

je weet het niet, ik zou denken van wel , vanuit mijn optiek, maar wellicht is dat kind wel heel gelukkig
Of het kind er door beschadigd wordt durf ik geen ja te zeggen. Of het kind er door beschadigd KAN worden zeg ik volmondig ja, gebaseerd op eigen ervaringen.

Het leven in een conservatief christelijke omgeving is fijn, warm en liefdevol. In die zin zou een kind, als hij/zij niet verder kijkt, gelukkig kunnen zijn/worden. Het is beschermend, mensen zijn warm en liefdevol en je hebt er altijd een plekje.

Maar als je verder kijkt, jezelf echt begint te ontdekken en achter dingen komt die jouw omgeving als zondig en verwerpelijk zien, dan is het geluk weg. Je begint je eigen gevoelens, je eigen gedachten als een kwaad te zien en probeert er op allerlei manieren van af te komen. Het is tenslotte zondig en verwerpelijk. En op die manier kan een kind heel erg beschadigd raken. het heeft voor mij ook een hele tijd geduurt voor ik er achter kwam dat niet de hele wereld mijn gevoelens als iets vies en verwerpelijks zag, maar dat ze het juist omarmden en me er in steunden. Vandaag de dag vraag ik ook niet meer aan mensen of ze me accepteren,ik ben wie ik ben. Wat een ander daar van vind moet degene zelf weten. Ze mogen het zien als iets vies, iets verwerpelijks, maar dat is slechts hun (beperkte) visie.

Goed, ik draaf door....
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Babette schreef: Het was een alleraardigste docu, maar er was een predikant die heel helder stelde dat Gebod 9 (U mag geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste) open was voor intepretatie... Ik viel zowat van de bank! Dus als het "voor een goed doel is" zoals bijbels smokkelen, mag je een loopje nemen met het geloof, cq de 10 geboden. Hoe hypocriet kun je zijn!
Sja,de bijbel is, net als dit forum bv, een geschreven stuk. En dus op diverse manieren op te vatten. Vandaar ook dat er zo veel stromingen binnen n religie zijn.

Alleen is dit voorbeeld inderdaad wel heel ernstig te noemen!
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Amber79 schreef: De enige verklaring die men, of in ieder geval in de conservatief christelijke kringen waar in ik me bevond, kon geven, was dat homosexualiteit in het dierenrijk kwam door de zondeval. Waarbij ik me dan openlijk afvroeg waarom christenen, gelovend dat zij niet meer onder het juk van de zondeval leven, nog kleren droegen. De bijbel zegt namelijk ook dat de mens zich, uit schmte, na de zondeval ging kleden. .
oh ja, laten we de zondeval vooral niet vergeten! Een perfect middel door kerels bedacht om vrouwen te onderdrukken. Lang leve het patriarchaat. Ik bedenk me net iets: hebben die mannen ook een leuk excuus om stiekem homoseksuele avontuurtjes te hebben...

@Joyy: van mij mag een ieder geloven wat zhij wil. Ik ben van mening dat ieder individu gewoon moet kunnen geloven en denken waar die persoon zich fijn bij voelt. Waar ik moeite mee heb, is dat het andersom niet echt het geval is, zie ook Rouvoet met z'n "gezinswaarden" en z'n hysterische gewauwel over ontspoorde jeugd, en Hirsch Ballin met z'n aanscherping van Artikel 137c... Sinds er een meerderheid van christelijke partijen in dit kabinet zit, ontspruiten en steeds meer groepjes die ook een stuk van de taart willen, als paddo's uit de grond! Foute boel, want het betekent een inperking van burgerlijke vrijheden en daar ben ik fel op tegen.

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

babette, ik heb het ook, als ik met iemand in gesprek kom die behoorlijk christelijk is, dan erger ik me ook mateloos, ik heb moeite om het gewoon bij die persoon te houden, en te denken, je mag van mij geloven wat je wilt

ik vind dat ik niet het recht heb de ander te veroordelen maar het raakt me, er klopt imo een hele hoop niet aan, maar dat vind die ander ook van mijn levenswijze, de waarheid ligt in het midden, en toch ben ook ik geneigd de ander te willen overtuigen , en ben daarmee geen haar beter

wat mij aanzet tot in discussie gaan is dat ik op basis van mijn gevoel niet overtuigd ben van de christelijke levenswijze, ik denk , nee ik vind het schadelijk, maar hoe kan ik dat bepalen voor een ander als die ander er gelukkig mee is

leven en laten leven, maar dat is niet altijd even makkelijk

ik kan echter het beste accepteren dat mijn levenswijze voor mij werkt, en accepteren dat een andere levenswijze ook voor een ander prima kan werken, en het daarbij laten
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Amber79 schreef:Maar als je verder kijkt, jezelf echt begint te ontdekken en achter dingen komt die jouw omgeving als zondig en verwerpelijk zien, dan is het geluk weg. Je begint je eigen gevoelens, je eigen gedachten als een kwaad te zien en probeert er op allerlei manieren van af te komen. Het is tenslotte zondig en verwerpelijk. En op die manier kan een kind heel erg beschadigd raken. het heeft voor mij ook een hele tijd geduurt voor ik er achter kwam dat niet de hele wereld mijn gevoelens als iets vies en verwerpelijks zag, maar dat ze het juist omarmden en me er in steunden. Vandaag de dag vraag ik ook niet meer aan mensen of ze me accepteren,ik ben wie ik ben. Wat een ander daar van vind moet degene zelf weten. Ze mogen het zien als iets vies, iets verwerpelijks, maar dat is slechts hun (beperkte) visie.
Toen ik bij jullie at en je vader gebood
Dat ik tijdens 't bidden m'n ogen sloot
Gaf ik toe, daar ik niet arrogant wilde lijken
Maar ik voelde hoe hij wel naar mij zat te kijken

En vanaf dat moment heb ik altijd geweten
Dat dat niet enkel gold voor 't gebed bij 't eten
Zodat ik toen die maaltijd meteen al betreurde
Hij beheerste je leven tot in 't absurde

En op zondag het bos in, dat mocht dan nog wel
Net als in de romances van 't weekblad Libelle
Maar als ik op zondag dan je hand wilde vatten
Nou dan keek je alsof ik je kuisheid wou jatten

refrein':
Want 't leven was lijden, als je danste een heiden
Als je lachte te luchtig, als je kustte ontuchtig
Als je niet wilde werken of je ging niet ter kerke
Als je lui in de zon lag, als je fietste op zondag
Kortom alles was verkeerd, want dat had je geleerd

't Was verdomde moeilijk om jou te versieren
Want je zag haast geen kans om je teugels te vieren
Elke keer moest ik weer je complexen verdringen
Ja, ik mocht naar de kerk maar ik kon nooit eens zingen

Een keer sliep je met mij maar je was niet alleen
Want de satan of wie ook hing steeds om je heen
Als die er niet was was je vader d'r wel
Met een spreuk uit de bijbel van zonde en hel

refrein'

Ja, ze hebben je leven wel grondig vergald
En je kans op wat liefde en vriendschap verknald
Wat men jou heeft geleerd is de angst om te leven
Om je borsten, je dijen, je hart echt te geven

Kom, ik stap maar eens op want ik ben overbodig
Heel veel sterkte voor later
Want dat heb je wel nodig

Robert Long
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Joyy schreef:ik vind dat ik niet het recht heb de ander te veroordelen maar het raakt me, er klopt imo een hele hoop niet aan, maar dat vind die ander ook van mijn levenswijze, de waarheid ligt in het midden, en toch ben ook ik geneigd de ander te willen overtuigen , en ben daarmee geen haar beter
Dat vind ik wel geinig! Ik hoef een ander niet te overtuigen van mijn "overtuiging", maar ik wens wel de ruimte om mijn overtuiging er op na te houden. Een ieder moet vooral geloven wat-tie wil!

Mijn heftigheid komt ook voort uit belabberde ervaringen met streng gelovige mensen, van verhitte discussies met een ouderling hier in het dorp over de vrijheid van meningsuiting, die hij graag drastisch ingeperkt zag, tot slachtoffers van incest- en verkrachtingsgevallen: "het zaad mag niet verloren gaan..." Om over vrouwonvriendelijkheid nog maar even niet te spreken, want die horen duidelijk achter het aanrecht...

Nou, dan wil ik wel een discussietje voeren...
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Babette schreef: Ja, ze hebben je leven wel grondig vergald
En je kans op wat liefde en vriendschap verknald
Wat men jou heeft geleerd is de angst om te leven
Om je borsten, je dijen, je hart echt te geven

Robert Long
Welk liedje van deze maestro is dit eigenlijk? Het grappigiu is, ik heb hier diverse LP's van m staan, maar nooit echt goed beluisterd.

btw: erg herkenbaar...iets met n koe en hoorns :wink:

Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Het liedje heet: "Het leven was lijden" , maar ik heb geen idee van welke elpee die komt...

Fijn dat het herkenbaar voor je is... Ik vind het best wel erg hoe deze club met Liefde omspringt...
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Babette schreef:Ik vind het best wel erg hoe deze club met Liefde omspringt...
Sja, het is hun intepretatie van Liefde. Als je t mij vraagt is het zelfs geheel tegen de bijbel in. Die heeft het namelijk over "heb je naaste lief gelijke jezelf" Als ze zo graag Jezus als voorbeeld willen stellen, waarom doen ze t dan niet? Bij Jezus was tenslotte ook iedereen welkom. Sterker nog: Maria van magdalena, een van de vrouwen bij het graf en een van trouwste volgelingen, was een prostituee. Ooit, toen ik mezelf nog christen noemde, schreef ik het volgende gedicht. Oh ja, let niet op t woord "uitschot". Daarmee bedoelde ik de mensen die er buiten viel.

Jezus,vol van liefde en gena....
Bij Hem liep het uitschot Hem achterna
Zijn volgelingen stoten hen juist af
Vindt je dat niet heel erg maf?
Waar is de liefde waar iedereen het over heeft?
Of is liefde iets dat niet meer leeft?
We denken alles zo goed te weten
Maar zijn de wereld om ons heen vergeten
Want met woorden alleen red je het niet
Met woorden troost je geen verdriet
Met woorden verlicht je niet de pijn
Met woorden alleen voelt niemand zich fijn
Geen liefde nemen, maar het juist weg geven
Doet de wereld om ons heen weer opleven
Laten we uitdelen wat we hebben gekregen
Laat het zijn als een verfrissende regen
Laten we niks meer zeggen,alleen nog maar doen
Dan wordt het net als toen:
JIJ! vol liefde en gena
Jou loopt het uitschot achterna
Op weg naar Hij die eeuwig leeft
Op weg naar Hem die altijd weer Zijn liefde geeft....

Oh ja, nogmaals: dit was in de tijd dat ik mezelf nog christen noemde. Heeft dus weinig met nu te maken.

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Ik ben zelf gereformeerd opgevoed (niet heel streng-gereformeerd), ik ken meerdere mensen die wel -heel- gereformeerd zijn. 't Zijn heel aardige mensen. Ze accepteren mijn trans-zijn volledig.

Wat jullie mijns inziens onderschatten is het probleem waar deze mensen mee zitten. 't Gaat niet om JOUW inschatting van wat geloof is, 't gaat om de inschatting VAN DIE MENSEN. Net zo min als jij graag wilt dat mensen jouw T*-zijn ter discussie stellen vinden die mensen het prettig als hun geloof ter discussie wordt gesteld. Ze voelen het gewoon, punt. En dan kun je binnen 1 geloofsgemeenschap dus ook meerdere gevoelens hebben. Maar omdat men de bijbel als richtsnoer heeft, zal men met die bekende uitspraken uit de bijbel wat moeten. In bepaalde gevallen kiest men er voor om te zeggen "ja, die uitspraken waren in die tijd heel geldig, maar de samenleving is verandert en daarmee dit soort regels ook". Andere mensen doen wat Babette beschreef: zeggen dat er niets mis is met het gevoel, maar dat je het niet mag praktiseren.

Ik heb met iemand wel eens een discussie gevoerd. Hij erkende het gevoel van transen, maar transen moesten dat gevoel dan van zichzelf erkennen - en er mee leven: een geslachtsoperatie kon dus volgens zijn geloof niet. Overigens liet hij mij volledig vrij om vanuit mijn gevoel/geloof te doen wat mij goed dunkte - er was dus geen sprake van wat-voor-dwang-dan-ook: hij vertelde gewoon hoe hij er tegenaan keek. Toen ik hem vroeg hoe dat dan moest: was travestie wel toegestaan? Was het toegestaan om hormonen te gebruiken? Vond hij het normaal als ik met pijnsteken in mijn buik door zou lopen? Het verhaal werd toen ineens wel anders. Ik zag hem gewoon worstelen met zijn geloof - en eerlijk zei hij "ik weet het niet".

Helaas heb ik de ontwikkeling van zijn geloof op dit punt nooit met hem kunnen bespreken. Een maand of twee na dit gesprek kreeg hij kanker, hij is na een strijd van ruim een jaar overleden. Ik heb hem altijd gerespecteerd voor zijn mening en ik weet van hem dat hij mijn mening en gevoelens ook altijd heeft gerespecteerd.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

kheb een aantal keren op een christelijk forum gezeten

kwamen veel problemen voorbij, van jongeren

bleek dat in een hele hoop gevallen die problemen er niet geweest zouden zijn als ze het geloof terzijde schoven

de leidraad was steeds, God vind dat ik dat niet kan doen etcetc

ik heb toen gehamerd op de eigen keuze en zelfbeschikking

ging er maar moeilijk in, ik proefde ook veel angst, angst om imo gezonde dingen te doen - zoals experimenteren met sex op een bepaalde leeftijd - dat volgens hun geloof niet mocht, bang om in de hel etc

dat vind ik geestelijke mishandeling en indoctrinatie, schadlijk

volwassenen die er zelf voor kiezen ok, kids in een positie manouvreren van een geloof, niet ok

maar zo eenvoudig is het niet, vader en moeder hebben ook een verleden als kind met een wellicht opgedrongen religie van hun ouders

best complex die materie
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Herkenbaar voor mij Joyy, met als enig verschil dat ik een van dat soort kinderen was. :wink:

Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

Babette schreef:
Amber79 schreef:
@Joyy: van mij mag een ieder geloven wat zhij wil. Ik ben van mening dat ieder individu gewoon moet kunnen geloven en denken waar die persoon zich fijn bij voelt. Waar ik moeite mee heb, is dat het andersom niet echt het geval is, zie ook Rouvoet met z'n "gezinswaarden" en z'n hysterische gewauwel over ontspoorde jeugd, en Hirsch Ballin met z'n aanscherping van Artikel 137c... Sinds er een meerderheid van christelijke partijen in dit kabinet zit, ontspruiten en steeds meer groepjes die ook een stuk van de taart willen, als paddo's uit de grond! Foute boel, want het betekent een inperking van burgerlijke vrijheden en daar ben ik fel op tegen.

Groetjes en liefs,

Babette.
nog ff

het is imo sowieso een verkeerde basis om vanuit religieuze overtuigingen politiek te gaan bedrijven

vanuit die basis heb je in de politiek niets te zoeken en een christennunie mag van mij direct uit de politiek gezet worden
AM_ber_79
Forumdiva

Bericht door AM_ber_79 »

Zou je misschien je bericht kunnen aanpassen Joyy? Nu lijkt t net of t n citaat van mij is namelijk

ps: hoe kan je van scheiding van kerk en staat spreken als je politieke partijen op basis van religie toe staat?

Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

zou wel willen maar dat gaat niet

er staat iig babette onder de tekst
Plaats reactie