TV-tip: Vanavond, maandag 14 mei om 22.50 uur op Ned 2

Algemeen

Moderator: Moderators

Dorine
Eredivisie

Bericht door Dorine »

' uit praktische overwegingen lesbisch worden' :roll:

je kan toch niet je sexuele voorkeur omschakelen?
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Het komt hier nogal eens voorbij dat "seksuele oriëntatie" aangeboren zou zijn. Je zou hooguit kunnen zeggen dat een statistisch significante groep mensen dat zo ervaart, maar daarmee is het nog niet zo.

Mijn beste vriend en zijn vriend waren laatst uitgenodigd op een bruiloft van een vriend die ze in het COC of bij Tijgertje hadden leren kennen in de tijd van hun eigen coming-out. Ze waren wel even verbaasd om erachter te moeten komen dat hun vriend met een vrouw trouwde, maar wat zo is dat is zo....

Nu staan homoseksuele mannen vooraan om te beweren dat seksuele geaardheid een rotsvast, aangeboren gegeven is, maar zelfs onder hen is het geen wet van Meden en Perzen. Die vriend van mij is overtuigd homo, maar ook hij heeft wel eens gezegd dat hij met een vrouw die hij erg graag mocht best had kunnen trouwen en een gezin had kunnen stichten. Ik ken een leernicht die ook eens verliefd werd op een vrouw en met haar een poos een relatie heeft gehad.

Dat vrouwen vaker in hun leven switchen is een overbekend feit. Mijn eigen eerste vriendin werd later lesbisch, weer later trouwde zij en kreeg twee kinderen, na haar scheiding is ze op een gegeven moment weer een vrouw tegengekomen met wie ze nu een relatie heeft.

Niet staat vast....
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Patricia1979 schreef: Ik wil wel eens weten hoe ze het voor elkaar krijgen. Hebben ze een soort knop daarvoor :roll: :roll: :) :roll:
Van degenen die ik hierover uit eigen ervaring heb horen vertellen gaat het om dingen als "open staan" of "gradaties" en sommigen gaven toe het zelf ook wel verwarrend te hebben gevonden.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Janiek,

Als ze hier zelf op terugkijken, zien ze zichzelf dan niet als bi-seksueel?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Patricia1979 schreef:Dan was ze dus niet lesbisch, maar gewoon bi.
What's in a name? Een andere vriendin van me is getrouwd met een vrouw, maar zegt ook sex met mannen te kunnen hebben. Die ziet haar seksuele praktijk niet als iets wat haar identiteit bepaalt. Dat snapt zij niet van sommige andere lesbiennes.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Janiek2 schreef:Het komt hier nogal eens voorbij dat "seksuele oriëntatie" aangeboren zou zijn. Je zou hooguit kunnen zeggen dat een statistisch significante groep mensen dat zo ervaart, maar daarmee is het nog niet zo.
Janiek,
Je hebt volkomen gelijk. Volgens Kinsey, is seksualiteit niet zwart-wit, maar grijs. Een continuum, die niet eens statisch is, maar iets wat tijdens het leven van een mens kan veranderen:
Males do not represent two discrete populations, heterosexual and homosexual. The world is not to be divided into sheep and goats. It is a fundamental of taxonomy that nature rarely deals with discrete categories... The living world is a continuum in each and every one of its aspects, (p 639).

While emphasizing the continuity of the gradations between exclusively heterosexual and exclusively homosexual histories, it has seemed desirable to develop some sort of classification which could be based on the relative amounts of heterosexual and homosexual experience or response in each history... An individual may be assigned a position on this scale, for each period in his life.... A seven-point scale comes nearer to showing the many gradations that actually exist, (pp. 639, 656)
-- Kinsey, et al. (1948). Sexual Behavior in the Human Male.
Bron: http://www.kinseyinstitute.org/resource ... scale.html

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Lisa met een S schreef: Janiek,
Je hebt volkomen gelijk. Volgens Kinsey,
:lol: Fijn! :lol:

Ik twijfelde er niet echt aan, dat ik gelijk had, maar ik ben gelukkig nog in goed gezelschap ook :wink: .

Voorzover ik weet is dat hele idee van een seksuele identiteit ook pas ongeveer 150 jaar oud, dus het belang dat wij er vandaag de dag aan hechten, is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Je zou je kunnen afvragen waarvoor het eigenlijk nodig is om te weten of he, ho, le of bi bent. Lang niet iedereen vindt dat echt belangrijk, bleek uit de ervaringen van mensen uit mijn directe omgeving.

Dat brengt me op de vraag van Frederique: ik weet niet of zij zich als biseksueel ervaren, want dat is nooit tersprake gekomen.

@ Patricia: jij zegt "o, dan is deze of gene op z'n minst bi". Ik vind eigenlijk dat je dat van een ander niet mag zeggen. Zoiets is op z'n best te hanteren als zelfdiagnose, maar zinloos om als label voor anderen te gebruiken, naar mijn idee.

En moderner onderzoeken zouden een nog veel rijker geschakeerd beeld geven, als je het mij vraagt. Binnenkort is seksuele geaardheid een achterhaald begrip; het zal de twee eeuwen houdbaarheid niet halen. Misschien gaat de gendertweedeling nog wat langer mee, maar die zal ook niet eeuwig zijn :wink: .
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Patricia1979 schreef:Zijn er nou echt geen recentere onderzoeken op internet te vinden. Dit is van 1948 :roll:

Je post altijd wel erg oude onderzoeken :wink:
De resultaten van de onderzoeken van Kinsey heb ik niet gegeven. Wel de stelling, dat: "The world is not to be divided into sheep and goats. It is a fundamental of taxonomy that nature rarely deals with discrete categories... The living world is a continuum in each and every one of its aspects".

En misschien is het een oude onderzoek, maar ik heb de feiten tenslotte goed weergegeven, Patricia.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi,
Janiek2 schreef: Voorzover ik weet is dat hele idee van een seksuele identiteit ook pas ongeveer 150 jaar oud, dus het belang dat wij er vandaag de dag aan hechten, is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Je zou je kunnen afvragen waarvoor het eigenlijk nodig is om te weten of he, ho, le of bi bent. Lang niet iedereen vindt dat echt belangrijk, bleek uit de ervaringen van mensen uit mijn directe omgeving.
dat vroeg ik me ook al af. Hele volksstammen houden zich bezig met onderzoek naar he, ho, le of bi verschijnselen (je zou het bezigheidstherapie kunnen noemen :D ), maar het doet er toch helemaal niet toe? Mensen die van elkaar houden en elkaar lief hebben, of mensen die op een liefdevolle manier (consenting adults) de liefde met elkaar bedrijven is toch veel belangrijker dan al dat gekunstelde gedoe met hokjes?

Make love not war! ( oftewel: mens, ga vrijen!!! :D )

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Patricia,

ik maak me er niet echt druk om; ik verbaas me dat er hele volksstammen zijn die zich er wel druk om maken. Persoonlijk (als mens) maak ik me liever druk over het milieu van onze planeet of al dat zinloze geweld in onze wereld....

En heb ik het druk met het houden van m'n partner.... :D

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Patricia1979 schreef: Ja, je hebt ook 2 hokjes te weten man of vrouw. En daar tussenin bestaat niets :) :P :)

En waarom maken jullie je druk om het feit dat anderen dat wel interessant of belangrijk vinden dat he/ho/le of bi zijn?
Zoals ik hier boven al heb gezegd, kan ik het als zelfdiagnose wel begrijpen, maar zo gauw je het als waarheden gaat presenteren of iemand zo'n label opplakt zonder dat diegene dat zelf wil, dan haak ik af. Het plakken van die labels zonder dat daarom gevraagd is, is net zo vervelend voor iemand die de werkelijkheid niet zo ervaart als dat het voor jou is geweest om het label "man" opgeplakt te krijgen.

En die opmerking die jij er nog aan toevoegt is van eenzelfde aanmatigende stupiditeit als dat iemand tegen jou zou zeggen: "Je kunt doen wat je wilt, maar jij blijft gewoon een omgebouwde vent." Maar je hebt natuurlijk groot gelijk als je je daar niet druk om maakt...

@ Lisa: van wie is dit mooie citaat?
"The world is not to be divided into sheep and goats. It is a fundamental of taxonomy that nature rarely deals with discrete categories... The living world is a continuum in each and every one of its aspects".
Plaats reactie